rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

heb gezocht naar die dimple plate maar die laat zich ook niet makkelijk kuisen denk ik.

gewoon rechthoekige waterdoorvoer afwisselde met rechthoekige rookkanaal. maar die waterkant gaat waarschijnlijk bol staan door waterdruk, daar moet dan weer versterking in en dan ben je weer vertrokken.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

die rechthoekige bakken nu dat ik er snel eentje heb getekend kan natuurlijk ook in vierkante buis....
Enig idee wat het nadeel er van kan zijn? evenwijdige schrapers nodig, ik heb er eentje tegengekomen in een houtvergasser nog niet zo lang geleden dacht ik.
Part8.jpg
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door wbe »

marini schreef:
Is het ook een optie om het anders aan te pakken, misschien minder efficient, maar makkelijker te maken. Om mijn idee uit te leggen heb ik een simpele render van een sketchup model bijgevoegd. Het idee is een groot vierkant rookkanaal (groen), waar je platen in hangt (blauw, rvs? staal?) waarop buizen zijn gemonteerd (rood, koper?). Het voordeel hiervan is dat het watergedeelte te solderen is en met knelkoppelingen aan elkaar is te koppelen. Hierdoor kan redelijk makkelijk bijv de afstand tussen de platen aanpassen, of andere aanpassingen maken. Het idee is dus dat de rookgassen tussen de blauwe platen doorgaan, van boven naar beneden, en niet direct bij het koper komt. Het koude water komt links onderin binnen, en vertrekt rechts boven. Deze aansluitingen zouden met knelkoppelingen kunnen om het demontabel te maken. De kleine ruimtes tussen de blauwe platen en de rest van het koper zou nog afgeschermd moeten worden, bijvoorbeeld door een stalen kap, maar een 'lek' hier is minder cruciaal dan een lek het watergedeelte.
probleem met de rocket is dat hij start met 700° , dan is koper geen oplossing denk ik, het idee is anders niet slecht, hierop voortborduren dan een ander soort wisselaar geven.
Een soort waterplaat met tussenin een cm water, die geven enorme oppervlakte, een vlakkeplaat wisselaar als het ware met water gevult en er tussen een vlamplaatkanaal of hoe omschrijf je zo iets.
een kanaal van 30cm op 60cm geeft al 0.4m², alhoewel dat zijn er wel 10 naast elkaar voor 4m²
als de aansluitingen op één zijde zouden zitten kan er aan de tegenovergestelde zijde een deurtje gemaakt worden die net iets groter is dan de platen hierdoor kunnen dan de platen geplaatst worden en kunnen de platen gereinigd worden. het deurtje zou dan wel geisoleerd moeten zijn maar op deze manier is reiniging, inspectie en evt vervangen makkelijk en kunnen de aansluitingen buiten het rook kanaal gehouden worden.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door wbe »

marini schreef:heb ondertussen nog wat verder getekend aan mijn klep systeem dat ik in mijn hoofd had.
de linkerhendel wordt door een elektromagneet of vergrendeling vastgehouden, als de elektriciteit af valt dan gaat klep 1 open en 2 toe.
waarom twee kleppen als de rookgassen zo de schoorsteen in kunnen zullen ze toch niet de wisselaar in willen denk ik.

of zie ik dat verkeerd?

groet watze
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door MaartenB »

marini schreef:probleem met de rocket is dat hij start met 700° , dan is koper geen oplossing denk ik, het idee is anders niet slecht, hierop voortborduren dan een ander soort wisselaar geven.
Een soort waterplaat met tussenin een cm water, die geven enorme oppervlakte, een vlakkeplaat wisselaar als het ware met water gevult en er tussen een vlamplaatkanaal of hoe omschrijf je zo iets.
een kanaal van 30cm op 60cm geeft al 0.4m², alhoewel dat zijn er wel 10 naast elkaar voor 4m²
Had je reactie nog niet gezien. Maar het idee is dat de blauwe platen alleen in contact komen met het rookgas, en die kunnen in rvs of staal. Het koper staat altijd in contact met water en zal dus nooit heel heet worden. Als het niet al te heet wordt kan het zonder laswerk, alleen met soldeerwerk gedaan worden (denk ik).
wbe schreef: als de aansluitingen op één zijde zouden zitten kan er aan de tegenovergestelde zijde een deurtje gemaakt worden die net iets groter is dan de platen hierdoor kunnen dan de platen geplaatst worden en kunnen de platen gereinigd worden. het deurtje zou dan wel geisoleerd moeten zijn maar op deze manier is reiniging, inspectie en evt vervangen makkelijk en kunnen de aansluitingen buiten het rook kanaal gehouden worden.
En 8 a 10 van dit soort kanalen handmatig reinigen is makkelijker dan 50 tot 100 buizen. Daarnaast is er met zo'n opstelling makkelijker te variëren met de afstand tussen de platen.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

Part8.jpg
ja goed idee, nog een andere combinatie, met rechthoekige buis,200x50x3
10stuks van 0.6m geeft 10x 0.6x0.500=3m² dus met een rechthoekige buis krijg je 3m²,
bij de andere met buis van 48,3 *2 had je 3tot 4 buizen nodig.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door wbe »

wat voor verontreiniging moet ik me voorstellen?

is dat een harde laag die er echt afgeschraapt moet worden of is een borstel voldoende?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door swake »

Voor wat ik er van kon zien is het stof. Aan de veren schudden zoals de grootmerken gebruiken is voldoende.
Moest er iets aan het te poetsen oppervlak gaan plakken dan is de stook alvast niet in orde.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door wbe »

maar als de wisselaar platen er verticaal in zitten blijft daar dan toch weinig stof op zitten?

hoe vaak zou zo iets dan gereinigd moeten worden?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

waarom twee kleppen als de rookgassen zo de schoorsteen in kunnen zullen ze toch niet de wisselaar in willen denk ik.

of zie ik dat verkeerd?

groet watze
Wat je niet ziet is dat de afvoer niet naar de schouw gaat maar naar een bell, zodat de atelier warm wordt, ik heb er lang over gedacht hoe ik die warmte makkelijk kon switchen, tot hiertoe is dit de enige bruikbare oplossing denk ik,
zal er een tekening van maken.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door wbe »

oke daar wordt het duidelijker van :D

ik dacht dat het puur diende als beveiliging maar het heeft dus een dubbele functie.

wel een leuk idee om de vuurhaard ook voor twee doelen te gebruiken
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

waarom twee kleppen als de rookgassen zo de schoorsteen in kunnen zullen ze toch niet de wisselaar in willen denk ik.

of zie ik dat verkeerd?

groet watze
Zelfs zonder bell zou ik twee kleppen gebruiken, het is een noodsysteem dat de warmte zo veel mogelijk van de wisselaar moet weghouden omwille van elektriciteits panne , ik wil geen stoom in mijn warmtewisselaar , die staat ook nog eens onder druk min 1bar.
Leek me een nette oplossing, daarbij komt nog dat als de kachel afzwakt ik de electromagneet kan afschakkelen waardoor ik de stook eventueel afbreek op het einde, als de pomp stopt bij te weinig temp verschil kan de boel wel stilstaand nog opwarmen, of ander om de pomp kan blijven pompen en de warmte terug uit het vat halen voor een deel. Op deze manier kan ik elektriciteit en warmteoverdracht dus ook zelf stoppen wanneer ik maar wil. eigenlijk zou het ook moeten kunnen starten op die manier maar dan ben je weer vertrokken met dure klepsturingen met veerretour enz.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

het wordt winter, dan beginnen mijn stook neigingen weer. Ik ben zo ver dat ik mijn nieuwe rocket ga metselen maar nu vind ik toch wel nergens die xls sheet meer zeker.
Wiki kwam ik tegen maar wilde niet open.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door WernerDeJong »

Ha Marini,

Ik zal de link naar het xls vanavond weer op het forum gooien ;) (Staat ergens op mijn prive server en later naar de wiki gezet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door ritsaert snijder »

groet!

Ritsaert
Plaats reactie