Warmtebank
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Ha Pietje,
In het begin van het draadje zijn de verschillende opstellingen besproken. Ook de cul de sac is langs gekomen en de discussie met kleppen. Zelf ben ik gecharmeerd van eenvoud. Deels omdat ik een klep niet zelf kan maken qua lassen e.d. en deels omdat de opstelling in de hoek het beste uitkomt in de huishoudelijke planning. Nu kan je er nog een zithoek omheen maken
De bijpass oplossing voor nu is om de schoorsteen in de natte fase, voor te verwarmen met het veegluik direct onder de pijp. Ik heb nog geen metingen voor de trek (lucifer, kunstrook e.d.) dus vooralsnog benieuwd.
In het begin van het draadje zijn de verschillende opstellingen besproken. Ook de cul de sac is langs gekomen en de discussie met kleppen. Zelf ben ik gecharmeerd van eenvoud. Deels omdat ik een klep niet zelf kan maken qua lassen e.d. en deels omdat de opstelling in de hoek het beste uitkomt in de huishoudelijke planning. Nu kan je er nog een zithoek omheen maken
De bijpass oplossing voor nu is om de schoorsteen in de natte fase, voor te verwarmen met het veegluik direct onder de pijp. Ik heb nog geen metingen voor de trek (lucifer, kunstrook e.d.) dus vooralsnog benieuwd.
Re: Warmtebank
Hele topic doorgelezen, erg intressant! Ook heel mooi dat er zoveel fotos geplaatst zijn over de bouw zelf. Ga zo door, ik ben erg benieuwd naar het vervolg en de eerste stook!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Ha Jobplas,
De eerste stook gaat er zeker aan komen, maar eerst even een stukje van de bell uit elkaar gehaald. Een slimme opmerking over het werken van de vuurkamer tov de bell was de reden. Ik ben bezig met de voorbereiding van het storten van een dragbalk, met vuurvast beton, welke de bell boven de vuurkamer ondersteund. Een dergelijke balk moet tot en met de hoeken (wel in verband) meegemetseld worden. In ieder geval kunnen de vuurbetonnen gietdelen van de deksel die bovenop de Bell komt nu langer uitharden voordat ik ze ga droog stoken. Ik weet niet precies hoe vuurbeton omgaat met vocht, maar normaal beton hard 1 cm per week, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het dus nog even duurt. Neemt niet weg dat zodra de bell klaar is qua metselwerk, het deksel erop gaat enik voorzichtig ga instoken.
De eerste stook gaat er zeker aan komen, maar eerst even een stukje van de bell uit elkaar gehaald. Een slimme opmerking over het werken van de vuurkamer tov de bell was de reden. Ik ben bezig met de voorbereiding van het storten van een dragbalk, met vuurvast beton, welke de bell boven de vuurkamer ondersteund. Een dergelijke balk moet tot en met de hoeken (wel in verband) meegemetseld worden. In ieder geval kunnen de vuurbetonnen gietdelen van de deksel die bovenop de Bell komt nu langer uitharden voordat ik ze ga droog stoken. Ik weet niet precies hoe vuurbeton omgaat met vocht, maar normaal beton hard 1 cm per week, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het dus nog even duurt. Neemt niet weg dat zodra de bell klaar is qua metselwerk, het deksel erop gaat enik voorzichtig ga instoken.
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen
Re: Warmtebank
Werner,
de meeste soorten vuurbeton hebben binnen 8 uur 80% van hun maximale sterkte bereikt. Dan duurt het nog tussen een en twee weken om de maximale sterkte te bereiken. Die latei kan je dus al best snel plaatsen!
de meeste soorten vuurbeton hebben binnen 8 uur 80% van hun maximale sterkte bereikt. Dan duurt het nog tussen een en twee weken om de maximale sterkte te bereiken. Die latei kan je dus al best snel plaatsen!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Ha Ritsaert,
Kijk, dat is goed om te weten. Ik heb de deksel nu netjes afgedekt met plastic al een viertal dagen in de schuur liggen. Tijd om te ontkisten en ruimte te maken voor de latei.
Kijk, dat is goed om te weten. Ik heb de deksel nu netjes afgedekt met plastic al een viertal dagen in de schuur liggen. Tijd om te ontkisten en ruimte te maken voor de latei.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Zoals beloofd een update van de bouw.
