opbrengst zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

Mijn (onnauwkeurige) warmtemeter gaf gisteren voor mijn installatie van 59 heatpipes (er is er eentje kapot :) ) een warmteproductie aan van een 8.3 Kwh. Niet slecht, want er valt ook nog wat schaduw op....
Mijn buffervat (niet in de Geïsoleerde schil :() gaf in de nu lekker koude kelder een verlies van 41°als maximumtemperatuur naar 35.5° nu om 6u20.
Het water zal straks zeker warm genoeg worden voor een lekkere douche (mogelijk vanaf 40.5° in mijn buffer)
Ik ben ook benieuwd naar mijn productie van electriciteit, die hebben vanaf 15u helaas ook nog veel schaduw, zo vorge op het jaar. Eerder deze maand al eens de 12 Kwh aangetikt. :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:Vandaag 15-2-2016 met soms wolken toch nog 34kwh.
Morgen hopelijk superrecord. Strak blauw de hele dag. Kanniewachten.
yesssss... 43 ennogwat kwh. Temp 58 graden bovenin. Superlekker gevoel hartje winter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

55kwh ... 11 maart :)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

ik had gisteren met 59 buizen (eentje kapot) 18 Kwh Nog steeds last van ochtend en avondschaduw, ik heb wel mijn woonkamerradiatoren ook gekoppeld gehad aan het 1000 liter buffervat. temperatuur in het buffervat was dan ook redelijk laag te noemen, en dan leveren de collectoren precies wat meer op. :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Sandman79 schreef:60 heatpipes: 7,856 kWh voor vandaag, gemeten om 18.49 (bij mij)
12 vierkante meter vlakke plaat: 11.4 kWh (bij iemand anders)

Ruuben, hoeveel heatpipes heb jij liggen? :)
183. Verdeeld over 2 velden. Vandaag 63kwh. Gezien de zoninstraling is dat voor mij wel het maximaal mogelijk haalbare vandaag, mijn buffer was 40/25 graden bij aanvang. Wellicht als ie kouder was er makkelijker en met minder verlies meer kwh geoogst hadden kunnen worden. Ik meet bij de buffer pas de opbrengst, mooi 70 graden bovenin, 65 onderin 1000l.


1954
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door hanskraayeveld »

Goeie grutten dat is echt een hoop...
Wat ga je in de zomer met het overschot doen?
Ben je niet bang dat je systeem te heet wordt?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

hanskraayeveld schreef:Goeie grutten dat is echt een hoop...
Wat ga je in de zomer met het overschot doen?
Ben je niet bang dat je systeem te heet wordt?
`

Ik heb bypass koeling op het dak; 3 radiatoren waarover buiten de hitte weer terug naar de natuur gaat (in de primaire kring).
Verder koel ik ook met mijn cv systeem op mijn buffer.
Daarnaast heb ik op het sanitair doorstroom spiraal ook een temperatuur beveiliging zodat er daar zo nodig ook nog op gekoeld kan worden.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Ruuben,

niet mogelijk om een tweede buffer te plaatsen? Dan ga je pas oogsten!
groet
Wouter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door hanskraayeveld »

Tegenwoordig is in de grond stoppen van de warmte heel hip.
Wat nu als je een heipaal van 20 meter lang de grond in laat slaan met een dubbele duims leiding erin gestort?
Hoeveel warmte kan je in de grond stoppen?
En wat kan je er s winters uit halen?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Ruuben,
Waarom koel je eigenlijk? om de pipes te sparen of andere reden?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Te heet is het als mijn flow sensor warmer gaat worden als 80 graden. Hij zit aan de koude kant van se buffer.
1000 liter 80 graden (bovenin dan 90) is echt heel veel warmte. Dat is onnodig heet, wat ik alleen bereik in de zomer. De temperatuur van het aangevoerde water zal ruim boven de 100 graden liggen dan. Dan gaat mijn isolatie het lastig krygen. Ook ongezond voor mijn pompen.

Dus koeling is alleen nodig om oververhitting te voorkomen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Snap ik maar je regeling kan toch wat vroeger ingrijpen? Bijv 75°C onderaan?
Groet Wouter
heat_pipe_Helmond
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2016, 18:55

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door heat_pipe_Helmond »

Is deze discussie nog actueel? Ik vind het namelijk - met het oog op het systeem dat ik op mijn dak krijg - een heel interessante discussie.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door mro »

Wij hebben hier thuis gewoon vloerverwarming op aardgas. Met het weer van de laatste weken werd het hier natuurlijk vrij warm in huis; +25gr, zoals bij veel woningen denk ik.

Niet veel aan te doen en op zich heb ik er niet zoveel last van, nachtventilatie werkt hier vrij goed.

Maar ik kwam wel op het volgende ideetje:

De vloerverwarming ligt hier op een isolatie van 10cm en die ligt dan weer op een betonplaat van 17cm. Stel dat er een buizencircuit onder de beton zou liggen en dat dmv de circulatiepomp de warmte van het vloerverwarmingcircuit getransporteerd zou worden naar het circuit onder de beton. Dan zou het volgens mij in de woning een klein beetje afkoelen en zou de grond onder de beton wat opwarmen.

In het naseizoen; septemper/oktober/November? zou dan het omgekeerde kunnen gebeuren: van de warme ondergrond terug naar het vv-circuit. De vraag is natuurlijk hoe lang de warmte(+20gr?) opgeslagen kan blijven in de ondergrond om de meerprijs te kunnen verantwoorden.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Joepie »

mro schreef:Wij hebben hier thuis gewoon vloerverwarming op aardgas. Met het weer van de laatste weken werd het hier natuurlijk vrij warm in huis; +25gr, zoals bij veel woningen denk ik.

Niet veel aan te doen en op zich heb ik er niet zoveel last van, nachtventilatie werkt hier vrij goed.

Maar ik kwam wel op het volgende ideetje:

De vloerverwarming ligt hier op een isolatie van 10cm en die ligt dan weer op een betonplaat van 17cm. Stel dat er een buizencircuit onder de beton zou liggen en dat dmv de circulatiepomp de warmte van het vloerverwarmingcircuit getransporteerd zou worden naar het circuit onder de beton. Dan zou het volgens mij in de woning een klein beetje afkoelen en zou de grond onder de beton wat opwarmen.

In het naseizoen; septemper/oktober/November? zou dan het omgekeerde kunnen gebeuren: van de warme ondergrond terug naar het vv-circuit. De vraag is natuurlijk hoe lang de warmte(+20gr?) opgeslagen kan blijven in de ondergrond om de meerprijs te kunnen verantwoorden.
Volgens mij heet dit betonkernactivering. Om meer dan een paar dagen te kunnen overbruggen is dat dan gekoppeld aan warmte-koude opslag in diepe bronnen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie