terraskachel terracotta

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Heren,
Ik heb een brander van het merk INFRAGAS, dit italiaanse merk levert allerlei keramische branders.
Ik betaalde daar 45 euro (overgenomen van iemand die er feesttenten mee verwarmt).
Het is een propaanbrander met een instelbaar vermogen van 2,7 tot 4,6 kW.
Even googlen en je ziet dat hij bij diverse kampeer en caravan zaken te vinden is.
Wellicht is het wat jullie bedoelen.

Gerbe.

ps. voor experimenten stel ik hem gratis beschikbaar.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

vraagje: waarom heeft DTA/Bouwens dit opnieuw ontwikkeld en als het gewoon in de handel te krijgen is?

Zit er soms een addertje onder het gras?
Laatst gewijzigd door kees op 28 feb 2006, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik ben vanavond nog langs een winkel gegaan waarvan ik dacht dat ze wel dergelijke infraroodbranders konden hebben. En inderdaad. Ik heb dan maar zo'n brander gekocht, want hij was zeker niet duur: 37 euro.

Het is een butaan/propaanbrander inclusief een veiligheidsthermokoppel en een aansluitslang. Exclusief ontspanner. Het vermogen is volgens de gegevens regelbaar tussen de 2,5 en 4,4 kiloWatt. Het verbruik ligt dan tussen de 178 en 291 gram per uur. Het merk noemt RAINBOW en het type is RB 3000.

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef:Ik ben vanavond nog langs een winkel gegaan waarvan ik dacht dat ze wel dergelijke infraroodbranders konden hebben. En inderdaad. Ik heb dan maar zo'n brander gekocht, want hij was zeker niet duur: 37 euro.

Dirk
Dit is geweldig, heerlijk toch het forum Ecologie en energie!

En nu weer ontopic

Dirk,
Is de brander die je gekocht hebt in een finoven in te bouwen? Bij DTA hebben ze een verwisselbaar deurtje waar de brander op bevestigd zit.

Kun je er een foto'tje van plaatsen?

Ik weet niet of ik nu een nieuw onderwerp moet plaatsen, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van Dirk en de andere experts mbt het verbranden van gassen in een keramisch blok.

Nieuwe onderwerp geplaatst.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef: Is de brander die je gekocht hebt in een finoven in te bouwen? Bij DTA hebben ze een verwisselbaar deurtje waar de brander op bevestigd zit.
Kun je er een foto'tje van plaatsen?
Marcel,

Vanavond zal ik trachten een paar foto's te plaatsen.

Deze brander is, volgen mij, in een finoven te plaatsen. Maar ik zou het niet doen omdat ik vrees voor zeer grote warmteverliezen via de schoorsteen. Verder vind ik het eigenlijk zonde om in een finoven iets anders dan hout te verbranden. Welke finoven heb jij ?

Een gasbrander werkt op overdruk en heeft daardoor wel een rookgasafvoer maar geen schoorsteen nodig. In geval van inbouw van een gasbrander in een "soort finoven" kan best, helemaal onderaan, gewoon een horizontale verbinding gemaakt worden naar buiten. Daardoor verdwijnen zo goed als alle schoorsteenverliezen.

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk,

Ik heb nog geen finoven, maar ben van plan om er een te gaan bouwen.

Nadere uitleg volgt nog.

Marcel
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Dirk zei: "het is zonde om iets anders dan hout in een finoven te stoken".
Enigszins schuchter durf ik nu mijn gedachten uit te spreken.
De finoven is zo geweldig omdat bij houtstook optimaal wordt verbrand. Maar om nou gas te stoken.... Het fijne van gas is, dat je onmiddellijk op je energiebehoefte kunt inspelen. De finovenfanaten (oei, gevaarlijk woord hier) willen zelfs gas verstoken in de finoven en staren enigszins blind op de finoven, hoe subliem die ook is. Voor houtverbranding!
Ik zet me schrap, voor de kritiek die komt...
Groeten
Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het lijkt me een beetje zonde om een finoven te bouwen, om er vervolgens een gasbrander in te duwen. Als je met gas wilt verwarmen heb je in mijn ogen niet zo'n (sorry:) lomp apparaat nodig als een finoven. Dan kun je, zoals Dirk al zei, met een betonnen bak net zo veel doen. Zonde van de investering.

Nog een ding: als je gas gaat verbranden in een finoven, ben je natuurlijk nog steeds conventionele(in ben nog naar een beter woord aan het zoeken) brandstof aan het verstoken. Met hout werk je niet (in ieder geval minder) mee aan het broeikasgebeuren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

kockie schreef:Het lijkt me een beetje zonde om een finoven te bouwen, om er vervolgens een gasbrander in te duwen. Als je met gas wilt verwarmen heb je in mijn ogen niet zo'n (sorry:) lomp apparaat nodig als een finoven. Dan kun je, zoals Dirk al zei, met een betonnen bak net zo veel doen. Zonde van de investering.
Het gaat natuurlijk niet om een finoven die alleen op gas wordt gestookt, maar als backup en voor het gemak. En ervan uitgaande dat de finoven de enige manier is waarop je je huis kunt verwarmen.

De vraag kwam nav het onderwerp gaskacheltje terracotta
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Dirk zei: "Het is zonde om iets anders dan hout in een finoven te stoken"
Zoals Kockie opmerkte, is het zonde omwille van de kosten. Een gasbrander heeft geen finoven nodig om goed gas te verbranden! Altijd heb ik al op het zinloze van deze combinatie gewezen.

mickenhans schreef:Het fijne van gas is, dat je onmiddellijk op je energiebehoefte kunt inspelen.
Dat lukt nooit wanneer de gasbrander ingebouwd is in een finoven! Massa veroorzaakt bij de start een vertraging. Eens de massa opgewarmd is, is er geen vertraging meer. Tenandere is "onmiddelijk inspelen op energiebehoefte" zo goed als onmogelijk. Massa opwarmen gebeurt per definitie nooit "onmiddelijk". Je kunt snel wat lucht opwarmen als nep-oplossing, maar dat is dan weer ??n van de vele trieste gevolgen van een onregelmatig leven.
mickenhans schreef:De finovenfanaten (oei, gevaarlijk woord hier) willen zelfs gas verstoken in de finoven en staren enigszins blind op de finoven, hoe subliem die ook is. Voor houtverbranding!
Een fanaat is iemand die om allerlei redenen door een gekleurde bril kijkt en daardoor de werkelijkheid niet ziet/wil zien zoals ze is. Ik ben voor zover ik weet de enige die dit fanatisme wetenschappelijk bestrijdt.
mickenhans schreef:Enigszins schuchter durf ik nu mijn gedachten uit te spreken.Ik zet me schrap, voor de kritiek die komt...
Niet schuchter zijn, Hans! Velen stellen zich immers dezelfde vragen!

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk,

Wat je met je infrarood brander doen.Is het ongeveer hetzelfde systeem wat ze bij de DTA bij een aga fornuis inbouwen.Wij hebben namelijk veel interesse voor een aga maar gemengde gevoelens bij het gasverbruik.Bij de DTA beweren ze dat het met de bouwens brander beter zou kunnen.

groeten mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:... zo'n (sorry:) lomp apparaat als.... een finoven. Dan kun je, zoals Dirk al zei, met een betonnen bak net zo veel doen.
Kockie, die betonnen bak zal net zo "lomp" zijn als een finoven. Het effect van de combinatie stralingswarmte/lage-temperatuur-convectiewarmte van een finoven kan alleen ge?venaard worden met een bak van dezelfde grootte!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef: Nog een ding: als je gas gaat verbranden in een finoven, ben je natuurlijk nog steeds conventionele(in ben nog naar een beter woord aan het zoeken) brandstof aan het verstoken. Met hout werk je niet (in ieder geval minder) mee aan het broeikasgebeuren.
Met aardgas verbrandt men fossiele brandstof. Daarmee voeg je extra CO2 toe aan de atmosfeer. Met hout gebeurt dat niet, want hout dat niet verbrandt, composteert en verrot waarbij naast CO2 trouwens ook methaangas (CH4) aangemaakt wordt. Methaangas (het grootste bestanddeel trouwens van aardgas) is een v??l belangrijker broeikasgas dan CO2.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

http://www.sonarema-fondex.com heeft een importeur ergens in vlaanderen.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Dirk Bauwens schreef:
mickenhans schreef:Het fijne van gas is, dat je onmiddellijk op je energiebehoefte kunt inspelen.
Dat lukt nooit wanneer de gasbrander ingebouwd is in een finoven! Massa veroorzaakt bij de start een vertraging. Eens de massa opgewarmd is, is er geen vertraging meer. Tenandere is "onmiddelijk inspelen op energiebehoefte" zo goed als onmogelijk. Massa opwarmen gebeurt per definitie nooit "onmiddelijk". Je kunt snel wat lucht opwarmen als nep-oplossing, maar dat is dan weer ??n van de vele trieste gevolgen van een onregelmatig leven.
Dat is ook precies wat ik wilde aangeven! Gas verstoken in een blikken kachel levert vrijwel direkt warmte op. En helaas inderdaad past dat beter bij een onregelmatig leven :oops:

Zie maar eens op wat voor tijd dit bericht gepost is (ploegendienst...)

Hans



Quote aangepast door kockie
Plaats reactie