Brit schreef:Het is jammer dat ik me niet lekker voel, anders was er zeker een zak popcorn doorheen gegaan!
peterberg schreef:Die foto's van New Zealand slaan alleen maar op de zeemist die blijft hangen, dus zijn ze niet relevant.
Dat klopt Mark. U heeft precies 2 foto's uitgekozen die zeker of zeer waarschijnlijk (die van Invercargill) zeemist zijn. Je had beter die van Christchurch kunnen nemen, want dat is de enige in het rijtje met meer dan 5 dagen smog per gemiddeld jaar.
Ik had deze site al eens eerder bezocht toen ik op zoek was naar alternatieven voor rural-waste-burns die naar mijn mening veel meer rotzooi uitstoten dan 100 houtkachels waarvan er meer dan 90% slecht worden gestookt....
Ze hebben op deze site erg veel last van tunnelvisie en ze krijgen het al erg benauwd van dood ordinaire mist
Want 10 microgram per kuub is gelijk aan de hoeveelheid fijn stof uit de natuur. Dit stof, onder meer afkomstig uit zeezout en uit de Sahara, krijgen we nooit weg. Hier horen grofweg 5000 doden bij, en daar zitten we dus voor eeuwig mee opgescheept. Alhoewel... De onderzoekers vermoeden dat het natuurlijke stof minder schadelijk is dan het fijn stof afkomstig van verkeer en industrie. In dat geval zouden we met het terugdringen van het industriële stof meer winst behalen dan de rekenmodellen nu aangeven.
Het Amerikaanse onderzoek waar de wetenschappers van het Trouwartikel hun
schattingen op baseren, is hetzelfde als waar onze Ecan hun schattingen op baseren, die ze (net als u) als feiten presenteren.
Echter bovenstaande quote geeft al aan dat er verschillen zijn in soorten (ultra)fijnstof èn dat het aannemelijk is dat industrièle uitstoot de schadelijke delen produceren. Uit het genegeerde onderzoek waar ik eerder naar refereerde (en helaas geen link van heb) zou blijken dat de meest schadelijke stoffen worden uitgestoten door het verbranden van diezel en kolen.
De rest komt direct of indirect allemaal van de overige fossiele brandstoffen, zoals benzine, aardgas, vuilverbranding, bewerkt hout, enz. Ik ga liever in de rookpluim van een houtkachel staan, dan dat ik in een autogarage blijf rondhangen....
Het is prima dat u ons beschuldigd van tunnelvisie naar de voordelen van houtstook, want dat zal zeker het geval zijn, maar u heeft er zeker ook last van, aangezien u sterke aanwijzingen in uw eigen aangehaalde artikelen negeerd...
Als laatste zei u nog dat houtas uit een houtvergasser een prima grondverbeteraar is.
Houtas afkomstig van schoon verbrand hout (in een openhaard of een houtvergasser) is een
meststof die rijk is aan kalium en vrijwel geen stikstof bevat. Het is absoluut gèèn grondverbeteraar. Bij verkeerd gebruik kan het zelf de grond verslechteren.
Beste Brit,
U zei: "Dat klopt Mark. U heeft precies 2 foto's uitgekozen die zeker of zeer waarschijnlijk (die van Invercargill) zeemist zijn. Je had beter die van Christchurch kunnen nemen, want dat is de enige in het rijtje met meer dan 5 dagen smog per gemiddeld jaar".
Dus deze onderstaande link
liegt, waarvan ik de foto's heb afgehaald?
http://cleanairnz.com/2013/08/10/100-po ... w-zealand/
Als u de link eens bekijkt zijn er nog veel meer foto's... En die extreem walmende schoorstenen zijn ook gefotoshopt?
U zei: "Ik had deze site al eens eerder bezocht toen ik op zoek was naar alternatieven voor rural-waste-burns die naar mijn mening veel meer rotzooi uitstoten dan 100 houtkachels waarvan er meer dan 90% slecht worden gestookt....".
Uiteraard stoten slecht gestookte private rural-waste-burns meer giftige stoffen uit, dan als je schoon en droog hout
goed gaat verbranden; het gaat echter om de
totale toenemende cumulatie van de verontreinigende stoffen die nu aan het ontstaan is in Nederland, mede ook door het steeds verder toenemen van het aantal houtkachels; zie link met bijbehorende officiële PM2.5 uitstoot:
http://houtrook.nl/aantal-houtkachels-nederland/
In Nederland hebben wij 12 (meestal private) afvalverbrandingsinstallaties (AVI's), die bij een storing (tijdelijk) zonder enige uitstoot-filtering (huis)vuil mogen verbranden. De storingstijd mogen deze AVI's achteraf melden bij de overheid...
Voor 2010 waren er al teveel AVI's, maar de bouw van een technisch achterhaalde AVI mocht gewoon doorgaan in Harlingen.
Deze AVI mag ook zijn eigen uitstoot meten van o.a. dioxines...
Nu de Harlingse AVI 24/7 afval verbrandt is er een (verhoogd) dioxineprobleem geconstateerd rondom deze AVI. Als u de moeite neemt om de onderstaande link te bekijken zult u weten hoe dit komt.
Zie link:
http://www.npo.nl/zembla/28-06-2009/VARA_101197879
Door de bouw van 12 AVI's is er nu een chronisch tekort aan afval ontstaan en wordt er op grote schaal 24/7 afval uit Engeland en Italië geïmporteerd, om hier te kunnen verbranden in de AVI's.
Alle 12 AVI's mogen hun eigen uitstoot meten en overheidscontroles worden
altijd dagen of soms weken van tevoren aangekondigd. Wat ik al zei: De storingstijd dat deze AVI's zonder
enige uitstoot-filtering werken, mogen zij achteraf melden bij de overheid.
(Slecht) hout stoken in een dicht bevolkt land als Nederland levert vrijwel altijd rookoverlast op in de directe buurt.
Doordat de buitenlucht van de Nederlanders ook nog eens 24/7 door o.a. 12 AVI's wordt verontreinigd en het grote verkeersaanbod, ontstaat er nu al een aardige cumulatie van dioxines, (ultra)fijnstof en andere schadelijke stoffen in geheel Nederland.
Groet,
Mark
P.S.
U zei: "Uit het genegeerde onderzoek waar ik eerder naar refereerde (en helaas geen link van heb) zou blijken dat de meest schadelijke stoffen worden uitgestoten door het verbranden van diezel en kolen".
U bedoelt deze bijgevoegde link/PDF van de invloed het autoverkeer?
Over het autoverkeer in Nederland heb ik het al gehad in ander posts.
Overloopgemeentes werden kunstmatig gecreëerd die relatief ver weg lagen, zodat mensen wel met hun auto naar het werk moesten omdat er nog geen (acceptabel) openbaar vervoer* was; opzetje van de oliemaatschappijen die mede de BV Nederland besturen. *1 sneeuwvlokje en het treinverkeer raakt nog steeds totaal ontregeld in Nederland.
Over het verbranden van kolen heb ik het ook al gehad in andere posts.
De Nederlandse overheid schakelt bewust (relatief) schone gascentrales uit en stookt spotgoedkope vervuilende Amerikaanse kolen in Nederlandse kolencentrales, maar berekent wel de gasprijs door voor de consument voor zijn elektriciteit.
De gasprijs
moest in Nederland gekoppeld worden aan de olieprijs toen de olieprijs verdubbelde; nu de olieprijs is gehalveerd, is de gasprijs voor de consument niet gehalveerd... Welkom in de BV Nederland.
(Als u mijn eerdere posts + bijbehorende links doorleest/bekijkt, hoef ik niet veel te herhalen wat ik al heb gezegd).