pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

Als je de takken los en eventueel onder een hoek op elkaar stapelt, kan er voldoende wind doorheen. Zeker als de takken wat grillig en een paar meter lang zijn, krijg je een luchtige stapel. Ik heb er nu een liggen van beuken hout. Lengte ca 2,5 m, dikte 4 tot 8 cm. Onafgedekt, wel in de zon. Zal ze in februari-maart eens laten hakselen; kijken hoe het uitvalt.

Hallo Robert,

Zonder nu Brit het gras voor de voeten weg te willen maaien: zeven met een trommelzeef. Ronddraaiende trommel van gaas. Schep de snippers erin. De trommel staat onder een flauwe hoek, dus al draaiende schuiven de grote snippers naar het andere uiteinde van de trommel. Ik denk er een te gaan maken met als basis een oude betonmolen.

Groet,
DJ
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Robert,

Een bladzuiger uit de bouwmarkt hebben wij. Wat wel erg op valt dat het kunststof schoepenwiel flink slijt door steentjes enz.. Pellets zijn ook hard dus zal ook flink slijten denk ik.

En gegevens uitwisselen over de installaties liever via het forum dan kunnen we wat bij leren/helpen. Je ziet hoe leuk de topic van frans zijn installatie is geworden.

mark
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Zonder nu Brit het gras voor de voeten weg te willen maaien: zeven met een trommelzeef. Ronddraaiende trommel van gaas. Schep de snippers erin. De trommel staat onder een flauwe hoek, dus al draaiende schuiven de grote snippers naar het andere uiteinde van de trommel. Ik denk er een te gaan maken met als basis een oude betonmolen.
Geen probleem hoor, DJ, dit is idd de handigste manier om te zeven. Als je dat technisch niet voor elkaar krijgt is het een idee om een schommelende platte bak te maken met een onderkant van gaas. Dat is alleen wat arbeids intensiever.
Als je de takken los en eventueel onder een hoek op elkaar stapelt, kan er voldoende wind doorheen. Zeker als de takken wat grillig en een paar meter lang zijn, krijg je een luchtige stapel. Ik heb er nu een liggen van beuken hout. Lengte ca 2,5 m, dikte 4 tot 8 cm. Onafgedekt, wel in de zon. Zal ze in februari-maart eens laten hakselen; kijken hoe het uitvalt.
Het probleem is niet de manier van stapelen, maar de schors. Deze beschermt de plant bij leven onder anderen tegen verdroging, en na het snoeien nog steeds. Zelfs bij kleine takken is het daarom verstandig om hem te splijten als je hem wil gaan stoken :!:
Je kan deze werking van de schors nog merken als de schors al los is van het hout, daaronder is het altijd nat!
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Bericht door RobertS »

Bedankt heren houtstokers,

OK Mark, ik ben alleen niet zo handig om plaatjes op het forum te krijgen.

Aan slijtage van het schoepwiel had ik niet gedacht; dus ook hier professionele apparatuur.

Waar vind ik op het forum de installatie van Frans?

Cementmolen en kippengaas bezit ik ook. Het begint er langzamerhand op te lijken dat dit moet gaan lukken, alleen voor mij niet meer voor dit stookseizoen.

Robert.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Robert,

Daar is is de topic van Frans. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=239 . Het is een warmtewisselaar van een boiler maken.

mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

RobertS schreef: OK Mark, ik ben alleen niet zo handig om plaatjes op het forum te krijgen.
Als je plaatjes hebt, mag je ze mailen naar admin apendinges ecologieforum punt eu
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Als je plaatjes hebt, mag je ze mailen naar admin apendinges ecologieforum punt eu
ps had je mijn fotos nog gehad voor de wormenbak?
sleenres
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2008, 13:46

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door sleenres »

Hebben jullie ondertussen al wat vordering gemaakt met de zoektocht naar de ideale houtsnipperschroef?

Ik heb zelf ook wat getest en zoals hierboven al vermeld : als er langere takjes tussen de houtsnippers zitten vormt de hele massa een grote brug.
Hebben jullie geen suggesties om op een eenvoudige manier die bruggen te breken?
Containerschudders, roerders, volledige onderkant container "beschroeven", een schraper op onderkant container?

Geert
RobertS
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2007, 10:06
Locatie: Haarlem

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door RobertS »

Hallo Geert,
Nee dat heb ik niet. Ik ben nu 5 dagen in Frankrijk en zal waarschijnlijk de volgende week al m'n droge (eiken)takjes en bladeren gaan hakselen. De ketel is nog niet geinstalleerd, maar ik kan natuurlijk wel een proefopstelling met het wormwielmechanisme in/aan de ketel maken om te zien hoe het transport van de hakselmassa zich gedraagt.
Nu maar hopen dat het nog een paar dagen droog blijft hier aan de atlantische kust. Tot binnenkort.
Groeten, Robert.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door Dutch John »

Geert,

Ik heb wel de ideale versnipperaar gevonden. Tenminste voor mijn toepassing, waar grove, uniforme snippers benodigd zijn. Is er helaas maar één van in Nederland. Fa. Devobo in Deventer importeert deze aftakasaangedreven Laimet versnipperaars en verkoopt ook de snippers/chunks. Hier een plaatje van de chunks: http://www.devobo.nl/Foto21.jpg

Zij hebben hun chunks ook in een vijzel geprobeerd; zie het filmpje: http://www.devobo.nl/techniek.html
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gert
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2008, 18:51

Re: pellets (granulés) en houthaksel; automatische voeding.

Bericht door gert »

is er iemand die oliefantengras heeft staan voor het te gebruiken in een houtkachel?
graag wil ik meer informatie over en indien mogelijk eens gaan kijken naar de productie ervan.
ik praat niet over 5 bossen bij de vijver maar over een perceel waar het echt aangeplant is.
Plaats reactie