Afdekken heatpipes !!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ingir »

swake schreef:Telkens ik over die zonnecollectoren (vlak of pipes) lees wil ik er ook zetten want ze lijken echt wel goed te werken. Echter na wat doorlezen en nadenken kom ik toch weer tot dezelfde conclusie. -> steek in godsnaam toch PV panelen.
Goede conclusie! Zonnecollectoren/zonneboilers zijn voor de meeste gezinnen niet rendabel en zeker niet als je ook heatpipes moet gaan afdekken met rolluiken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Dutch John »

Zonneboiler in thermosiphon. Nog veel simpeler. Compact, geen pomp, geen regeling, dus niet afhankelijk van stroom en bovendien niet afhankelijk van leveranciers uit Verwegistan. Zelf goed te bouwen en voor een paar honderd euro klaar. Enige nadeel: in de winter aftappen of antivries erop. En je moet van het dogma af dat collectoren altijd op een dak horen te liggen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Enige nadeel: in de winter aftappen of antivries erop...
Hier geen van beide, ik heb water in het systeem en laat het gewoon bevriezen in de winter. In het voorjaar ontdooit het vanzelf weer en kan de boel weer stromen. De EPDM-buis met inlage is blijkbaar flexibel genoeg om niet te knappen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Dutch John »

Bij collectoren vangt de achterplaat ook zonnewarmte op en geleidt die naar de buizen. De buizen zitten gesoldeerd of geklemd aan de achterplaat. Hoe doe je dat met kunststof buis?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tim.r
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:06

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door tim.r »

pelletpower schreef:Ja rolluik op tempsensor zat ik ook aan de denken. Affakkelen ( wat een raar woord) heeft niet mijn voorkeur. Onze pelletketel gooit de restwarmte het huis in als sani buffer op temp is. Is ook wel lekker en in de zomer eigenlijk niets van gemerkt. Met een zonnecollector wordt dat in de zomer een ander verhaal. Afdekken ga ik serieus overwegen.
Even off-topic; heb je ervaring met pelletketels van okofen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

Dit jaar heb ik witkalk erop gespoten op iets meer dan de helft van mijn buizen. Dit halveerde de opbrengst. Best handig dus.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door houtwerker »

Ingir schreef:Goede conclusie! Zonnecollectoren/zonneboilers zijn voor de meeste gezinnen niet rendabel en zeker niet als je ook heatpipes moet gaan afdekken met rolluiken.
Mag ik vragen waar je dit op baseert? Ben zelf namelijk bezig met verbouwing van ons huis. Zit er aan te denken om zonnecollectoren te plaatsen, die aan te sluiten op een buffervat. Op dat buffervat wil ik dan ook een houtkachel met cv aansluiting op aansluiten.
Waarom zou zo/n systeem niet rendabel kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Pietje op 11 jun 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote goed gezet
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

houtwerker schreef:
Ingir schreef:Goede conclusie! Zonnecollectoren/zonneboilers zijn voor de meeste gezinnen niet rendabel en zeker niet als je ook heatpipes moet gaan afdekken met rolluiken.
Mag ik vragen waar je dit op baseert? Ben zelf namelijk bezig met verbouwing van ons huis. Zit er aan te denken om zonnecollectoren te plaatsen, die aan te sluiten op een buffervat. Op dat buffervat wil ik dan ook een houtkachel met cv aansluiting op aansluiten.
Waarom zou zo/n systeem niet rendabel kunnen zijn?
hey vriend, maak even een nieuw onderwerp in een eigen draadje en ga daar gezellig alle discussie herhalen die al gevoerd zijn.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:hey vriend, maak even een nieuw onderwerp in een eigen draadje en ga daar gezellig alle discussie herhalen die al gevoerd zijn.
Hey, vriend, misschien kan je hem op weg helpen door een linkje te plaatsen naar zo'n draadje... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

Dit jaar ook maar wat witkalk met roller aangebracht om minder hitte te hoeven wegkoelen, Het is ook zo achtelijk warm kurkdroog en zonnig.
wit voor 30.jpg



wit na 30.jpg
4160
Plaats reactie