eco cursus centrum

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Die DWW willen we gewoon maken van een stuk rioolpijp met daar in (net boven de bodem) een koperen pijp waar het koude mengwater door loopt van de douche. De bedoeling is om de riool pijp zo uit te kiezen dat hij zo vol mogelijk zit en de koperen pijp dus onder water komt. Maar ook, met een kraan zoals ze die bij zwembaden gebruiken, een omleiding te maken voor als het handeltje ooit verstopt raakt.

SWW lijkt me weinig effectief want zoveel massa aan ontlasting heeft een mens nou ook weer niet en dan zit al dat spoel water er bij dus dan is die verschil temperatuur ook niet zo hoog meer. Is het niet beter om de urine te scheiden en dan -> amonia -> (elektrolyse) waterstofgas. Als je water omzet in waterstofgas heb je doorgaans meer energie nodig dan dat het oplevert omdat je verliezen hebt in de vorm van warmte. Maar bij amonia is de concentratie vrij hoog en komt die waterstof gemakkelijk los. Je kan de waterstof ook met een katalisator los maken maar dat levert een nogal explosieve reactie op :fff
De rest van de mest kan dan naar methaan en laat al die bacterien maar het zware werk doen.

Als het mijn plekje was dan zou ik met dergelijke technieken gaan knutselen maar de persoon die dit gaat runnen is een anti-techneut en krijgt alles stuk waar techniek in zit. Dus houd ik het wat dat betreft op die DWW.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

Jelbert schreef:SWW lijkt me weinig effectief want zoveel massa aan ontlasting heeft een mens nou ook weer niet en dan zit al dat spoel water er bij dus dan is die verschil temperatuur ook niet zo hoog meer. Is het niet beter om de urine te scheiden en dan -> amonia -> (elektrolyse) waterstofgas. Als je water omzet in waterstofgas heb je doorgaans meer energie nodig dan dat het oplevert omdat je verliezen hebt in de vorm van warmte. Maar bij amonia is de concentratie vrij hoog en komt die waterstof gemakkelijk los. Je kan de waterstof ook met een katalisator los maken maar dat levert een nogal explosieve reactie op :fff
De rest van de mest kan dan naar methaan en laat al die bacterien maar het zware werk doen.
Voila, ... en de sanitaire warmte wisselaar is geboren.
Laat het ons toch maar op sanitair warm water houden( warmwater dat verbruikt wordt aan de tappunten), anders kunnen mijn reacties uit het verleden nogal hilarisch worden...
(of nog belachelijker voor degene die de voorzet wil inkoppen)

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

Jelbert schreef:Die DWW willen we gewoon maken van een stuk rioolpijp met daar in (net boven de bodem) een koperen pijp waar het koude mengwater door loopt van de douche. De bedoeling is om de riool pijp zo uit te kiezen dat hij zo vol mogelijk zit en de koperen pijp dus onder water komt. Maar ook, met een kraan zoals ze die bij zwembaden gebruiken, een omleiding te maken voor als het handeltje ooit verstopt raakt.
In principe moet alles wat je op het drinkwatercircuit installeert een keurmerk hebben.
Voor drinkwateraansluitingen is er een dubbele scheiding vereist in de wisselaar.

G
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Ok en hoe ziet die dubbele scheiding er dan uit? Nog een extra warmte wisselaar of er een extra pijp omheen? Of zeggen dat douche water geen drinkwater is.
Hoe doen jullie dat, DIY of kant en klaar kopen?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

Jelbert schreef:Ok en hoe ziet die dubbele scheiding er dan uit? Nog een extra warmte wisselaar of er een extra pijp omheen?
Nou het is een reglemantair voorschrift. Bijvoorbeeld een 35mm koperbuis waar het afvalwater doorgaat met daar een 8 mm koperbuis rondgewikkeld waar het toevoerwater doorheen gaat.
Elke buis heeft z'n eigen buitenwand. Een eventtueel lek (inde afvoerbuis) geeft nog steeds geen contact met het leidingwater.

Of zeggen dat douche water geen drinkwater is.
Criterium is of het een aansluiting heeft op het leidingnet.

Hoe doen jullie dat, DIY of kant en klaar kopen?
Persoonlijk heb ik er (nog) geen. Het rendement hangt ook samen met het gebruik. Af en toe een zuinige douche haalt nauwelijks een rendement. De wisselaar is dan net warm als de douche gedaan is.
Maar met vele douchebeurten (kort na elkaar) zal het zeker een goed rendement hebben.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: eco cursus centrum

Bericht door Pietje »

Gandalf, geldt dat ook voor een SWW-leiding door buffervat, al dan niet drukloos?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

Pietje schreef:Gandalf, geldt dat ook voor een SWW-leiding door buffervat, al dan niet drukloos?
Ik begrijp de vraag niet helemaal.

Bij de commerciële varianten beweren ze allemaal dat de wisselaar best aangesloten wordt op zowel de koudwaterzijde van het douchetappunt als de koude zijde van het verwarmingstoestel (of buffervat/boiler zo je wil).
Alternatieve aansluitingen leiden tot rendementsverlies. Hoe ze daaraan komen heb ik nog niet begrepen, maar ik neem aan dat er een reden voor is.

Een korte douchebeurt zal bij elke DWW een slecht rendement geven. De DWW heeft ook een gewicht dat eerst warm moet worden. Een zelfbouw koperen WW zal een behoorlijk gewicht hebben, wat vooral bij de eerste douchebeurt tot rendementsverlies leidt. Bij vele (commerciële) douches(camping, zwembad, ...) maakt het gewicht nauwelijks wat uit en is een zware uitvoering misschien wel duurzamer. (makkelijker zelfbouw, prijs, steviger, sterker voor de vele schoonmaakbeurten)
Een gekocht exemplaar zal vooral lichter zijn: veel dunner koper en veel minder water in de wisselaar zelf; die hebben dus een korter 'startrendement'. Kan wel een verschil maken bij een eenmalige douchebeurt.

Ow ja: Om de legionella-ontwikkeling in de aanvoer(helix) te vermijden gedurende de 'stilstandtijden' wordt een DWW niet geïsoleerd. Vandaar dat je met die 'opstarttijde- naargelang-gewicht" zit.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: eco cursus centrum

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Bij de commerciële varianten beweren ze allemaal dat de wisselaar best aangesloten wordt op zowel de koudwaterzijde van het douchetappunt als de koude zijde van het verwarmingstoestel (of buffervat/boiler zo je wil).
Alternatieve aansluitingen leiden tot rendementsverlies. Hoe ze daaraan komen heb ik nog niet begrepen, maar ik neem aan dat er een reden voor is.
G,

Je verwarmt niet alleen het sww voor, maar ook het koude mengwater. Op die manier verlaag je de flow (dus het gevraagd vermogen) over het toestel.

Tevens verhoog je de flow over de wisselaar, waardoor de dT over de wisselaar groter blijft.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco cursus centrum

Bericht door deleted »

Tim schreef: Je verwarmt niet alleen het sww voor, maar ook het koude mengwater. Op die manier verlaag je de flow (dus het gevraagd vermogen) over het toestel.
Tevens verhoog je de flow over de wisselaar, waardoor de dT over de wisselaar groter blijft.
Tim
Thx,

Nu ben ik mee. Voor elke druppel die door de wisselaar afgevoerd wordt wil je een zo koud en groot mogelijke tegenstroom om het maximum aan warmte te recupereren.
Als je enkel de koudtoevoer van het tappunt of enkel de koudtoevoer van het verwarmingselement/boiler aansluit hangt het van de boilertemperatuur af hoeveel water er door de wisselaar voorverwarmd wordt, maar helaas nooit het maximum.
Best aansluiten op de twee dus.

G
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: eco cursus centrum

Bericht door Jelbert »

Ok ik ben om. Na het lezen van veel info op deze site zie ik dat een zonnecollector systeem veel beter is dan een PV. Maarja ik kom uit die hoek dus dan denk ik daar het eerste aan.
Ik heb hier: http://www.sunsystems.nl/producten/zonnecollectoren
zitten kijken naar zonnecollectoren. De site lijkt me wel OK maar wie weet is er nog beters dus roep maar.

Hoe zit het met zonnecollectoren op dagen dat je er niet bent? Dan worden die dingen heet. Je boiler wordt ook heet en dan kan je op een gegeven moment geen energie meer kwijt. Kan het systeem gewoon staan koken zonder dat er wat stuk gaat? Of is er een manier om die energie toch te gebruiken?

Jelbert
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: eco cursus centrum

Bericht door Ingir »

30 personen die 5 minuten douchen met 5 liter/minuut (spaardouchekop) en DWTW gedurende 10 maanden per jaar met 10 dagen per maand geeft:
30 p. x 25 l. x 100 d. x 15° x 4186 / 3,6e6 = 1.308 kWh per jaar.

Dit kan afgedekt worden met 6 extra zonnepanelen (€ 1.500). Voor een camping met 30 gasten met een bezetting van 80% van april t/m september is een zonnecollector weer interessanter omdat de piek van het SWW-verbruik samenvalt met de zomermaanden, dat is hier niet het geval en de bezettingsgraad is met 27% een stuk lager.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie