Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (Wolf)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (Wolf)

Bericht door Psyt3k »

Dag iedereen,

Ik heb een vraag rond het gebruik van ons digitaal bedieningsbord (Wolf) in combinatie met convectoren.
Het probleem: Ons huis warmt traag op (3° in 3 uur tijd). De convectoren geven warmte af, maar dit lijkt onvoldoende. Onze loodgieter liet weten dat een digitaal bedieningsbord te veel factoren in rekening houdt en zo de keteltemperatuur niet warm genoeg laat worden. Convectoren zouden een constante hogere keteltemperatuur nodig hebben dan gewone chauffages laat hij weten. Klopt dit? Zijn er nog mensen die deze combinatie gebruiken, en heb je tips?

Ik kan gerust de instellingen van ons bedieningsbord hier meedelen. Kan misschien handig zijn?
Alvast bedankt!
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door JantjeV8 »

Wat zijn de specs van je systeem, dus van bediening, de convectoren, het gebouw etc
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door Psyt3k »

Bedankt voor je reactie!

De gegevens:
- Wolf ketel CGW-24/140
- Wolf bedieningsbord (bedieningsmodule BM - 3062603_0709)
- Alleenstaande woning. Thermometer bevindt zich in het bedieningsbord en meet dus enkel living + keuken. Geschatte oppervlakte hiervan 45m². De andere ruimtes laat ik even buiten beschouwing.
- Instellingen bedieningsbord: Steilheid 2.0; Ruimte-invloed ON; T wens 22° (dagtemperatuur); Eco-verl 25°, Wi/Zo 25°

Onze vraag:
We willen enkel met 2 standen werken: dagtemperatuur wanneer we thuis zijn, nachttemperatuur ("constant verlaagde werking") 's nachts en wanneer we niet thuis zijn. Welke keteltemperatuur moeten we zien te bereiken om voldoende rendement te halen uit onze convectoren? (Nu zien we dat bij 16° buitentemperatuur en een behaalde 20° binnentemperatuur de keteltemperatuur maar rond de 50° schommelt.) Of moeten we dit digitaal bedieningsbord vervangen door een simpele aan/af-thermostaat zoals onze loodgieter voorstelt?

Extra Vragen hierbij:
- We willen niet dat de eco-verlaging ooit werkt. Staat deze goed op 25°? In de handleiding staat dat de verwarming dan op "constant verlaagde werking" gaat draaien, en dat moeten we kunnen zien adhv het symbool "maantje"?
- Idem met Winter / Zomer temperatuur: Staat deze goed op 25°?

Alvast bedankt!
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door swake »

Sorry, ik ken die Wolf spullen niet. Maar ik wil wel zeggen dat:

- De controller van Wolf waarschijnlijk veel beter afgestemd is op uw Wolf CV dan een ouderwetse aan/uit thermostaat. Waarschijnlijk kan die ketel moduleren, en met zo'n aan/uit thermostaat gaat dat al een stuk minder efficiënt gebeuren. (lees: meer verbruik zonder noemenswaardig beter comfort, zelfs in tegendeel)
- ivm met die buitentemperatuur voeler. Deze past de temperatuur aan van het water al naargelang hoe warm/koud het buiten is. Dit heeft natuurlijk een impact op de reactiesnelheid van het systeem. Mogelijks werkt deze niet naar behoren of hangt hij op een verkeerde plaats (met zon erop bvb)
- Eigenlijk is het hem vooral te doen om die parameters waarover de loodgieter het heeft. Die moeten goed ingesteld worden in de ketel. Een gewone aan/uit thermostaat gaat dat niet doen. Als hij niet zelf kan uitmaken welke parameters in de ketel gestopt moeten worden voor uw specifiek geval dan moet hij hulp vragen bij zijn groothandel/verdeler van die Wolf ketel.

Je wilt geen eco-verlaging maar wel een lagere nacht/weg temperatuur. Volgens mij is dat nochtans hetzelfde. cfr het symbool met het 'maantje'. Zet die op de temperatuur dat je 's nachts wilt hebben. Zit op die thermostaat ook een klok? Zo ja deze natuurlijk ook zo instellen dat die 's nacht ook effectief deze nachtmodus activeert. En er zal ook ergens een knopje/keuze zijn om deze modus te forceren voor wanneer je overdag thuis vertrekt.

winter/zomer: je moet uitmaken voor jezelf vanaf wanneer je vindt dat die ketel helemaal niet meer moet aanspringen (ik neem genoegen met 19°C buitentemperatuur)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door swake »

Psyt3k schreef:Wolf ketel CGW-24/140
Is dus condenserende ketel met ingebouwde SWW boiler.
En die BM controller lijkt ook nog het beste te zijn dat ze hebben bij Wolf.

Het probleem zit hem al niet in de keuze van deze machine. Tenzij je er naast die keuken/living van 45m2 toch nog een kasteel mee wilt verwarmen, dan is 24kW beetje weinig :mrgreen:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door JantjeV8 »

Dus dan moet je stap 2 controleren: de convectoren. Specs?
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door Chevman »

radiatoren inregelen?
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door Psyt3k »

Bedankt reeds voor de reacties!

@ Swake: Goed om te weten dat dit een degelijk systeem is. :) De loodgieter wist inderdaad zelf niet of alle instellingen goed stonden of niet. Bedoel je met "parameters in de ketel" eigenlijk de parameters die via het bedieningsbord moeten worden ingevoerd? Zijn er nog belangrijke parameters behalve diegene die ik heb opgenoemd (buitentemp, steilheid, ...)? De buitenvoeler hangt op een plaats waar nauwelijks zonlicht komt, zou dus moeten goed zijn.

