drieweg kraan en mengventiel - welke?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door swake »

Heel binnenkort zijn hier een aantal drieweg kranen nodig en ben op zoek welke en waar aan te kopen. Ik wens goed materiaal dat economisch verantwoord blijft.

- Eén driewegkraan 1" met 1 ingang en 2 uitgangen manueel in te stellen.

- Drie stuks 3/4" of 1" thermostatisch voor de temperatuur voorregeling van de 3 CV radiator kringen. Temperatuur weet ik nog niet. Zou het liefst iets instelbaar hebben dan kan ik wat experimenteren en beter afstellen op de weersomstandigheden.

- Eentje 3/4" thermostatisch voor het SWW, mengkraan voorregeling op 50°C (is dat een goede temperatuur? Liever temperatuur instelbaar eigenlijk)

- Elektrische afsluit klep 1", zeg maar een kraantje met een motor erop, soms ook zonneventiel genoemd.

Maten zijn in inch, maar het mogen ook mm maat aansluitingen zijn aangezien ik hier toch alles moet kopen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door MaartenB »

Enke suggesties voor onderdelen, de meeste van heimeier:
- Eén driewegkraan 1" met 1 ingang en 2 uitgangen manueel in te stellen.
-HEIMEIER THERMOSTAATVENTIEL 3/4' RECHT LAGE WEERSTAND 2242-03000 heimeier http://www.imi-hydronic.com/nl/producte ... weerstand/ mssn kan je met 2 van deze en een T stuk wat je wilt. Bij zo'n ventiel zit zo'n blauwe kap waarmee je de flow met de hand kan instellen. Hierop kan je ook andere knoppen bijv deze http://www.imi-hydronic.com/nl/producte ... pelvoeler/
- Drie stuks 3/4" of 1" thermostatisch voor de temperatuur voorregeling van de 3 CV radiator kringen. Temperatuur weet ik nog niet. Zou het liefst iets instelbaar hebben dan kan ik wat experimenteren en beter afstellen op de weersomstandigheden.
Wat bedoel je hiermee? Driewegmengkraan? Zo ja, zie THERMOSTATIC 3-WAY CONTROL VALVES op http://www.imi-hydronic.com/nl/producte ... fsluiters/ En zet daar een thermostatische regelelement op (type K, zie link hierboven)
- Eentje 3/4" thermostatisch voor het SWW, mengkraan voorregeling op 50°C (is dat een goede temperatuur? Liever temperatuur instelbaar eigenlijk)
Duco mengventiel is vrij gangbaar geloof ik, is er ook in solar versie, kan wat hogere temperaturen aan.
- Elektrische afsluit klep 1", zeg maar een kraantje met een motor erop, soms ook zonneventiel genoemd.
Heimeier ventiel met Emo T ofzo ( http://www.imi-hydronic.com/nl/producte ... e-motoren/ ) vrij dure oplossing. Mooier is zoiets: http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=ele ... e&_sacat=0

Hopelijk heb je hier wat aan.

groeten,

Maarten
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door swake »

Dank je Maarten,
Dankzij deze links direct 2 stappen vooruit kunnen zetten :-)

Ik wist wel dat zo'n dingen bestonden en hoe ze te gebruiken en zo, maar als je niet in deze branche thuis bent dan ken je de specifieke merken/types gewoon niet en er zijn zoveel soorten en modellen dat je blijft zoeken.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door MaartenB »

ja idd, daarom maar bij dit merk gebleven, die hebben een beetje overzicht, maar dan nog is het gedoe :)
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door jandb »

een beetje off-topic, maar toch een vraag over drie-weg-kranen...
Ik heb een oudere CV ketel in een vakantiehuis in FR. ik ben niet onmiddellijk van plan om zware investeringen te doen om deze te vervangen door een state-of-the-art HR+++ ketel, gezien deze ketel slechts enkele weken per jaar draait. Dus daarover geen vragen....

Wel hierover: binnenin de CV behuizing zit een manuele driewegkraan met een schaalverdeling 1 tot 10.
mij lijkt die kraan in de maximale stand het water naar de ene kant te sturen, en bij minimale stand in de andere richting. Tot daar alles goed... mijn vraag is echter hoe deze kraan moet geplaatst worden, gezien er geen WW-reservoir aan gekoppeld is. Mij lijkt de ene stand al het water in terugloop naar de ketel te sturen, dus niet langs de radiatoren, en de ander stand is juist alles naar de radiatoren.

en nu de vraag: kan ik / mag ik die kraan 100% in de stand naar de radiatoren plaatsen, of moet er een deel "terugloop" zijn ? die dan als "veiligheid" dient. Of wat is de functie van deze kraan in deze opstelling zonder WW-boiler ?

bedankt.

Jan
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door Ruuben »

jandb schreef:een beetje off-topic, maar toch een vraag over drie-weg-kranen...
Ik heb een oudere CV ketel in een vakantiehuis in FR. ik ben niet onmiddellijk van plan om zware investeringen te doen om deze te vervangen door een state-of-the-art HR+++ ketel, gezien deze ketel slechts enkele weken per jaar draait. Dus daarover geen vragen....

Wel hierover: binnenin de CV behuizing zit een manuele driewegkraan met een schaalverdeling 1 tot 10.
mij lijkt die kraan in de maximale stand het water naar de ene kant te sturen, en bij minimale stand in de andere richting. Tot daar alles goed... mijn vraag is echter hoe deze kraan moet geplaatst worden, gezien er geen WW-reservoir aan gekoppeld is. Mij lijkt de ene stand al het water in terugloop naar de ketel te sturen, dus niet langs de radiatoren, en de ander stand is juist alles naar de radiatoren.

en nu de vraag: kan ik / mag ik die kraan 100% in de stand naar de radiatoren plaatsen, of moet er een deel "terugloop" zijn ? die dan als "veiligheid" dient. Of wat is de functie van deze kraan in deze opstelling zonder WW-boiler ?

bedankt.

Jan
Ik denk dat het de koolzuur verhouding is.
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door jandb »

Ruuben schreef: Ik denk dat het de koolzuur verhouding is.
Hartelijk dank voor uw uiterst gewaardeerde en hulpvolle bijdrage. Hiermee kan ik al heel wat verder...

Alvast een prettige Kerst gewenst. Ik ben er zeker van dat met uw humor het al niet meer stuk kan.
Laatst gewijzigd door kockie op 24 dec 2016, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door Ruuben »

:pp

Je dicht ons te grote kwaliteiten toe. Er is iets meer informatie nodig om je te kunnen helpen duiden. Is het een onderdeel in de behuizing of onder de ketel? Draait de ketel op gas? Zit er ook boiler of heet sanitairwater functie op? Ook een zonneboiler?

Merk type CV ketel?, Dan kunnen we de Manuel opzoeken.
Zo mogelijk een foto.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door swake »

Die klep bepaalt hoe warm het water wordt welke je naar de radiatoren stuurt. Dat water wil je zo koud mogelijk hebben. Dit ivm het verbruik -> Hoe minder warm het water is hoe minder verbruik er zal zijn. Maar dat water mag ook weer niet te koud zijn omdat die radiatoren dan niet voldoende vermogen hebben om het huis warm te krijgen en te houden.

Hoe kouder het buiten is hoe warmer het water moet zijn in de radiatoren om dat te kunnen compenseren.
De juiste stand van die klep valt te berekenen voor een bepaalde buitentemperatuur. Dan moet je wel exact weten hoeveel verlies het huis heeft en hoeveel kWh die CV effectief kan rond pompen. Kans is klein dat je die informatie hebt, begin dan bij een instelling van 50% en dan zie je wel welke richting het op kan.

Als er geen doorslagklep op zit dan is een minimum aan retour nodig zodat de pomp haar ding kan doen en niet vastloopt of geen lucht trekt (cavitatie)
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: drieweg kraan en mengventiel - welke?

Bericht door jandb »

dankjewel Swake.
Als ik de watertemperatuur van de keten nu zo regel dat die op 60 à 65°C zit, kan ik dan de 3-wegkraan niet gewoon "maximaal naar de radiators" laten staan ? zo is er geen by-pass...
Enige mogelijke problemen die ik dan zie is dat indien alle radiator-kranen dicht staan (het zijn allen thermostatische kranen) er wel water wordt geprobeerd rondgepompt te worden, maar dat er geen circulatie mogelijk is, omwille van het feit dat alle kranen dicht staan.
Nu zie ik dit zelden of nooit gebeuren, de thermostatische kraan van de badkamer staat eigenlijk altijd helemaal open, omdat de radiator eigenlijk te klein is om de badkamer voldoende op te warmen (en dus staat die heel de dag 100% open om zo toch wat aanvaardbare temp te hebben) en de radiator van de woonkamer staat ook steeds 100% open, want daar staat een kamerthermostaat. Dus geblokkeerde watercirculatie omwille van gesloten radiatorkranen kan "normaal" eigenlijk niet.
Dus vandaar m'n vraag of die 3-wegskraan eigenlijk een functie heeft indien er geen WW-boiler op de CV is aangesloten. Ik voermoed van niet, maar wou het forum toch even om hun mening vragen.

Nogmaals bedankt.

hier alvast een link naar een vb van de 3-wegskraan die binenin m'n CV ketel zit:
https://www.manomano.co.uk/ball-valves- ... 451-106218
Plaats reactie