vloerverwarming koelen met grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Hoi

Ik heb het bestand doorgebladerd.
Vergeet niet dat deze waardes, ook die van 100 cm, wel zullen kloppen echter heb je op deze diepte niet altijd grondwater in genoemde plaatsen.
Hier hebben we een meter zwarte grond, dan een leemlaag 25 cm, dan geel zand een aantal meters.

Op 125 cm diepte zit ik hier echt in t grondwater.
En ook watervoerend, dus stroming.
Temperatuur ligt dan ongeveer tegen de 7 graden s zomers.

Dus genoeg warmte te wisselen.

Ritsaert, jij zit op een spons die wel water bevat maar niet ververst. Dit is zogeheten hangwater of bovenwater.
Jij moet dus naar die negen meter voor stromend water.
Misschien is een puls, bron slaan een optie?
Ongeveer 15 meter diep zou ik zeggen.
Dit kan handmatig, niet machinaal, dus kosten zullen meevallen.

Bron 110 mm doorsnee.
Slang naar beneden en weer na boven, koelen maar.
Heb je gelijk grondwater voor je bloemetjes
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

Na 4,5 jaar verbouwen ben ik net met kerst verhuisd. Ik wacht dus mijn eerste zomer af en ga eerst mijn luiken repareren en vervangen. Maar als het te warm is dan ga ik wel koelen en dan haal ik het uit de onderkant van de sloot.
Maar baseer je die temperatuur 4-7 graden op je ervaring of heb je ook gemeten?
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Ervaring.
En afgelopen augustus hier gemeten ivm met zwembadje vullen.
ype-theo
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2018, 20:14

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door ype-theo »

Hallo Martijn .
Ik heb eenzelfde soort situatie .
We zijn nu een aantal jaren verder .
Werkt de installatie ,naar behoren .
Groet ype-theo
Rising Hope
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2018, 09:54

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Rising Hope »

Goede morgen, een heel interessant onderwerp. Ik zit over hetzelfde na te denken, maar dan een ander variant. En dat is: er komt koud water vanuit de grond naar binnen in huis. En daar staat een warmtewisselaar die de koude lucht in huis blaast. Alleen weet ik niet hoe de grootte kan worden uitgerekend.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Kun je net zo goed een ventilator aanzetten, gaat niks brengen of je moet een megagroot apparaat bouwen.
Rising Hope
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2018, 09:54

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Rising Hope »

Dat betwijfel ik. Als er lucht in huis wordt geblazen van 10 graden, heeft dat zeker een koelend effect.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Met hoeveel vermogen warmt je huis op, met minimaal dat vermogen moet je het dus terug koelen. Dat kan, maar je dT is niet hoog, dus je hebt een megagroot apparaat nodig om voldoende tegengas te kunnen geven.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Dag martijn,

In antwoord op je allereerste toppic-vraag
Als ik nu mijn cv leidingen ergens onderbreek, en zet op beide een T stuk en vervolgens een kogelkraan.
Hier maak ik leiding aan, bijv. pexfit (of wat anders diffussiedicht) zeg maar een meter of 50 en graaf dit in mijn tuin in op een diepte rond de grondwaterstand.
Zal ik hiermee kunnen koelen?
Deze reactie kreeg ik van mijn installateur toen ik dacht mijn tuin voor een klein stukje te gaan leggen met buis om mijn huis te gaan koelen:

Bij een hart op hart afstand van 20cm voor 16mm buis hebben we een overdracht van ca. 14 watt per m2.
-Om uw woning te koelen is +/- 3000 á 4000 watt nodig.
-Dit houd in dat we 3000/14= 214 m2 buis 16mm in de grond nodig hebben
Kortom dit gaat niet werken ben ik bang, tenzij u 214 m2 buis in grond gaat graven.


Kortom: daar ben je flink wat leidinglengte en veel werk aan kwijt.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Dag,

Verder denkend op het onderstaande en toch willen koelen (het werd immers, ondanks de goede isolatie in onze nieuwe woning, wel ca 25c. afgelopen zomer)
Ja ja, ik weet er zijn ergere rampen te bedenken maar het was vooral leuk om er mee bezig te zijn.
Ik dacht; misschien zijn er een paar dingen te verenigen danwel in elkaar te schuiven.
Immers om te voorkomen dat het gras en de fruitbomen in onze bongerd echt zouden verpieteren sproeide ik dagelijks sávonds een paar uur met grondwater.
Water van ca 10-14 c.......zou ik daar niet mee kunnen koelen? 2 vliegen in een klap immers: het water mocht eigenlijk wel veel warmer zijn om mee te sproeien en de koude die er vanaf te halen is/was te gebruiken voor koeling van onze woning.
Met een aangeschafte 2ehands plafondventilator (12KW aan koel vermogen, dik 20kw aan verwarmingvermogen) in de deuropening dacht ik dat het zou moeten kunnen lukken.
20180929_142701j.jpg
20180929_143110 jp.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Grondwater door de warmtewisselaar pompen van de plafondventilator gaat natuurlijk niet vanwege het feit dat het verschrikkelijk ijzerhoudend is hier zo.
Had nog een oude buis-warmtewisselaar liggen, deze ertussen gezet. Het ijzer wat hierin afgezet wordt is er eenvoudig ter zijner tijd uit te schudden/spoelen.
De bijlage 20180803_200714j.jpg is niet meer beschikbaar
20180803_200714j.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Vervolgens met pomp ertussen het gekoelde water door de plafondventilator met een pomp in beweging gebracht.
20180803_200647j.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Als laatste het geheel tussen de tuindeuren geplaatst.
De bijlage 20180803_204146j.jpg is niet meer beschikbaar
20180803_204146j.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

lekker koel.........
20180803_204109j.jpg
Alhoewel....ik had er iets meer van verwacht. Het twee keer omzetten en de temperaturen laten wisselen is niet bevorderlijk. Uiteindelijk bracht het elke avond in een paar uur tijd toch nog steeds de temperatuur tot 21 graden terug. En dat dan wel in heel ons huis met slaapkamers en al wat een ruimte is van 10x10m. Vooral lekker op geslapen........

Wat ik ervan geleerd heb?
-Er valt heel veel meer rendement uit te halen met een permanente opstelling zodat de deuren gesloten kunnen blijven.
-Buizenwisselaar werkt goed en heeft capaciteit genoeg maar het moet rechtstreekser en dichter bij de (vloerverwarming-) bron. Dat zal meer en waarschijnlijk voldoende rendement geven.
-Ik monteer hem in de buurt van mijn vloerverwarmingsunit en sluit hem er daar komend voorjaar bij op aan.
-De buizenwisselaar krijgt een permanente aansluiting op de grondwaterpomp waarbij ik ervoor zorg dat ik kan kiezen; oftewel grondwater rechtstreeks de tuin in ofwel grondwater als koeling voor de woning en dan alsnog de tuin in voor het sproeien.

Allen gegroet,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb luchtverwarming in m'n woning. De blaasunit zit in een aparte kamer in het achterhuis, dat is lekker stil. In de zomer doe ik 's-nachts wel eens de tussendeur naar die ruimte dicht en een raam aldaar open. Hij blaast dan koelere buitenlucht door die wisselaar de kanalen in. De waterpomp vanuit de buffer draait dan ook mee, misschien niet ideaal want dat water zal ergens rond de 20grC zijn.

Maar het ding moet nogal een paar uur blazen om het in de rest van het huis een enkele graag terug gekoeld te krijgen.
Plaats reactie