Voor het storten van de deksel ben ik in de weer geweest met een eenmalige mal gemaakt uit delen gipsplaat. (Ik had die platen nog staan van een vorige verbouwing en eerder iets in gipsplaat gegoten.)
Allereerst de maten van de kachel genomen en deze uitgetekent op een houten osb plaat. Ik wist dan exact waar de wanden van de mal moeten komen en ook de hoogte. Na een boel gesnij in de platen heb ik mijn goede oude grijze tape gepakt en de plaatjes op het hout geplakt. Een strook aan de binnenkant en een aan de buitenkant. Ook nog de hoeken met een extra strook verstevigd en de mallen waren klaar. De strook tape in het midden is voldoende om de wanden bij elkaar te houden en later bleek, niet eens nodig.
Even kijken of de mallen op de fietsbanden netjes waterpas liggen. De stroken aan de bovenkant van de mal zijn een verhoging, Ik wil 2 platen gieten die een 3 cm overlap hebben met elkaar zodat ze kunnen werken zonder te breken. 60 x 70 vind ik een te groot oppervlakte om in 1 stuk te gieten.
Helaas heb ik geen foto van het volgende, maar als ik de mal zou had gelaten en was gaan storten, dan had het betonde lijm van het plakband doorweekt en ook het gips, dan was dat niet goed gegaan. (stating the obvious) Standaard zou ik de mal bekleden met plastic, maar ik heb eens een keer met bakpapier een mal bekleed en dat ging super. Geen noodzaak van een losmiddel e.d. Dus stroken bakpapier in de mal gedaan met mooie overlappende stukken zodat de naden niet lekker en gieten maar...
Klaar om te beginnen, maar nu komt het vervelende aan dit verhaal. Tegenslag!! :S Ik had zakken vuurvast 1600 graden gekocht bij een art suplies zaakje in soest. Lag op de route naar werk en nergens kon ik de 1600 graden vinden. (Die leverden dus vrolijk de 1200 graden linco baxo alsof het de 1600 is en doen alsof hun neus bloed, conclusie geen spullen daar meer halen..)
Anyway, volgens de specs van de 1600 graden was 2,4 liter water genoeg. (specs van de 1200 geeft aan 4 tot 4,5) Ik netjes die 2,5 afmeten en mengen, en vloeken en mengen en nog meer vloeken en het spul begint al verbindingen te leggen... Maar bij lange na niet gietbaar of werkbaar. Stukken zijn nog erg droog en geen binding. Ik heb er uiteindelijk nog een liter water voorzichtig erbij gegoten en eindelijk een beetje resultaat. (logisch want dat moest uiteindelijk ook volgens de 1200 graden specs..)
Uiteindelijk het malletje volgegoten en met mijn hamerboor (zie je ernaast op de grond liggen) flink op het stuk hout gehamerd met het steen bijtel bitje. Totdat er geen belletjes meer naar boven kwamen en net geen kringvorming. Stuk plastic eroverheen tegen het uitdrogen en voilla
Na een uur even gecontroleerd of alles nog goed ging en toen kon ik duidelijk de chemische reactie zien op het plastic in de vorm van condens. Het beton voelde behoorlijk warm (Ik schat een graad of 25 - 30)
Dat geheel een dag of 5 laten liggen in de schuur, meer vanuit kennisgebrek, blijkt dat je dit spul al na een dag zonder problemen kan ontkisten. Maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Helaas wel een nadeel van bakpapier gevonden bij dit soort beton. Kennelijk had ik een soort gebruikt die niet vet genoeg was en het papier is gefuseerd met het beton. Fikt wel weer weg
Op de volgende foto kan je mooi de overlappende delen van het beton zien.
Ze passen als een malle en ik vind ze er erg mooi uitzien voor iets dat met gipsplaten, plakband en bakpapier in vorm is gehouden.
Gelukkig heeft oudste zoon (die een kleuter is) peuter vingers. Een grote klushulp voor zijn papa, ja hij heeft het merendeel van het bakpapier eraf gepeutert.
Volgende keer bouw ik de kachel verder op en af, is stiekem al gebeurd, maar ik heb nu even geen puf meer voor meer foto's + verhaal ophet forum te zetten. Tijd voor een biertje!
Voor het storten van de deksel ben ik in de weer geweest met een eenmalige mal gemaakt uit delen gipsplaat. (Ik had die platen nog staan van een vorige verbouwing en eerder iets in gipsplaat gegoten.)
Allereerst de maten van de kachel genomen en deze uitgetekent op een houten osb plaat. Ik wist dan exact waar de wanden van de mal moeten komen en ook de hoogte. Na een boel gesnij in de platen heb ik mijn goede oude grijze tape gepakt en de plaatjes op het hout geplakt. Een strook aan de binnenkant en een aan de buitenkant. Ook nog de hoeken met een extra strook verstevigd en de mallen waren klaar. De strook tape in het midden is voldoende om de wanden bij elkaar te houden en later bleek, niet eens nodig.
Even kijken of de mallen op de fietsbanden netjes waterpas liggen. De stroken aan de bovenkant van de mal zijn een verhoging, Ik wil 2 platen gieten die een 3 cm overlap hebben met elkaar zodat ze kunnen werken zonder te breken. 60 x 70 vind ik een te groot oppervlakte om in 1 stuk te gieten.
Helaas heb ik geen foto van het volgende, maar als ik de mal zou had gelaten en was gaan storten, dan had het betonde lijm van het plakband doorweekt en ook het gips, dan was dat niet goed gegaan. (stating the obvious) Standaard zou ik de mal bekleden met plastic, maar ik heb eens een keer met bakpapier een mal bekleed en dat ging super. Geen noodzaak van een losmiddel e.d. Dus stroken bakpapier in de mal gedaan met mooie overlappende stukken zodat de naden niet lekker en gieten maar...
Klaar om te beginnen, maar nu komt het vervelende aan dit verhaal. Tegenslag!! :S Ik had zakken vuurvast 1600 graden gekocht bij een art suplies zaakje in soest. Lag op de route naar werk en nergens kon ik de 1600 graden vinden. (Die leverden dus vrolijk de 1200 graden linco baxo alsof het de 1600 is en doen alsof hun neus bloed, conclusie geen spullen daar meer halen..)
Anyway, volgens de specs van de 1600 graden was 2,4 liter water genoeg. (specs van de 1200 geeft aan 4 tot 4,5) Ik netjes die 2,5 afmeten en mengen, en vloeken en mengen en nog meer vloeken en het spul begint al verbindingen te leggen... Maar bij lange na niet gietbaar of werkbaar. Stukken zijn nog erg droog en geen binding. Ik heb er uiteindelijk nog een liter water voorzichtig erbij gegoten en eindelijk een beetje resultaat. (logisch want dat moest uiteindelijk ook volgens de 1200 graden specs..)
Uiteindelijk het malletje volgegoten en met mijn hamerboor (zie je ernaast op de grond liggen) flink op het stuk hout gehamerd met het steen bijtel bitje. Totdat er geen belletjes meer naar boven kwamen en net geen kringvorming. Stuk plastic eroverheen tegen het uitdrogen en voilla
Na een uur even gecontroleerd of alles nog goed ging en toen kon ik duidelijk de chemische reactie zien op het plastic in de vorm van condens. Het beton voelde behoorlijk warm (Ik schat een graad of 25 - 30)
Dat geheel een dag of 5 laten liggen in de schuur, meer vanuit kennisgebrek, blijkt dat je dit spul al na een dag zonder problemen kan ontkisten. Maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Helaas wel een nadeel van bakpapier gevonden bij dit soort beton. Kennelijk had ik een soort gebruikt die niet vet genoeg was en het papier is gefuseerd met het beton. Fikt wel weer weg
Op de volgende foto kan je mooi de overlappende delen van het beton zien.
Ze passen als een malle en ik vind ze er erg mooi uitzien voor iets dat met gipsplaten, plakband en bakpapier in vorm is gehouden.
Gelukkig heeft oudste zoon (die een kleuter is) peuter vingers. Een grote klushulp voor zijn papa, ja hij heeft het merendeel van het bakpapier eraf gepeutert.
Volgende keer bouw ik de kachel verder op en af, is stiekem al gebeurd, maar ik heb nu even geen puf meer voor meer foto's + verhaal ophet forum te zetten. Tijd voor een biertje!
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Zooooo. de eerste stook is geweest. Wat een feest, geen rook en hij brand als een tierelier. Heel netjes kleine plankjes erin, niet teveel tegelijk en het enige wat overblijft is witte as. Maximaal profiteren van de storm buiten wat mij betreft om alles goed droog te stoken zonder een inferno in de kamer te maken.
Filmpjes en foto's van de 1e stook volgen. Nu eerst verder waar we gebleven waren.
Op de vorige foto's was te zien dat ik al een eind op weg was met de bell. Om ervoor te zorgen dat de bell niet op de vuurkamer steunt (en door uitzetten van de vuurkamer gaat bewegen) heb ik een vuurvast betonnen latei gegoten. Zelfde handelingen als de top plaat, met gipsplaten een mal op hard board geplakt en daarna gevuld. Nu ik wat ervaring had met het mengen ging dat erg makkelijk. Dit keer wel na een dag ontkisten en eruit halen. Ik heb daar geen foto's van maar wel van de geplaatste latei. Om het gewicht van de bell goed te kunnen dragen en ervoor te zorgen dat de latei zijn werk doet, is het noodzakelijk om de latei zo lang mogelijk in de muur door te lopen als mogelijk. Er zijn berekeningen voor hoe ver dat moet, maar aangezien dit een hoe is, heb ik de maximale overbrugging genomen en dat is, hoek tot hoek.
Je ziet onder de latei een kleine wig zitten die de latei ondersteund totdat de muur erboven is opgebouwd. Is en blijft altijd lastig, een hoe zwevend te maken. (Het lijkt alsof de latei uit 2 delen is gemaakt, maar dat is niet het geval. Het is 1 stuk, bij de hoek zit een deuk van de mal.)
En nu is het zoals vanouds, laagje voor laagje opbouwen. Met klei werken vind ik erg prettig. Je smeert alle contactdelen in met een dunne laag en wrijft de stenen dan tegen elkaar totdat er een vacuum is. (Lijkt exact op de manier waarmee je goede houtverbindingen maakt met lijm, wrijven totdat er vacuum is en dan klemmen, alleen met stenen hoef je niet te klemmen.)
Bovenaanzicht van de bell waarin de riser staat. Deze is gemaakt van isolerende stenen. De hoekjes zorgen voor een achtkant zodat de gassen makkelijker rond kunnen gaan in plaats van botsen met rechte vlakken.
In de eerste deksteen van de vuurkamer is een uitsparing gemaakt. Hierin hangt een ijzeren stuk welke de vuurkamer P channel vormt. Dit is een idee van Ritsaert en het werkt erg goed. Nu kan ik eenvoudig een kanaal metselen en dit later afdekken met vermiculiet en klei.
De ruimte om de vuurkamer heen heb ik dichtgemaakt met een vermiculiet klei mengsel. Dit is tevens de laatste kieren van de bell naar buiten toe. Als de kachel straks wat droger is, dan gaat er een laag leem overheen die de 2e schil vormt om alle narigheid binnen te houden terwijl de warmte naar buiten komt.
Een foto van de voorkant, onder de latei door. Je ziet nog net de letters van de isolatiestenen die de riser vormen. Daar is ook de P channel ingang. Er ligt nog wat klei / vermiculier onder de balk van de afdichting, maar dat is straks natuurlijk netjes weg om de doorgang vrij te maken.
De strips isolatiesteen die de doorgang vormen zijn op de chamottesteen gelijmd.
Je kan de ijzeren P channel hier netjes zien.
Aan de voorkant even een maatsteen onder de latei geplaatst om het afvullen van de kier eenvoudiger te maken. Deze steen haal ik weg nadat de kier is opgevuld met een vermiculiet / klei mengsel. Het uitzetten van de plafondplaat zou anders de bell weer optillen, en dat is nu wat we met de latei wilde voorkomen.
Het dekseltje dat op de strips geplaatst gaat worden die het channel vormen alvast "voorgelijmd" met klei.
Het dekseltje is geplaatst op de strips en een laag leem met vermiculiet gaat eroverheen.
En de plaat is geheel bedekt om valse lucht in de bell te voorkomen. Ik wil immers geen ophoping van brandbaar gas in de bell die dan met een erbij gaat knallen.
Mooi te zien is hoe de vermiculiet glinstert in het leem. Over deze laag heb ik vervolgens een laag klei gesmeerd om het leem op te sluiten wanneer de bell zijn maximale warmte bereikt heeft. (Helaas geen foto van, maar idee mag duidelijk zijn.
Nu de tweede plaat chamotte geplaatst om de vuurkamer af te maken. Ik kan nu beginnen met het stoppen van de voeg onder de latei.
Tijd om de bell af te sluiten. De eerste betonplaat bovenop de bell gelegd in een lekkere dikke laag klei. Voorzichtig heen en weer geschoven om het vacuum te bereiken en daaran afblijven. Zwaartekracht doet de rest. De plaat was 30 x 70 cm x 5 cm en woog ergens rond de 30 kilo. Altijd leuk, zware dingen boven je macht tillen en dan heel voorzichtig neerleggen.....
Om weerstand in de bell te verlagen heb ik met de resterende klei alle binnen muren van de bell voorzien van een klei stuuclaag. Er is nergens in het forum ooit gerept over de afwerking van de binnenkant maar mijn idee is dat, hoe gladder een oppervlakte is, hoe eenvoudiger een luchtstroom erlangs gaat. Volgens de berekening zit mijn bank + bell op het randje, dus elk beetje dat helpt om de boel soepeler te laten lopen is het waard. (Heb ik overigens gedaan voordat de plaat erop ging.... maar helaas geen foto's gemaakt van dat moment in mijn enthusiasme dat de plaat er bijna op ging.
Helaas had ik niet meer genoeg klei om alle stukjes goed aan te smeren, maar dat mag de pret niet drukken.
Een laatste foto van de riser die nu in totaal 90 cm meet.
En het resultaat van de kachel met dekplaat.
.... waar gehakt wordt vallen spaanders zullen we maar zeggen. Gelukkig is het klei en gaat het goed van de vloer af met water of anders een bandschuurmachine. Kan ik de vloer meteen weer in een mooi nieuw laagje olie zetten/
Volgende post zal ik de eerste stook plaatsen. (Dit is gestart rond een uur of 9 nadat ik het glas in het deurtje heb geplaatst, een lekker laag vuurtje met zo nu en dan een mooie brul. Erg gaaf te zien hoe de vlam van het blokje de poort inging ook al is dat ding nog zo nat als een rivier. Ik heb met de ipad wat filmpjes gemaakt, geen idee nog hoe ik die hier krijg Gaat vast lukken.
In ieder geval weet ik dat er zoiezo 50 liter water in de stenen zit. Het laatste stuk opmetselen van de bell was gisteren en de stenen heb ik voor gebruik in een 120 liter speciekuip laten weken. Na het weken bleef er van de 100 liter die ik er in had gedaan, iets van 40 over.
Filmpjes en foto's van de 1e stook volgen. Nu eerst verder waar we gebleven waren.
Op de vorige foto's was te zien dat ik al een eind op weg was met de bell. Om ervoor te zorgen dat de bell niet op de vuurkamer steunt (en door uitzetten van de vuurkamer gaat bewegen) heb ik een vuurvast betonnen latei gegoten. Zelfde handelingen als de top plaat, met gipsplaten een mal op hard board geplakt en daarna gevuld. Nu ik wat ervaring had met het mengen ging dat erg makkelijk. Dit keer wel na een dag ontkisten en eruit halen. Ik heb daar geen foto's van maar wel van de geplaatste latei. Om het gewicht van de bell goed te kunnen dragen en ervoor te zorgen dat de latei zijn werk doet, is het noodzakelijk om de latei zo lang mogelijk in de muur door te lopen als mogelijk. Er zijn berekeningen voor hoe ver dat moet, maar aangezien dit een hoe is, heb ik de maximale overbrugging genomen en dat is, hoek tot hoek.
Je ziet onder de latei een kleine wig zitten die de latei ondersteund totdat de muur erboven is opgebouwd. Is en blijft altijd lastig, een hoe zwevend te maken. (Het lijkt alsof de latei uit 2 delen is gemaakt, maar dat is niet het geval. Het is 1 stuk, bij de hoek zit een deuk van de mal.)
En nu is het zoals vanouds, laagje voor laagje opbouwen. Met klei werken vind ik erg prettig. Je smeert alle contactdelen in met een dunne laag en wrijft de stenen dan tegen elkaar totdat er een vacuum is. (Lijkt exact op de manier waarmee je goede houtverbindingen maakt met lijm, wrijven totdat er vacuum is en dan klemmen, alleen met stenen hoef je niet te klemmen.)
Bovenaanzicht van de bell waarin de riser staat. Deze is gemaakt van isolerende stenen. De hoekjes zorgen voor een achtkant zodat de gassen makkelijker rond kunnen gaan in plaats van botsen met rechte vlakken.
In de eerste deksteen van de vuurkamer is een uitsparing gemaakt. Hierin hangt een ijzeren stuk welke de vuurkamer P channel vormt. Dit is een idee van Ritsaert en het werkt erg goed. Nu kan ik eenvoudig een kanaal metselen en dit later afdekken met vermiculiet en klei.
De ruimte om de vuurkamer heen heb ik dichtgemaakt met een vermiculiet klei mengsel. Dit is tevens de laatste kieren van de bell naar buiten toe. Als de kachel straks wat droger is, dan gaat er een laag leem overheen die de 2e schil vormt om alle narigheid binnen te houden terwijl de warmte naar buiten komt.
Een foto van de voorkant, onder de latei door. Je ziet nog net de letters van de isolatiestenen die de riser vormen. Daar is ook de P channel ingang. Er ligt nog wat klei / vermiculier onder de balk van de afdichting, maar dat is straks natuurlijk netjes weg om de doorgang vrij te maken.
De strips isolatiesteen die de doorgang vormen zijn op de chamottesteen gelijmd.
Je kan de ijzeren P channel hier netjes zien.
Aan de voorkant even een maatsteen onder de latei geplaatst om het afvullen van de kier eenvoudiger te maken. Deze steen haal ik weg nadat de kier is opgevuld met een vermiculiet / klei mengsel. Het uitzetten van de plafondplaat zou anders de bell weer optillen, en dat is nu wat we met de latei wilde voorkomen.
Het dekseltje dat op de strips geplaatst gaat worden die het channel vormen alvast "voorgelijmd" met klei.
Het dekseltje is geplaatst op de strips en een laag leem met vermiculiet gaat eroverheen.
En de plaat is geheel bedekt om valse lucht in de bell te voorkomen. Ik wil immers geen ophoping van brandbaar gas in de bell die dan met een erbij gaat knallen.
Mooi te zien is hoe de vermiculiet glinstert in het leem. Over deze laag heb ik vervolgens een laag klei gesmeerd om het leem op te sluiten wanneer de bell zijn maximale warmte bereikt heeft. (Helaas geen foto van, maar idee mag duidelijk zijn.
Nu de tweede plaat chamotte geplaatst om de vuurkamer af te maken. Ik kan nu beginnen met het stoppen van de voeg onder de latei.
Tijd om de bell af te sluiten. De eerste betonplaat bovenop de bell gelegd in een lekkere dikke laag klei. Voorzichtig heen en weer geschoven om het vacuum te bereiken en daaran afblijven. Zwaartekracht doet de rest. De plaat was 30 x 70 cm x 5 cm en woog ergens rond de 30 kilo. Altijd leuk, zware dingen boven je macht tillen en dan heel voorzichtig neerleggen.....
Om weerstand in de bell te verlagen heb ik met de resterende klei alle binnen muren van de bell voorzien van een klei stuuclaag. Er is nergens in het forum ooit gerept over de afwerking van de binnenkant maar mijn idee is dat, hoe gladder een oppervlakte is, hoe eenvoudiger een luchtstroom erlangs gaat. Volgens de berekening zit mijn bank + bell op het randje, dus elk beetje dat helpt om de boel soepeler te laten lopen is het waard. (Heb ik overigens gedaan voordat de plaat erop ging.... maar helaas geen foto's gemaakt van dat moment in mijn enthusiasme dat de plaat er bijna op ging.
Helaas had ik niet meer genoeg klei om alle stukjes goed aan te smeren, maar dat mag de pret niet drukken.
Een laatste foto van de riser die nu in totaal 90 cm meet.
En het resultaat van de kachel met dekplaat.
