Houtworm in haardhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Houtworm in haardhout

Bericht door sddroog »

Beste allemaal,

Ik ben bang dat ik houtworm heb in mijn houthok. Sinds we weer stoken vind ik kevertjes in huis, meestal begint dat begin van de avond en ze vliegen dan naar het raam (bij een lamp) en liggen dan met een stuk of 20 per dag op de vensterbank. Sommige zijn al dood tegen de tijd dat ik ze opruim. Ik realiseerde me gisterochtend opeens dat dit wel eens uit het haardhout zou kunnen komen... dus direct het hout weer buiten gezet en gisteravond was het aantal kevertjes beperkt tot 2 of 3.

Nou is de vraag of dit een probleem is en of er in de afgelopen anderhalve week zich wellicht al iets in mijn huis heeft genest. Ik zoek me rot op het Internet maar vind niet echt duidelijke antwoorden. De meeste zeggen dat houtworm uit haardhout (het is overigens voornamelijk Essen hout) zich niet of slecht nestelt in een droog en warm huis. Maar aangezien een groot deel van mijn huis houtskeletbouw is wil ik het wel even zeker weten...

Het hout ligt nooit langer dan 2 a 3 dagen binnen. Ik vind in het houthok wel stammetjes waar duidelijk boormeel op te zien in, een lichte kleur en dat plakt redelijk stevig aan het hout.

Het lees overal dat de kevertjes in het voorjaar uitkomen. Ook dat het meerdere jaren duurt voordat de kevertjes uitkomen. Het is nu oktober en het hout is ongeveer een jaar oud... hoe kan dat?

Hieronder een paar fotos van zo'n kevertje. Herkent iemand het?
WP_20151018_007.jpg
WP_20151018_006.jpg
WP_20151018_003.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door ritsaert snijder »

Het is een houtwormkever. De houtwormkever vliegt uit tussen mei en augustus en legt meestal zijn eitjes in hetzelfde hout als waar het geboren is. Eén houtkever legt tientallen eitjes. Uit de eitjes komen de larven die je hout aantasten.

het risico is niet heel groot maar de gevolgen kunnen wel heel groot zijn ...bij houtskeletbouw.

Ik zou het hout niet meer in huis leggen. Ik zou bereikbaar hout in huis behandelen. En ik zou ze bestrijden in het houthok (al het hout waar het in zit verbranden) en de rest verbranden.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat die kevertjes denekn dat het voorjaar is, zodra ze in je warme woning liggen te wachten. Dus enkel wat hout uit het hok halen, bij de achterdeur laten liggen voor het de kachel in gaat.
sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door sddroog »

Dank voor de snelle antwoorden! Ik hoef me dus niet al te veel zorgen te maken maar dat dat hout niet meer binnen ligt is duidelijk. De plek waar de (meeste) kevers hebben gezeten, kan/moet ik die nog preventief behandelen misschien? En hoe doe ik dat?

En weet iemand meer specifiek wat voor kever dit is? Is dit nou een nat- of een drooghoutboorder?
ritsaert snijder schreef:En ik zou ze bestrijden in het houthok (al het hout waar het in zit verbranden) en de rest verbranden.
Als ik dit goed lees; alles verbranden en de rest ook verbranden? Het hok zelf ook soms? :-)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door swake »

Persoonlijk zou ik toch preventief behandelen waar het hout bereikbaar is voor die diertjes. Er bestaan verschillende producten op de markt hiervoor. Zeker zelf te doen. Paar dagen goed verluchten is wel noodzakelijk.
Maar hoor eens na of dat hout in jouw huis al niet tegen houtworm behandeld werd.

Zoals al geschreven werd. Het hout pas binnenhalen net voor het in de kachel te steken. Als je dat niet 'durft' dan beter verkopen aan iemand die geen hout heeft in huis.

Ook een goed idee om die opslagplaats buiten eens te behandelen. Eerst alles goed leeghalen natuurlijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door ritsaert snijder »

Als er 1 kevertje in je houten constructie eitjes gaat leggen ben je redelijk de sjaak. Je merkt er namelijk pas wat van als het er schade is ontstaan en dan zit het wijd verspreid. De methodes om houtworm te bestrijden zijn beperkt. Je moet het hout kaal maken en impregneren met een bestrijdingsmiddel.

