Energiewaarden per houtsoort

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brit
Contacteer:

Energiewaarden per houtsoort

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 09:11

Hoi, ik ben nieuw op dit forum (en op forums in het algemeen) maar ik ben al erg veel wijzer geworden hier. Hopelijk is dat nog maar een begin.... :P

In alle discussies over haardhout is niet te vinden hoeveel energie een kilo of dm3 hout afgeeft (of kan geven) per soort. Bij mijn zoektocht ben ik enkele getallen tegengekomen. Deze waren waarschijnlijk verzadigd van schrijffouten aangezien er een lagere energiewaarde voor Eiken werdt gegeven dan aan Berk en Den. Kijk maar op http://www.heat-world.nl/lezen/milieu/brandhout.html

Op deze site http://www.chantierdewaterloo.be/nl/brandstof.html geven ze ook nog wat info, maar ik kan daar niet voldoende mee. :cry:

Ik wil deze info gaan gebruiken om te bepalen welke bomen ik het beste kan aanplanten voor dit doel. Het is me wel duidelijk dat over het algemeen de trage groeiers zijn die meer energie bevatten.

Dat brengt me bij nog een vraag die daarop aansluit; Is de energiewaarde van hout dat vertraagd is in de diktegroei ook hoger (zoals bij haagplanten of in het extreme, bij bonzai) of is dat verloren gegaan bij de snoei?

chathanky

Bericht door chathanky » 26 okt 2007, 10:03

Welkom op het Forum Brit.

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat het gaat om gewicht en niet op inhoud.

In gewicht onderscheiden deze houtsoorten niet veel van elkaar.

Zelfs een populier zal rond de 5,3 zitten, echter weegt een m3 populier zo`n 450kg/m3 tegen over een beuk van zo`n 800kg/m3
Een trage groeier geeft over het algemeen zwaarder hout.
Een den en een berk bevatten hars, dus de vergelijking met een eik zal goed opgaan zoals heatworld dit stelt.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 26 okt 2007, 10:43

Hallo Brit,

Is in het Engels, maar wel een mooi lijstje:
http://www.hearth.com/econtent/index.ph ... value_wood

De site is vergeven van houtstook tips!!! Heb hem op de link pagina gezet.

Groet,
DJ

Ps: als ik iets zoek op het WWW, dan bijna nooit meer in het Nederlands. Wat er in het Nederlands te vinden is, verhoudt zich als de oppervlakte van ons landje tot de rest van de wereld. Wat nou "kenniseconomie"? Als die er al is, dan zeker niet op het web te vinden.....

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 11:20

Ik kan dus niet stellen dat er een zeer hoogwaardig houtsoort is!
Misschien dat ik de aanmaak van drogestof per jaar moet onderzoeken al zal dat voor een groot gedeelte van de omstandigheden afhangen?
En het scheeld dat ik de mensen dan gewoon een mooie boom kan aanbevelen :wink:

Ook zal het voor de meeste mensen belangrijk zijn dat ze zo min mogelijk op voorraad hoeven te hebben in m3 en dan winnen al snel de zwaardere soorten zoals Eiken en Meidoorn (wat overgens erg mooi brand).

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 11:36

Tjonge John,

Ik heb wel een beetje moeite om dat lijstje te ontcijferen met mijn talenknobbel ter grootte van een speldenknop.
Als je toevallig teren een lijst aanloopt met de wetenschappelijke namen van de bomen/heesters ben ik daar wel in geintresseerd!

Verder lijkt er toch een aardig verschil te zitten in de energiewaarden. Of ik begrijp de termen totaal verkeerd.... :oops:

Goed, ik ga maar ff op zoek naar de plantennamen....dank tot zover! :D

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 12:46

Ben ik nog een keer,

Volgens het lijstje van DJ is er best een groot verschil in energie per m3, al zal dat per Kg droge stof wel meevallen.
Toch vermoed ik dat dit lijstje is berekend naar een gemiddelde hoeveelheid energie per Kg droge stof aangezien ik bij alle berekeningen dezelfde uitkomst heb :cry:

Ook is de lijst nogal amerikaans, de meeste bomen hebben hooguit een Europese variant. Ik heb hem nog niet gevonden, maar hopelijk is er ook z'n lijst met Europese soorten.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 26 okt 2007, 14:31

Brit schreef:Ook zal het voor de meeste mensen belangrijk zijn dat ze zo min mogelijk op voorraad hoeven te hebben in m3 en dan winnen al snel de zwaardere soorten zoals Eiken en Meidoorn (wat overgens erg mooi brand).

Maar daarbij geldt weer: boompje groot, plantertje dood. Dus van die bomen kan pas na je dood echt geoogst worden. Daarom denk ik dat er een grote rol voor wilg en populier is weggelegd (waar ik dan weer het een en ander van aan het aanplanten ben).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

chathanky

Bericht door chathanky » 26 okt 2007, 15:52

Op de reklame zie je de planten groeien als je ze met pokon bewerkt, is dat geen idee? :lol:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 16:00

Hoi,

Het nadeel van deze soorten is dat er vrij vaak rot optreed in de kern waardoor je een holle pijp omzaagd en niet aan je benodigde kuubjes komt voor de winter.
Om daar minder risico op te lopen kun je beter Es, Esdoor, Els of Berk aanplanten. Een beetje afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse, groeien ze toch nog redelijk snel.

