Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Aart »

Onze vaatwasser spoelt altijd eerst met koud water.
Zou ik hem op de warmwaterleiding aansluiten dan moet ook eerst le leiding naar de vaatwasser gevuld worden met warm water. De eerste keer water pakken is dus voor een gedeelte koud water. De tweede keer water pakken is de leiding al opgewarmd en inmiddels weer wat afgekoeld. Na iedere keer water pakken blijft er dus warm water in de aanvoerleiding staan dat vervolgens afkoeld zonder gebruikt te worden. Tijdens het wassen spoelt de vaatwasser iedere keer wat water door de afvoer en vult weer een klein beetje bij. Dat betekend dat de cv iedere keer aanslaat om een halve liter water water op te warmen die vervolgens in de leiding blijft zitten.
Ik denk dat het alleen nut heeft als de ketel naast de vaatwasser staat. In de meeste huishoudens hangt de ketel op zolder en staat de vaatwasser in de keuken met minimaal 6 meter leiding er tussen.
Ik denk da het om het even hangt wat er goedkoper is.
Ik ben wel benieuwd hoeveel je aan gas verbruit per vaatwas beurt TLS? Heb je dat ook gemeten?
Iedereen weet dat gas goedkoper is om te verwarmen, maar in deze situatie gaat er een hoop warmte onnodig verloren in de leidingen.

Maar meten is weten!


Ik daag je uit TLS :D
(bij ons kost electra overigens maar 22cent :D en verrekend met de zonnepanelen maar 6cent :mrgreen: )
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door TLS »

Aart schreef:Onze vaatwasser spoelt altijd eerst met koud water.
Zou ik hem op de warmwaterleiding aansluiten dan moet ook eerst le leiding naar de vaatwasser gevuld worden met warm water. De eerste keer water pakken is dus voor een gedeelte koud water. De tweede keer water pakken is de leiding al opgewarmd en inmiddels weer wat afgekoeld. Na iedere keer water pakken blijft er dus warm water in de aanvoerleiding staan dat vervolgens afkoeld zonder gebruikt te worden. Tijdens het wassen spoelt de vaatwasser iedere keer wat water door de afvoer en vult weer een klein beetje bij. Dat betekend dat de cv iedere keer aanslaat om een halve liter water water op te warmen die vervolgens in de leiding blijft zitten.
Ik denk dat het alleen nut heeft als de ketel naast de vaatwasser staat. In de meeste huishoudens hangt de ketel op zolder en staat de vaatwasser in de keuken met minimaal 6 meter leiding er tussen.
Ik denk da het om het even hangt wat er goedkoper is.
Ik ben wel benieuwd hoeveel je aan gas verbruit per vaatwas beurt TLS? Heb je dat ook gemeten?
Iedereen weet dat gas goedkoper is om te verwarmen, maar in deze situatie gaat er een hoop warmte onnodig verloren in de leidingen.

Maar meten is weten!


Ik daag je uit TLS :D
(bij ons kost electra overigens maar 22cent :D en verrekend met de zonnepanelen maar 6cent :mrgreen: )

1)Het gedeelte koud water uit m'n leiding zorgt er juist voor dat de vaatwat/wasmachine geen totaal volume afneemt dat te warm zou zijn. En in de huidige alupex leidingen koelt water niet zo gauw af.

2) Moderne cv systemen hebben quasi steeds een buffer met 20-tal liter water.

3) Kan best zijn dat jij slechts 6c betaalt voor je elektriciteit, ik en vele anderen betalen de rest... Laat die vaatwas dus maar eens extra draaien
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door JantjeV8 »

TLS schreef: 2) Moderne cv systemen hebben quasi steeds een buffer met 20-tal liter water.
Bij mijn bescheten kennis van cv's, hangt in het gros van de Nederlandse woningen een amper 22kW combiketeltje. Die hebben een voorraadje van amper 4 liter.

Een wasmachine gebruikt ongeveer 8 liter water per wasbeurt en doet daar zo'n 90 minuten op. Hij begint met spoelen waar hij meestal nog een voorraadje heeft bewaard van de vorige wasbeurt. Pas na die 1e spoeling pakt hij schoonwater om aan de wasbeurt te beginnen, en dus op te warmen. In hoeveel stappen hij dat water pakt weet ik niet. Of de machine tussentijds het waswater ook nog eens opwarmt, of enkel aan het begin weet ik ook niet.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

On topic aub
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door JantjeV8 »

Je hebt gelijk, we dwalen af.
Maar in de geest van het topic, zou het dan ook de moeite (niet perse in geld) lonen om zo'n terugwinpijp achter de vaatwasser en/of wasmachine te hangen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Dutch John »

Welk water denk je op te warmen met het weggepompte warme water van een wasmachine? Aan- en afvoer zijn niet in balans, dus zul je een (geïsoleerd) buffertje ertussen moeten bouwen voor een toepassing die pas later komt. Spoelwater kan gewoon koud zijn, dus waar ga je die warmte in steken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door JantjeV8 »

Ja, da's waar. Dat schiet niet op.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

Is de nieuwe eco subsidie ook voor terugwin pijpen?
simjoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2015, 12:01

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door simjoc »

Ik heb bij mijn verbouwing de wtw van itho geinstalleerd deze pijp heeft het opgegeven rendement van 50% - 65%. Begin maart had ik de volgende temperaturen: 8.5 in en 21.3 uit. Als ik er ook van uit ga dat het water in het putje 35° is kom ik uit op een rendement van 48%. Deze pijp zit bijna direct boven het doucheputje.

Het fijne is wel dat mijn oude intergas combi compact niet genoeg vermogen heeft om de douchekop van al het water te voorzien. Na een aantal minuten voel je dat de wtw pijp gaat werken en dat er meer water uit de douchekop komt
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

Welkom . Leuke eerste reactie.
Het is hoe dan ook een geweldig rendement.
Heb je even een thermometer in je afvoerputje gehangen?
Laatst gewijzigd door Ruuben op 09 jul 2016, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Wouter Gillis »

Maar een wtw kan nooit méér water genereren.
De wtw zelf niet maar de ketel slaagt er wel in om heter water te maken waardoor er meer koud water moet bijgemengd worden en er dus meer water uit de douchekop komt.

groet Wouter
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Chevman »

Ik lever wekelijk douche wtw's aan nieuwbouw woningen maar geen een monteur is overtuigd van het nut kwa prijs/opbrengst.

Waarom geen wtw op je verwarmings-buizen?
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Ruuben »

Chevman schreef:Ik lever wekelijk douche wtw's aan nieuwbouw woningen maar geen een monteur is overtuigd van het nut kwa prijs/opbrengst.
Maar de rest vd wereld wel :lol:
simjoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2015, 12:01

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door simjoc »

Ruuben schreef:Welkom . Leuke eerste reactie.
Het is hoe dan ook een geweldig rendement.
Heb je even een thermometer in je afvoerputje gehangen?
Bedankt! Ja door een ouderwetse thermometer in de afvoer te hangen inderdaad. De rest is met een infrarood thermometer gedaan. Zal me nog even voorstellen in het welkoms forum!
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zo werkt mijn douche warmte terugwinpijp deze winter

Bericht door Chevman »

Ruuben schreef:
Chevman schreef:Ik lever wekelijk douche wtw's aan nieuwbouw woningen maar geen een monteur is overtuigd van het nut kwa prijs/opbrengst.
Maar de rest vd wereld wel :lol:
1 man is nog niet de rest van de wereld.... :lol:
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Plaats reactie