.... waar gehakt wordt vallen spaanders zullen we maar zeggen. Gelukkig is het klei en gaat het goed van de vloer af met water of anders een bandschuurmachine. Kan ik de vloer meteen weer in een mooi nieuw laagje olie zetten/
Volgende post zal ik de eerste stook plaatsen. (Dit is gestart rond een uur of 9 nadat ik het glas in het deurtje heb geplaatst, een lekker laag vuurtje met zo nu en dan een mooie brul. Erg gaaf te zien hoe de vlam van het blokje de poort inging ook al is dat ding nog zo nat als een rivier. Ik heb met de ipad wat filmpjes gemaakt, geen idee nog hoe ik die hier krijg Gaat vast lukken.
In ieder geval weet ik dat er zoiezo 50 liter water in de stenen zit. Het laatste stuk opmetselen van de bell was gisteren en de stenen heb ik voor gebruik in een 120 liter speciekuip laten weken. Na het weken bleef er van de 100 liter die ik er in had gedaan, iets van 40 over.
Laatst gewijzigd door WernerDeJong op 01 dec 2015, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Warmtebank
Dan krijg je "witte rook"WernerDeJong schreef:In ieder geval weet ik dat er zoiezo 50 liter water in de stenen zit.
Mooi hoor!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Dank!
Voor nu doet hij het zeker en de bank word al warm. (na 2,5 uur met nog altijd heel weinig hout , 2 / 3 plankjes pallet hout, stoken om de boel warm te houden) Nu nog thermometers halen en kijken wat de afgastemp is als het allemaal droog is.
Voor nu doet hij het zeker en de bank word al warm. (na 2,5 uur met nog altijd heel weinig hout , 2 / 3 plankjes pallet hout, stoken om de boel warm te houden) Nu nog thermometers halen en kijken wat de afgastemp is als het allemaal droog is.
Re: Warmtebank
Zet ze op youtube of vimeo. Dan kun je ze hier zo laten zien.WernerDeJong schreef:filmpjes gemaakt, geen idee
handleiding: viewtopic.php?f=8&t=841
Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Warmtebank
Zoo even een paar foto's van de eerste stook.
Het P channel trok teveel aandacht van de vlam, vandaar even een steen om het gat dicht te zetten. De kachel is nog te nat om zelf te gaan zo het lijkt.
Gaat al wat beter (minuut later)
Gaat nog wat beter (ik heb wat nieuw hout op de eerste plankjes gelegd, die waren wel opgebrand.
Ennnn een fimpje. OP een gegeven moment ga ik het veegluik (aan de rechterkant) even aansmeren met leem. Op de film leek het alsof er rook uit kwam. Dat is natuurlijk niet wenselijk! Maar, ook na het aansmeren bleef het op film zichtbaar, is dus iets met vlam, film dat niet lekker gaat.
Het P channel trok teveel aandacht van de vlam, vandaar even een steen om het gat dicht te zetten. De kachel is nog te nat om zelf te gaan zo het lijkt.
Gaat al wat beter (minuut later)
Gaat nog wat beter (ik heb wat nieuw hout op de eerste plankjes gelegd, die waren wel opgebrand.
Ennnn een fimpje. OP een gegeven moment ga ik het veegluik (aan de rechterkant) even aansmeren met leem. Op de film leek het alsof er rook uit kwam. Dat is natuurlijk niet wenselijk! Maar, ook na het aansmeren bleef het op film zichtbaar, is dus iets met vlam, film dat niet lekker gaat.
Re: Warmtebank
Het vlammenspel spiegelt op de lens van je camera.
Maar, kachel en brandbeeld ziet er prima uit. Volgens mij kun je jezelf een schouderklopje geven.
Maar, kachel en brandbeeld ziet er prima uit. Volgens mij kun je jezelf een schouderklopje geven.
Re: Warmtebank
Mooi compact kacheltje èn mooi op tijd voor de donker (koude) dagen voor Kerst
Het lijkt alsof het onderste deel van je deurtje open is, als luchttoevoer natuurlijk. Heb je daar gaas voor zitten of zo tegen de vonkjes of gewoon open?
Het lijkt alsof het onderste deel van je deurtje open is, als luchttoevoer natuurlijk. Heb je daar gaas voor zitten of zo tegen de vonkjes of gewoon open?