Hybride zonnecollector

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Hybride zonnecollector

Bericht door Jelbert »

Heeft iemand hier wel eens geexperimenteerd met een hybride zonnecollector? Dus met 1 paneel zowel elektriciteit als warm water maken.
Ik lees dat als je je PV cel koelt dat deze dan wel tot 20% meer genereert dan andere vergelijkbare systemen. Nee hij gaat niet naar 40% maar het zal meer van 17% naar 20% gaan want dat is een verschil van 20% tov elkaar.
Als ik naar die paar paneeltjes kijk die ik heb dan is de onderkant mooi wit plastic. Als je daar een bak tegenaan lijmt met slang aansluitingen er op en dan het geheel isoleert. Dan zou dat best nog wel eens kunnen werken. Een plaat met daar kanaaltjes uit gefreesd is natuurlijk mooier en waarschijnlijk een heel stuk degelijker. Je ketel moet je dan op een veel lagere temperatuur houden. Want die PV cellen zijn helemaal niet blij met hitte. Je zou zelfs een warmte pomp kunnen gebruiken dan worden je PV cellen lekker fris maar je hebt daar weer extra energie voor nodig en het is de vraag of het dan nog wel rendabel is, je kan dan wel weer naar een hogere temperatuur in je boiler.

Hmmm dat is misschien een testopstelling waard. Ik heb nog een paar kleine paneeltjes (PV) liggen. Dan moet ik daar eerst een karakterestiek van maken. Dan aanpassen met kanaaltjes plaat en dan kijken of het PV deel een ander rendement krijgt en of het water wat door de kanaaltjes stroomt warm wordt en hoeveel energie dat dan is. Knutsel!
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Johndc »

Volgens mij de moeite niet waard om daar tijd in te steken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door deleted »

PVT. Bestaat al.

G
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Jelbert »

Tja ik weet dat 't bestaat maar het is blijkbaar niet rendabel als ik jullie reacties lees.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door deleted »

De koeling zal wel een rendementsverhoging geven op de PV-panelen op warme dagen. Op het elektrisch gedeelte dus.

Hoe dat dan zit om die winst tegen de meerkost af te wegen ? Geen idee. Nog nooit aan gerekend. (Ik denk dat we hier te weinig extreem warme dagen hebben om de meerkost te rechtvaardigen) Ben om te beginnen ook al geen fan van PV.

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Sandman79 »

Het hangt ook van systeem tot systeem af.
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest mijn zonnepanelen te monitoren.

Ik kan er een paar honderd kwh (250 eerste schatting) op jaarbasis uit extra winnen. Koud regenwaer heb ik al ter beschikking, andere apparatuur ben je vlug ettelijke euro's aan kwijt.

Ik heb 4800 wp liggen op 20 panelen op een omvormer let een maximaal vermogen van 4000 watt.
Op een omvormer die hoger gedimentioneerd zou zijn, zou de mogelijke meeropbrengst ook groter zijn.

Een klein metinkje van gisteren: zonder besproeien met regenwater: 3600 watt opbrengst op de middag, met sproeien ging hij netjes tot het maximale vermogen wat de omvormer kan opleveren: 4000 watt.

Een pomp die mijn regenwater voldoende hoog kan oppompen en een 10 liter per minuut kan pompen verstookt echter ook een 70 watt. Zeg nog gemiddeld 35 watt omdat die pomp niet continu zal moeten lopen...

Ik ben nog op zoek naar sprinklers /sproeiers die een 0.25 liter water per minuut doorgeven...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door JantjeV8 »

Is het dan niet makkelijker om er gewoon een paneeltje bij te leggen? In plaats van weer een 2e systeem met componenten er bij te bouwen?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Sandman79 »

jantjeV8: Makkelijker wel. Enkel is mijn systeem hier geregistreerd en krijg ik er nog de komende 17 jaar subsidies voor. Als ik het aantal aangesloten panelen of het vermogen van de omvormer verander, dan verlies ik die subsidie. Technisch gesproken is dus 2 extra panelen wat makkelijker, qua kostprijs zal het mits wat uitkijken goedkoper uitkomen met de waterkoeling.

Voorlopig zit ik qua kostprijs op hetvolgende:

zonnepanelen 2dehands: ergens rond de 60-80 euro.
steca regelaar (optioneel) een 30
Pomp: een 80.
Temperatuurswitch: een 10
Batterij: optioneel.
pe darm: een 25 euro
sproeikopjes: nog aan het uitzoeken :)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:Ik kan er een paar honderd kwh (250 eerste schatting) op jaarbasis uit extra winnen.
Op jaarbasis .... zolang de huidige regeling geldig blijft. Eigenlijk optimaliseer je in de praktijk enkel de dagen dat je al een fors overschot op de balans hebt. Als de regeling veranderd, is het energetisch niet zinvol om juist deze dagen nog verder te optimaliseren.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Tim »

G,

Hij heeft toch geen overschot? Want als je op die manier redeneert hebben de elektriciteitsbedrijven altijd een overschot. Ook energetisch is het wel zinvol. Voor die 250kWh wordt dan geen fossieltje opgestookt.

Sandman,

Zou je niet een dunne film over de panelen kunnen laten lopen? Gewoon in een pvc buisje aan de bovenkant een snede maken, in de lengte. Dan deze bovenop het paneel vastmaken.

Sproeiers verstoppen, zorgen voor aanslag op plekken waar het niet nat blijft, je moet overal dezelfde druk hebben voor een optimaal sproeibeeld, nevel waait weg, etc.

Tim
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Sandman79 »

Hi Gandalf,


Dat is deels waar. Ik pas echter mijn verbruik ook aan voor een deel aan mijn opbrengsten. In België gaat men uit van een rechtstreeks verbruik van een 28% op je opgewekte vermogen, ik heb het eens nagekeken op mijn slimme meter, en ik zit hier ruim boven met een 35%, en kan zelfs richting de 40 gaan eventueel.

Enkele zware elektrische verbruikers worden bewust ook bvb enkel in de zomerperiode gebruikt. Ik wou net ook andere aanpassingen vermelden die ik hoop te kunnen doen, zodat mijn verbruik ook in andere periodes zal verbeteren.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door deleted »

Tim schreef:Hij heeft toch geen overschot? Want als je op die manier redeneert hebben de elektriciteitsbedrijven altijd een overschot. Ook energetisch is het wel zinvol. Voor die 250kWh wordt dan geen fossieltje opgestookt.
Geen idee wat je hier mee bedoelt. Natuurlijk heeft hij op mooie, warme zonnige dagen overschot. Het verbruik ligt op die dagen laag en de produktie hoog.
Ook de elektriciteitsbedrijven krijgen het surplus op die dagen niet verwerkt. Dat ligt natuurlijk ook gedeeltelijk aan het verouderde netwerk en de de verouderde grote centrales. Maar in welk opzicht heeft het voor wie zin om de piekmomenten nog verder te optimaliseren ?


En praktisch: lijkt me absoluut geen goed idee om te gaan vernevelen. Dat gaat wel haast zeker ten koste van de levensduur van de panelen.
Kromtrekken, waterinfiltratie ...
Waarom dan niet de zijkanten afsluiten zodat je een schoorsteeneffect krijgt en er een paar koelfans op aansluiten met een eigen paneeltje ?
Luchtkoeling lijkt me in ieder geval veiliger.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:Dat is deels waar. Ik pas echter mijn verbruik ook aan voor een deel aan mijn opbrengsten. In België gaat men uit van een rechtstreeks verbruik van een 28% op je opgewekte vermogen, ik heb het eens nagekeken op mijn slimme meter, en ik zit hier ruim boven met een 35%, en kan zelfs richting de 40 gaan eventueel.
Zijn dat percentages op jaarbasis ?

G
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door JantjeV8 »

In plaats van koelen, middels een spiegel het rendement op de paneel verhogen, is dat een mogelijkheid? Hoef je ook geen weers-bestendig ventilatortje te zoeken/onderhouden.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hybride zonnecollector

Bericht door Sandman79 »

@ jantje V8: alles is een mogelijkheid ;).
@ Gandalf: Ja op jaarbasis.
Plaats reactie