Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

willem

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door willem » 03 mar 2015, 11:45

Hoorde net op het nieuws van 11.00 uur dat de GGD in de noordelijke provincies
fijnstof metingen gaan verrichten en klagende mensen hun verhaal laten doen.
Als ze even wachten kunnen ze van de zomer de BBQ verbieden bij de klagers.

RuudBalk

Bericht door RuudBalk » 03 mar 2015, 12:36

Hallo,

Hopelijk gebruiken ze een Testo380 (= gezien de prijs van zo'n € 8000,00 geen reclame) op de individuele afgaspijp.

Groet,
Ruud.

Pigion

Bericht door Pigion » 08 mar 2015, 21:24

Hoewel het stookseizoen bijna ten einde is, heb ik nog een paar plaatjes gemaakt van mijn Finoven in vol bedrijf. Ik heb juist een paar nieuwe stukken hout erop gegooid, dus na-stook. Het vuur brandt dan fel, te zien op de foto. desondanks is de aflooptemperatuur van de rookgassen juist voor de ingang van de schoorsteen maar 60 C. het derde plaatje is van de uitstoot, mooie witte rook door condensatie. Het hout was zwarte els, kurkdroog!
Pigion
Bijlagen
P1010074a.jpg
P1010072a.jpg
P1010071a.jpg

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 17:15

Gandalf schreef:Mark*,

We gaan er nog geraken. Over ons 'fare share' , de wereldwijde eerlijke verdeling en het denken in duurzame cycli zijn we het alvast eens.
Laten we daar dan maar eens verder op borduren om de alternatieven te bekijken.
Mark* schreef:Er is alleen al genoeg olie en gas genoeg om te vergassen in bestaande/aangepaste energie-centrales.
Nederland heeft zelfs een energie-overschot en worden nieuw gasgestookte energiecentrales buiten werking gesteld...
Mark* schreef:Alles heeft een cyclus, zelfs steenkolen, al duurt dat ongeveer 300 miljoen jaar.
Steenkool is een interessante casestudie.
Van de fossiele energievoorraden is steenkool de grootste. Reserve wereldwijd: 826 miljard ton.

Laten we gemakshalve voor onze Westerse 'fare share' ons recent verleden even vergeten en de teller terug voor iedereen op "0" zetten. (is wel zo makkelijk als we uberhaupt nog ergens aanspraak op willen maken ...)
Wat is het jaarlijkse deel dan dat we uit de reserve mogen onttrekken om duurzaam om te gaan met deze voorraad/cyclus. 300 miljoen jaar opbouw? Dus .... Gemiddeld jaarlijkse aangroei: 1/300miljoenste van de voorraad ==> 826miljard ton/300miljoen= 2753,3 Ton per jaar mogen we ontginnen als we er geen roofbouw op willen plegen.
Dat gaan we vanaf nu eerlijk verdelen.... over 7,3 miljard mensen ...

Dat wordt dan 0,377 GRAM steenkool per JAAR per inwoner.
Mooie cyclus die steenkoolcyclus.

De voorraden gas en olie zijn een stuk kleiner.

Fair share en duurzame cyclus zal toch biomassa worden denk ik ...

G
Geachte Gandalf,

Mooie berekening over de steenkool!

Het geeft exact aan waar het probleem ligt, de (toenemende) overbevolking en de toenemende (over)consumptie van onze landen en de "derde" wereld landen.

Zie deze link: http://www.scientias.nl/overbevolking/

Alleen al onze eigen automobiliteit in Nederland is onthutsend energieverspillend, omdat onze oliemaatschappijen zo graag woekerwinsten willen behalen.

De aarde kan dit tempo van consumptie niet aan en wij mensen zijn blijkbaar niet in staat om eerlijk te delen...

Tevens trekken wij ons weinig aan van de destructie van de aarde, die wel eens onomkeerbaar kan zijn...

Zie b.v. deze link: http://www.kennislink.nl/publicaties/in ... -ontbosser

U zei:

"Fair share en duurzame cyclus zal toch biomassa worden denk ik ...".

Voor 7.3 miljard mensen is het onmogelijk om op gelijke consumptieve voet te leven als nu.

Fair share... Vertel dat de o.a. de Bill Gates en Rothschilds van deze wereld maar...

Zie link: http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/11/voo ... P8XZOGEIyx

Groet,

Mark
Laatst gewijzigd door Mark* op 10 mar 2015, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 18:05

Brit schreef:Beste Mark,

Ten eerste even over de zee-mist foto's.

Ja! Die site liegt!
Dat er ook een rokende schoorsteen is te zien zegt nog niet dat deze ook de zichtbare mist hebben veroorzaakt. De meeste foto's zijn ook van steden die helemaal niet dichtbevolkt genoeg zijn om zichtbare smog te kunnen produceren. Veel steden hier zijn minder dicht bevolkt dan een dorp in het oosten van Nederland. Zelfs Christchurch, waar wij wonen, geeft ons meer een dorpsgevoel dan dat van een stad. Een dorp met zo'n 400.000 inwoners....

De enige steden met een smog-probleem zijn die liggen in Canterbury, en dan voornamelijk Christchurch, en Auckland. In Canterbury komt het voornamelijk door de ligging en in Auckland door de grotere bevolkingsdichtheid. Daar zijn nu plannen om ook de houtkachels aan banden te leggen, omdat die de fijnstof niveau boven het acceptabele niveau laten stijgen op de paar zeldzame dagen dat het daar koud genoeg is om de kachel te moeten stoken.

Je opmerking over het vuile hout dat je buren stoken, daar kan ik me helemaal in vinden.
Het zijn vaak zulke types die het voor stokers zoals je ze hier veel vind, verpesten. In mijn optiek mag er een hele hoge boete op staan als zulk spul word verbrand, of zelfs maar wordt aangeboden als brandhout.
Misschien dat je ze kan overtuigen met het feit dat zulk vuil hout het leven van hun kachel drastisch zal verkorten door de chemische stoffen (veel zuren) die dan vrijkomen. Daardoor zal hun hout toch opeens niet zo goedkoop meer zijn.....

Daarnaast word ik op geen enkele manier warm van de Thorium-oplossing.
Zelfs als de overheden en bedrijven de doorontwikkeling niet meer zouden tegenhouden/vertragen èn het met een jaar of 10 beschikbaar zou zijn, is het nog steeds een energiebron die wordt beheerd door de overheid en/of bedrijf. We zijn dan dus aan de goden overgeleverd voor de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid, net als dat nu al het geval is met onze gas en elektriciteits voorziening.
In het geval van een ramp (of een simpele technische storing) heb je opeens niets meer en uit praktijkervaring kan ik je vertellen dat het een zegening is als je dan nog regenwater kan koken op een houtkachel om het te ontsmetten en daarna het avondeten erop klaar kan maken voordat het in de vriezer ligt te verrotten. :fff

Daarnaast heb ik nog steeds totaal geen reactie gehad over het feit dar er verschillende gradaties zijn in hoe schadelijk fijnstof van verschillende bronnen is. Dit wordt zelfs in de door jouw aangeleverde links gesuggereerd.

Hier een link naar de publicatie over een onderzoek naar fijnstof:
http://www.nzma.org.nz/journal/read-the ... iew-moller

Ik zou graag daar een inhoudelijke discussie over voeren!

Als laatste zou ik nog een oplossing willen aandragen voor het fijnstof-probleem, zelfs als je alle fijnstof op èèn hoop wil gooien;
Plant zo veel mogelijk bomen!
Bomen en struiken zijn de beste fijnstof-filters die er zijn. Plant er veel aan met genoeg tussenruimte zodat de lucht er tussendoor kan stromen, en niet alleen eroverheen zoals in een bos. Plant ook zoveel verschillende soorten als mogelijk, want iedere boom heeft z'n eigen specifieke soort stof wat ie het beste uit de lucht kan filteren. Ik heb deze informatie uit het vakblad 'Tuin en Landschap' van meer dan 6 jaar geleden.
Ga dus lobbyen om zoveel mogelijk bomen en struiken aangeplant te krijgen op open stukken berm en grasland, en niet kilometers van dezelfde boom, maar een mix van groot/klein, loof/conifeer, bladhoudend/blad verliezend, enz. De zwarte aanslag op de bladeren van Hulst en Klimop is een heel aardige indicatie hoe goed ze dat spul oppakken en vasthouden.

Daarnaast zou het ook helpen als het beleid van kapvergunningen helemaal wordt afgeschaft. Dan zijn mensen tenminste niet meer bang om een boom aan te planten in hun tuin en zullen de steden weer een beetje gaan vergroenen.

Je bedoeld het volgens mij allemaal best goed, maar je bent tè gefocust op je eigen gelijk en te weinig op een redelijke oplossing waar we nu al iets mee kunnen, en niet misschien over 20 jaar als....

Vriendelijke groet van de zomerse kant van de wereld.
Geachte Brit,

Waarom zou een site als: http://cleanairnz.com/ liegen?!
Immers, als je geen houtrook ruikt of ziet, waarom zou je je dan druk maken?

Ik voer geen hetze tegen de houtstokers op dit forum, maar wel tegen stokers/instanties die de lucht onnodig en duidelijk zichtbaar vervuilen.

Mooie en ware woorden van de heer Ritsaert Snijder:

"Waar rook is, is een klungel aan het werk!".

Daar gaat het om!

De vele klungels die bij de b.v. bij Gamma of Praxis een "houtkachel" kopen van een paar honderd euro en er (toch) van alles in gaan verbranden!

En ondanks wat JantjeV8 beweert, kan een leek makkelijk ruiken of je schoon en (kurk)droog hout verbrandt of dat er van alles zoals, huisvuil, plastic, parket, geïmpregneerd (schutting)hout wordt bijgemengd, vooral in Nederlandse gemeentes waar je moet betalen voor elke kilo huisvuil en of grofvuil dat je aanbiedt bij de gemeente...

U zei:

"Daarnaast heb ik nog steeds totaal geen reactie gehad over het feit dar er verschillende gradaties zijn in hoe schadelijk fijnstof van verschillende bronnen is. Dit wordt zelfs in de door jouw aangeleverde links gesuggereerd".

U heeft gelijk, er zijn vele verschillende bronnen die veel meer fijnstof uitstoten dan alle houtkachels in Nederland bij elkaar!

Feit blijft dat Nederland nu 1 van de verontreinigste landen is van West-Europa is en dat een extra fijnstofvervuiler, zoals een slechts gestookte plaatselijke houtkachel de leefsituatie helemaal onhoudbaar/zeer ongezond maakt.

U zei:

"Misschien dat je ze kan overtuigen met het feit dat zulk vuil hout het leven van hun kachel drastisch zal verkorten door de chemische stoffen (veel zuren) die dan vrijkomen. Daardoor zal hun hout toch opeens niet zo goedkoop meer zijn.....".

Als je al je (grof) huisvuil gaat meeverbranden kan dat veel geld schelen; immers, elke kilo huisvuil/grofvuil kost geld.
Mensen denken meestal op korte termijn; dat kun je b.v. duidelijk zien aan het roken van sigaretten...

U zei:

"Daarnaast word ik op geen enkele manier warm van de Thorium-oplossing.
Zelfs als de overheden en bedrijven de doorontwikkeling niet meer zouden tegenhouden/vertragen èn het met een jaar of 10 beschikbaar zou zijn, is het nog steeds een energiebron die wordt beheerd door de overheid en/of bedrijf. We zijn dan dus aan de goden overgeleverd voor de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid, net als dat nu al het geval is met onze gas en elektriciteits voorziening".

Thorium kernenergie heeft al bewezen dat het veilig kan functioneren en het kan (oude) voorraden plutonium opruimen.
Tevens is de bewaartijd (500 jaar) van het geproduceerde radioactieve afval een schijntje als je het vergelijkt met plutonium met een halfwaardetijd van 80 miljoen jaar!
Bron: http://www.radioactiviteit.com/kernreactoren.html

Thorium kernenergie wordt slechts en alleen tegengehouden door de westerse kernenergie industrie die vele honderden miljarden heeft geïnvesteerd in uranium/plutonium kernenergie; door thorium kernenergie zou deze investering grotendeels verloren gaan.

Elke energiebron wordt beheerd door een ander, zelfs stookhout; tenzij uzelf een bos bezit.

Als de CO2-gekte doorgaat met het veel meer meestoken van hout in kolencentrales, zal er snel een houttekort ontstaan en zal de prijs uiteraard stijgen.

Groet,

Mark
Laatst gewijzigd door Mark* op 10 mar 2015, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 18:24

Tim schreef:Hey,

Ik ben het met Mark* eens. Maar volgens dit filmpje kunnen we het simpel oplossen. Waarom ga je die niet verkopen. Win win!!

En dan heb je net zo'n goede oplossing voor het probleem genomen als je aangedragen alternatieven voor de energie hebzucht.

Tim

Hallo Tim,

Dat lijkt een perfecte oplossing!

Helaas zal zo'n filter flink wat geld kosten en dat hebben de meeste houtstokers er niet voor over... Tevens hebben de houtstokers zelf geen last van hun rook die uit hun schoorsteen komt.

De prijs van zo'n fijnstof filter wordt zelfs niet genoemd; helaas betekent dit dat de aanschaf en installatie prijs aanzienlijk zal zijn...

U zei:

"Waarom ga je die niet verkopen".

Wordt (volgens mij) al verkocht door deze firma.

Bron: http://eerlijkenwarm.nl/fijnstoffilter/

Groet,

Mark

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 18:43

JantjeV8 schreef:Erg interessant:

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... p%3A268399

Ik kon geen jaaroverzicht vinden van 2014, zal nog wel niet gereed zijn. Erg veel aandacht voor fijnstof, roet e.d. In elk geval liet 2013 een afname zien voor wat betreft fijnstof, zelfs binnenstedelijk en industriegebieden.

Wat uitleg over de herkomst van fijnstof:
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=14-66

Samengevat: van de echte fijnstof (Pm2,5) wordt 90% door de mens veroorzaakt. Ik heb nog geen waarde kunnen vinden over het aandeel 'houtstook' of iets van dien aard.

Ik denk wel dat deze bronnen nauwkeuriger zijn dan een stapeltje krantenknipsels.
Geachte JantjeV8

U zei:

"Ik denk wel dat deze bronnen nauwkeuriger zijn dan een stapeltje krantenknipsels".

Ik heb uit exact dezelfde bron mijn informatie gehaald in 1 van mijn vorige post over het aandeel van fijnstof (Pm2,5), namelijk die van het http://www.rivm.nl.

2 van de andere bronnen:

Ook onzin of krantenknipsels?!

https://houtrook.files.wordpress.com/20 ... f-pm25.pdf

http://houtrook.nl/emissieregistratie-u ... -houtrook/

En dat doet u nu af als "een stapeltje krantenknipsels"...

De door u genoemde meetpunten liggen meestal bij snelwegen om daar de uitgestoten fijnstof te meten, er liggen nog geen meetpunten (naar mijn weten) midden in woonwijken. Zie uitleg in de onderstaande link.

https://www.ecn.nl/nl/nieuws/newsletter ... nstofbron/

Groet,

Mark

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 18:58

Dutch John schreef:Een slag om de arm wat betreft de informatieve waarde van Wikipedia:
Afbeelding
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
Drie procent fijnstof afkomstig van energie. Alle energie. Zeik op 'ne riek.

Groet,
DJ
Hallo DJ,

Voor Wikipedia heb ik deze overheidsopgave:

Groet,

Mark

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 19:03

Brit schreef:Het lijkt erop dat we Mark hebben afgeschrikt..... :roll:

Het blijft toch jammer als mensen een discussie starten/binnen stappen en die dan direct weer verlaten zodra het duidelijk wordt dat ze hun ongelijk moeten gaan toegeven. Tenminste, ik neem aan dat dat de reden is als ze opeens niet meer reageren.....

Zouden we misschien in de forum-regels moeten vast leggen dat men niet aan een discussie mag deelnemen als men niet z'n eigen ongelijk kan accepteren? :fff
Informeren kan je doen in de wiki....
Geachte Brit,

Mag ik heel even zelf bepalen of ik meteen reageer of niet? Is er een regel dat je binnen een aantal dagen moet reageren?

U zei:

"Het blijft toch jammer als mensen een discussie starten/binnen stappen en die dan direct weer verlaten zodra het duidelijk wordt dat ze hun ongelijk moeten gaan toegeven. Tenminste, ik neem aan dat dat de reden is als ze opeens niet meer reageren.....".

Ik heb het sterke vermoeden dat u totaal geen ander geluid wenst te horen...

Groet,

Mark

P.S.

Waar heb ik overigens ongelijk?
Laatst gewijzigd door Mark* op 10 mar 2015, 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 19:12

Pigion schreef:Ik zie het wat anders. Er moet snel aangetoond worden dat "schoon" stoken wel degelijk nodig is. Anders krijg je van de ongenuanceerde maatregelen als totaal verbod op houtstook, schoorsteenbelasting (was vroeger in UK), verbod op verkoop van stookhout door Staatsbosbeheer etc.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat mijn stook in de Finoven de toets der kritiek kan doorstaan. Ik moet alleen oppassen dat bijleggen na de hoofdstook gebeurt met grote blokken. Anders gaat er teveel hout ineens branden.
Pigion
Geachte Pigion,

Exact! De u heeft de juiste instelling!

Het proberen "stil te houden" houdt in dat je eigenlijk misschien wel weet dat je milieutechnisch verkeerd bezig bent met je verouderde en vervuilende houtkachel...

Door het "stil te houden" kunnen slechte stokers doorgaan en zal deze grafiek alleen maar sterker stijgen, met alle (milieu) gevolgen van dien:

Wie niets te verbergen heeft, verbergt ook iets niet! Of wil bewust en berekenend iets "stil houden".

Groet,

Mark
Laatst gewijzigd door Mark* op 10 mar 2015, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 19:26

MaartenB schreef:Als met houtstokers niet te praten valt, kunt u wellicht uw buren ervan overtuigen een rocket stove te bouwen, met als argument dat het veel geld/brandhout uitsparen met als bijeffect dat u niet in de stank zit. Ik weet wel een plekje op internet waar ze hulp kunnen krijgen met de bouw hiervan...
Geachte Maarten,

De stoker geeft zelf aan helemaal geen last te hebben van rook en de gemeente doet helemaal niets.

Onlangs heeft hij laat op de avonden zijn (verrotte) geïmpregneerde schutting in de kachel opgestookt...

Aangezien de allesbrander vrij nieuw is, denkt de stoker er niet aan om over te schakelen op een ander alternatief; alles is volgens hem gezeur en dood gaan wij allemaal.

Groet,

Mark
Laatst gewijzigd door Mark* op 10 mar 2015, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 19:42

peterberg schreef:
Mark* schreef:Ja, ik heb een auto; deze deelauto gebruik ik alleen als er geen openbaar vervoer aanwezig is en/of fietsen te ver is.
Ja, er wonen "vieze" houtstokers in mijn buurt die helaas niet voor reden vatbaar zijn en gewoon stug doorstoken met dichte mist of windstil weer.
Aha! Dus toch een auto, nou het wordt tijd dat je die van de hand doet, wat een smerige toestand is zo'n ding! Blijf maar eens achter een gewone auto staan, de hoeveelheid CO en PAK's die daar uit komen zijn echt verschrikkelijk.

Dat stug doorstoken doe ik ook, met dien verstande dat ons huis een passief huis is. En de kachel een mini-rocket stove waar per keer 4 ons hout in gaat. Daar hebben wij bewust voor gekozen, minder gebruiken is de enige weg vooruit in mijn opinie. Geen stank buiten, en geen zichtbare rook. En bijgevolg geen klachten van de buren.

Het lijkt er op dat jij de drijvende kracht achter houtrook.nl bent. En zo niet, dan heb jij toch wel dezelfde stijl van schrijven en van steeds maar weer hetzelfde liedje blijven herhalen. Op deze manier komt er geen echte discussie op gang en krijg je op den duur simpelweg geen antwoord meer. Maar mogelijk is een discussie ook niet jouw doel?
Geachte heer Peterberg,

Ook ik heb een hekel aan auto's, maar soms ontkom je niet aan autovervoer omdat er geen (openbaar vervoer) alternatief is.

U zei:

"Dat stug doorstoken doe ik ook, met dien verstande dat ons huis een passief huis is. En de kachel een mini-rocket stove waar per keer 4 ons hout in gaat. Daar hebben wij bewust voor gekozen, minder gebruiken is de enige weg vooruit in mijn opinie. Geen stank buiten, en geen zichtbare rook. En bijgevolg geen klachten van de buren".

Als u verantwoord en schoon stookt en geen overlast geeft aan uw omgeving zijn mijn posts niet aan u gericht.

Mijn posts zijn gericht aan onverantwoorde stokers en de hoop dat o.a. dit forum een klein aandeel kan leveren in de bewustwording om wel schoon te gaan stoken.

