Rondo: een grundofen, mooi, maar...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Stralingswarmte is niet onderhevig aan luchtstromen.
Dat zat ik me daarna ook nog te bedenken, maar hou het maar bij mijn slechte kennis op dit gebied. Ik ga maar weer plantjes laten groeien :lol:
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

En toch klopt je intuïtie Brit!
Stel dat er inderdaad tijdens het stoken een relatief koude luchtstroom boven het deurtje in de "spouw" tussen de buitenmantel en de 'core' zou stromen, dan zou dat de kachel zeer nadelig beïnvloeden.
Het gaat er hier niet om dat stralingswarmte de luchtstroom niet 'ervaart', het gaat hier om wat de stenen massa, het opslagmedium, ervaart. En dat zou in dit geval twee invloeden zijn: de verwarmende straling én de verkoelende luchtstroom.

Dit is perfect te vergelijken met hoe je op een zonnige dag in mei op het strand vaak al heel goed kan zonnebaden, als je een plekje uit de wind vind. De zon heeft geen last van de wind, en in die zin heeft Chathanky gelijk, maar wij, het opslagmedium, wel!
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door maarten »

ff rond gekeken op de rondolino site.
info aangevraagd.
de maten zijn voor mij perfect.rond 65 cm.
liever een berg kachel maar die is met zijn 70 cm net te groot, 50/60x70 cm zou beter zijn .
t is duits ,ik heb er vertrouwen in dat het kwaliteit is,dus als de prijs nu een beetje meevalt,incl transport,.........is er een van mij!
nadeel is denk ik dat ik mijn houtvoorraad nog een keer moet door zagen , t is nu + - 50 cm lang ,maar och ... t is maar n kuub of 10
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door mark »

Even zaag slijpen Maarten. Ben benieuwd naar de prijs net als jij.

Groet Mark
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door Pigion »

@maarten,
Als deze maat kachel jouw bevalt, dan moet je ook eens kijken op de site van Ortner. Dat is een Oostenrijkse firma, die prachtige compacte ronde kachels bouwt met ingebouwde warmteopslag. Het ziet er op de plaatjes erg goed uit en technisch ook OK. Op de site moet je de duitse taal aanklikken en dan kom je bij hun showroom.
Pigion
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door maarten »

pigion,
inderdaad ook mooie en ik denk ook goede kachels .
maar wat groot, meer inbouw denk ik , hoewel de ronde inderddad op de rondo lijkt maar wellicht wat beter. dank voor de tip.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door maarten »

mark , als beloofd :
rondo 1, rond 65 cm ongeglazuurd 165 hoog euro 5970.=
rondo 1 rond 65 cm ongeglazuurd 198 hoog euro 6900.=
bij de prijs zit ook de montage wat zij zelf moeten/willen doen om optimaalstoken te garanderen.
transport kosten : euro 1000.= !!!
de rondolino mag je zelf monteren , en de transp. kosten zijn dan euro 270.=
transp. is berekend naar mijn huis nederland , dordrecht.

dan nog evt een afvoerbocht 30/45 graden :euro 86.=
of een 90 graden bocht voor : 195.= met roset.
een schnellheizeinrichtung ? :euro 260.=
een inzet ? lucht bevochtiger is ook te leveren voor: 395.=

de rondo wordt getransporteerd voor euro 1000.=

een kachel naar mijn hart maar mij te duur , jammer !
nu ga ik ff dubben : bergkachel of zantus .
ik hoorde van kees v/d Berg dat er ook een bergkachel met bovenuitlaat gaat komen dit jaar.
ook 180 hoog Kees ?
grt Maarten
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door mark »

Dat is inderdaad prijzig :shock: . Dan zou ik ook voor een berg finoven gaan. Vooral vanwege de prijs en de tevreden gebruikers hier op het forum. En ook erg handig dat Peter ook op dit forum te vinden is voor raad en daad.

groet Mark
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door maarten »

bergkachel besteld ,vriendin heeft de knoop doorgehakt geen zantus [want wat marianne zegt op het energieforum...] dan hou ik mijn mond maar.
nu eerst de schoorsteen aanpassen ,
zal deels afgebroken moeten worden , stucadoor moet even langs komen , de vloer wat aanpassen ......... wacht ik even mee tot het weer weer wat warmer word ,haal ik mijn oude altech weg ,kan ik op mijn gemak de boel in orde maken.
als ik hem voor de volgende winter maar heb staan ben ik tevree
grt Maarten
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door Leon »

Proficiat Maarten,

Welk model is het geworden???
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door maarten »

leon,
de versie 7 , lijkt mij groot genoeg voor mijn kamertje van 30 m2 met aangebouwde keuken .
de deur naar de bovenverdieping staat hier , vooral s'winters, open om ook boven profijt te hebben waar het niet zo warm hoeft te zijn .
ik slaap liever onverwarmd, maar met oog op de badkamer en wat jeugdig volk moet de warmte ook naar boven
ik pas nu de standplaats v/d kachel aan op maat van de kachel dat is wellicht makkelijker dan een kachel opmaat zoeken [ rondo ]
die te duur is, maar ik persoonlijk nog de mooiste vind.
grt Maarten
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door Leon »

Maarten,

bij deze enkel tips.

Je hebt bij de opbouw een stuk steenwol van 60 cm x 60 cm x 5cm dik nodig en 4 stukjes lood van 4cm x 4cm.
Deze worden er niet bij geleverd, dus kun je voor die tijd al zorgen dat je het in huis hebt. Zo hoef je dan niet opeens een heel pak te kopen...

Tijdens het instoken komt er water tussen de voegen uit. Veeg deze gelijk weg, want naderhand blijven het vlekken.
(weet ik inmiddels uit ervaring :evil: ).

Groeten Leon
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door maarten »

hoi leon,
ik begreep al dat jij er ook een hebt , ik volg je nieuws.
er komt toch nog meer nieuws he ?
dat van dat water is wel te verwachten ja , wees maar voorzichtig en ook als er weer een nieuw stook seizoen begint.
wat de rockwool betreft kan ik mij voorstellen wat ermee te doen, maar .....lood ? hooguit om een wiebelende kachel te voorkomen.
t is geen probleem hoor , als loodgieter heb ik wel wat lood liggen maar ik vraag mij dan wel af waar t voor is want welke dikte is t beste ? 1 mm of 6 cm of........
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door Leon »

Maarten,

Het lood is inderdaad bedoeld voor op onder de vier hoeken, zoals gedacht om het wankelen tegen te gaan.
Het hoeft maar dun lood te zijn. Net voldoende om het midden vrij te houden en om het geheel waterpas te zetten.

Tsja, nieuws...
Er komt inmiddels geen vocht meer uit. Ik stook hem nu met gemiideld 4 a 5 kg hout per keer, twee keer per dag.
De binnentemperatuur is nu goed binnen, maar buiten is het dan ook niet koud.
Mocht het nu al vriezen, dan had ik toch nog wel de vloerverwarming nodig, denk ik.
De temperatuur van de mantel zelf schommelt nogal, maar blijft minimaal lauw tot de volgende stookbeurt.

Zodra ik weer iets zinnigs te melden heb, hoor je (jullie) het zeker.

Groet Leon
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Rondo: een grundofen, mooi, maar...

Bericht door walter vaes »

is de 7A van bergkachel 70X70 ook te krijgen met een schoorsteen van boven?
Plaats reactie