vloerverwarming koelen met grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Ik zat alvast eens te denken aan de zomer.

Ik heb een goed geisoleerd huis met vloerverwarming als hoofdverwarming.
Zomers is t niet te harden in de woonkamer en keuken.
Airco is leuk maar duur.

Als ik nu mijn cv leidingen ergens onderbreek, en zet op beide een T stuk en vervolgens een kogelkraan.

Hier maak ik leiding aan, bijv. pexfit (of wat anders diffussiedicht) zeg maar een meter of 50 en graaf dit in mijn tuin in op een diepte rond de grondwaterstand.
Zal ik hiermee kunnen koelen? Ik moet dan wel een extra pomp installeren die ik kan schakelen als t nodig is.

Zal ik een paar graden kunnen halen?

De kranen zitten er tussen zodat ik met verwarmen de extra buitenleiding niet mee neem.

Graag jullie ideeen / suggesties
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Pietje »

Ik zou proberen de bron aan te pakken. Waarom is het zo warm in je huis? Directe zoninstraling?

Koelen met koud water zal zeker helpen. Maar als het temperatuursverschil te groot wordt tussen radiator en binnentemperatuur zal je zeker condensatie krijgen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Inderdaad, directe straling.
Hebben al luiken en heb wat bomen gepoot, maar dat duurt nog een paar jaartjes voor we daar schaduw van hebben.
Het is een vrijstaan huis, buitenaf.
Beneden hebben we open keuken en woonkamer. Samen 70m2 en ligt op t zuiden, behoorlijk veel glas.

Ik ben benieuwd of dit resultaat gaat halen.
Radiatoren hebben we niet.

Misschien meer mensen met iets dergelijks wat werkt.
Of niet....
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Ruuben »

Je hoeft echt niet diep als je wil koelen in je grond. 10 cm onder het gras is al genoeg. Dat weet ik van een ervaringsverhaal uit 1e hand.
Maar condensatie is inderdaad wel een probleem voor je vloerverdeler. Daar bestaan varianten van de wel geschikt zijn om om te koelen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Pietje »

martijn1984 schreef:Hebben al luiken en heb wat bomen gepoot, maar dat duurt nog een paar jaartjes voor we daar schaduw van hebben.
Precies voor deze toepassing zijn boeren leilinden gaan maken. Om de zuid- en westmuur tegen overmatige zon te beschermen, liefst lindes met groot blad (Tilia x Europea). In de winter wel zon, in de zomer blad, dus geen zon.

Ik zou proberen eerst je zoninstraling goed te beheersen. Daarvoor is een dakoverstek de beste maatregel: de zomerzon hou je tegen, de winterzon gaat er onderdoor.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Ruuben »

Totdat alles begroeid is een minder elegante oplossing; 2 gaatjes in de muur, lange stok aan haken en over de stok een doek ophangen. :roll: Jaren 70 oplossing. Ik blijf fan van de oranje zonwering.

Natuurlijke trek naar boven te creeeren? Raampje op zolder open?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Pigion »

Natuurlijk moet je op de eerste plaats instraling van zon temperen/vermijden door adequate zonwering. Koelen van de vloer alleen is niet genoeg.
Ook moet je kijken naar ventilatie REGIEME. Veel mensen maken de fout bij warm weer de ramen en schuifpui open te gooien. Hiermee haal je de volle mep warmte binnen. Alles overdag beneden pot-dicht houden. In de avond en nacht ramen en schuifpui wijd open, indien mogelijk dwars door het huis ventileren of verticaal door boven ramen open te zetten. In de ochtend alles weer op tijd dicht.
Let maar eens op hoe ze dat in Spanje of Frankrijk doen. Niet voor niets zijn daar overdag de luiken dicht en tralies voor de ramen opdat deze in de nacht wijd open kunnen zonder kans op insluiping.
Wij doen dat al jaren zo in ons royaal bezonde huis en geen probleem met aanhoudende warm weer. Alleen boven onder het schuine dak wordt het warm, doch daar wonen we overdag niet en ventileren de warmte 's-nachts wel weg.

Natuurlijk is het niet leuk overdag tegen gesloten luiken aan te kijken. Je kan ook denken aan een oplossing met horizontale lamellen boven de ramen op het zuiden. De uitkraging moet min. ca. de halve hoogte van het glas zijn. Op het ZW zelfs 0,7 x de hoogte. Is het licht te fel, dan kan je een uitwendige screen voor de ramen installeren.

Als je dat allemaal gedaan hebt en het is nog te warm door b.v. warmte van apparaten / koken, kan je gaan denken aan vloer-koeling

Deze wijsheden heb ik o.a. opgedaan tijdens ons 17 jarig verblijf in de warme landen. Ook gezond boerenverstand helpt :shock:
Het grootste probleem is waarschijnlijk de mede-bewoners te overtuigen van het nut van het ventilatie-regieme.
Pigion
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Ruuben »

Computergestuurde vloerkoeling is leuker.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

Martijn,
Natuurlijk is het beter om het probleem te voorkomen. Maar je oplossing is zeker toe te passen en wordt ook toegepast. Ik heb het zelf ook overwogen; viewtopic.php?t=2361&p=30738. Gebruik van leidingen met water is een goede oplossing. Maar je moet veel oppervlakte pakken. Condensatie zie ik niet als een probleem maar als een grens (niet te hard koelen maar continu een beetje). Met een beetje zuinige pomp kan je best wat warmte weghalen. Helemaal mooi als je ook muurverwarming hebt.
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door MaartenB »

En vergeet niet dat de zon zo'n gemiddeld 1kW/m^2 levert, als je veel raam wat zon doorlaat hebt, is daar lastig tegen te koelen dmv een bww (bodemwarmtewisselaar, nuttige zoek keywords btw). Daarnaast lijkt 10cm mij wat ondiep, meestal worden bww's op 1-3m ingegraven, ook zit je tot aan 80cm met kans op vorst. Wellicht is zo ondiep wel genoeg om een kleine hittegolf wat te temperen.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Wij houden de boel ook netjes dicht en dan tegen elven alles los.
Het probleem is niet alleen beneden maar ook boven.
Helaas hebben we geen muur verwarming.

Ik gaf ook al de diepte aan van een meter ivm vorst de winterdag.
Wat betreft de oppervlakte, ik denk dat je niet veel nodig heb.
Ik werk zelf in de bronbemaling, alles met grond en oppervlaktewater.
Grondwater zit rond de vier of vijf graden s zomers. Als ik een meter of vijftig buis ingraaf op die diepte heb je koeling zat.
Grondwater stroomt gemiddeld een meter per uur volgens geleerden.
Ik zat te denken aan een sleuf van 25 meter lang, 1 meter diep en 25 weer terug. (dit kan zat in onze tuin).
We hebben zelfs een sloot die hard stroomt op een 50 meter vanaf t huis, echter word dit al gauw 10 tot 15 grafen en heb je van die mannetjes met zon maaiarm aan een trekker.
Ik heb nog een grundfoss liggen, 25 watt op stand 1.
Sneller rondpompen heeft geen zin omdat het niet genoeg kan koelen.
Ten slotte loopt zon pomp dan ook geen weken per jaar.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, klinkt goed...hier is het in de zomer op 80 centimeter minimaal 12 a 13 graden.
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Ritsaert

Dit ligt aan je watervoerend pakket.
Zit je kort bij de rivieren, heb je kleigrond, daaronder gelijk mooi grof zand, korrelgrootte is hier groot.

Zit je in groningen of amsterdam bijv, veen kolonies heb je gauw grondwater maar dit is slechts een beetje wat in de klei of veen zit, is eigenlijk een beetje sponsig, maar geen stroming en watervoerende lagen.

Maar 12 a 13 vind ik wel warm.
Waar zit je ongeveer in ons landje?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

Martijn,
Ik zit in Portengen, tussen Woerden en Breukelen....bij Utrecht. Bij ons is het 9 meter veen. Heel erg sponsig en waterig :fff .

Maar ik heb begrepen dat de grondtemperatuur (in Nederland) op enkele meters ongeveer 10 graden is (gemiddelde jaartemperatuur) daarboven is de grondtemperatuur in de zomer hoger. Daaronder gaat de temperatuur langzaam stijgen. Er zijn lokaal natuurlijk afwijkingen.

Maar heb je de grondtemperatuur bij jou gemeten in de zomer? Want dat zou een enorme koelcapaciteit opleveren en dan heb je maar 2 problemen; condensatie en koude voeten...in de zomer!
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door MaartenB »

Idd, volgens mij zit je in de ideale situatie hiervoor, ik zou als ik jou was tot 110cm, graven, buis erin, tot 90cm aanvullen en dan weer terug, of heen in de ene kant van de sleuf drukken en terug aan de andere.
Die 5 graden in de zomer klinkt erg koud, ik dacht dat het nog aardig schommelde op 1 meter tussen zomer en winter, heb je dit gemeten? Als ik hier spiek in de tabellen:
http://www.knmi.nl/knmi-library/knmipubWR/WR92-05.pdf
zit het meeste in juli zo rond de 12-13 graden.
Plaats reactie