@ JantjeV8: Hoe kan ik deze specs bekijken? Het zijn convectoren die hier al +-20 a 30 jaar hangen en de eigenaar kent er zelf niks meer van. Wat zouden we er zoal over moeten te weten komen?

Mijn voornaamste vraag blijft nog hoe warm we de keteltemperatuur ongeveer moeten houden bij convectoren. Onze loodgieter zegt dat dit minstens 60° moet blijven en dat alles daaronder eigenlijk zo goed als niks van warmteverdeling oplevert. 's Morgens gaat de keteltemp naar 70° eens we het "zonnetje" (dagtemp) aanzetten om het huis op te warmen naar 22° binnentemp met een buitentemp van 13°. Maar eens 20° binnentemp wordt bereikt, zakt deze al naar 50°, wat waarschijnlijk niet genoeg is voor convectoren om iets van rendement te hebben?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door swake »

Sorry, k'heb er zelf maar weinig ervaring mee. In zo'n moderne ketels zitten instelbare parameters voor heel veel dingen, hoe je dat moet instellen hangt van de ketel af. Soms via zo'n controller, soms rechtstreeks op de console, een andere keer is het via usb of serieel poortje en een computer. Soms kan je die instellingen zomaar niet veranderen en moet je een gecertificeerd installateur zijn om dat te kunnen (lees: mogen) doen.
De instellingen die je daar kan vinden zijn dan dingen zoals limieten en curves voor de vertrekwatertemperatuur; pompvermogen/snelheid; ketel vermogen en modulatie min/max; SWW prioriteiten;...

Vandaar dat ik jouw aanraad om met de loodgieter met de groothandel/fabrikant eens te laten spreken, wellicht moeten er een paar instellingen verzet worden om rekening te houden met jouw specifieke situatie en die fabrikant weet dan zeer goed wat er moet aangepast worden. Hij zal natuurlijk details gaan vragen zoals benodigd vermogen en geïnstalleerd vermogen en type.

Dat de vertrektemperatuur lager wordt eens het huis warm is klinkt helemaal normaal. Het is dan nog een kwestie van onderhouden van die temperatuur en dan is het economischer (zowel ivm verbruik als sleet) om die wat te verlagen. Ik dacht zelfs dat het beter is als de convectoren op een lagere temperatuur draaien, maar dan hebben ze natuurlijk ook minder vermogen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door JantjeV8 »

Psyt3k schreef:Het zijn convectoren die hier al +-20 a 30 jaar hangen en de eigenaar kent er zelf niks meer van.
Aiai, als je het zaakje goed wilt inregelen moet je dat dus wel weten. Moderne convectoren zijn blij met 40grC water, kan dus best zijn dat jouw oude met >65grC gevoedt moeten worden.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door fireblade »

is het mogelijk om eens een foto van die convectoren te maken, wellicht dat iemand na het zien van het plaatje er meer over weet, de ene convector is de andere niet
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door Psyt3k »

Dit is een foto van een van onze convectoren. Ze zien er allemaal zo uit, maar sommige zijn langwerpig (breder en minder hoog). De kranen zijn vernieuwd trouwens. Daarvoor zaten er verouderde draaiknoppen op (draaiden horizontaal van links naar rechts. De nieuwe draaien zoals je ziet van voor naar achter).
Bijlagen
Convector 23.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb (bijna) dezelfde convectoren gehad. Die komen op gang rond de 70 graden. Mijn vorige huis zat helemaal vol met convectoren. Ik ben toen over gegaan naar radiatoren en vloerverwarming.

Convectoren gaan een stevige warme luchtstroom creëren bij een watertemperatuur van 70 graden. Ze creeren dan heel veel warme lucht. Veel luchtstromingen en dat voelt niet comfortabel.

Ik zou overwegen (in een geisoleerd huis) om over te stappen naar (veel) radiatoren en of muur en vloerverwarming. LTV. En dan continu (dag en nacht) stoken op een lage temperatuur waarbij de luchttemperatuur ongeveer gelijk is aan de temperatuur van de massa.

Veel meer comfort en veel goedkoper stoken (je gebruikt het HR gedeelte van je cv tenminste).
groet!

Ritsaert
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door Psyt3k »

Bedankt voor de info. Spijtig genoeg wonen we in een huurhuis en kunnen wij hier uit onszelf niks aan doen. Dit voorleggen aan de huisbaas zal vrees ik ook geen optie zijn, aangezien hij nog zijn veel kleinere beloftes van een jaar geleden niet nakomt. Maar ik onthoud zeker deze tips!

Nu heb ik nog een volgende vraag voor de meer nabije toekomst: Welke optie verkiezen we best om zo rendabel mogelijk te stoken met deze convectoren en modulerende ketel?
- Optie 1) Dagtemperatuur te hoog zetten zodat hierdoor meer keteltemperatuur verwacht wordt, met een lagere steilheid. (bvb gewenste dagtemperatuur 23°, steilheid 1.5)
- Optie 2) Dagtemperatuur realistisch houden, met een hogere steilheid zodat hierdoor meer keteltemperatuur verwacht wordt (bvb gewenste dagtemperatuur 21°, steilheid 2.0)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Convectoren in combinatie met digitaal bedieningsbord (W

Bericht door ritsaert snijder »

is het huis goed geisoleerd?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie