brandhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dvd
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 22:04
Locatie: belgie ( LIMBURG )

brandhout

Bericht door dvd »

Hallo, ik ben hier pas nieuw en ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste topic post.Ik kan brandhout (den) krijgen, het is 2j gedroogd. Is al het hars uit het hout na zolang drogen? Ik heb me laten vertellen dat den niet geschikt is om te stoken vanwege het hars.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: brandhout

Bericht door Sandman79 »

Als je correct stookt (vooral niet smoren) heeft het hars maar een klein / minimaal effect. Als je van Belgisch Limburg bent, zoals ik, dan weet je wel dat hier heel veel mensen al jaren met den stoken ;) .
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 03 jun 2015, 06:41, 1 keer totaal gewijzigd.
dvd
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 22:04
Locatie: belgie ( LIMBURG )

Re: brandhout

Bericht door dvd »

Ha ok,dat wist ik dus niet :D Misschien de kachel eerst goed warm stoken met ander hout,dan met den zodat het zeker niet kan smoren.Zit er nog hars in het hout na zolang drogen?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: brandhout

Bericht door Erikvr »

Er zit nog hars in maar dat is niet erg, het is namelijk een prima brandstof. Belangrijkste is dat het vocht uit het hout is. Droog dennenhout zorgt over het algemeen voor een zeer heet vuur.
groet,
Erik
dvd
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 22:04
Locatie: belgie ( LIMBURG )

Re: brandhout

Bericht door dvd »

Ik had vorig jaar in de winter eens een paar blokken den gestookt maar het hars was nog wat vers,mijn stoof ging als een gek tekeer.Het venster was pikzwart.Maar goed het was vers hars,ik weet niet hoe het zit met gedroogd hars.Ik kan een hele remork gratis van een vriend krijgen maar ik twijfel.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: brandhout

Bericht door sathopper »

Ik heb begin toen ik nog geen buffervat had van een paar eigen omgezaagde dennenbomen één jaar droog hout gestookt.
Om de boel niet aan de kook te laten gaan kon ik de kachel meestal niet voluit stoken.
Binnen korte tijd had ik al een schoorsteen brand :(
Ik was buiten het was donker en was er dus snel bij om de schade te beperken.
Afgelopen jaar 10 kub hout van dezelfde rij bomen (later omgezaagd één zomer gedroogd) gestookt maar dan voluit omdat ik nu een buffer heb.
Geen enkele last van schoorsteenbrand/smeulen. Kachel en pijp zijn ook veel schoner gebleven. :D

Mijn conclusie is dan ook bij voluit stoken geen probleem :D

ik heb nu weer 20kub dennenhout klaar liggen voor het volgende stook seizoen.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
dvd
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 22:04
Locatie: belgie ( LIMBURG )

Re: brandhout

Bericht door dvd »

Ja ok maar als je constant de stoof moet open zetten om voluit te gaan stoken dan word het binnen te warm?
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: brandhout

Bericht door kiekeboe »

als het te warm wordt moet er minder hout op.

de temperatuur regelen door smoren is per definitie slecht.
misschien bij den iets slechter dan bij ander hout.

ik zou zelf niet op puur dennenhout willen stoken, maar ik heb regelamtig 10% den in de totale mix.
geen probleem.
dvd
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 22:04
Locatie: belgie ( LIMBURG )

Re: brandhout

Bericht door dvd »

Nee ik wil ook niet altijd met den stoken,ik heb thuis ook nog een mix van beuk,eik maar dat is nog aan het drogen.kan ik het hout wat nog moet drogen op mijn kachel leggen als hij aant branden is om te drogen of moet het echt alleen buiten liggen in de wind?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: brandhout

Bericht door swake »

Al het vocht dat nog in het hout zit waneer je het in of op de kachel legt zal voor 'verlies' van energie zorgen.
Dus hoe droger het is, en dit zonder dat je daarvoor zelf energie moet toevoegen, hoe economischer het is.

Als je dat stuk op de kachel legt gaat dat vocht ook nog eens binnenshuis afgegeven worden, misschien is dat niet gewenst (of misschien net wel).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: brandhout

Bericht door dormos »

Ik heb jaren alleen dennehout gestookt waar de hars uitliep, en nooit een probleem gehad.
Goed stoken is echter wel belangrijk; temperatuur regelen met de hoeveelheid hout, niet met de hoeveelheid zuurstof.
Dus luchtschuif helemaal open, en als het te warm wordt hooguit 1 blok(je) erop in plaats van 3.
Wat denk je dat ze in landen in bijvoorbeeld Scandinavie in hoofdzaak stoken? Bijna alleen maar naaldhout, omdat dat in overvloed aanwezig is. Voordeel van naaldhout (en ander lichte houtsoorten) is dat het veel eerder droog is, en je dus minder opslagruimte nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld eiken stoken dan kun je dat het beste >3 jaar laten drogen, maar dat betekent wel dat je 3x je jaarhoeveelheid op moet kunnen slaan...

Ik ben wel blij met de aversie tegen naaldhout, heb pas nog 6 kuub den en conifeer gratis gekregen van iemand die zelf ook een kachel heeft maar het niet wil stoken.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: brandhout

Bericht door Ruuben »

dvd schreef:Hallo, ik ben hier pas nieuw en ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste topic post.Ik kan brandhout (den) krijgen, het is 2j gedroogd. Is al het hars uit het hout na zolang drogen? Ik heb me laten vertellen dat den niet geschikt is om te stoken vanwege het hars.
Volstrekt onverantwoord in handen van onprofessioneel brander. Ik kom het opruimen voor je en neem zakje verantwoord gekapt Shell houtzakje troost mee.
dvd
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 22:04
Locatie: belgie ( LIMBURG )

Re: brandhout

Bericht door dvd »

Ruuben ik stook al jaren met een houtkachel,maar nooit met den!omdat ik nu gratis gekloven den kan krijgen wat al 3j gedroogd is vroeg ik me af als den geschikt was.zoals ik al zei heb ik vorig jaar paar blokken den gestookt,men stoof ging tekeer door het aanwezige hars en het venstertje was meteen pikzwart.met ander hout had ik dit niet.daarom wil ik zeker weten als dit geen kwaad kon.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: brandhout

Bericht door Broekhoest »

Zo is dat Hans. Ik stook ook graag (rest)partijtjes den. Voorlopig heb ik veel grove den liggen wat 5 jr gedroogd heeft, dus dat moet eerst op.
Gister was ik het houthok opnieuw aan het vullen met voorraden eik, wat 4 jr in het land gelegen heeft, viel me de grote hoeveelheid droge stof op wat ik aantrof in de stapels. En de vele kleine gaatjes in het hout, de houtworm heeft ook hier niet stil gezeten.

gr Harold.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: brandhout

Bericht door JantjeV8 »

dvd schreef:Ik had vorig jaar in de winter eens een paar blokken den gestookt maar het hars was nog wat vers,mijn stoof ging als een gek tekeer.Het venster was pikzwart.Maar goed het was vers hars,ik weet niet hoe het zit met gedroogd hars.Ik kan een hele remork gratis van een vriend krijgen maar ik twijfel.
IK NIET!! Waar kan het opgehaald worden???

Heel Midden-Europa stookt op Den.
Plaats reactie