rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

iets meer en iets dunnere pijpen en we zijn er.
neem eens pijpen van 48,3 en dammetjes van minimaal 15 mm, hoeveel past er dan in?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

37stuks in een buis van 0.5m en lengte 0.6m
37x0.0443x0.6x3.14=3m²
afstand cc 65mm
als ik de lengte verleng naar 800mm wordt het al 4m²
maar ik krijg hoe langer hoe meer het gevoel dat de oppervlakte veel te groot wordt.
hoeveel kost een rookgasafzuiging voor een geforceerde afvoer?
Bijlagen
Assembly ww rond kleine buis.jpg
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

geweldig marini!

die ventilator ben ik niet bang voor.
we kunnen nooit lager koelen dan de retour temperatuur, en die is regelbaar.
ik zal eens even zoeken in mijn oude boeken, daar staan wel berekeningen in over schoorsteentrek.
wel bedoeld voor kolenstook, maar volgens mij kan ik er wel wat mee.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door MaartenB »

Is het ook een optie om het anders aan te pakken, misschien minder efficient, maar makkelijker te maken. Om mijn idee uit te leggen heb ik een simpele render van een sketchup model bijgevoegd. Het idee is een groot vierkant rookkanaal (groen), waar je platen in hangt (blauw, rvs? staal?) waarop buizen zijn gemonteerd (rood, koper?). Het voordeel hiervan is dat het watergedeelte te solderen is en met knelkoppelingen aan elkaar is te koppelen. Hierdoor kan redelijk makkelijk bijv de afstand tussen de platen aanpassen, of andere aanpassingen maken. Het idee is dus dat de rookgassen tussen de blauwe platen doorgaan, van boven naar beneden, en niet direct bij het koper komt. Het koude water komt links onderin binnen, en vertrekt rechts boven. Deze aansluitingen zouden met knelkoppelingen kunnen om het demontabel te maken. De kleine ruimtes tussen de blauwe platen en de rest van het koper zou nog afgeschermd moeten worden, bijvoorbeeld door een stalen kap, maar een 'lek' hier is minder cruciaal dan een lek het watergedeelte.
warmtewisselaar.png
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door deleted »

kiekeboe schreef:geweldig marini!

die ventilator ben ik niet bang voor.
we kunnen nooit lager koelen dan de retour temperatuur, en die is regelbaar.
ik zal eens even zoeken in mijn oude boeken, daar staan wel berekeningen in over schoorsteentrek.
wel bedoeld voor kolenstook, maar volgens mij kan ik er wel wat mee.
De ene schoorsteen is de andere niet. Ook de schoorsteentrek zegt niet alles.
Ook een kanaal kan nog voor forse afkoeling zorgen en dan kom je in de problemen met lage afgastemperaturen.
Condenseren gaat volgens mij daarom samen met geforceerde afvoer als je het beheersbaar wil houden.

G
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

daarom mijn vraag, hoeveel kost zo'n ventilator die in verhouding is met een R177?
Kwestie van op voorhand toch een beetje te kunnen inschatten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Als iemand zelf een wisselaar kan maken, zal deze persoon ongetwijfeld ook een rookgasventilator kunnen maken. Is niets anders dan een motor, een ronde schijf met wat schotjes erop. Geen raketwetenschap. Enige moeilijke zal het balanceren zijn...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door pelletpower »

Da' s ook niet moeilijk. Als je netjes werkt is statisch genoeg. Maw als er geen zwaar punt in de ventilator zit is het ok. Hiervoor heb je wel een opstelling met lichtlopende lagertjes nodig
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

maar die dingen verkopen ze toch ? voor finovens enzo? Als ik al weet wat ik moet zoeken kom je het soms goedkoop tegen.
Maar het is idd maar een schoep met motor, hoge temperaturen moet hij niet verdragen.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

Is het ook een optie om het anders aan te pakken, misschien minder efficient, maar makkelijker te maken. Om mijn idee uit te leggen heb ik een simpele render van een sketchup model bijgevoegd. Het idee is een groot vierkant rookkanaal (groen), waar je platen in hangt (blauw, rvs? staal?) waarop buizen zijn gemonteerd (rood, koper?). Het voordeel hiervan is dat het watergedeelte te solderen is en met knelkoppelingen aan elkaar is te koppelen. Hierdoor kan redelijk makkelijk bijv de afstand tussen de platen aanpassen, of andere aanpassingen maken. Het idee is dus dat de rookgassen tussen de blauwe platen doorgaan, van boven naar beneden, en niet direct bij het koper komt. Het koude water komt links onderin binnen, en vertrekt rechts boven. Deze aansluitingen zouden met knelkoppelingen kunnen om het demontabel te maken. De kleine ruimtes tussen de blauwe platen en de rest van het koper zou nog afgeschermd moeten worden, bijvoorbeeld door een stalen kap, maar een 'lek' hier is minder cruciaal dan een lek het watergedeelte.
probleem met de rocket is dat hij start met 700° , dan is koper geen oplossing denk ik, het idee is anders niet slecht, hierop voortborduren dan een ander soort wisselaar geven.
Een soort waterplaat met tussenin een cm water, die geven enorme oppervlakte, een vlakkeplaat wisselaar als het ware met water gevult en er tussen een vlamplaatkanaal of hoe omschrijf je zo iets.
een kanaal van 30cm op 60cm geeft al 0.4m², alhoewel dat zijn er wel 10 naast elkaar voor 4m²
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

heb ondertussen nog wat verder getekend aan mijn klep systeem dat ik in mijn hoofd had.
de linkerhendel wordt door een elektromagneet of vergrendeling vastgehouden, als de elektriciteit af valt dan gaat klep 1 open en 2 toe.
Bijlagen
assembly totaal04klep open.jpg
assembly totaal03.jpg
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

update iz schoorsteentrek: met de gegevens die ik heb is de trek niet te bepalen, omdat we aan alle kanten buiten de grafieken/tabellen vallen.

@maarten: behalve dat ik ook betwijfel of koper het materiaal is dat je wil hebben zie ik nog meer nadelen.
dit is veel moeilijker schoon te maken.
qua lucht is het ook veel lastiger.

@marinus: google eens op dimple plate. (let wel:het idee is eigendom van een ander forum, omdat ik het daar als eens geopperd heb)
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door MaartenB »

kiekeboe schreef: @maarten: behalve dat ik ook betwijfel of koper het materiaal is dat je wil hebben zie ik nog meer nadelen.
dit is veel moeilijker schoon te maken.
qua lucht is het ook veel lastiger.
Het koper gedeelte zit niet aan de rookgas kant, alleen de vlakke plaat, die van staal of rvs kan zijn. Het probleem is wel de warmteoverdracht, je moet het koper op de plaat solderen of insmeren met geleidingspasta. Het hebben van rechthoekige kanalen is ook dat een schoonmaakmechanisme makkelijker te maken is.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

De site kende ik niet, ik heb er eentje op het werk, maar stinkend duur . daarom een spoeltje met veer of magneet. maar misschien is er wel een betaalbare versie natuurlijk.
Ik heb wel de klep getekend met een vierkant gat van 15mm in een gegoten blok van 50mm , weet niet of dat wel goed blijft.
Plaats reactie