Groet,

Mark

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 10 mar 2015, 19:58

Mark* schreef:Mijn posts zijn gericht aan onverantwoorde stokers en de hoop dat o.a. dit forum een klein aandeel kan leveren in de bewustwording om wel schoon te gaan stoken.
Ehm, Mark*, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen. Maar...
In dit forum zitten voornamelijk mensen die bezig zijn om schoon en schoner te stoken. De manier waarop je tegen deze mensen te keer gaat, is op zijn zachts gezegd "afstotend". Dat is jammer, voor jou, want jij kan de mensen die hier een schone kachel hebben heel goed gebruiken in je kruistocht tegen houtrokers.

Peter
(die zelf ook een grote hekel heeft aan houtrokers).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 20:01

Pietje schreef:Mooie post, Brit!

Ik ga met Brit zeker mee als het gaat om high tech energieoplossingen. Laten we er vanuitgaan dat het mogelijk is een betrouwbare Thorium-reactor te bouwen. Daar komt zeker een patent op, zodat de investeerders de enigen zijn die er van gaan profiteren. Bovendien zullen ze proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, dus vergeet het maar dat de energieprijs naar beneden gaat. En verder is iedereen afhankelijk van de grillen van deze mensen. Nee, afgezien van het afval dat (slechts!!) 500 jaar bewaar hoeft te worden :roll: is kernenergie op geen enkele manier een "alternatief".

Wat wel degelijk een alternatief is, is een transitie naar een permacultuur gebaseerde maatschappij. Dat kan, enkelen op dit forum zijn hier al heel ver mee. Dat is het enige alternatief dat we moreel gezien voor ons hebben.

Daarnaast moet de wereldbevolking aan banden. Anders gaan er gewoon veel mensen dood over een zekere periode.

En we moeten meer tijd in persoonlijke ontwikkeling steken. Meer bloei ipv groei.

Groet,
Peter
Beste Pietje,

Er is ook wereldwijd zeer strikt patent op alle vormen van kernenergie.

U zei:

"Bovendien zullen ze proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, dus vergeet het maar dat de energieprijs naar beneden gaat. En verder is iedereen afhankelijk van de grillen van deze mensen".

Dat gebeurt nu ook al met onze energievormen!

De olieprijs halveert, maar de benzineprijs of gasprijs daalt niet navenant.

500 jaar iets bewaren valt nog te overzien; hoog nucleair afval minimaal 200.000 jaar opslaan niet.

Tevens kan een thorium kerncentrale geen meltdown veroorzaken, zoals in Fukushima waar 3 kernreactoren een meltdown hebben gehad en er nu nog steeds grote hoeveelheden hoog radioactief water de oceaan instroomt.

Een permacultuur gebaseerde maatschappij kan alleen als de wereldbevolking onmiddellijk stopt met groeien en er een paar miljard mensen overblijven die alles willen delen; volgens mij is de huidige mens helaas niet tot nauwelijks in staat om eerlijk te delen...

Groet,

Mark
Laatst gewijzigd door Mark* op 10 mar 2015, 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark*

Bericht door Mark* » 10 mar 2015, 20:06

Pietje schreef:
Mark* schreef:Mijn posts zijn gericht aan onverantwoorde stokers en de hoop dat o.a. dit forum een klein aandeel kan leveren in de bewustwording om wel schoon te gaan stoken.
Ehm, Mark*, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen. Maar...
In dit forum zitten voornamelijk mensen die bezig zijn om schoon en schoner te stoken. De manier waarop je tegen deze mensen te keer gaat, is op zijn zachts gezegd "afstotend". Dat is jammer, voor jou, want jij kan de mensen die hier een schone kachel hebben heel goed gebruiken in je kruistocht tegen houtrokers.

Peter
(die zelf ook een grote hekel heeft aan houtrokers).
Beste Peter,

U zei:

"De manier waarop je tegen deze mensen te keer gaat, is op zijn zachts gezegd "afstotend".

Graag voorbeelden!

Groet,

Mark

P.S.

Er blijken ook mensen op dit forum te zitten die liever niet willen dat er gecontroleerd wordt op de uitstoot van hun houtkachel en het liever "stil willen houden"...

Maak geen slapende honden wakker, wordt er gewaarschuwd...

Plaats reactie