tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door Lieve »

Veel mensen hebben een Flam haard voor de gezelligheid, niet als verwarming.
Wat ik me van de reclame video van Flam herinner is dat ze een alternatief maakten voor de open haard, met hout gestookt.
Design is belangrijker dan prestatie.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

Lieve schreef:Veel mensen hebben een Flam haard voor de gezelligheid, niet als verwarming.
Wat ik me van de reclame video van Flam herinner is dat ze een alternatief maakten voor de open haard, met hout gestookt.
Design is belangrijker dan prestatie.
Met een rendement van 80% voor een inbouwcassette doet ie het nog steeds niet slecht tov de modernere kachels. Als ik het rijtje houtkachels bij de installateur afloop (<3000 Euro klasse) zitten deze allemaal tussen 70 en 80%. Feit is vooral dat een houtgestookt systeem zonder cv-buffervat praktisch gezien enkel voor de gezelligheid kan dienen omdat je er bijna constant mee bezig bent. Enige valabele optie voor mij met de Flam-allesbrander is kolenstook overdag als ik er niet constant bij kan blijven.

Een afgas-temperatuursmeting kan ik nog net plaatsen, voor CO en O2 kan ik m'n schouw niet openbreken. Mogen de CO en O2 sensor eigenlijk enkele meters hoger worden geplaatst? Daar zou ik ze makkelijker bereikbaar kunnen plaatsen ifv onderhoud en reiniging. Dat het daar zo heet niet meer is zou ook de kost van de sensors verlagen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door David86 »

TLS schreef:
Een afgas-temperatuursmeting kan ik nog net plaatsen, voor CO en O2 kan ik m'n schouw niet openbreken. Mogen de CO en O2 sensor eigenlijk enkele meters hoger worden geplaatst? Daar zou ik ze makkelijker bereikbaar kunnen plaatsen ifv onderhoud en reiniging. Dat het daar zo heet niet meer is zou ook de kost van de sensors verlagen.

Ik denk dat de samenstelling van je rookgassen niet veel meer veranderd eenmaal in de pijp, afkoeling zal wat effect hebben op het volume maar als je bij die sensors ook de temperatuur prikt lijkt me dat geen probleem. Als je de temperatuur weet en de verhoudingen dan reken je je daar wel uit. Je temperatuur op het koudste punt prikken (voor de rendements meting) lijkt me ook het eerlijkst. Voor de aansturing lijkt laag in de pijp inderdaad beter.

Een rendement van 80% is sowieso wel netjes voor een kachel, mits eerlijk gemeten over de hele stook en niet alleen in de ideale situatie waar de marketeers graag hun cijfers op baseren.
..
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

Toch nog even terug komen op dit toppic, omdat ik het resultaat nog steeds spectaculair vind!
Mijn traditionele kachel (met gewoon koude 'ruimte'-lucht onderaan en secundair) lijkt te branden als een moderne kachel met voorverwarming van de toevoerlucht; fantastische mooie en rustige vergassing van het hout. De kachel bereikt veel gemakkelijker hoge temperaturen en m'n houtverbruik is iets meer dan de helft (natuurlijk ook wat kolen nodig)

Ik vermoed dat de verbranding zéér compleet is, heikel punt ivg met moderne systemen blijft natuurlijk de afgastemperatuur. Echter wordt in deze gecombineerde stook met véél minder toevoerlucht gewerkt, ik blijf het een grote verbetering vinden.

Terechte feedback op m'n suggestie was dat het effect van gecombineerde stook moest worden gemeten met meer apparatuur. Ondertussen heb ik lambda-probe aangeschaft. Zo'n wideband probe is toch iets complexer dan aanvankelijk gedacht om met een arduino aan te sturen(stroomsturing, PID-regelingen,...), en omdat ik te koppig/gierig ben om een aftermarket controller (bv lambdacheck) aan te schaffen kan ik nog geen metingen uitvoeren.

Heeft er iemand een opstelling en apparatuur die zich leent voor het testen van deze techniek?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
gewoon peter
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 23:05
Locatie: Hoorn

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door gewoon peter »

Ik heb ooit een flam milo gehad.
De flam kachels zijn zeer degelijk gebouwd maar moeilijk om te stoken.
Ze zijn niet geschikt om kolen te stoken want kolen willen de verbrandingslucht door het vuurbed hebben en bij de Flam gaan ze er gemakkelijk langs.
Maar omdat veel lucht door het rooster gaat vliegt het hout er doorheen als of er geen morgen meer is.
Dus eigenlijk is het geen goede kachel helaas :(

Peter.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

gewoon peter schreef:Ik heb ooit een flam milo gehad.
De flam kachels zijn zeer degelijk gebouwd maar moeilijk om te stoken.
Ze zijn niet geschikt om kolen te stoken want kolen willen de verbrandingslucht door het vuurbed hebben en bij de Flam gaan ze er gemakkelijk langs.
Maar omdat veel lucht door het rooster gaat vliegt het hout er doorheen als of er geen morgen meer is.
Dus eigenlijk is het geen goede kachel helaas :(

Peter.
Daar ga je nogal kort door de bocht vrees ik, feit is gewoon dat jij het geen goede kachel vond, misschien omdat je de juiste stooktechniek voor dit toestel niet hebt gevonden. Ik ken de milo niet, maar een multi-turbo kan perfect kolen branden, vermoedelijk zelfs beter dan hout.
Toestellen zijn getest volgens de norm en geven een aanvaardbaar rendement voor dit type technologie en kostprijs.

Zou ik zo'n toestel nieuw kopen voor een nieuwbouwwoning? Neen, dan opteer je naar mijn mening best voor iets met voorverwarming van de primaire lucht en recuperatie uitlaatgas-warmte....
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
gewoon peter
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 23:05
Locatie: Hoorn

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door gewoon peter »

Na 5jaar kolenstook is deze conclusie gekomen, en na het bekijken van andere kolenkachels, kachels die gemaakt zijn om kolen te stoken en geen hybride vormen.
Het is hier ook al eens geschreven kolen en hout hebben een tegengestelde verbranding karakteristiek, en ze zijn onverenigbaar in een kachel.

Peter.
Spasticus
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2015, 19:53

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door Spasticus »

Heb 12 jaar Flam kachels gestookt, ze zijn redelijk hout verslindend als ik ze vergelijk met m'n andere houtkachels (Efel seay 92, Nestor Martin s33, Sieger hout cv).M'n andere twee potkachels laat ik maar buiten beschouwing.
Maar op kolen doet een Flam het zeker niet slecht.Je moet alleen de manier vinden.Voor mij was dat om de gloeiende kolen met een schep van achteren naar voren te trekken en de nieuwe kolen tegen de achterplaat zo hoog mogelijk op te stapelen.Met dat proces kon ik toch dagen achter elkaar stoken.Ondanks dat de voorgeschreven kolen van het formaat nootje 5 moest zijn vond ik dat noot 1 of iets groter het beste resultaat gaven.Ik heb het gevoel dat de venturi werking van het rooster beter tot z'n recht komt.

Op dit moment zit ik heerlijk bij een Nestor Martin gevuld met kolen (noot 1).Geen gedoe met extra kolenrooster of extra houtrooster.Gewoon tijdens bedrijf om-switchen van hout naar kolen en vica versa door 1 hendel om te switchen naar boven of onder lucht toevoer.M'n verbruik is zeker gehalveerd.
gewoon peter
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 23:05
Locatie: Hoorn

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door gewoon peter »

Met de grote kolen merkte ik ook dat de kachel beter stookte, maar ik kon hem nooit langer dan 4 uur te laten branden.
Het naar voren halen van de verbrande kolen of het hout werkt goed maar het moest vaak gebeuren met korte tussen posen. Wat door flam ook verteld word om te doen.
En als je goed wilde stoken zodat alle gassen verbrand worden dan stook je je zelf het huis uit.

Al met al een lastige kachel om te stoken, en heb hem dus weg gedaan.

Peter.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

Spasticus schreef:Heb 12 jaar Flam kachels gestookt, ze zijn redelijk hout verslindend als ik ze vergelijk met m'n andere houtkachels (Efel seay 92, Nestor Martin s33, Sieger hout cv).M'n andere twee potkachels laat ik maar buiten beschouwing.
Maar op kolen doet een Flam het zeker niet slecht.Je moet alleen de manier vinden.Voor mij was dat om de gloeiende kolen met een schep van achteren naar voren te trekken en de nieuwe kolen tegen de achterplaat zo hoog mogelijk op te stapelen.Met dat proces kon ik toch dagen achter elkaar stoken.Ondanks dat de voorgeschreven kolen van het formaat nootje 5 moest zijn vond ik dat noot 1 of iets groter het beste resultaat gaven.Ik heb het gevoel dat de venturi werking van het rooster beter tot z'n recht komt.

Op dit moment zit ik heerlijk bij een Nestor Martin gevuld met kolen (noot 1).Geen gedoe met extra kolenrooster of extra houtrooster.Gewoon tijdens bedrijf om-switchen van hout naar kolen en vica versa door 1 hendel om te switchen naar boven of onder lucht toevoer.M'n verbruik is zeker gehalveerd.
Ik heb ook ervaren dat de flam redelijk houtverslindend is, om de vergassing op gang te houden moet op vrij hoog vermogen worden gestookt wat voor mijn woning betekent dat het buiten moet vriezen.

Door te proberen heb ik nu een techniek waarbij op lager vermogen perfect gestookt kan worden, door de combi van een handvol kolen op de rooster en wat hout erbovenop. De kolen zorgen voor een voor-verhitting van de toevoerlucht en het hout vergast mooi.

Omdat ik de kachel tweedehands op de kop getikt heb voor enkele honderden euro's vond ik een kolenrooster van 200 Euro nogal fors. De eerlijke flam dealer wist me gelukkig te vertellen dat je perfect zonder kolenrooster kolen kan stoken. Bij kolenstook zal de rooster (zelfs de kolenrooster) sowieso degraderen. De bovenste plaat van de originele rooster is gelukkig een vervangonderdeel van slechts 60 Euro en zou bij intensief (kolen)gebruik toch nog zo'n 3j meegaan volgens de dealer. Ik brand nu meer dan een maand kolen gedurende de dag, en op wat verkleuring na zie ik nog geen slijtage aan de standaard rooster.

Met 12-22 kolen kan ik ook moeilijk periodes van 5 à 6 uur overbruggen zonder de rooster te schudden, kolen te herschikken of de lucht te moeten bijregelen. Meestal gaat er een flinke hoop kolen op in de voormiddag die het dan uitzingen tot de voor-avond. Dan blijft een grijs laagje kolen over die steeds de neiging heeft om uit te gaan, ideaal om (gratis afval-)hout er bovenop te leggen en bijna de ganse avond gratis en gezellig (en ik denk correct) te stoken zonder nog kolen bij te moeten leggen.

Ik heb vandaag eens kolen gestookt met afgesloten secundaire lucht, geen merkbare verbetering opgemerkt....
Bedankt voor de tip betreffende de schikking van de kolen tegen de achterwand, zal ik zeker eens proberen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie