Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

spaties
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:26

Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door spaties »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al diverse berichten met belangstelling gelezen.

Ben op zoek naar een advies voor de aanschaf van een nieuwe CV-ketel voor de aansluiting op mijn buffervat.

Even in het kort mijn installatie; uiteraard wil ik deze met plezier op een ander moment verder toelichten bij de eventuele geïnteresseerden.

Op dit moment is een buffervat van 800 liter de basis van mijn installatie.
Hierin hangen twee wisselaars; een voor de zonnecolectoren en een voor warm tapwater.
Op het buffervat zijn 3 warmtebronnen aangesloten:
- zonnecollectoren 10 m2
- houtkachel 24KW, waarvan 20 naar buffer
- Nefit 40kw solo ketel HR
Het buffer zit uiteraard met de nodige voorzieningen opgenomen in mijn CV systeem waarbij er steeds warm water gemixed wordt met water uit mijn buffer.
Mijn systeem werkt prima en als ik me echt kwaad zou maken, zou ik nauwelijks gas meer verbruiken.
Echter ik heb geen zin om elke dag met hout te slepen; dus mijn CV verbruikt gas, ik denk dit seizoen ongeveer 1000m2 (was 2500).

Mijn huidige CV-ketel is 17 jaar oud en hangt nu te ver van mijn buffer af waardoor ik naar mijn idee (nog) teveel gas verbruik.
Had me al voorgenomen bij de aanleg van mijn buffer om t.z.t. een nieuwe ketel pal naast mijn buffer te hangen; daar is nog ruimte voor.
Komende zomer maak ik dit in orde en nu ben ik aan het nadenken over het type ketel:
- denk nu aan 30KW voldoende te hebben
- mag kleine (modulerende?) pomp hebben want hij hoeft maar 1 meter te pompen en mag de gelaagdheid in mijn buffer niet verstoren
- moet met een aanlegthermostaat aan en uit te schakelen zijn, incl. pomp! zoals nu ook met mijn Nefit (werkte pas na vervanging van de UBA voor een nieuwer type)

Eigenlijk dus een heel simpele ketel die misschien niet eens modulerend hoeft te zijn maar op commando gewoon aan en uit schakelt om het buffer op ongeveer 65 graden te houden.

Vraag:
Kunnen jullie me tippen voor een goede CV-ketel voor dit doel?
Ik kreeg al een Intergas 35/30 HRe aangeboden voor een scherpe prijs (ongeveer 950 euro)

Bedankt voor jullie reactie alvast!

Groet,
Theo
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door pelletpower »

Met cv ketel buffer opwarmen is erg inefficient. Beter parallel op je systeem zetten met terugslakleppen. Schema is hier wel te vinden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom op het forum! Kan je niet af met een lichtere ketel? Ik vind de intergas hre een prima ketel,
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door Ingir »

Met een 'normaal' gasverbruik van 2.500 m³ (zonder houtstook) zou je misschien ook eens moeten kijken of je het warmteverlies niet wat kunt verlagen, bijvoorbeeld door het dak (extra) te isoleren. Een dergelijk verbruik is best wel hoog tenzij je een woning van 400m² hebt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
spaties
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:26

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door spaties »

Dank je Ingir.
Ja het is een voormalige (nu goed geisoleerde) school met ongeveer dat vloeroppervlak en inhoud van zo'n 3 eengezinswoningen.
Maar ik stook lang niet overal en ben al best blij met mijn besparingen.

Inmiddels kon ik zeer goedkoop (650 euro) een nieuwe Bosch HRe soloketel (35kw) met modulerende pomp kopen.
Deze ga ik direct naast het buffervat installeren, dus met maar 1 meter afstand.
Gaat vast weer wat opleveren in het nieuwe seizoen, want de oude ketel was alweer 17 jaar oud en hangt zeker 8 meter van de buffer......

Groet,
Theo
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door Ruuben »

Wat heb je een prachtige installatie.

Modulerende pomp kun je meteen op ebay zetten :lol:

En 35 kw vind ik wel veel...niet te lange 15mm leiding er naartoe als je echt 35kw wil trekken lijkt me.
mischien moet je eerst hem op 20kw instellen en kijken hoe t gaat?
spaties
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:26

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door spaties »

Ach, de modulerende pomp zit er standaard in en ik ga er vanuit dat deze zich dus aanpast aan het gevraagde vermogen.
Inderdaad is deze ketel wat bovenmaats maar ik dacht, dan heb ik in ieder geval voldoende, ook als de houtkachel langer uit staat.
Als ik hem kan instellen op b.v. 20KW zou dit mooi zijn; ik heb de specificaties alleen op hoofdlijnen bekeken,
Hij hoeft in principe alleen mijn buffer op de ingestelde temperatuur te houden en of hij hier wat langer of korter mee bezig is maakt toch niet uit?
Als hij b.v. op "halfgas" werkt, verbruikt hij ook minder als bij "volgas".
Of denken jullie daar anders over?

groet,
Theo
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door Ingir »

spaties schreef:Als hij b.v. op "halfgas" werkt, verbruikt hij ook minder als bij "volgas".
Of denken jullie daar anders over?
Half vermogen (gas) is niet zuiniger dan vol gas, de ketel brandt dan gewoon 2x langer. Wat wél uitmaakt is het stookregime, met een zeer lage retourtemperatuur condenseert de ketel beter (hoger rendement). Met 20 kW vermogen voor ruimteverwarming is de kans echter vrij groot dat de school vol oude radiatoren staat met een hoog stookregime (90-70°C) en dus ook geen condens.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door ingmar89 »

Dat is niet waar. Bij gelijke temperatuur heeft een ketel bij deellast een veel hoger rendement. (bij 35-30 vaak ca. 98% bij vollast, en 107 bij deellast)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door Ingir »

ingmar89 schreef:Dat is niet waar. Bij gelijke temperatuur heeft een ketel bij deellast een veel hoger rendement. (bij 35-30 vaak ca. 98% bij vollast, en 107 bij deellast)
Ik vraag me af of dat zo is. Het lijkt mij logisch dat dit eerder te maken heeft met de retourtemperatuur dan met het percentage deellast. Uitgaande van de doorgaans te zware gasketels is de combinatie vollast en lage temperatuurregime ook zeer onwaarschijnlijk. Wat wel zeer geloofwaardig is is dat de warmte-afgifte vaak onvoldoende is om het te hoge ketelvermogen weg te zetten met een hoge retourtemperatuur tot gevolg en dus ook minder condensatie. Maar dat ligt dus eerder aan de warmte-afgifte, ofwel de mogelijkheid om bij vollast het vermogen goed af te voeren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door 6pitter »

@spaties,
Jammer dat je de nefit ketel gebruikt om een buffervat op te warmen, want daar gaat je energie verloren. Het woord buffervat zegt het al dat je er energie in kunt bufferen die je op dat moment niet kunt gebruiken. Dus met zonne-energie en je houtkachel kun je dat gebruiken, maar om met je cv ketel de buffer te vullen die je anders met de zon op een later tijdstip kunt vullen zie ik als energievernietigen.
Er is mijnsinziens maar 1 oplossing, een open verdeler plaatsen met aan 1 zijde de cv-ketel en het buffervat, (welke geladen kan worden met de zon of houtkachel) en aan de andere kant de cv installatie. Je heb dan bij warmtevraag vanuit de woning de keuze uit het buffervat en als daar geen warmte inziet vangt de cv ketel het op en ga je niet onnodig gas verbranden om een buffer op te warmen.

De 650 euries had je ook kunnen besparen, want je nefit was toch niet kapot! En ook modulerend, dus prima te gebruiken.

Het hoge rendement van 107% haal je alleen als de ketel condenseerd en dat gebeurd alleen met koud retourwater, dat maakt niet uit of dat bij vollast of deellast gebeurd.
spaties
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2015, 21:26

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door spaties »

@6pitter
Ik ben het toch op een aantal punten oneens met je.

Dat ik die 650 euro had kunnen besparen is natuurlijk niet waar.
Iedereen zal op een bepaald moment (na 20 jaar?) zijn ketel moeten vervangen en ik heb ervoor gekozen dit 3 jaar eerder te doen.
Redenen:
- je kan wachten tot er na 17 jaren een reparatie komt en dan sta je voor een direct te maken (dus duurdere) keuze om te vervangen of te repareren
- mijn Nefit hangt te ver van mijn buffer; de nieuwe Bosch er direct naast geeft besparing.
- een nieuwere ketel zal weer zuiniger zijn met gas
- deze ketel heeft een energie A-label pomp, dus besparing op electra.
Hooguit kun je zeggen dat ik 3 jaar rente op 650 euro heb verspeeld; maar ja wat is nu het %.......

Voor wat betreft het "energievernietigen" vind ik jouw stelling ook te heftig.
Mijn CV-ketel houdt mijn buffer op 65 graden, indien de houtkachel en/of zonnecollectoren dit niet doen (want dan slaat hij niet aan)
Als de ketel zijn werk wel heeft gedaan, wordt deze opgeslagen warmte (naar warmtevraag) langzaam gemixed met het retourwater en weer rondgepompt.
Zonder buffer zou de ketel b.v. elk kwartier aanslaan of zachtjes modulerend blijven branden.
Met buffer geeft de ketel b.v. elk half uur een "boost" en gaat weer in rust tot de temperatuur in het buffer weer voldoende is gedaald.
Natuurlijk begrijp ik dat hier wat verlies van toepassing is; maar is dit zoveel?
Het buffer is dik geïsoleerd en de leidingen ook.
Graag reacties van mensen hierop, want ik luister graag naar goede argumenten hierover.

Feit is wel dat mijn ketel van april t/m oktober bijna nooit aanslaat; zelfs niet voor het douchen.
Al vergt dit wel een beetje inzicht in het moment van douchen, b.v. wanneer het buffer in de avond nog voldoende water van >40 graden kan afgeven, anders heb ik de volgende morgen pech maar dat is "de sport" een beetje.

Groet,
Theo
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door Ingir »

spaties schreef:Als de ketel zijn werk wel heeft gedaan, wordt deze opgeslagen warmte (naar warmtevraag) langzaam gemixed met het retourwater en weer rondgepompt. Zonder buffer zou de ketel b.v. elk kwartier aanslaan of zachtjes modulerend blijven branden.
Met buffer geeft de ketel b.v. elk half uur een "boost" en gaat weer in rust tot de temperatuur in het buffer weer voldoende is gedaald.
De meest ideale situatie is als een gasketel continue brandt en de modulatie is afgestemd op het werkelijke warmteverlies. Door het grote volume van het gebouw (veel verliesgevend oppervlak) ben je in de unieke situatie dat het vermogen van gebruikelijke gasketels perfect past bij het warmteverlies van het gebouw. Met een gasketel is een warmtebuffer in principe niet nodig, in dit geval zelfs overbodig omdat het gas altijd beschikbaar is als het nodig is. De enige reden om een buffervat te kiezen is hier vanwege de houtkachel die in korte tijd (te) veel warmte produceert.

Ik zou het buffervat dan ook niet op temperatuur houden met de gasketel. Zeker niet in combinatie met een zonnecollector want dan wil je juist een zo koud mogelijke buffer om de zonnewarmte optimaal te benutten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door Joepie »

Een 17 jaar oude ketel vervangen door een hedendaagse met A-pomp voor €650,00 is een goede keuze. Je geld rendeert nu beter dan bij de bank.
Maar het is enkel een solo ketel voor verwarming. Als je het hele vat op hoge temperatuur (65 graden) houdt voor het warm tapwater dan is dat niet erg efficiënt. Water met gas eerst naar 65 graden brengen om het daarna weer terug te koelen klinkt ook niet logisch. Die tussenstap kan je mijden.

Het buffervat verliest inderdaad warmte aan de omgeving. Dit is afhankelijk van temperaturen. Als dit vat in een warme ruimte staat, dan is dit niet onoverkomelijk omdat je toch al die ruimte op temperatuur zou gaan brengen.

Wat vervelender is, is dat je rendementsverlies in je secundaire bronnen gaat creëren.
Als je het vat op 65 graden hebt, dan moeten de solar panelen minimaal 65+10 graden worden om zonnewarmte aan je boilervat over te dragen. Bij lagere temperaturen gaat dit makkelijker en dan komen ook meer dagen in het jaar in aanmerking.

Ik zou CV en buffervat koppelen met een klep ertussen. Buffervatwater warm genoeg voor CV ondersteuning: dan boilerwater meemengen (of de CV door spiraal in buffervat laten stromen). Bufferwater te koud? Dan ontkoppelen en de CV gewoon de radiatoren laten verwarmen in de eigen kring. Bij voorkeur zo laag mogelijke temperatuur. Ook bij 70 graden wordt condensatiewarmte teruggewonnen, maar des te lager de retour, des te hoger het ketelrendement. Kan je de radiatorcapaciteit vergroten? Je nieuwe ketel kan je ongetwijfeld op de gewenste temperatuur instellen.

Dan alleen nog een plan uitwerken voor het warme tapwater. Je zou wellicht een elektrische boiler (100 liter ofzo) met een spiraal kunnen kopen waarbij de CV retour door de boiler gaat. Daarna opwarmen tot 65 graden tegen legionella. Voordeel hiervan is dat je de boiler dicht bij je tappunten kunt brengen, zonder rekening te houden met je grote buffervat.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Welke CV-ketel voor verwarmen buffervat

Bericht door GTV6 »

Je hebt gewoon wat regeltechniek en klepjes nodig, zet je ketel niet op het buffervat, je draait dan niet op HR.
Je kunt ook de gasketel als backup gebruiken zonder de buffer.
Eeuwig zonde om een buffer gasgestookt op te warmen. De buffer is nooit koud dus nooit HR bedrijf.
Met wat terugslagkleppen schakel je de ketel als backup ipv die buffer met alle verliezen vandien.
Je moet echt eens goed nadenken.
Plaats reactie