houtkachel met cv omloop aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

@exroom: wat is trouwens de openingsdruk van dat T/P ventiel?
Ik ken die alleen van 6 of 8 bar, bedoelt voor boilers.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

exroom schreef:en jouw "conclusies" gelezen te hebben, wil ik je toch vriendelijk vragen, om iets minder stoom af teblazen :wink:
Helaas, ik doe aan veiligheid geen consessies, en ik heb ook niks tegen een experiment. Maar de middellijn van de overstortklep moet wel in relatie zijn tot het gegenerede vermogen van de opwekker. Ga er dus maar van uit dat indien ik stoom afblaas, dat zeer wel in proportie is. Jammer genoeg is dat voor sommige mensen heel vervelend, maar ik blijf wel eerlijk en oprecht.
exroom schreef:ik heb nooit gezegd dat een expansievat gevaarlijk is, ik heb gezegd dat ik een open buffervat boven de slaapkamers van mijn kinderen gevaarlijk vind!
Accoord, zo kan ik hem nu ook lezen, maar het maakt mij niet uit boven wiens hoofd het staat of ligt. Het geldt in meerdere mate voor een gesloten buffervat(zware stoomvorming ingeval van calamiteiten), maar elke radiator die lekt is ook niet echt fijn.
exroom schreef:ik heb de oplossing van een buffervat nooit afgedaan als slecht, echter ik heb zoals je dus niet gelezen hebt geen ruimte voor een buffervat, ik zou namelijk een gat moeten maken in mijn dak om hem er neer te zetten.
Ik heb het wel degelijk gelezen(hoef je bij mij niet bang voor te zijn, en ik heb een reputatie), en daarom vraag ik me ook af of jezelf het verschil tussen eigenlijk en feitelijk wel realiseerd. Dit ook nog eens gerelateerd aan de kostenpost, die mij eigenlijk de zwaarste wegingsfactor lijkt te zijn.
exroom schreef:tevens heb ik al eens voorgerekend dat ik aan de hand van ofertes
1250 euro kwijt ben voor een open buffervat + een dikke 2000 voor de rest van de materialen.
dat geld heb ik niet of wil ik erniet voor uitgeven.
Ja, dit is niet anders dan een zware identiditeitscrisis, vaak bepaald door wat het wijf wil/de ruimte geeft. Zoek een goeie psych. (psycholoog, geen psychiater).
exroom schreef:tevens is mijn vraag cq oplossing van nordicfire ..... feit dat er nu zeer veel mensen een directe koppeling maken! of het mag of ni, het wordt gedaan.
En dat soort onverantwoorde ongein moet naar mijn oordeel met wortel en tak uitgeroeid worden! Zal er wat mij betreft niets aan nalaten om dat helder op de kaart te houden!
exroom schreef:je moet het me niet kwalijk nemen, echter tot nu toe waren chathanky en john o en john doh naar mijn mening zeer constructief bezig, uiteindelijk zagen zij in dat ik tegen beter weten in, geen buffervat ging aansluiten, echter zij hielpen me wel, uit de kunst gewoon.
Ik neem je niks kwalijk, betrokkene gaven hun oordeel ook op basis van wat ze wisten. Leuke technische uitspinnerij, maar, gezien de reacties, niet anders dan zeer goedbedoelde en oprechte symptoombestrijding. Hier kan ik geen etiket op plakken als veilig!
exroom schreef:ik heb tegen chathanky ook al gezegd, kom maar met een oplossing die hier dan van afwijkt??
Dat zou kunnen, ik heb inmiddels een digitale camera waarmee ik bestaande systemen (anno 1982) kan laten zien, alswel betaalbare tweedehands buffers en gepaste platen wisselaars.
exroom schreef:graag even dus overnieuw met jou:
ik heb een cv kachel en een cv systeem
geen geld ruimte voor buffervat
hier zoek ik een oplossing voor
Bij mij hoeft even niks overnieuw, kom niet echt uit een ei (alhoewel mijn nick daar alle aanleiding toegeeft). Maar ik zou vooralleer ik je echt een gedegen advies geef, graag eerst van jou vernemen waar je ecologische betrokkenheid zit.

Het zou me niet verbazen als sommige weer moeten constateren dat ze in de laatste 4 pagina's alweer achter de kleren van de keizer aan het wandelen waren... .

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

John O schreef:En ik zal al meteen bekennen dat ik dat maandelijks niet haal, eerder halfjaarlijks. En ik heb nog makkelijk praten, ik doe dat allemaal zelf.
Zeer herkenbaar!

Ik heb mijn achilleshiel erkent in het vorig jaar uit laten 'meggeren'van m'n aardpennen. Erg van belang voor het afwentelen van overspanning op het openbare net.

Al de rest hou ik zelf strak in de klauw!


Groet, Cp
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

als ik zo zeker van alles was zat ik niet hier te typen

Dat ik alles zelf aansluit / controleer / repareer / ja dat doe ik ook :o
en anders laat ik de technische dienst van mijn bedrijf het wel doen. 8)
ik sluit alles pas aan als ik er echt zeker van ben, zo ben ik nou eenmaal.
als ik ergens over twijfel, dan wil ik het testen en erover kunnen discusieren, en andere oplossingen kunnen aankaarten, er lopen meer wegen naar rome.
ecologische betrokkenheid .
Ecologie:
Ecologie (vroeger oecologie) als wetenschap is een onderdeel van biologie. De ecologie bestudeert de distributie en de abundantie van organismen. Hierbij zijn de relaties tussen organismen onderling en de relaties tussen organismen en een abiotische omgeving belangrijk.

Het woord Ökologie = ecologie werd geïntroduceerd door de Duitse bioloog Ernst Haeckel in 1866, als samentrekking van de Griekse woorden oikos (huishouding) en logos (wetenschap).

Het woord ecologie wordt ook gebruikt in de betekenis van gerelateerd aan het milieu. De term hiervoor is ecologisme. In die context vaak afgekort tot het een voorvoegsel eco-. Bijvoorbeeld in ecologische landbouw, ecologische basisvorming, ecowinkel en ecofundamentalisme.
, als ik echt eerlijk ben, zegt me niks intressert me totaal niet.
wat me wel intresseert energie, waarom, kost nl handen vol geld

ik heb zeeen van tijd, ik vind het leuk, ik ben dus degene die juist wel zeer diepgaand is om een probleem te tackelen. en dat heb ik van jouw eigenlijk, in dit topic, nog niet gezien :roll: :wink:

mij oude baas zei altijd:
aanpassen is een kweste van overleven
Zoek een goeie psych. (psycholoog, geen psychiater).
heb ik gevonden voor je, wanneer kan je? :wink:
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

2000 euro voor een open expansievat?
Waar moet ik aan denken Exroom?
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

tevens heb ik al eens voorgerekend dat ik aan de hand van ofertes 1250 euro kwijt ben voor een open buffervat + een dikke 2000 voor de rest van de materialen.
dat geld heb ik niet of wil ik erniet voor uitgeven.
dit tupe gaf iemand mij op in duitsland, echter als het niet de goede is moet je het me niet kwalijk nemen.
Pufferspeicher TYP PS-R
Art.-Nr. Typ 8100000 rb WWS/PSR 1000
Inhalt 1000
( l ) Höhe 2050
( mm) Durchm. 790/990
( mm ) Gewicht 176
( kg ) Bruttopreis in Euro ohne MwSt. 1672,35

http://hdg-bavaria.com/fileadmin/hdg/se ... -01-05.pdf

om maar weer wat te schrijven,
belde vanmiddag met Houtgestookte CV-Ketels Velp , dit zijn toch echt mensen met ervaring en praktijk kennis, lijkt me
hij raadde me een gesloten buffervat aan :? , en nogiets zij hij uw systeem zit onder de 18kw, dan valt dat buiten het stoomwezen :?:

ik belde met nog een, zeer groote leverancier, open buffervat meneer, u bent gek, was zijn opmerking, heeft u wel eens gehoord van legionellabacterie, of wilt u de tank buiten zetten of zo, en de hele buurt ziek maken! :? ,

en dan nog een:
raad mij ook gewoon een gesloten systeem aan, volgens hem mocht open niet meer ivm legionella bacterie
http://www.houtverwarmingsketel.nl/www/ ... menuID=435



Als er iemand is die een oplossing heeft voor een veilig open drukvat, dat te betalen is, hoor ik het graag
een drukvat van haase lijkt me trouwens ook al wel wat maar dat is helemaal niet te betalen, of heeft iemand hiervoor een adres.
Laatst gewijzigd door exroom op 10 sep 2007, 16:02, 5 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

exroom schreef: mij oude baas zei altijd:
aanpassen is een kweste van overleven
Overleven is een kwestie van aanpassen.......

Misschien wat OT, maar ik vind dit een goede definitie:

Bakker ( Inleiding tot de oecologie, 1985) schrijft op als een van de definities : 'Oecologie is de biologische wetenschap die zich bezighoudt met de vraag naar de wijze, waarop en de mate waarin organismen aan hun milieu zijn aangepast of zich aanpassen'

Lees voor organismen: de mens.

Groet,
DJ
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

exroom schreef: belde vanmiddag met Houtgestookte CV-Ketels Velp , dit zijn toch echt mensen met ervaring en praktijk kennis, lijkt me
hij raadde me een gesloten buffervat aan :? , en nogiets zij hij uw systeem zit onder de 18kw, dan valt dat buiten het stoomwezen :?:

Misschien, dat weet ik niet. Maakt me trouwens ook niet uit.
exroom schreef: ik belde met nog een, zeer groote leverancier, open buffervat meneer, u bent gek, was zijn opmerking, heeft u wel eens gehoord van legionellabacterie, of wilt u de tank buiten zetten of zo, en de hele buurt ziek maken! :? ,
Van stilstaand water kan je onmogelijk legionellose oplopen, anders kon je niet eens meer in de bossen wandelen. Waternevel met legionella besmet is gevaarlijk, en dan nog alleen bij inademen door kwetsbare mensen.

Een open expansievat hoeft binnen niet open te zijn, het moet wel een open verbinding hebben met de buitenlucht, meestal uitgevoerd als een signaleerbare overloop. In normaal bedrijf loopt zo'n vat niet over, anders is het te klein. Als het allemaal te heet wordt wel. Dit betekent in de praktijk dat het expansievat dan gevuld is met water van 90 graden of meer.

Legionella sterft af bij temperaturen hoger dan 65 graden.

Ik zie het probleem niet.
Die vitolig is uitgerust met het koelsysteem in een los circuit, ook al besproken hier (conclusie: zo moet het eigenlijk). Waarschijnlijk is deze ketel wel van een hele andere klasse dan een huiskamerhaard met cv spiraal.
Groetjes, John
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

nou, ik geeft het op, vertel het maar wat moet ik precies hebben.

welk buffervat, ik krijg steeds meer de kriebels, van mijn eerdere "oplossing"

de enige plek dat ik heb voor buffervat, is op zolder boven de slaap kamers van mijn kinderen en gasten verblijf.

wat is de veiligste oplossing, en zeg nou niet een "open buffervat""

graag wil ik weten welke / welk type?

al vast bedankt, en sorry dat ik door bleef gaan omtrent dat eerste schema, het is inderdaad niet hufterproof en dat wil ik wel
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Bericht door John O »

exroom schreef:nou, ik geeft het op, vertel het maar wat moet ik precies hebben.

welk buffervat, ik krijg steeds meer de kriebels, van mijn eerdere "oplossing"

de enige plek dat ik heb voor buffervat, is op zolder boven de slaap kamers van mijn kinderen en gasten verblijf.

wat is de veiligste oplossing, en zeg nou niet een "open buffervat""

graag wil ik weten welke / welk type?
Nee, zo werkt het niet. Wij discussiëren hier over veiligheid, terugslagventielen, oplossingen, economische haalbaarheid, legionella, stoomexplosies en wat dan nog meer. Het blijft een discussie en alle advies hier gegeven wordt gegeven in de zin van vrijheid van informatie. Doe ermee wat je wilt maar kom niet klagen dat het niet klopt.

