Verbruik houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stijn JR
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:20

Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Stijn JR »

Beste allemaal,

Al enige tijd lopen we te twijfelen of we een kachel op CV zullen aanschaffen.
We hebben een houtkachel staan en die gebruiken we heel veel, echter de kinderen willen niet boven zijn want daar is het zo fris ook de koude badkamer is hartje winter niet onze favoriete plek.

Alles voor de zo'n kachel is aanwezig, onder ons huis een grote diepe kruipruimte ( reeds zelf aan het isoleren na veel info gevonden te hebben op dit forum ) en hier is aansluiting voor CV leidingen, aanvoer koud water en aansluiting riool en elektra is er binnen een dagje.

Nou lezen we dat er getwijfeld word aan het rendement, onze woning is van 1965 slecht geïsoleerd en heeft een inhoud van 625m3 met 11 radiatoren dus kregen we het advies een 30 kw of 35 kw te kiezen ( 6 kw voor de woonkamer (120m3 )) en de rest voor radiatoren in huis.

Maar wat ik net zo belangrijk vind, hoeveel hout gaan we verbruiken ??
Natuurlijk hangt het op hoe vaak je hem stookt en soort hout maar globaal ??

We stoken nu in de winter van een uur of 14:00 tot een uurtje of 22:00.
Daarmee verbruiken we 8 tot 10 m3 hout.

Graag zou ik in contact komen met mensen die dit al hebben en hun ervaringen willen weten.
Is het zinvol de investering te doen ??

Met vriendelijke groet ,


Stijn
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door dormos »

Hoi Stijn,

Allereerst is het meest ecologische advies om je huis beter te isoleren.

Verder zou ik gaan voor een houtvergasser met buffers in plaats van een CV kachel. Met een CV kachel zonder buffer is het CV water alleen warm als de kachel brandt.
Wil je ook sanitair water verwarmen, dan moet je in de zomer ook je kachel stoken. Met buffers heb je dat probleem niet, en als je 'm in de kelder plaats dan kun je ook 's zomers stoken voor sanitair water. Als je met buffers werkt zou ik de capaciteit van de vergasser zo groot mogelijk kiezen. Je hoeft dan minder vaak te vullen om je buffers vol te krijgen.

Ikzelf heb een huis van 750m3, redelijk geisoleerd, en mijn verbruik ligt tussen de 10 en 15 kuub zachthout. Dit is in hoge mate afhankelijk van hoe lang en hoe koud een winter is. Dit is trouwens inclusief sanitairwater, 5 personen waarvan 3 veel en lang douchende pubers.

Groet,

Hans
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Dutch John »

Een cv verhoogt het comfort, maar komt met een prijs. Niet alleen de investering, maar ook de leidingverliezen en ruimtes die onnodig op temperatuur gehouden worden. De vraag is of het comfort je die prijs waard is. En dat kun je alleen zelf beslissen.

En zoals Dormos oppert: begin met isoleren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door holtere »

We stoken nu in de winter van een uur of 14:00 tot een uurtje of 22:00.
Daarmee verbruiken we 8 tot 10 m3 hout.
Ben benieuwd hoeveel gas je gebruikt naast deze hoeveelheid hout. Heb je daar een idee van?

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door benthuis »

Hebben hier door voortschrijdend inzicht eigenlijk steeds minder behoefte aan CV. Kachel in de woonkamer verwarmt de CV. Hiermee kan ik vloer verwarming bedrijven of boven of badkamer....
Kan, want alleen putje winter is dit nodig.

Ga nu buffer met sanitair warm water koppelen zodat zonne-installatie bij geen zon kan leveren.
In de woonkamer zou ik liever een efficiënte massa kachel hebben. (Minder hout aanhalen) Ochtend stook en avond stook, even deur naar boven open en klaar!

Kortom, staar je niet blind op CV oplossingen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Ernest Dubois »

Ik heb ook een hout gestokt cv installatie toestand hier. Wat heb ik er spijt er van.
Werken, das leuk.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door swake »

Als de energiebron hout is dan zal je telkens evenveel blijven verbruiken ongeacht de verbrandingsmethode (kachel, CV, rocket,.... en dit zonder rekening te houden met het rendementsverschil dat er kan bestaan)

Het verschil zit hem in het comfort. Nu wat voor jou comfort is kan voor iemand anders iets totaal anders zijn.

Als het nu koud is in de kamers of de badkamer en je wilt dat het daar ook warm wordt, dan ga je meer moeten stoken. Of je dat nu doet met een houtkachel of een CV op hout gaat dus weinig veranderen aan het verbruik.

Hoe langer je gaat verwarmen, hoe hoger de temperatuur dat je wilt halen, hoe meer ruimte je gaat verwarmen, en hoe vochtiger het hout dat je gebruikt, hoe meer je zal gaan verbruiken. Moeilijk te zeggen hoeveel hout jouw huis gaat vragen zonder dat alle parameters gekend zijn van dat huis en van 'hoeveel' jij wel wilt.

Ons oud huis is vrijstaand en het verwarmde deel is een goed stuk groter dan dat van jouw huis. De berekeningen komen op 28kW uit hier. Ik vermoed dat die 30à35kw bij jou wel wat marge heeft dan. Maar het kan ook komen omdat er geen isolatie in het dak zit, er enkel glas zit in de aluminium ramen, of dat je het graag overal op 23°C had en je in putje Ardennen woont waar het veel vaker -16°C wordt dan hier.

Fase1: Steek uw dak vol met isolatie. Het allerminste is 6cm glaswol, Ook al geeft dit een groot verschil met 'niks', 6cm is nog steeds zeer weinig. Steek zo dik mogelijk. 20cm is een goed uitgangspunt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Dutch John »

Over verschil in comfort: sommigen vinden een temperatuur van 21 graden overal in huis comfortabel. Anderen ondervinden graag grote verschillen: 28 graden in de buurt van een kachel, terwijl je net uit een werkplaats komt waar het 5 graden is. 'T is maar net wat je past.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Stijn JR
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:20

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Stijn JR »

Beste Allemaal,

Tjee wat een reactie's.
De grootste tip is isoleren, dat lijkt me meer dan duidelijk.
BG grond is reeds afgewerkt met PE platen 15 cm dik, en je voelt duidelijk nu al verschil.
Heb nog een flinke stapel over dus gaan kijken hoe we die kunnen verwerken in de zolder ( is voor 60% helemaal dicht stuckwerk )

Wat betreft de kachel, afgelopen zaterdag nog meer info ingewonnen, het werd meteen al aangegeven dat het geen vervanger is maar een aanvulling.
Dus we praten over comfort, dat is me duidelijk.
Echter bij de kachel speciaalzaak vertelde de man dat we veel te veel capaciteit zouden hebben met zo'n grote kachel.
Hij beweerd dat je woonkamer wat kleiner vermogen moet kiezen en evt die radiatoren moet opdraaien als het te koud zou zijn.
Als je dan stookt vanaf 14:00 zweet niemand tegen een uur of 21 de tent uit omdat dan alle radiatoren en kamers heet zijn.

Dus beetje in de spagaat over wat nu wijsheid is.

Voor de mensen die meegedacht hebben, we zitten momenteel op een gasverbruik van 980m3 in 2014 / 2015
Daarnaast het hout.
bezit een tussen woning ( 1965 ), houten kozijnen met HR dubbelglas ( 2007 ) , rolluiken op bg achterzijden woning en voorkant ( westen ) op eerste etage ook rolluiken ( 2014 ) , BG-vloer geïsoleerd ( 2015 ), zolder ( 2015 / 2016 )
Woonkamer hebben we graag een graad of 21 en kamers hoeven niet warmer.

in afwachting van jullie reactie,


Stijn
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door ritsaert snijder »

21 graden vind ik verdacht warm, hoe warm is dan de massa?
groet!

Ritsaert
Stijn JR
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:20

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Stijn JR »

Beste Titsaert,

wat bedoelt u met: hoe warm is de massa ?

Stijn
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door ritsaert snijder »

Een wijze tovenaar heeft mij hier ooit geleerd dat je de warmte ervaart als combinatie van de warmte van de massa en de warmte van de lucht. De luchtvochtigheid speelt ook een rol. Bij ons zijn beide ongeveer 18,5 graad in de winter en dat is prima. Wij stoken dan 24/7 rustig door. Ik vraag me af of de verschillen in comfortervaring zo groot zijn.

Als jij 21 graden comfortabel vind kan het best zijn dat de massa bijvoorbeeld maar 17 graden is. Omdat je zo een NUON ding hebt die het huis om 18.00 warm stookt (lees de luchttemperatuur om 18.00 op 21 graden brengt).

Hier is een tijd geleden een hele discussie over nachtverlaging geweest. De meningen zijn verdeeld. Je kan de discussie nalezen op dit forum. Ik geloof in een constante temperatuur. Een keuze hierin heeft natuurlijk gevolgen voor het vermogen van de kachel. Een keuze voor continu stoken betekent dat je kan kiezen voor een lichtere kachel, dit is voordeliger want een kleinere kachel kan lager terug moduleren.

Ik kies zelf voor een centrale massa kachel. Aangevuld met een cv met LTV in muur en vloerverwarming. Resulterend in een retourtemperatuur van 22 graden en dus een hele efficiente stook. Je kan dit ook krijgen door veel radiatoren op te hangen en op 25 graden te stoken.
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door swake »

Stijn JR schreef:Daarmee verbruiken we 8 tot 10 m3 hout
Ik veronderstel dat het hoogkwaliteitshout is en goed droog:
8m³ Eik = 8 x 700kg x 4.33kWh/kg = 24248kWh
10m³ Eik = 10 x 700kg x 4.33kWh/kg = 30310kWh
Stijn JR schreef:gasverbruik van 980m3
laagcalorisch gas = 980m³ x 9,9kWh/m³ = 9702kWh
ofwel
hoogcalorisch gas = 980m³ x 11,5kWh/m³ = 11270kWh


Totaal geeft dus tussen 33950kWh en 41580kWh per jaar. Dat is toch al veel voor een rijwoning. Zeker als je vindt dat het niet overal lekker warm is. Misschien dat die houtkachel echt niet efficiënt stookt en dat daar een hoop verlies zit. Of je gebruikt 'windhout' zoals populier en wilg, dan is de opbrengst ook veel minder.
Stijn JR schreef:advies een 30 kw of 35 kw te kiezen
Mmmmm.... er klopt iets niet tussen dit en uw verbruik.

Zou je deze http://www.bouw-energie.be/berekenen/ve ... woning.php eens zo secuur mogelijk willen invullen aub, als je iets niet weet, vraag het maar.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door Paul Joosten »

swake schreef:Zou je deze http://www.bouw-energie.be/berekenen/ve ... woning.php eens zo secuur mogelijk willen invullen aub, als je iets niet weet, vraag het maar.
Interessante link! Ik kom uit op 16 kW, mijn houtkachel heeft een maximaal vermogen van 19 kW dus dat lijkt me wel te volstaan. Ik ben erg benieuwd hoeveel hout ik komend stookseizoen zal verbruiken, afgelopen jaar heb ik nog maar deels kunnen stoken. Kan je een schatting maken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Verbruik houtkachel op CV

Bericht door swake »

Paul Joosten schreef:Kan je een schatting maken?
Dat durf ik dan wel, maar ik kan je niet beloven of ik alles wel bij het rechte eind heb :mrgreen: .

Ik heb uitgemaakt dat de hoeveelheid energie in kWh nodig om ons huis op jaarbasis te verwarmen 2970 x de verwarmingsvraag is zoals berekend kan worden op de site van bouw-energie.be.
Vb: Indien een verwarming met een vermogen van 25kW nodig is dan geeft dat een resultaat van 75.000kWh/jaar.

En zo ben ik aan die factor gekomen:
a/ De simulatie van de verwarmingsvraag via de site van bouw-energie.be voor ons huis bij verschillende buitentemperaturen (het was iets in het genre van -15°C; -8°; 0°; 5°; 10° 15°)
b/ Een lijst met dagelijkse metingen van de buitentemperatuur door een lokale weerkundige opgesteld over de laatste 10 jaar.
c/ integratie van a en b (simpel houden in het genre van: er waren zoveel dagen aan -15° en zoveel aan -8° en zo verder, een dag duurt 24u dus dat vermogen voor die dag gebruik je x 24h)

Eens je weet hoeveel kWh totaal er nodig is kan je dat omrekenen naar hoeveel van een bepaalde brandstof je nodig hebt.

Ideaal zou zijn om de berekening te maken per graad Celsius verschil en voor verschillende binnenhuistemperaturen (thuis, niet thuis, dag- of nachtinstelling). Ik was iets te lui hiervoor :oops:

Vergeet niet in de berekening van hoeveel hout je nodig hebt om rekening te houden met het rendement van de kachel. Als dat bvb 85% is dan moet je zoveel meer hout verbranden om er effectief het verwachte vermogen uit te halen.
Laatst gewijzigd door swake op 01 sep 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie