vloerverwarming koelen met grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Atlas

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas » 25 dec 2018, 11:55

Dag Jantje,
Maar het ding moet nogal een paar uur blazen om het in de rest van het huis een enkele graag terug gekoeld te krijgen
Kan ik me voorstellen. Vooral omdat er nachten waren waarbij het kwik niet onder de 20 graden uitkwam.
Wat ik ervan geleerd heb?
-Er valt heel veel meer rendement uit te halen met een permanente opstelling zodat de deuren gesloten kunnen blijven.
-Buizenwisselaar werkt goed en heeft capaciteit genoeg maar het moet rechtstreekser en dichter bij de (vloerverwarming-) bron. Dat zal meer en waarschijnlijk voldoende rendement geven.
-Ik monteer hem in de buurt van mijn vloerverwarmingsunit en sluit hem er daar komend voorjaar bij op aan.
-De buizenwisselaar krijgt een permanente aansluiting op de grondwaterpomp waarbij ik ervoor zorg dat ik kan kiezen; oftewel grondwater rechtstreeks de tuin in ofwel grondwater als koeling voor de woning en dan alsnog de tuin in voor het sproeien.
-En natuurlijk dat je je tuin niet voor ik weet niet hoeveel vierkante meters uit hoeft te graven om je koel"spiralen" kwijt te kunnen. Als je een pomp met bron hebt lijkt me dit haast een beter oplossing en een goedkoop alternatief.
-Heel veel zomerwarmte en daarom (uiteindelijk) de tuin sproeien. Diezelfde warmte begint ook dan pas -na de vele weken hitte- in huis een probleem te worden, niet veel eerder. Als er toch wordt gepompt is het haast zonde om met het opgepompte water niet te gaan koelen.

Atlas

Hobbyman255

Bericht door Hobbyman255 » 24 jun 2019, 18:21

Ben al geruime tijd van plan een experiment uit te voeren. Ik heb grondwater met een temperatuur rond de 10°C op 7 meter diep zitten. Hier pomp ik met een 750 watt pomp water mee omhoog.

Mijn plan is om twee nieuwe buizen in de grond aan te brengen, zo'n 3 meter uit elkaar tegen de achtergevel van het huis aan. In beide buizen komt een tweede buis die ongeveer 1 mtr. in het water steekt. Deze twee buizen koppel ik, d.m.v. een CV pomp, aan elkaar vast, zodat ik een hevelwerking krijg van de ene grondwaterbuis naar de andere. Op het hoogste punt maak ik een aansluiting om vacuum te kunnen trekken, zodat het hele systeem zich vol zuigt met grondwater. Als ik vervolgens de CV pomp inschakel, zal deze bijna moeiteloos het water rond kunnen pompen. Mocht dit werken, dan rest mij nog om een warmtewisselaar te plaatsen voor de uitwisseling met de lucht.

Suggestie of opmerking welkom.

HM

Atlas

Bericht door Atlas » 24 jun 2019, 23:36

Hobbymann,

Mooi dat je ook met een dergelijke gedachte rondloopt. Maakt hitte creatief?
Al met al heb ik, met het vooruitzicht van komende week met die 35c., spijt van het feit dat ik geen werk heb gemaakt van mijn plan om de koeling van de vloerverwarming middels grondwater werkbaar te maken. Wellicht dat ik wanneer het wat koeler wordt die gedachte nog maar eens concreet moet maken.
Mijn plan is om twee nieuwe buizen in de grond aan te brengen, zo'n 3 meter uit elkaar tegen de achtergevel van het huis aan
schrijf je.
De Buizen moeten er waarschijnlijk ingespoten worden. Heb je rekening gehouden met het feit dat dit de fundering van je huis kan verzwakken?

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 25 jun 2019, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 25 jun 2019, 06:10

Probeer het met 1 put. De zuigbuis is wel duidelijk, maar de retour kun je tussen de zuigbuis en de putbuis terug voeren.

Atlas

Bericht door Atlas » 25 jun 2019, 15:34

De reactie en de warmte doet me toch weer rechtop gaan zitten en zet mij weer aan het denken hoe de koeling van grondwater via een warmtewisselaar met de vloerverwarming uit te voeren.
Wat ik mij afvraag of mijn systeem daarvoor wel geschikt is en of er geen aanpassingen gedaan moeten worden:
Een warmtewisselaar is aanwezig (zie hiervoor de foto's)

Echter het gewisselde water door de vloeren laten stromen is volgens mij nog een ding.
Ik heb namelijk een Upunor systeem als vloerverwarmingsregeling deze uitgevoerd met ruimtethermostaten en per vertrek in te stellen op de behoefte.
Die klepjes gaan volgens mij alleen maar open op warmte-vraag-behoefte; dus alleen maar boven, zeg maar, 21c.
20190625_142802j.jpg
Is het zo dat er een aparte regeling bij moet komen om de vloerverwarming op "koude behoefte" te laten regelen?
Of...kan ik het gewoon botweg op die 2 al aangebrachte aansluitleidingen vóór de verdeler aansluiten? (zie rechtsboven op de foto. De twee leidingen die boven de isolatiekast van de vloerverdeler lopen en daar afgedopt zijn)
20190625_142817j.jpg
groet,
Atlas

Hobbyman255

Bericht door Hobbyman255 » 25 jun 2019, 18:01

JantjeV8 schreef:
25 jun 2019, 06:10
Probeer het met 1 put. De zuigbuis is wel duidelijk, maar de retour kun je tussen de zuigbuis en de putbuis terug voeren.
Ik ben bang dat dat niet werkt. Ik ben namelijk niet echt aan het pompen. Ik heb eigenlijk een gesloten watercircuit vanuit de ene putbuis via de warmtewisselaar naar de andere putbuis. Hetzelfde als bij een cv installatie, ook hier is de cv pomp alleen maar aanwezig om stroming in het circuit te krijgen.
Als ik beide buizen in dezelde putbuis zou doen dan is volgensmij de kans groot dat het retourwater gelijk weer de aanvoer in gaat en steeds warmer wordt. Vandaar mijn idee twee buizen ver genoeg uit elkaar voor voldoend koud aanvoer water. En met lage energie kosten omdat ik niet op pomp, maar rond pomp.

HM

Atlas

Bericht door Atlas » 26 jun 2019, 10:18

( Aan Moderator: er lopen hier nu 2 onderwerpen door elkaar; kunnen we alsnog splitsen?)

Hobbyman:
Vandaar mijn idee twee buizen ver genoeg uit elkaar voor voldoend koud aanvoer water.
Dit lijkt mij ook van groot belang.
Maar.... hoe weet je hoever uit elkaar?
Hier heb ik met het uitgraven van de kelder en vooral met het inspuiten van de bronnering ervaren dat er wel 6 leemlagen van zo 15-30 cm tussen de zandlagen zaten. Vanuit het bodemonderzoek wist ik dat er verschillende stromingsrichtingen tussen die leempakketten van het grondwater zitten. Dus echt van Noord-Zuid maar ook van Oost naar West.
Wanneer dat bij jou ook het geval is dan zou je daar juist gebruik van kunnen maken. Immers een andere stromingsrichting voert ook je warmte naar een andere plaats af dan waar je koel water op pomp.
Hieronder een foto van een paar van die leemlagen.
jp.jpg

Plaats reactie