Warmtebank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Werner,
De bell is een stuk ronder :D en natter geworden!

Een draadje over meten: viewtopic.php?f=6&t=1760&start=15.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Warmtebank

Bericht door kockie »

Over bovenstaande link: inmiddels gebruik ik een raspberry, maar met een kleine converter kan het ook rechtstreeks op de laptop. Is bij een tijdelijke opstelling waarschijnlijk wel zo handig...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Stan, gaat voor mij ook een meetdingetje bouwen. Dat kan dus met een raspberry en een paar van de genoemde sensoren (max 100 graden?).
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Warmtebank

Bericht door kockie »

125 graden. Hoger gaan de door mij gebruikte sensoren niet.

Je kunt ook PT100(0) gebruiken, maar daar heb je bij de raspberry wat extra componenten voor nodig. Zover ben ik nooit gekomen. Misschien in de toekomst nog eens.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Kockie,
kan het ook rechtstreeks op een laptop? Kan het ook via wifi, of moet je draden gaan trekken? Misschien een nieuw draadje maken.
groet!

Ritsaert
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Warmtebank

Bericht door JoostvO »

WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Warmtebank

Bericht door WernerDeJong »

Leuk spul, die metertjes. Maar wel prijzig ;) Ik hou het voorlopig maar op het handmatig bijhouden van de temperatuur. Nog een paar keer flink doorstoken en dan kijken wat er gebeurd met het verloop.

Overigens staat er bij Conrad een metertje die tot 1300 graden gaat, maar zelfs die vind ik te duur. :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

tot 125 graden zijn ze een paar euro per stuk.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe gaat het ondertussen met de kachel?
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Warmtebank

Bericht door WernerDeJong »

Ha Ritsaert. Ik was net bezig met een nieuwe update te schrijven.

Na een aantal stoken te hebben gevolgd qua temperatuur, vond ik de temperatuur na de eerste batch niet hoog genoeg in de schoorsteen. De bell doet het erg goed en bereikt een zeer hete oppervlakte temp, maar pas na een 2x batches is de temp bij de schoorsteen acceptabel.

Meetgegevens:

Koude start:
Afbeelding
Wat je ziet is dat de schoorsteen pas na anderhalf uur de 80 aantikt. De vlam brult de hele stook door en er is geen condens te zien. Mijn aanname is dat de bank nu droog genoeg is van binnen om een minimaal negatieve invloer te hebben op de stook. Eerdere stoken waar de temp goed omhoog ging was toen het buiten hard waaide.

Dus...... het breekijzer erin (althans voor de bank) en opvullen die hap. Hieronder de eerste foto toen de bank net open ging. Wat opvalt is dat het behoorlijk zwart is van binnen. Niet zo gek als je bedenkt dat ik in het begin vaak te nat hout in de vuurkamer had liggen wat walmde van een jewelste.
Afbeelding

En nog een foto richting de schoorsteen. Wat mooi te zien is op deze foto, is dat het leem de gassen perfect tegen houdt. Dat is dan wel weer een voordeel van zulke zwarte rook ;)
Afbeelding

Een close up van de sonde die net na de bell in de bank zit. Je kan zien dat de stukken creosoot / teer / roet dik op de sonde zitten. Allemaal bevestiging dat ik er goed aan doe om de bank te verkleinen.
Afbeelding

Nog een closeup van de binnenkant / de bovenkant deksel van de bell. Dit is de eerste steen net na de bell.
Afbeelding

Ik had nog een halve zak vermiculiet staan. De achterkant van de bank heb ik opgeruwd en daarna circa 2 cm leem met vermiculiet tegenaan geplakt. Vervolgens de vermiculiet onderin de bank geplaatst. Dit vulde de onderkant op tot net onder de buis/ ingang. De interne hoogte is met circa 10 cm verkleind.
Afbeelding

Aan het einde van de gang heb ik de grond schuin laten aflopen. Voornamelijk omdat ik geen vermiculiet meer had en om de uitgang van de bank zo laag mogelijk te houden ten opzichte van de ingang.
Afbeelding

Het geheel afgesmeerd met een laag leem wat ik aardvochtig op het vermiculiet heb "uitgestrooid" om het vervolgens nat te maken en af te strijken. Hierdoor gaat het vermiculiet geen kant meer op.
Afbeelding

Het is nu weer een natte boel in de bank, maar met een goede reden. :)
Afbeelding

Aan het einde van de dag was ik klaar met de deksel er weer op metselen (met leem). Omdat de naden van de eerste stenen super zijn, maar de laatste niet (altijd een probleem als je ergens tussen moet metselen. ;) meteen een laag leem over de gehele bank uitgesmeerd.
Afbeelding

Het waaide lekker buiten (kracht 5) dus de kachel maar aangemaakt. Het ding trok als een idioot (ondanks dat er een liter of 20 vocht in zit)
Afbeelding

Nadat het aanmaakhout op was, de kamer volgeladen (1e batch) en hij bleef gaan. Al snel las ik een temperatuur van de bank af die rond de 164 graden was. Een zeer grote verbetering ten opzichte van de voorgaande stoken. Daar kwam de temp pas na 2 uur vol stoken in de buurt daarvan. (Dit is dus nog met een kleddernatte bank.....)
Afbeelding

Gisteren voordat ik de bank ging openmaken, had ik al wel de bell van meer massa voozien. Ongeveer een laag leem van 20 cm op de top en 5 cm aan de zijkant.
Afbeelding

Grappig om te zien dat de temperatuur van de bell voor de helft van de stook op 98 graden bleef. Na een tijdje was het water eruit (ongeveer 1,5 uur) en liep de temperatuur snel op om uiteindelijk op de 200 graden te komen.
Afbeelding

Je kan ook mooi het droogproces zien op de volgende foto. De sonde zit in het midden, ongeveer boven de riser
Afbeelding

Het droogproces is ook mooi te zien in de toplaag van de bank.
Afbeelding

De schoorsteen was na de eerste stook ook snel op de 90 graden en de gehele stook door bleef de temperatuur heel lang stabiel. Nadat de 1e batch weg was en de tweede batch lekker lag te fikken, ging het alarm bij de bank af. (De sonde's zijn kookwekker waarbij je een doeltemperatuur kan instellen) De bank was 200 graden geworden. Nog niet eerder gezien en erg gaaf dat het spul nu zo goed gaat.
Afbeelding

Op dat moment ook maar even bij de schoorsteen gekeken. En daar zag ik een hele mooie temperatuur:
Afbeelding

Al met al, nu heel erg tevreden en ik kan niet wachten om een volledige stook te gaan meten wanneer alle goed droog is.

Tevens even de temperaturen van de bell gemeten voor het afkoel proces. (ook leuk) Begon op 10 uur in de avond op 144 graden en 12 uur later was de bovenkant nog 34 graden.
Afbeelding

Tijd voor meer massa aan de zijkanten van de bell :) Want de buitenmuur (waar geen isolatiestenen zitten) is bijna niet aan te raken. De grens tussen vuurvast en vuurvast isolatiesteen is heel goed merkbaar. Ik heb geen meting van het verschil, maar weet dat de rij stenen vuurvast en de rij daar direct onder die wel isolerend erg groot qua warmte doorgifte zijn. De vuurvaste kan ik niet aanraken en de vuurvast isolatie daar direct onder wel.

--
Vandaag weer de kachel aangestoken. nu zeer slechte omstandigheden tov gisteren. Het is mistig buiten en bijna geen wind. Hij trekt nog altijd beter maar je merkt dat het water er nog lang niet uit is maar ook nu is de bank snel boven de 150 graden en de onderkant schoorsteen zit tussen de 70 - 80 graden. (1e batch) Een paar huizen verderop zette de buurt in een dikke witte rookmist. Bijzonder te zien dat de rook zo neersloeg dat het vanaf het dak tot in hun eigen voortuin (grond) kwam. Wellicht hebben hun ook net een nieuwe kachel..... (laat ik het daar maar op houden)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Super,
Leuk die cijfers! Heb je die allemaal handmatig zitten intypen? :lol:

De gegevens verbazen mij wel. Ik snap niet goed hoe de vermiculiet op de bodem een grote bijdrage kan leveren. De bank met deze afmetingen werkt als een liggend schoorsteenkanaal. En dan kiezen de gassen voor de kortste weg langs de bovenkant.

De isolatiestenen heb je toch vooral aan de achterkant gebruikt? Als je die niet gebruikt had je trouwens geen schoorsteentemperatuur van 90 graden gehaald.

