Werkelijke besparing door verbetering isolatie.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Werkelijke besparing door verbetering isolatie.

Bericht door Pigion »

Wij wonen in een groot vrijstaand huis in Drenthe, gebouwd in 1976. het huis is matig geisoleerd en dientengevolge is het gasverbruik hoog. De eerste bewoner heeft al eens 6500 M3 gescoord. Ik weet niet de omstandigheden waaronder, dus beperk ik mij tot cijfers vanaf 1989.
Het gasverbruik was begin jaren '90 4000 - 5000 M3 (conventionele ketel). Onderhand zij de kinderen de deur uit en is het verbruik gedaald tot 2500 - 3000 M3 (HR ketel). In mijn ogen nog steeds te hoog. Aan de andere zijde moet ik ook realistich zijn. De geschakelde living-keuken-achterkamer en kantoortje zijn 100 M2. Dat kan natuurlijk niet met 1000 M3 gas worden verwarmd.
De spouwmuren zijn met 3 cm steenwol geisoleerd, te dun maar was toen de standaard.
Wat kan zelf nog doen?
Ik denk daarbij aan het isoleren van de (broodjes) vloer met 6 cm eps platen. Voor ik eraan begin zou ik de ervaringen van anderen willen horen.
In publicaties heb ik gelezen dat isolatie van de vloer ca. 3 M3 aardgas bespaard per M2 op jaarbasis. De kosten zijn ca. € 4,- per M2, dus binnen 3 jaar is de besparing terugverdiend.
Als ik naar die getallen kijk, dan geloof ik er geen biet van. Ik zou met het isoleren van 100 M3 vloer 1000 M3 gas kunnen besparen, m.a.w 1/3 van ons huidige gasverbruik......
- Heeft iemand dit al eens gedaan en werkelijk zo'n grote besparing gehaald?
Ik denk dat al die besparingsverhalen gebaseerd zijn op te hoog veronderstelde temperaturen in de kamer en misschien te koud in de kruipruimte.
Graag jullie kommentaar.
Vr. groet, Pigion
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Ik kan me dat ook niet zo goed voorstellen, na alle maatregelen aan ons, eveneens groot vrijstaand huis (plafonds 12 cm), vloeren (12 cm), wanden (6 cm), dubbel glas (deels HR++) zijn we in verbruik terug gegaan van zo'n 4500 naar 2700 m3 gas (nu met de Tigchelkachel nog 1400!!). Ook heb ik al eens een stuk betonvloer (de rest zijn houten vloeren) geisoleerd met EPS platen en dat was direct te merken: geen koude voeten meer, dus meer comfort. Waarschijnlijk zal dat, bij grotere opp. ook het stookgedrag beinvloeden dus zit daar misschien ook een deel van de verklaring van de besparing in. Die standaard vuistregels zeggen mij ook niet zoveel, maar lijken me over het algemeen wat overtrokken. Ik heb wel al eens vragen over dergelijke zaken bij Milieucentraal gesteld maar nooit een antwoord gekregen.In ieder geval: als je het zelf goed kunt uivoeren zou ik het zeker niet nalaten (bij mij is het goed gelukt, gewoon platen geplakt tegen beton, maar ik weet niet of dat makkelijk gaat bij die broodjesvloeren).

Succes met besparen (of het financieel voordeel oplevert op korte termijn is de vraag gezien de belachelijk hoge olieprijs)

Groet,

Patrick
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

3 M3 aardgas bespaard per M2 op jaarbasis

Ik zou met het isoleren van 100 M3 vloer 1000 M3 gas kunnen besparen, m.a.w 1/3 van ons huidige gasverbruik......
Dit klopt inderdaad niet maar als ik het bovenstaande lees zou je op 300M3 gas per jaar besparen.
Klinkt 10% besparing dan wat realistischer?

De maatregelen die ik getroffen heb gaven zeker veel voordeel.
Van 2800m3 naar 900M3 als ik enkel gas zou stoken.
Echter ik stook voornamelijk op hout en kom daardoor op 500M3 per jaar.
Dit is voornamelijk warm sanitaiir water.

De laatste keer dat de cv aansloeg nu was gistermorgen, daarna is de ketel niet meer aangeslagen (thermostaat vast omlaag gezet) omdat ik wat hout binnen gezet hebt om onderhand het stookseizoen aan te vangen met de houtkachel.
Ik verwacht dat het morgen ochtend zo ver is om de kachel op te stoken.
Ik ben niet zo dat ik de kamer laat terugvallen naar 19 graden als wij thuis zijn. bij aanwezigheid is het minimaal 21 graden.

Ik zit ook niet vrijstaand en dat maakt ook wel wat verschil.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Oei, lelijke denkfout gemaakt. Chathanky bedankt voor de correctie. De besparingscijfers komen van de site Milieu Centraal. Zij geven een max. besparing van 3.8 M3 gas per M2 vloer. Een besparing van 300 M3 gas is dan beter in de richting.
Uit een oude transmissieberekening wordt voor een broodjesvloer een R-waarde 1,64gegeven (broodjes 1,3 + vloerbedekking 0,17 + ?? 0,17 ).
Voor de temp. in de kruipruimte wordt 9 C. gerekend.
Wat kan ik nog meer doen??
Buitenmuren:
R-waarde voor de spouwmuur met 3 cm wol is 1,28167. Dat is de helft van de gewenste waarde R=2,5 , doch ik kan moeilijk het buitenspouwblad afbreken en de isolatie opvoeren naar 10 cm wol.

LT - verwarming? Vloerverwarming aanbrengen? Grote investering, gunstig voor de warmte verdeling, geen koude stromen over de vloer.
WAT BRENGT HET OP?? Ik lees veel over toenemen comfort, doch weinig over besparingen. Kan je bij vloerverwarming de thermostaat 1 of 2 graden lager zetten?? Eén graad lager zou een besparing geven van 6%.
Wie heeft harde cijfers??
Pigion.
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

hoe zit het met je dak?
Op het belgische bekende forum lees ik eigenlijk dat qua besparing/isolatie je het best bovenaan kan beginnen.

vrienden van ons hebben de gehele kruipruimte laten vol blazen met schelpen, dat was volgens hun een van de beste methodes en niet duur.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het dak levert als maatregel de beste besparing dus dit is zeker de kant waar je normaal begint.

Eerst de grote slagen slaan en verder met het fijnere werk.

Ik ben ook begonnen met het dak (zoldervloer want de zolder is enkel berging). De bovenvrdieping is ook bijna klaar. Op de site van milieucentraal zie je ook welke maatregelen het meeste effect hebben.

Vloerverwaming en ltv verwarming zijn maatregelen die een HR ketel beter doet renderen.
Bij vvw is ook het voordeel dat de vloer 19 graden is en het plafond 24 tot 26 graden.
De gemiddelde temperatuur is hoger dan dan bij vvw. Als het net boven de vloer 20 graden is zal het verder naar boven nooit hoger worden.
Zeker bij hoge kamers doe je hier je voordeel mee.

Ja praktijk cijfers, ik heb je mijn situatie voorgelegt maar dit is niet die van jou. Zelf vind ik de maatregelen die ik getroffen heb tot nu toe zeker de moeite waard geweest.
Ps. door het isoleren zijn mijn radiatoren groot genoeg om als ltv te werken. De cv temperatuur komt niet boven de 50 graden uit.
De bovenverdieping was in de winter soms 12 graden, nu is dit nooit onder de 18 graden. De radiatoren daar spreken in de winter niet of nauwelijks aan terwijl dit voorheen wel zo was als ik de speelkamer van de jongens wilde verwarmen om te spelen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Bedankt voor de racties.

Isoleren dak :
Op het dakbeschot ligt 3 cm wol, isoleert wel iets ( R=1,6).
Op het huis staat een tamelijk vlak dak, 30 graden, dus veel ruimte tussen de knieschotten (1 M hoog) en de muurplaat. Ik heb deze ruimte voor ca. 50% volgelegd met steenwol 8 cm op al. papier. Ik weet dat daar nog wel wat te verbeteren is. De In de slaapkamers boven ligt vloerbedekking en de warmte van de onderliggende ruimte komt ten goede aan die slaapkamer.

Verwarming / temp cv water.
De oude ketel had een capaciteit van 57 kW en een gemeten rendement van 74%. De HR opvolger heeft een netto cap. van 40 kW netto, m.i. ng te groot. De temp. van het cv water staat begrensd op 60 C en daarmee komt het huis voldoende snel op temperatuur. Voor ons is dat 19 a 20 C.

Aangezien wij nog 10 jaar in dit huis willen blijven wonen is mijn voorlopige conclusie:
- Voltooien isolatie op verdiepingvloer achter knieschot.
- Vloerisolatie aanbrengen met minimale kosten.
- Uitkijken naar een kleinere modulerende ketel, nieuwe ontwikkelingen volgen.
- Houtkachel???
Vr. groet en dank
Pigion
[/quote]
Plaats reactie