Voor jouw installatie ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk. Als je het niet aandurft zou ik het zeker niet doen.

En dan zijn we weer terug bij het begin waar ik zei dat ik die cv spiraal niet zou aansluiten.
exroom schreef: al vast bedankt, en sorry dat ik door bleef gaan omtrent dat eerste schema, het is inderdaad niet hufterproof en dat wil ik wel
Waarom is het niet hufterproof?
Gezien vanuit veiligheid van de bewoners:
- uitvallen van stroom EN waterdruk terwijl er flink gestookt wordt.
Dit is een reëel gevaar omdat de waterleiding ook electrisch op druk gehouden wordt.
Als dit gebeurd heeft CP gelijk en moet de overstort voldoende groot zijn om de stoom te kunnen afblazen. Denk eraan dat die binnen zit.
Misschien vind je dit een aanvaardbaar risico, dan werkt het schema dus voor jou.

Zo niet dan is met deze kachel de enige mogelijkheid een thermosifon oplossing met buffer, warmtewisselaar en open expansie.
De buffer 50-70 liter per kw (vlgns CP), het expansievat 3% van de waterinhoud van het complete kachelcircuit. Vlotter erin voor automatisch bijvullen en mss een drukmeter beneden zodat je de waterkolom kan meten en dus kan zien dat het vol is voordat je gaat stoken.

Om dit goed uit te rekenen heb je een cv technicus (liefst een die al 40 jaar in het vak zit, die kent deze oude techniek nog) nodig en het exacte vermogen van je kachel.
Groetjes, John
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

oke john, dat was me al duidelijk.
Bedankt allemaal, ik gooi de handdoek in de ring, ik geef het op :cry:
ik stop ermeer, en ga tighelaar wel vragen of hij een oplossing voor me wilt maken.

de kachel die ik heb gekocht met cv omloop is een deze dagen te vinden op marktplaats.
Deze had ik ook alleen maar gekocht voor het testen van het systeem, met als uiteindelijk doel: een cv omloop in mijn finoven.

ik moet zeggen dat ik de laatste week er veel lol aan heb beleeft,
echter zijn de tegenstrijdigheden mij te groot.
meerdere leveranciers serieus geraadpleegd, zeggen allemaal wat anders......................en dan heb ik het nog niet eens over de installateurs die mij al dan niet zelfstandig hebben gecontacteerd......
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ons open buffervat van tigchelaar bevalt gewoon goed. Voor de mogelijke stoom vorming zit er een pijp op dat naar buiten gaat. Verder een flotter systeem op om te tank op pijl te houden. In het buffervat zitten de ww van cv en tapwater dit om het buffervat drukloos te houden om buiten keuringen te houden. Tigchelaar heeft het hier goed berekent stoomvorming hebben we hier niet gehad. Alles is in rvs en thermosifon.
Tigchelaar zal je zeker kunnen helpen.

groeten Mark
eicherwijs

Re: houtkachel met cv omloop aansluiten

Bericht door eicherwijs »

Alen,

Nu zijn we ruim een jaar verder en ben eigelijk wel benieuwd hoe de houtkachel is aangesloten, en werkt alles naar behoren. Bv. is de pomp geplaatst tussen Expansievat en drukindicator, of als men de drukindicator heeft weggelaten omdat in de aanvoer een gecombineerde druk/temperatuur meter is geplaatst, tussen expansievat en CV haard. Ook bv. welk merk thermomixventiel is gebruikt en zijn er eigenlijk verschillen tussen de 3 genoemde merken (Künzel, Esbe of Laddomat). Ik hoor het graag.

mvg,

Ron
Plaats reactie