Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Probeer hier eens handen en voeten aangeven:

Wat is het doel van de metingen, de (enkele) klachten zien in te dammen of in z'n algemeenheid de uitstoot in kaart zien te brengen om iedereen aan de gaspijp te krijgen? Zie de cijfers van het RIVM elders in dit topic. Die cijfers zijn er al.
Slechte kachels mogen niet verkocht worden? Terug naar het brommertijdperk, opvoerdelen mochten verkocht worden, maar niet gebruikt worden op straat.
Een goede kachel slecht stoken.
Een uitstoot quotum, net zoals bij veehouders e.d.
Een slechte kachel met filters, katalysatoren en anderszins, mag het dan ook niet?
Wat mag er uit de pijp komen, een absoluut getal: afhankelijk van de inhoud van de woning, of de kachel?
Wat mag er uit de pijp komen, een percentage: dan meng je toch wat bij van iets anders waardoor het percentage afneemt.
Een toeslag per verstookt gewicht hout?
Metingen in je omgeving doen, maar wie zegt dat de gemeten troep uit jouw pijp komt?
Iedere woning een 'slimme uitstoot meter' verplichten?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef: in z'n algemeenheid de uitstoot in kaart zien te brengen om iedereen aan de gaspijp te krijgen?
Zou me geenszins verbazen wanneer dit in de verborgen agenda staat.
Er is onlangs al eerder een opmerking over gemaakt ergens in een topic, dat er een percentages staan voor bepaalde uitgaven. Energie, voedsel, wonen e.d.
JantjeV8 schreef:Slechte kachels mogen niet verkocht worden?
Worden ze wel clandestien ingevoerd.
JantjeV8 schreef:Een goede kachel slecht stoken.
Elk goed apparaat is door onkunde of door onwil te verkrachten. Maar daarom is het apparaat niet slecht van constructie.
JantjeV8 schreef:Een uitstoot quotum, net zoals bij veehouders e.d.
Waarop wil je dat baseren? De gestookte hoeveelheid hout? Lijkt me geen haalbare kaart.
JantjeV8 schreef:Een slechte kachel met filters, katalysatoren en anderszins, mag het dan ook niet?
Het gaat toch om de uitstoot? of je de vuiligheid er voortijdig uithaalt of hoegenaamd niet produceert is in wezen niet van belang dus.
JantjeV8 schreef:Een toeslag per verstookt gewicht hout?
Grapje zeker, accijns op hout? :lol:
JantjeV8 schreef:Iedere woning een 'slimme uitstoot meter' verplichten?
Krijgen we die ook om de co2 uitstoot van gasketels te registreren?

Het zal mij benieuwen welke regeldiarree hier weer voor uitgevonden wordt

Al met al komt toch de gedachte weer op van de "Sovjetunie aan de Noordzee"
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Dutch John »

Iedereen aan het aardgas, terwijl het bijna op is? Een ketel kopen waarvan je weet dat je hem nooit gaat verslijten?
nck schreef:Grapje zeker, accijns op hout? :lol:
Heb ik een hoop gezeik mee gehad met m'n houtgasauto. Omdat het onmogelijk is om over hout accijns te heffen, was destijds het oordeel van de dienst accijnzen: dan verbieden we het. Is toen gelukkig gesust door een hoge ambtenaar met een gezond verstand. Geen slapende honden wakker maken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Ja, waar draait het op uit??
De te nemen maatregelen zullen per Gemeente worden getroffen, gesteund door overkoepelend beleid uit Den Haag. Daarbij wordt deze materie een speelbal voor de groenen. In Gemeenten met substantiële vertegenwoordiging van deze groep, zullen het eerst regels worden opgesteld. Ik denk daarbij aan:
- Verbod voor het stoken van open haarden.
- Verbod op het stoken van oude "allesbranders".
- Regels voor uitstoot analoog aan Duitsland.

Goede kachels met secundaire of tertiaire luchttoevoer kunnen voldoen aan de te stellen normen. Antieke kachels (< 1950) en gemetselde kachels worden vrijgesteld.

In het ergste geval komt er een extra heffing op schoorstenen en anders PUR erin.

Wie gaat het controleren: Klagende buren.
Ik zie niet dat we een schoorsteenvegersgilde krijgen zoals "in die Heimat".

Pigion
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

Wanneer we toch met onze houtstook beoordeeld moeten worden op de uitstoot en de totale installatie dan is het schoorsteenvegers gilde zo'n gekke gedachte nog niet.
Deze beroepsgroep heeft in ieder geval nog kennis van zaken wat betreft houtstook en ziet het merendeel van de installaties die al in gebruik zijn.
Ik heb in ieder geval een behoorlijk goede band met onze schoorstenveger, "meester" in zijn vak en heb best wel nuttige info van hem gehad.
En soms komt er een klant van hem bij mij op bezoek om mijn installatie te bekijken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

nck schreef:Een toeslag per verstookt gewicht hout?
Grapje zeker, accijns op hout? :lol:

Al met al komt toch de gedachte weer op van de "Sovjetunie aan de Noordzee"[/quote]

Nee, niet op hout, maar wel op verbruikte energie. Ecotax of iets dergelijks.
Pigion schreef:
Ik zie niet dat we een schoorsteenvegersgilde krijgen zoals "in die Heimat".

Pigion
Nee, ik ook niet, wij hebben heel die cultuur niet. Onze cultuur is in de jaren 60 van steenkool omgezet in gas. Dan kunnen we de Duitsers nadoen, maar dat wordt niks, we liggen mijlenver op hen achter. Al helemaal omdat daar ook de bestuurders hun woning op hout zullen verwarmen, ik geloof niet dat de Hagenezen hier dat ook doen.

Het gaat er mij om, wat is het doel van die metingen waar Pigeon het over had.
Hoeveel voet aan de grond gaat die Markmetsterachterin krijgen, kreten over eco, co2, milieu doen het goed bij types als Marianne Thieme (met alle respect, maar ik zit gewoon niet op 1 lijn met dergelijke) e.d.

Maar, gezien de cijfers van het RIVM is het marginaal. Het probleem zal zeer plaatselijk zijn, en dan gaat het de agenda in onder het kopje 'hinder', niet onder het landelijke kopje 'milieuafbraak'.

Of is dat wishfull thinking :|
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Brit »

JantjeV8 schreef: Hoeveel voet aan de grond gaat die Markmetsterachterin krijgen, kreten over eco, co2, milieu doen het goed bij types als Marianne Thieme (met alle respect, maar ik zit gewoon niet op 1 lijn met dergelijke) e.d.
Klopt helaas maar al te vaak :twisted:
Nog voordat het ecologieforum bestond had ik al een discussie met een Groenlinks aanhanger over houtstook. Hij beweerde toen al dat verwarming op gas minder vervuilend was dan op hout. Ik had toen al mijn bedenkingen door het CO2 verhaal, maar nu ik beter geinformeerd ben weet ik zeker dat het veel beter is om zo veel mogelijk efficient op hout te verwarmen dan op gas.
Ik ben benieuwd of die groentjes hun mening ook al hebben bijgesteld :?:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:Nee, niet op hout, maar wel op verbruikte energie. Ecotax of iets dergelijks.
Ben benieuwd hoe dit handen en voeten te geven, lijkt me vrij uitzichtloos.
Ecotax bestaat reeds op gas en elektra.
JantjeV8 schreef:Het gaat er mij om, wat is het doel van die metingen waar Pigeon het over had.
Hoeveel voet aan de grond gaat die Markmetsterachterin krijgen, kreten over eco, co2, milieu doen het goed bij types als Marianne Thieme (met alle respect, maar ik zit gewoon niet op 1 lijn met dergelijke) e.d.
Ik weet het doel ook niet maar ben altijd buitengewoon argwanend, mijn insteek is dan ook van "als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten"

Brit schreef:Ik ben benieuwd of die groentjes hun mening ook al hebben bijgesteld
Over wishful thinking gesproken. De vraag stellen is hem beantwoorden.
En dat weet je net zo goed als ik. :D
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Brit »

ik had uit m'n luie stoel gepleurd als iemand 'Ja" had geantwoord :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door RuudBalk »

@Dutch John (@Peter van den Berg)

Hallo,

Door je opmerking over de relatie 'droog hout/meer fijn stof' ben ik helemaal door de war heen geraakt, waarvoor mijn dank, zo blijf je bezig.
Alle die moeite om het hout (goed, niet te) droog te krijgen ....
Tot overmaat van ramp vond ik ook nog een artikel over deze kwestie, bijgevoegd; afbeelding 3 zegt precies hetzelfde.

Maar nu het volgende. Volgens het testrapport aangaande mijn 'gewone' houtkachel zou bij '13% O2' / 1 kilo hout / ventiel half open, de uitstoot fijn stof 0 zijn.
Kijk je dan naar die afbeelding 3 (ook 13% O2) dan zou het hout tijdens die test zeiknat zijn geweest, in ieder geval meer dan die 18%.
Ik noem dat zeiknat omdat ik probeer te stoken met 0-3% uitwendig en 10-13% inwendig (stukje hout even kloven om te meten).
Nou kan dat. Ik heb eerder gehoord dat bij die testen wordt uit gegaan van 20% omdat dat in de praktijk het meest haalbare is.

Maar goed, die test geeft 0% fijn stof. Ik weet het, dat is een moment opname onder laboratorium omstandigheden.
Kan jij nu uit die andere gegevens iets halen. Hoe vuil is die stook dan?

Met vriendelijke groet,
Ruud.
Bijlagen
Svendsen 1 testrapport.doc
(143.5 KiB) 93 keer gedownload
Fijnstof_Hartmann_Turowski_2010.pdf
(151.82 KiB) 102 keer gedownload
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Interessante lectuur. T.a.v. tests in laboratoria heb ik altijd mijn twijfels. De fabrikanten weten haarfijn hoe ze de klippen moeten omzeilen. Dat is zo bij verbruiksmetingen van auto's en natuurlijk ook bij emissiemetingen van kachels.
Ik zie binnen 5 jaar een verbod of beperking van het stoken van oude vervuilende kachels. Duitsland is daar al verder mee en heeft inderdaad al een verbod op het stoken van oude kachels. Ze hebben gewoon een datum / jaar gesteld.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Vaak moeten dat soort metingen volgens normen gedaan worden. Een aantal parameters wordt dan vast gezet, zodat die voor iedereen hetzelfde zijn. Dat kan dan wel weer verder van de praktijk af staan. Maar je krijgt een basisgetal wat dan wel weer vergelijkbaar is met de competitie.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door frans »

Brit schreef: Nog voordat het ecologieforum bestond had ik al een discussie met een Groenlinks aanhanger over houtstook. Hij beweerde toen al dat verwarming op gas minder vervuilend was dan op hout. Ik had toen al mijn bedenkingen door het CO2 verhaal, maar nu ik beter geinformeerd ben weet ik zeker dat het veel beter is om zo veel mogelijk efficient op hout te verwarmen dan op gas.
Ik ben benieuwd of die groentjes hun mening ook al hebben bijgesteld :?:
Och in Groningen zijn er vast wel een paar te vinden die er nu iets anders over denken. :fff

n.b. google eens op Vuilverbranding Harlingen, dat zijn tenminste de "echten" :mrgreen:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door RuudBalk »

Geachte lezers,

Wat ik t.a.v. de test op het moment van 13% vergat te vermelden, het rendement van 85%.
Het rendement wordt immers lager naarmate het hout vochtiger is?


Groet,
Ruud.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Een aanduiding van het "rendement" is van weinig waarde als er niet wordt vermeld hoe en wat wordt gemeten.
Ik lees b.v. een O2 percentage van 13% in de rookgassen. Ik kan je wel zeggen dat de stoker die dat flikt in de industrie, gelijk zijn bonus in gevaar brengt.
Om een goed idee te krijgen van het rendement van een stookproces (kachel, stoomketel, industrieel fornuis) moeten de volgende metingen worden vermeld
- temperatuur rookgassen.
- temperatuur omgeving (lucht voor de verbranding)
- O2 % rookgassen
- CO % rookgassen
- Onverbrand

Pigion
Plaats reactie