Overgens heb ik een paar keer een eucalypusboom gerooid, en deze hadden jaarringen van bijna 5 cm dik en ze staan niet bekend als snel rottend. Heb alleen geen idee meer of het net zo zwaar was als wilg of zwaarder (minder zwaar lijkt me sterk!) :wink:
Daarnaast zijn er ook snelgroeiende coniferen zoals Leylandii die niet snel rotten door de harsen, waardoor het hout weer knetterd en de schoorsteen in recordtijd verstopt zit!

Het is ook altijd wat..... :roll: [/quote]

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 16:13

chathanky schreef:Op de reklame zie je de planten groeien als je ze met pokon bewerkt, is dat geen idee? :lol:

Het sneller laten groeien kun je wel aan mij overlaten, en voor de meeste mensen is dat eerder een probleem (Ik snoei me rot) :lol:

Maar voor de goede orde, ik vind het erg jammer dat ik in mijn werk meer bomen weghaal dan dat ik plant. Als ik iemand kan overtuigen om er een neer te zetten, ben ik weer blij. :D Naar mijn mening is dat de schuld van de kapvergunning dat mensen geen boom meer durven neer te zetten. (want dan moet ik het weer vragen als ik hem te groot vind geworden). Met een haardhout-argument kan ik er misschien wel een paar overtuigen...... :wink:

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 26 okt 2007, 18:42

Brit schreef:
Het nadeel van deze soorten is dat er vrij vaak rot optreed in de kern waardoor je een holle pijp omzaagd en niet aan je benodigde kuubjes komt voor de winter.
Om daar minder risico op te lopen kun je beter Es, Esdoor, Els of Berk aanplanten. Een beetje afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse, groeien ze toch nog redelijk snel.

Is ook een idee, maar mijn idee was om van de wilg een soort "griendkap" te maken. Dus geen echte bomen, maar vlak boven de grond afzagen of te knotten. Om de 5 a 6 jaar kun je dan leuke takken oogsten.

In de tussenliggende jaren zullen dan de kleine takken er tussenuit gesnoeid moeten worden. Nu nog een manier vinden om daar mooie bossen van te maken en alles kan in de kachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 26 okt 2007, 19:22

Of olifantengras (miscanthus). Groeit ook snel. Jaarlijks in de winter of voorjaar oogsten met een maiskneuzer als het droog is. Stoken in een pelletkachel. Ik moet toegeven dat ik het spul nog nooit gevoeld of gezien heb. Zal ook wel hol zijn. Zal een dezer dagen eens bij een handelaar gaan kijken.

Groet,
DJ

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 26 okt 2007, 19:53

kockie schreef:In de tussenliggende jaren zullen dan de kleine takken er tussenuit gesnoeid moeten worden. Nu nog een manier vinden om daar mooie bossen van te maken en alles kan in de kachel.

Lijkt me leuk, z'n Griend. Die dunningstakken kun je om en om op een tilbare bos binden met spanbandjes (lekker veel) en dan in stookbare stukken zagen. Prima aanmaakhout!
Essen en Elzen zijn hier ook prima voor te gebruiken en blijven dan met de groei nauwlijks achter bij Wilgen. Populieren worden eigenlijk nooit gebruikt omdat er bij veel snoei vaak takken uitbreken en erg veel rot optreed.
In een oud schoolboek hebben ze het ook nog over de Zomereik, al ben ik die zelf nog nooi in een knotvorm tegengekomen. Misschien een leuk experiment op een wat droger stuk? :lol:

En voor de Miscanthus, die plant ik wel aan onder een boom als extratje, eerst maar eens wat meer bomen. Misschien moet ik ook maar eens wat meer de knot-bomen aanbevelen!? Kan ik nog meer snoeien!!! :wink:

Groetjes

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 26 okt 2007, 22:20

kockie schreef:Is ook een idee, maar mijn idee was om van de wilg een soort "griendkap" te maken. Dus geen echte bomen, maar vlak boven de grond afzagen of te knotten. Om de 5 a 6 jaar kun je dan leuke takken oogsten.
In de tussenliggende jaren zullen dan de kleine takken er tussenuit gesnoeid moeten worden. Nu nog een manier vinden om daar mooie bossen van te maken en alles kan in de kachel.

Hi Kockie,

Halverwege de jaren '80 is bioloog Ronald van de Winckel afgestudeerd op het project "energiewallen". Dat ging over een strook bomen van pakweg 5 of 6 meter breed. Compleet met plant patronen en soorten die het meeste droge stof per oppervlakte opbrengen. Een boekje door van de Winckel geschreven is uitgegeven door de 12 Ambachten in 1986 en '87. Verrassend genoeg was de soort die het beste resultaat gaf een balsem populier.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 26 okt 2007, 23:57

Ik heb zelf ook al het een en ander over deze materie verzameld en hier geparkeerd voor de geinteresseerde medemens. Kijk er eens naar.

Over dat olifantsgras. Heb ik al eens naar gekeken, maar ik denk ook dat een pelletkachel of een andere automatisch gestookte kachel nodig is om dat spul te kunnen stoken.

Ik weet trouwens nog wel een (oude) maiskneuzer te staan die al jaren werkeloos is.

Plaats reactie