Finoven/tegelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

exroom schreef:haha,
peter, je moet het bovenstaande wat ik heb geschreven niet zien als comentaar.
Ik ben alleen van mening dat, het plaatsen van een zware finoven zonder warmtewisselaar in een normale woonruimte van zeg 25m2 eigenlijk niet te doen is.
Degeen die nu "af" hebben, hebben we een aantal malen gestookt zonder werkende wisselaar, deze staat in een woonruimte van 6-7 meter.
gisteravond was de temepratuur in deze kamer 32 graden met een raampje open :cry:
leek wel een sauna.
Hi Erik,
Maar de Bergkachel is niet te vergelijken met een echt zware finoven. Dus kon het best wel eens goed te doen zijn in een relatief kleine kamer.

Ik heb een keer meegemaakt dat tijdens het instoken van een verse (grote) finoven er ook zulke toestanden plaatsvonden. Het pand had een gewelfd stenen plafond waar vandaan het begon te regenen. Alle ramen besloegen, het werd echt benauwd. Allemaal vocht uit die verse homp steen die nog bezig was finoven te worden.
Wacht nog een week of wat, zorg dat alles kurkdroog wordt dan kun je pas gaan beginnen met uitmaken hoeveel hout je per stookbeurt nodig hebt. Dat "af" hebben, betekent dat dan "klaar"? Met mantel en al er omheen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

hoi peter, dat is ook waarom ik al verscheidene mensen heb aangeraden contact op te nemen met concrete.

A bergkachel is qua prijs perfect!.
B afwerking is goed.
C service is perfect.
D verhuisbaar

Door het relatief lage gewicht, is er sneller integrijpen op de afgifte temperatuur.

Let wel je hebt een finoven en een kachel die werkt op basis van het finoven principe. Een echte finoven-masonry weegt vanaf 3000kg. hieraan is niet veel af te regelen als dat ding eenmaal op tempeatuur is.

en ja af is af, echter nu gaan we dus een aanpassing maken, door buizen in de buitenmatel te verwerken.

Er zijn in de test week (2 weken) aardig wat cijfers naar boven gekomen, waar we erg blij mee waren. kortom nu de volgenden in totaal moeten we er nu nog 7 bouwen en die van mijzelf is ook bijna klaar.
Hi Erik,
Maar de Bergkachel is niet te vergelijken met een echt zware finoven. Dus kon het best wel eens goed te doen zijn in een relatief kleine kamer
Kijk ik denk dat er een heleboel mensen zijn die een gietijzeren kacheltje hebben en die het ding gebruiken ans een hittekanon, bloedheet stoken zodat de rest van het huis ook behaagelijk wordt. (dat deed ik zelf ook)
is het warm, draai je de luchttoevoer dicht en in no time is het weer koeler. en dat fenomeen gaat dus niet op bij een finoven

Kijk meneer D.B. je kent hem wel :wink: is zo overtuigd van een finoven dat hij de rest vergeet. sommige mensen zijn daar gevoelig voor en denken hee dat moet ik ook. als dat soort mensen een kachel gaat bouwen zijn zij gedwongen (en henry zegt dat zelf ook) om met de onderbroek door het leven te gaan :lol:
Hij geeft dan ook meerdere malen aan dat het een kunst is om te leren stoken, alles wat hij heeft geleerd in de tijd van zijn normale kacheltje heeft hij moeten vergeten.
Precies wat peter zegt, je moet er echt rekening meehouden. als je vanavond een feestje hebt met 15 man in de woonkamer stook dan je finoven niet een uur van tevoren op.
Een gietijzeren kachel, het rendement nagelaten, kan vaak een betere oplossing zijn. (heb je beter in de hand)
Je maakt dan in principe gebruik van het slechte rendement, wat op zijn beurt dan weer voordelen biedt.

Indien je eigelijk op zoek bent naar een medium om je warmte in opteslaan zodat je een constantere temperatuur hebt kan je ook kijken naar andere oplossingen.
Als je een schitterende gietijzeren kachel hebt, kan je die bijvoorbeeld ook aansluiten op een: (moelijk te vertalen): Nachheizflächen

de rookgassen worden door deze kast geleid waardoor je je warmte in het steen opslaat (deze kast werkt ook volgens het tegenstroom principe)
Afbeelding

uit eigen ervaring kan ik vertellen dat door dit ding te gebruiken het rendement van de gietijzeren kachel omhoog vliegt. en het is een relatief goedkope oplossing (eenvoudig zelf te maken)

(op brula.de staan nog meer moddellen)
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Nachheizfächen.
Ik een beetje twijfels t.a.v. dit ding. Het acumuleren van warmte zal wel lukken. Ik zie problemen met vervuiling. Houtkachels geven tamelijk veel roetafzetting in de schoorsteen. Dat krijg je nu in de Nachheizflächen? Dat wordt een vieze bezigheid dat ding 1 á 2 keer per jaar schoon te maken. Ben ik te somber?
Pigion
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

yep pigion, je bent erg somber :lol:

Wij hebben altijd een grote morso gehad, na een stookseizoen (20-25 m3 eiken) haalde ik uit de schoorsteen iets meer als een bakje chinees uit de schoorsteen :lol:

na het plaatsen van een variant (dus zelfgemaakt) nachheizflachen,
is dat niet noemswaardig meer geworden., de temperatuur van de rookgassen was drastisch naar benedengegaan en werd constanter.

de kast (wanneer de kachel zijn werk had gedaan en alle kleppen dichgezet) bleef toch een zeer lange tijd een lekere warmte uitstralen

En niet elke hout kachel geeft veel roet afzetting, ligt toch een beetje aan het stookgedrag en het soort kachel natuurlijk
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Ik heb nog eens alle topics doorgelezen, en ook diverse sites over eigenbouw nagevlooid (voor zover mogelijk met gebrekkige kennis van de engelse taal).
Ik ben bang een kachel te gaan bouwen, welke later niet deugdelijk blijkt te functioneren.
Ik heb daarom vandaag een afspraak met concrete gemaakt, om daar woensdag a.s. de bergkachel te aanschouwen. Naar mijn idee is het een geschikte kachel.

Als ik een bouwtekening meeneem van mijn huis, inclusief isolatiewaarden, kunnen ze me daar dan naar eer en geweten vertellen of de kachel geschikt is?

Kun je goed vertoeven in de buurt van de kachel?
Ik bedoel dus dat als de kachel in de buurt van het zitgedeelte van de kamer komt te staan, is het er dan op ongeveer 1,5 m afstand uit te houden?

Ik zal mijn vragenlijstje samenstellen en woensdag meenemen.
Ik ben echter altijd een beetje wantrouwend t.o.v. verkopers....

Groeten Leon
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

exroom schreef:Als je een schitterende gietijzeren kachel hebt, kan je die bijvoorbeeld ook aansluiten op een: (moelijk te vertalen): Nachheizflächen
Nageschakeld Verwarmd Oppervlak.

Groet, Cp :)
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Kun je goed vertoeven in de buurt van de kachel?
Ik bedoel dus dat als de kachel in de buurt van het zitgedeelte van de kamer komt te staan, is het er dan op ongeveer 1,5 m afstand uit te houden?
Als je hem flink van kant geeft, zal dat niet gaan. Als je rustig stookt met 1 of 2 blokken per keer en deze ook nog laat na-gloeien, zal dat geen probleem zijn!
Maar dit geld eigenlijk voor elke kachel (met raampjes) :?

Succes, ik ben benieuwd naar de uitslag :!:
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Hoi,

Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar ik heb begrepen dat je de bergkachel maar ongeveer 1 uur per keer hoeft te stoken.
Vervolgens gaat hij over op de "gewone" straling, dus dan zou het in die tijd ( ongeveer 12 uren) goed moeten zijn.
Of.... zie ik het verkeerd?

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Als ik een bouwtekening meeneem van mijn huis, inclusief isolatiewaarden, kunnen ze me daar dan naar eer en geweten vertellen of de kachel geschikt is?

Kun je goed vertoeven in de buurt van de kachel?
Ik bedoel dus dat als de kachel in de buurt van het zitgedeelte van de kamer komt te staan, is het er dan op ongeveer 1,5 m afstand uit te houden?
Ik zal mijn vragenlijstje samenstellen en woensdag meenemen.
Ik ben echter altijd een beetje wantrouwend t.o.v. verkopers....
Groeten Leon
Hi Leon,

De betonheren van Concrete zouden je moeten kunnen vertellen of hun kachel geschikt is voor jouw situatie.

In de buurt van de kachel is het uitstekend uit te houden. Hoe verder je er vanaf zit, hoe groter de spreiding van de warmte is. Als je het te koud vindt, ga je er wat dichter bij zitten. Op 1,5 meter is het heerlijk als je een boek zit te lezen. Hierin ben ik het echt oneens met Brit, tijdens de stook, ook al brult het ding, is het niet belangrijk warmer dan in de nagloeifase. De warmte wordt echt verspreid over een flink aantal uren.

En... kritisch zijn tegenover verkopers is alleen maar goed. Als je arriveert, is de kachel waarschijnlijk al warm. Terwijl je daar zit, steken ze hem waarschijnlijk nog een keer aan om te laten zien hoe dat er uit ziet. Kan je meteen kijken of de temperatuur vlakbij het ding sterk stijgt tijdens de stook.

Succes!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Peter,

wederom bedankt voor je reactie.
Je stelt dat als het te koud wordt, ik er dan dichter bij zou kunnen gaan zitten.
De kachel kan toch tot 60 m² verwarmen? Als ik naar mijn eigen woonkamer kijk ( zitgedeelte 5 x 6, en hieraan vast het andere gedeelte 3 x 4 m, totaal dus 42m²) moet deze toch in zijn geheel te verwarmen zijn. De twee gedeelten liggen gewoon tegen elkaar aan zonder scheidingsmuren of deuren. De keuken ligt aan het zitgedeelte vast, gescheiden door een deur. Het is de bedoeling dat ook deze verwarmd gaat worden. In totaal praat ik over 55 m².
Wat voor kamertemp. mag ik bij benadering verwachten bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt. De woning is redelijk tot goed geisolleerd. vloer en plafond goed zelfs, wanden 75% goed en ramen allemaal ++.

Ik hoop dat je me hier nog antwoord op kunt en wilt geven, omdat ik het liever van jouw hoor dan van de heren van concrete.


Alvast bedankt,

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Je stelt dat als het te koud wordt, ik er dan dichter bij zou kunnen gaan zitten.
De kachel kan toch tot 60 m² verwarmen? Als ik naar mijn eigen woonkamer kijk ( zitgedeelte 5 x 6, en hieraan vast het andere gedeelte 3 x 4 m, totaal dus 42m²) moet deze toch in zijn geheel te verwarmen zijn. De twee gedeelten liggen gewoon tegen elkaar aan zonder scheidingsmuren of deuren. De keuken ligt aan het zitgedeelte vast, gescheiden door een deur. Het is de bedoeling dat ook deze verwarmd gaat worden. In totaal praat ik over 55 m².
Wat voor kamertemp. mag ik bij benadering verwachten bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt. De woning is redelijk tot goed geisolleerd. vloer en plafond goed zelfs, wanden 75% goed en ramen allemaal ++.
Hi Leon,
Eens zien... Als die twee kamers niet gescheiden zijn door deuren of wanden, is het dan te beschouwen als een enkelvoudige ruimte?

Als het antwoord ja is, dan zou ik nog steeds willen weten wat de vorm precies is. Een schetsje meenemen is daarom heel goed. Dan is het ook nog van belang waar de kachel komt te staan. Als dat heel erg uit het midden van de totale ruimte is, kun je niet verwachten dat de warmteverdeling egaal zal zijn. Dan zou ik toch zeker de zithoek in de buurt van de warmtebron willen hebben.

En wat de keuken betreft: er zit een deur tussen. Die moet continue open staan, je zou zelfs kunnen overwegen die er helemaal uit te halen. En hoe dicht die deuropening bij de warmtebron zit maakt ook verschil.

Als vuistregel: alles wat zich in het zicht van een van de warme wanden bevindt is OK, wat uit het zicht is warmt veel trager op en de temperatuur blijft altijd wat achter. Nu ben ik geen goede maatstaf, inactief krijg ik het snel wat te koud.

Een advies nog: het basismodel heeft een afgastemperatuur die aan de hoge kant is. Moest ook, dat bracht de situatie in het project waar-ie voor bedoeld was met zich mee. In het werkplaatsje van Concrete staat er eentje die 30 cm hoger is, waardoor de afgastemperatuur i.p.v. 320 graden ineens 150 werd. Wat ik maar wil zeggen is dat die uitbreiding de extra prijs waard is. Mocht je twijfelen, de basisversie is eenvoudig uit te breiden naar de volgende grotere. Dus je kunt ook later besluiten of je die al of niet wilt hebben.

Nogmaals succes!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Hallo Peter,

De twee kamers zijn inderdaad 1 geheel. De kachel zou echter de hoek om moeten verwarmen voor het kleine gedeelte. Het zitgedeelte is de grotere ruimte, en de kachel is voorals nog daar gepland. De keuken deur, welke altijd openstaat, ligt er dan 5 meter vanaf.
Ik ben in ieder geval al best gerustgesteld, dankzij jouw reacties.
Ik zal morgen inderdaad een schets meenemen. Die ligt overigens al klaar inclusief alle vragen die ik me maar heb kunnen bedenken.

Nog 1 belangrijke vraag (sorry)...:
Mijn huidig rookkanaal is nu 130 mm doorsnede. Ik zou dit toch wel graag willen gebruiken. Ik hoef dan enkel het kanaal tot op de grond door te trekken. Het is een flexibele rvs buis met vermicullite korrels er omheen. Op zolder gaat het over naar dubbelwandig tot en met de trekkap. Het hele kanaal is 11 m lang.
De laxevaags zit hier nu dus op en trekt als een tierelier, terwijl hier 180 mm voor voorgeschreven staat.
Kan de bergkachel hier ook goed op functioneren of moet ik echt naar 150 mm???

Wederom mijn dank,

Groeten Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Nog 1 belangrijke vraag (sorry)...:
Mijn huidig rookkanaal is nu 130 mm doorsnede. Ik zou dit toch wel graag willen gebruiken. Ik hoef dan enkel het kanaal tot op de grond door te trekken. Het is een flexibele rvs buis met vermicullite korrels er omheen. Op zolder gaat het over naar dubbelwandig tot en met de trekkap. Het hele kanaal is 11 m lang.
De laxevaags zit hier nu dus op en trekt als een tierelier, terwijl hier 180 mm voor voorgeschreven staat.
Kan de bergkachel hier ook goed op functioneren of moet ik echt naar 150 mm???
Hi Leon,
Gevoelsmatig zou ik denken dat-ie op die 130 mm van jou moet kunnen werken. Ik ken dit soort kanalen, ze warmen snel op en je hebt een erg lange schoorsteen. Maar ervaring heb ik er niet mee op de bergkachel.

Dat komt omdat de schoorsteenvegers patroonsbond van die kleine kanalen afwil. Er wordt nu 150 mm als minimum gehanteerd. En daarom ben ik daar indertijd van uitgegaan.

Evengoed heb ik in het project waar hij voor bedoeld was de meest gekke situaties gezien. Zoals 9 meter (enkelwandige) pijp met in totaal 4 bochten van 90 graden erin. Van die 9 meter was zeker 4,5 meter horizontaal. Toen ik daar een opmerking over maakte begrepen ze niet waar ik het over had, er waren nooit problemen mee geweest.
Reken er wel bij dat er een joekel van een schoorsteen achter zit. Kortom, ik kan je niet garanderen dat het probleemloos zal werken, maar evengoed is de kans daar op wel vrij groot. Meer dan 80% kans zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door peterberg op 20 nov 2007, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Dank je Peter,

geen garantie, evengoed een geruststelling.
Ik hou je/jullie op de hoogte.

Groeten Leon
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Bericht door Leon »

Hallo allen

Gisteren dus bij de mannen van concrete geweest.
We hebben er 1 besteld, en wel het model van 210 hoog, met de stookdeur beneden.
We waren onder de indruk van de warmte afgifte, en hoe lekker het aanvoelde.
Ik ga ervan uit dat bij ons thuis de zelfde resultaten te behalen zijn, maar volgens de mannen van concrete moest dat goed haalbaar zijn.
Wel komt de kachel centraler in de kamer te staan op advies van hen.
Nu komen wel enkele aanpassingen aan het rookkanaal ter sprake, maar daar zal ik jullie advies tzt nog over inwinnen.
Begin januari kunnen we hem gaan halen.

Groeten Leon
Plaats reactie