De houdbaarheid van de bescherming tegen houtworm is beperkt, hou oud is het huis en waarmee is het behandelt?

Het aangetaste hout verbranden...als het hok is aangetast, die delen verbranden of behandelen
groet!

Ritsaert
sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door sddroog »

Hoi,

Nogmaals dank voor alle antwoorden. Ik heb het hout nog even goed onderzocht, zie de foto's hieronder. Het zit echt alleen in de schors, de gangen zijn loodrecht op de vezelrichting en ik heb geen larves kunnen vinden. Dus met mijn zeer beperkte kennis denk ik dan, het is een schorskever (ambrosiakever).

Ik baseer dat hierop: http://cultureelerfgoed.nl/sites/defaul ... k-2007.pdf

"aantasting ontstaat in pas gevelde, saprijke bomen; sterft vanzelf na droging en verzaging van het hout"

Nou kan ik me niet permitteren hier gemakzuchtig mee om te gaan, maar het stelt me wel enigsinds gerust. Ik ga de plekken in huis waar ik de meeste van die beestjes gevonden hebt nog wel behandelen met petroleum. Voor zover ik kan beoordelen kunnen ze niet bij de onbehandelde (ongeverfde) delen van het huis. Het huis is 15 jaar oud, geen idee of het hout verder ooit behandeld is (ik woon er nu 4 jaar).
WP_20151020_12_54_22_Pro.jpg
WP_20151020_12_54_39_Pro.jpg
WP_20151020_12_57_43_Pro.jpg
WP_20151020_12_57_52_Pro.jpg
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door Erikvr »

De houten constructie van het haardhok een keer beitsen kan geen kwaad. Ik hoor in de houtmand in de woonkamer ook dagelijks geknaag maar hooguit ligt er onderin een dode larve.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door ritsaert snijder »

oke dus je hebt geen sporen van boormeel?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door JantjeV8 »

Voor zover ik weet heeft beitsen geen zin om houtvretertjes er uit te weren. Diesel, petroleum en andere afgeleiden daarvan werken wel. Misschien dat lijnolie ook werkt, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou gelijk een verduurzamende werking hebben.
sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door sddroog »

ritsaert snijder schreef:oke dus je hebt geen sporen van boormeel?
De aangeteste blokken zijn geheel vrij van boormeel. Wel zie ik boormeel onder de zwaardere aangetaste blokken. Zie foto hieronder, de tweede foto is vrij van gaten nadat ik het boormeel eraf geborsteld heb. Dit blok is overigens een uitzondering.
WP_20151021_10_55_06_Pro.jpg
WP_20151021_10_56_09_Pro.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door ritsaert snijder »

Ik weet van een een schorskever alleen dat ie geen boormeel maakt. Ik zou er een expert bij halen....of stevig opruimen en bestrijden.
groet!

Ritsaert
sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door sddroog »

Ik sprak recentelijk mijn hout leverancier en die is er van overtuigd dat het de essenbastkever is. En enig zoeken op het internet lijkt dat te bevestigen. Als het wat kouder wordt zou dat de kevers moeten verjagen, misschien dat er in het voorjaar een nieuwe generatie uitkomt maar die zal zich niet opnieuw in hetzelfde hout vestigen want dat is dan al te droog. Kans dat het op ander hout dan verzwakt essen overspringt zou nihil zijn.

Ik hoop dat hij gelijk heeft!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door Pietje »

Houtworm heeft altijd hout nodig dat enigzins vochtig is. En liefst warm. Haardhout is vochtig als het nog aan het drogen is. Hout binnen(kasten en zo) is altijd te droog (tegen de 0%!), dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Balken die door condens of lekkage nat worden zijn altijd risico-vol: kevers kunnen van overal vandaan komen: van binnen, maar vooral van buiten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door WernerDeJong »

De meest biologiscvhe truuk om houtworm te bestreiden....

Het zijn eikels van beesten en soort zoekt soort. Vroeger hing men een net gevuld met eikels op de plek in huis waar houtworm zat. De volwassen exemplaren die uitvliegen vinden eikels erg lekker en leggen daar de eitjes op. Vervang de zak met eikels 1x per jaar door ze in de kachel weg te stoken en een verse op te hangen et voilla, de beestjes gaan vanzelf weg. Je kan meerdere zakken in huis op hangen als je bang bent dat het ergens anders ook zit.

Succes!
Plaats reactie