Hoeveel massa ga je toevoegen? Het optimum voor een stralingskachel is ongeveer 50 graden. Maar dat is vooral ook een persoonlijke keus
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Warmtebank

Bericht door WernerDeJong »

Ha Ritsaert,

Jeps, handmatig opschrijven en daarna handmatig intypen. Kost niet zo heel veel tijd en geeft een leuk beeld.
De gegevens verbazen mij wel. Ik snap niet goed hoe de vermiculiet op de bodem een grote bijdrage kan leveren.
Dit is heel simpel de verklaren. Hoe dan ook zal de warmte op de bodem worden afgegeven. Natuurlijk de meeste warmte aan de bovenkant. Wat de voornaamste reden is voor de werkign van het vermiculiet.... 10 cm reductie op de bodem = een verkleining van de doorgang met circa 0,8 m2 aan oppervlakte. Het uitzetten van de gassen is kleiner waardoor de stroomsnelheid groter is. Waar je voorheen van een 150 mm naar een 300 mm ging, is dat nu meer een liggend rookkanaal geworden. Ik meet de rookgassen vooraan de bank en achteraan de bank / hoe sneller ze stromen, hoe minder tijd ze hebben om warmte af te geven ongeacht het oppervlakte. Het vermiculiet had ik nog voorhanden wat het antwoord is voor het gebruik daarvan.
De isolatiestenen heb je toch vooral aan de achterkant gebruikt?
Ja klopt, de isolatiesteen is voornamelijk aan de achterkant, maar de bovenste lagen zijn volledig "normaal" vuurvast. (Is ook te zien op de eerder geplaatste foto's)
Hoeveel massa ga je toevoegen?
Op dit moment is de zijkant / achterkant goed. Daar zit ongeveer 4 cm leem op die de warmte goed vasthoud. Wederom kan het niet aanraken, maar nu is de achterwand / muur warm in plaats van heet. Voorkanten zijn nog te heet om tegenaan te zitten. Voor nu een cm of 2 leem en klijken hoe het aanvoelt. De bank zal ook nog een cm leem krijgen bij de bell en naar de schoorsteen toe is het al goed.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Werner

Werner schreef;
Jeps, handmatig opschrijven en daarna handmatig intypen. Kost niet zo heel veel tijd en geeft een leuk beeld.
Super duidelijk!

Klopt het zal niet de isolatie zijn maar de stroomsnelheid. Vermiculiet is een prima vuurvast materiaal.

Massa naar de achterkant kan geen kwaad.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Warmtebank

Bericht door WernerDeJong »

Ha allemaal,

Even een kortte update. Foto's volgen zoals gewoonlijk. Nu we al weer even aan het stoken zijn is er een en ander aangepast. Ik vond dat de dikke laag leem bovenop, de opstart van de kachel in de weg zat. Voor het plaatsen van de ca 30 cm dikke laag leem trok de kachel als een malle, nu met de bult erop veel langzamer. Tevens na een batch was de bovenkant nog koud en trok de warmte er langzaam doorheen. Natuurlijk een mooie batterij maar om de trek te bevorderen is een dunnere batterij beter. :)

De bovenkant is dan nu ook plat geworden. Een hand / steenzaag doet wonderen :) en meet circa 20 cm.

Ik heb wel een observatie die ik in de groep wil gooien. Als ik de kachel opstart met droog, zacht hout (gemeten tussen 5% en 8% vocht) na circa 24 uur geleden te hebben gestookt, dan valt het me op dat de kachelruit in het geheel beslaat..... Geen rook, geen stoom uit het hout, maar condens aan de binnenkant. Een zeer vreemde gewaarwording.

Condens vervliegt snel genoeg en nog voordat het aanmaakblokje weg is, geen condens meer te zien. Ik vroeg me af of iemand een idee heeft waar dat door komt en hoe ik dat kan voorkomen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Werner,
Bij mij heb ik ook meer massa op de kachel aangebracht, maar dat had geen effect op de trek. Hoe groot is de interne afstand tussen de bovenkant riser en de onderkant bovenplaat?

Als je de kachel aansteekt krijg je condens door de verbranding en dat kan neerslaan op de koudere ruit. Dat kan omdat de trek nog niet aanwezig is. Als hij gaat trekken gaat de consens door de kachel.

Ik start hem op met met een aanmaakblokje voor de poort en dan wacht ik eerst tot de vlam door de poort wordt getrokken, vervolgens leg ik er twee aanmaakhoutjes op. Als dat lekker brand (met brul) dan ga ik laden.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie