Thuisbatterij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Dan is het cirkeltje toch weer rond. Een loodaccu van 120A kost ook € 100,00 en heb je 1,4kW. Dat maal 7 heb je ook 10kW en dito kosten.

Dan ben je toch zo klaar met dat salderen, tenminste, als dat ophoudt te bestaan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Voor de liefhebbers van met cijfers en grafieken onderbouwde verhalen: http://oilprice.com/Alternative-Energy/ ... Solar.html
I draw the following conclusions from these results:

1. The no-storage rooftop solar option is vastly more economic than the battery storage option discussed in the previous post.

2. Households in some parts of the tropics can already install rooftop solar systems that will allow them to go off-grid without suffering an economic penalty. The $0.24/kWh cash costs for rooftop solar in tropical latitudes are comparable to what residential users now pay for grid electricity in a number of countries.

3. Latitude places limits on where a rooftop solar system will allow a household to go off grid. The farther north (or south) of the Equator we go the more inefficient the system becomes, until at latitudes of much over 40 degrees the economics become marginal at best and at latitudes much over 50 degrees they become prohibitive (sorry, Scotland).

4. Latitude will constrain the growth of off-grid residential rooftop solar because most of the residential rooftop market is at higher latitudes in the Northern Hemisphere.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

Een beetje in de lijn van mijn eigen conclusies.
Toch kan je ook op onze noorderbreedtes met een relatief beperkte, batterij jezelf een heel groot stuk verder minder afhankelijk maken van de elektriciteitsmaatschappijen. Meer als ik in eerste instantie dacht. Off grid zonder generator wordt lastig als je elektriciteit wilt gebruiken :). Of heel duur :) .

Er zijn allerlei redenen die je er kunnen toe doen besluiten je al dan niet minder afhankelijk te laten maken van externe partijen; persoonlijke, financiële, economische, ecologische, maatschappelijke, ...
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Mocht de salderingsregeling verdwijnen dan krijgt een wkk voorrang om ontwikkeld te worden in ons scenario. De energie van de zomer proberen op te slaan voor de winter is en zal niet vlug een optie zijn. Een batterijsysteem om de pieken af te vlakken zie ik wel komen. Het wordt ook een geheel ander verhaal als je panelen economisch afgeschreven zijn en nog 50 jaar blijven werken. Investeringen worden dan gedaan tegen lagere kosten. Net als pv (waar ik een aantal jaren geleden iemand adviseerde voor een collector te gaan ipv pv) zullen qua opslag zeker ontwikkelingen komen. Wie weet power to gas of gewoon accu's. Mensen geven gewoon niet vrijwillig de electr verslaving op. Decentraal zet door. Al is het maar om het net te ontlasten. Nog even en een accupakket hoort daar bij.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

jammer dat er nog geen kleine wkk's op hout zijn (dat ik weet ;) )
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Nee, maar de wkk's van enkele jaren oud van de failliete tuinbouw bedrijven die een jaar of 5 geleden tonnen kostten, kun je nu uit de boedel halen voor € 15K.

(Er zijn hier tuinbouw bedrijven die met lege kas en ramen open volop door stoken, de stroom brengt meer op dan de tomaat......)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Sandman79 schreef: Er zijn allerlei redenen die je er kunnen toe doen besluiten je al dan niet minder afhankelijk te laten maken van externe partijen; persoonlijke, financiële, economische, ecologische, maatschappelijke, ...
Definiëer "externe partijen".
Sandman79 schreef:jammer dat er nog geen kleine wkk's op hout zijn (dat ik weet ;) )
Die zijn er wel: http://www.allpowerlabs.com/products/20kw-power-pallets Misschien niet echt klein, maar kleiner dan dit en het is niet langer betrouwbaar. En even doorsparen om "externe partij" Allpowerlabs te betalen.....

Groet,
DJ
Die -na het testen van 6 verschillende energiebronnen om elektriciteit te maken- tot de conclusie is gekomen, dat jezelf uiteindelijk onafhankelijk maken van stroom de meest verstandige oplossing is....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

Er zijn veel externe partijen.
In België is het zo dat je bvb wel je stroomleveancier kan kiezen, maar de distributeur niet. En de prijs daarvan is tegenwoordig zowat duurder als de stroomprijs zelf, en nog in zeer stijgende lijn.

Laat het me zo zeggen dat ik me zo min mogelijk afhankelijk wil maken van monopolisten ;). Een batterij zit er voorlopig wel nog niet in. :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Ik denk dat het een illusie is om te denken dat stroom en de distributie van ervan duurder zullen worden en tegelijkertijd zonnepanelen, omvormers, laadregelaars en accu's even duur blijven. Het zou kunnen, maar waarschijnlijk lever je dan levensduur en kwaliteit in. Nu is veel van dat spul nog industriekwaliteit, omdat gedwongen off-gridders gaan voor levensduur. Ze zijn ervan afhankelijk. Op het moment dat systemen voor de grote massa ter beschikking komen, zal kwaliteit losgelaten worden en krijg je de bekende consumentenelektronica met ingebouwde levensduurbeperking. Uiteraard wel in een sexy verpakking.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

Dat ben ik met je eens John, als de stroom/ distributie duurder wordt, dan zullen de nieuwprijzen voor pv-installaties/ onderdelen waarschijnlijk ook mee stijgen voor dezelfde kwaliteit.

Maar ik heb momenteel al mijn huidige installatie aan de huidige prijzen. Die is financieel rendabel/verantwoord aan de huidige voorwaarden. Ze is waarschijnlijk op dit moment overgedimentioneerd naar mijn toekomstig verbruik toe, echter er zal ook een opbrengstverval opzitten. Met wat geluk voldoen de panelen voor mij langer, omdat ik minder stroom ga gebruiken. We zullen zien.

Ik probeer iig me zo min mogelijk te binden, en als ik gebonden wordt nog te kunnen kiezen door wie en op welke manier.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Thuisbatterij

Bericht door mro »

Bedenking: Zou het kunnen dat we op termijn een serieuze subsidie/fiscaal voordeel mogen verwachten voor wie een 'thuisbatterij' laat plaatsen?

- Door lobbywerk van de fabrikanten.
- Netbeheerders zullen hier niet tegen zijn omwille van meer netstabiliteit (met minder investeringen door hen te bekostigen).
- Meer zelfopwek en ook meer elektrisch verbruik door de consument.
- Er kan politiek gescoord worden met deze groene hippe batterij.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Thuisbatterij

Bericht door kiekeboe »

denk het niet.

volgens mij wordt de salderingsmogelijkheid op korte termijn opgeheven om de misgelopen belastingen toch deels te kunnen innen.
het lijkt me dan sterk dat het besparen op diezelfde belastingen middels een batterij wordt gesubsidieerd.

van de andere kant, ik heb gekkere dingen zien gebeuren de laatste tijd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

Ik acht die kans niet onbestaande, om zo een product op de markt te helpen zetten.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Precies. Decentrale opwekking is niet meer om te draaien. De netwerken kunnen een stuk lichter. Saldering verdwijnt en mensen worden tegelijk gestimuleerd in opslag. Een heel reeel scenario. Samen met de slimme meter natuurlijk.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door nck »

Sandman79 schreef:Ik acht die kans niet onbestaande, om zo een product op de markt te helpen zetten.
Ik denk eerder het omgekeerde, zonder eigen opslag zal ook de zelf geproduceerde en geconsumeerde elektriciteit worden belast.
We leven nog steeds in het land van "Rupsje nooitgenoeg".
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie