Huis in Spanje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Huis in Spanje

Bericht door GTV6 »

We zijn er al wat jaren mee bezig en het wordt meer realiteit.
Wij hebben het plan om in Spanje te gaan wonen en dan niet een appartement aan de kust maar een voormalige schuur met een paar hectare grond. Dat kan zonder hypotheek en dergelijke want, andere prijzen.
Maar er is niks geen elektra geen water geen gas geen riool. Kortom geen voorzieningen er is niks, alleen de zon is er vaak.
Als eerst graag jullie input over de elektra. Wij denken aan PV accu en generator. Het hoeft geen luxe te zijn maar een wasmachine moet toch wel. Daarvoor is een piekbelasting onvermijdelijk, grote stroom ineens.
We willen dus een rustig leven met de zon.
Er zijn nog vele hobbels te nemen maar de elektra is de eerste die we willen oplossen. Dat lampje in de avond lukt wel maar die grote piekverbruikers. Ook een koelkast en vriezer zijn simpelweg nodig. We moeten vlees en groenten van eigen land bewaren.
Graag jullie input. En voor nu alleen de elektra, anders wordt het onoverzichtelijk. Ja er is veel meer.
Zou mooi zijn onze droom te verwezenlijken een simpel leven onder de zon.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Huis in Spanje

Bericht door Dutch John »

Proficiat!

Download en lees eerst het boekje "Altijd stroom" van Victron. Boordevol info. Forumlid Omweg leeft op de manier die jij voor hebt. Evt kun je ook bij mij een bescheiden autonoom systeem bekijken. Over generatoren kan ik je ook wat vertellen. Net als over een Wonderwash......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Huis in Spanje

Bericht door Tim »

GTV,

Vlees en groente kun je ook wecken en/of drogen.

Heb je in kaart kunnen brengen wat het aantal zon uren zijn op jullie plekje?

Een generator kan nogal wat gedoe zijn, ik zou dan liever 2 onderbroeken meer kopen als de wasmachine een keer niet aan kan. Beginnen zonder is makkelijker als leven met :wink:

Tim
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Huis in Spanje

Bericht door swake »

Wat geeft het in de 'winter'maanden in de regio waar je naartoe trekt? Dat zal een belangrijk element zijn ivm continuïteit.

Er bestaan 'kleine' wasmachines die op een 10A zekering helemaal normaal kunnen werken. Natuurlijk wil je die laten draaien wanneer je paneeltjes het meeste geven. Warm water zal daar echt niet zo'n probleem zijn en met het 'koud' programma springt de weerstand in de wasmachine niet aan. Idem voor de vaatwas.

Let erop dat er in Spanje belasting is op.... de zon. Misschien is dat niet in alle regio's zo. Maar als je PV panelen zet bvb moet je die aangeven. Ik weet niet exact meer hoe het in elkaar zit.

De beste wijnboeren ginder graven een grot in 'hun' berg. Daar heerst dan het hele jaar door een zeer stabiel klimaat, ideaal om de wijn op te slaan, en niet alleen de wijn natuurlijk. Bij de laatste die ik kon bezoeken gaf de zon al een week meer dan 35°C in de schaduw af en in zijn ondergronds paradijsje was het nog steeds 17°C en 50%RV. Hij had zo zijn (elektrisch) energieverbruik fenomenaal verminderd.

Een elektrische wagen kan ook dienen als (extra)batterij voor het huis. Maar zo'n auto ga je nog niet standaard bij BMW of Toyota vinden. 't Zal eerder een custom build worden.

Er bestaan toestellen die prioriteit kunnen geven aan bepaalde elektrische circuits. Indien er op een zeker moment niet genoeg vermogen is worden de minder belangrijke circuits selectief afgesloten.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Huis in Spanje

Bericht door swake »

Ga je het land bewerken met een tractor? Er bestaan generatoren voor op de PTO. Die hebben misschien niet het beste rendement maar als noodstroom zeker het overwegen waard.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Huis in Spanje

Bericht door GTV6 »

Victron is een goeie idd had ik al eens gelezen, was hier al eens voorbij gekomen meen ik.
Het aantal zonuren is zeker meer zeg een 2100 tov 1500 alhier, daarbij is de opbrengst per Wp ook zomaar 50% meer.
Wat echter lastig te achterhalen is zijn exacte gegevens van de intensiteit en zonuren in december, januari en februari. De andere maanden prima voor pv en collector.
Wecken is een prima conservering, maar gaat wel erg ten koste van smaak en vitaminen, je wil ook wel eens wat anders.
De gedachte is de panelen af te stemmen op de grootste aansluitwaarde, zeg maar de wasmachine/vaatwasser, dan kom je met 4kW piek een heel eind. Deze dan gebruiken als de zon schijnt en de rest uit.
Verlichting zal nauwelijks iets verbruiken. Het lastige is het accupakket, dit is duur, korte levensduur en slecht rendement en dan nog zal er een klein aggregaatje nodig zijn.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Huis in Spanje

Bericht door mro »

Er bestaan volgens mij wel mechanische wasmachines?

Warm water van de zon en een zwengel. Zal misschien iets langzamer zijn dan elektrisch maar who cares?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Huis in Spanje

Bericht door GTV6 »

Voor een mechanische wasmachine ontbreekt de acceptatie tuurlijk kan dat. Maar een elektrische gevuld met warm water van de zon zal zoveel niet gebruiken enkel de motor. Wel lastig om de wisselende watertemperaturen aan te bieden. Wellicht met een thermostaatkraan instelbaar tussen 30 en 80 graden.
Verwarming gaan we met zonnewarmte doen, met een buffertank als een zwembad alleen dan met isolatie. Dat moet het jaar rond kunnen in Spanje.
Die belastingen op PV hebben we gehoord, maar bij eilandbedrijf en geen aansluiting mogelijk zal dat wellicht geen issue zijn. Buiten dat we hebben geen keuze er is geen elektranet. Dat is vaak bij Spaanse boerderijen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Huis in Spanje

Bericht door swake »

Kijk eens op meteo sites ivm de gemiddelde temperaturen en zonneschijn. Er zal wel ergens niet te ver daar vandaan een amateur zitten die de laatste jaren alles mooi gelogd heeft.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Huis in Spanje

Bericht door mro »

Dan zou ik een kleine batterij buffer overwegen om de spanningspieken op te vangen. En zoveel mogelijk wassen tijdens zonneschijn.

Zoek eens op Nikkel-ijzer(NiFe) accu, kan mogelijk interessant zijn.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Huis in Spanje

Bericht door Dutch John »

GTV,

Houdt rekening met grote aanloopstromen van motoren. Een generator zal kortstondig door de knieën gaan, maar blijft vasthouden. Als een omvormer hetzelfde overkomt, kan de spanningsval leiden tot uitschakeling ivm zelfbescherming. Ook in Spanje zul je zon- en stroomloze periodes kennen. Een generator als back-up is dan wel zo makkelijk. Een kwalitatief goed tweedehandsje kost vanwege de massale Chinese importbrol tegenwoordig niet veel meer. Heftruckladers ook niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Huis in Spanje

Bericht door Tim »

John ea,

Zou het niet makkelijker zijn altijd via de omvormer te gebruiken? Dan kan de generator, in geval van nood, op capaciteit draaien (laden) ipv knik aan, knik uit.

Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis in Spanje

Bericht door pelletpower »

Ja da's een goeie. Ik volg dit draadje met buitengewone belangstelling. Wie weet rolt er iets dat ons past.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Huis in Spanje

Bericht door Paide »

Water warm maken op elektriciteit is misschien niet zo handig als je geen netstroom hebt.
Ik ken uit australie wasmachines zonder elektrisch element met een warmwater en koudwater ingang. Die zijn er vast ook te vinden in zuid-europa.
Dit zal drastisch snijden in het benodigde vermogen en verbruik van je elektra.
Hoe wil je je SWW gaan verwarmen? Zonneboiler lijkt me geen verkeerde optie daar. Zo'n thermosyfon op je dak is daar volgens mij wel de standaard. Eventueel naverwarming en backup met een fikkie van het een of ander. Ervaring hoe de locals daar werken?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Huis in Spanje

Bericht door GTV6 »

DJ idd piekstromen zijn een zorg en zal extra opgesteld vermogen vereisen een aggregaat zal er zeker bij moeten.
Ja die meteo gegevens zouden er moeten zijn, maar ik vind ze niet, het Spaans is ook nog lang niet perfect.
Een trekker hebben we wel, maar om daar stroom mee op te wekken lijkt me een erg slecht rendement en nog wat andere hobbels om dat werkend te krijgen.
SWW Zal voornamelijk zon zijn met een zeer grote buffer ingegraven in de grond, ik denk aan een 5000l en een 30.000 liter warm water voor verwarming. Daarmee kan het huis verwarmd, ook in de winter is er vier uur zon gemiddeld.
Dan hoeft er geen hout verbrand te worden alleen nog voor koken.
Vreemd genoeg is er lokaal heel weinig aan collectors en panelen, PV is ook diefstal gevoelig zeker omdat het afgelegen is.
Pellet ik had gelezen dat jij iets soortgelijks wil maar dan hier in NL, de acceptatiefactor van de partner is een lastige voor veel zaken dus eerst maar matig terug in de tijd, alles stapje voor stapje, water is al een fors probleem.
Plaats reactie