keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door ritsaert snijder »

Even een antwoord op een eerdere vraag; ik heb een 314 gebouwd waarbij de kamer is verlengt met 20 cm. Trek en verbranding bleven hetzelfde. Maar eigenlijk zou je het natuurlijk moeten meten.
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door pelletpower »

Interessant G. Het is ook echt nog uit de tijd dat thermodinges gebruikt werd, als je naar de eenheden kijkt. Uit je eigen bieb of www?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door deleted »

Pellet,
www, linkje stond erbij. Op heatinghelp vind je een forum en veel documenten van oude verwarmingssystemen(stoom, gravity, ...) en alles wat erbij komt kijken:

https://heatinghelp.com/heating-museum/

(doorklikken op de oranje titel: bij 'old hot water' krijg je dan 65 artikels waaronder bovenstaande)

G

NB Al heb ik de belangrijkste uiteraard ook lokaal staan op m'n pc.
Maar wegens onduidelijkheid wat betreft auteursrechten zet ik sowieso liever de link.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door pelletpower »

Leuk.
Na vergeten groente en verloren ambachten nu ook verloren rekenmethoden.
Link staat genoteerd.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

bedankt voor de reacties

ik begrijp dat een lus die een bepaalde weerstand zou bieden tegen de thermosyphon werking dus niet ideaal zou zijn.

@Gandalf bedoel je met massa plaatsen tussen de rookgassen en de ww dat de ww in de buitenste laag van een massa kachel zou moeten zitten?
mijn plan is om de rookgassen door een pijpenwisselaar te laten gaan dus ik weet niet hoe ik daar massa tussen moet plaatsen.

mijn andere idee is om boven op de ww 1 of meerdere membraam thermostaten (zie Foto) te zetten door er meerdere naast elkaar te plaatsen kan er gezorgd worden dat de doorstroming niet geremd word. deze thermostaten zijn er vanaf 60 graden en worden normaal gebruikt in koelsystemen van voertuigen.
zou dat een oplossing kunnen zijn of denk ik te makkelijk?

Afbeelding

@ Ritsaert
ik heb inmiddels de mal op een inwendige lengte van 65 cm gemaakt maar dat zou dus geen problemen mogen geven.


groet watze
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Johndc »

Een neerwaardse lus in een thermosyphon-systeem werkt wel degelijk. MAAR is niet zomaar even uit te rekenen wat de lengte en plaats van dit item moet zijn.
De uitgeoefende druk van het retourwater bvb speelt al een grote rol. Wat een oplossing zou kunnen zijn is van enkele afsluitbare bypass-leidingen of bruggen te voorzien in die redelijk grote "rem" lus. (Dus een ladder maken die onderaan verbonden is en waarvan de "treden" in het midden elk een afsluiter hebben.)
Zo kan je zonder veel aanpaswerk uit proberen wat het beste werkt vòòr het warme water naar boven stroomt. Bij mij staat die "lus" maar hooguit een meter boven de uitgang van de WW en houd het warme water "iets langer" vast. Elke situatie is anders, zeker als bvb je lus en buffer op verdiep staan en de brander/WW beneden.
Dan vrees ik dat de leiding vanuit je WW tot aan die lus wel warm zal worden, maar nooit je WW voldoende snel kan opwarmen om creosootvorming tegen te gaan. Toch niet als er vrij koud water uit je buffer richting WW gaat. Kortom, het is wat experimenteren. Maar het werkt wel degelijk! En zonder pomp, Ladomat of andere hulpmiddelen om je WW op een redelijk constante temp. te houden. Hier nu zelfs op druk, geen open systeem meer.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

is het dan ook zo dat als de lus vlak bij de ww geplaatst wordt deze veel minder weerstand hoeft te leveren t.o.v. een hoger geplaatste lus?

het lader idee zou natuurlijk een mogelijkheid zijn maar daar zijn wel heel wat afsluiters voor nodig.

is het misschien ook een idee om een lus met schroefkoppelingen (met rubber afdichting) er tussen te plaatsen dan kan de lus op alle mogelijke standen tussen verticaal en horizontaal gedraaid worden. naar mijn idee kan op deze manier de weerstand ook aan gepast worden want een horizontale leiding geeft toch ook niet veel weerstand?

@Johndc
enkele vragen:
* met welke diameter buis werkt het systeem bij jou? (ik heb hier 50mm buis liggen wat ik voor de leidingen wil gebruiken)
* hoe groot is die lus ? (snap dat het bij mij anders zal zijn maar dan heb ik een idee)
* staat de buffer bij jou meteen naast de ww? (ik wil eigenlijk de buffer 11m verder op en 2,5m hoger plaatsen zou dat kunnen?)


Groet Watze
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Johndc »

11 meter verder met 50mm leidingen kan zeker. Maar...zorg dat die leidingen nooit vlak liggen maar omhoog lopen naar je buffer toe.
Die lus (de neerwaartse lengte) hoeft niet echt groot te zijn. Hangt bvb al af van de lengte van je WW. 2/3 lengte van je WW? Testen is de boodschap. Volgens mijn bevinding plaats je die best zo kort mogelijk naast je WW. Hogerop werkt misschien ook wel, daar heb ik geen ervaring mee. Maar iets zegt me dat dit niet kan werken omdat de afstand tussen WW en lus veel te ver uit mekaar ligt. Je gaat dan eerder pulserende flow creëren. Ik heb dat hier een beetje bij de ingang van mijn SWW boiler. Die aanvoerbuis loopt het laatste stukje iets (8cm) naar beneden omdat ik over de boiler moest met die leiding. Op die boiler staat een automatische ontluchter die lager zit dan de eigenlijke aanvoerbuis. Als de 177 hier soms over de 100° gaat :roll: en dan een klein beetje stoom produceert hoor ik die ontluchter met tussenpozen wat openen. Wat wil zeggen dat het klein beetje neerwaartse leiding de flow remt tot de tegendruk dit opheft.
Bij mij staat er geen buffer meer. Enkel twee branders (1 stukhout (177) en een automatische SZ brander (eigenbouw) Volume van beide wisselaars is ong. 160 Liter.
SWW boiler van 160 hangt boven de kachels aan de muur)+ 60 Liter (hangt op verdiep boven die 160 Liter) Voordeel voor mij is nu véél zuiniger stoken. Ook al gaat de 177 soms wat te hard :lol: . Maar die stook ik enkel als ik in de buurt van of werkplaats ben. De watertemp. kan ik in de leefruimte volgen via mijn zonnecollector controller. De SZ brander werkt zo goed als continu en daar heb je buiten af en toe eens reinigen en vullen geen omkijken naar.
Ook al werkt mijn systeem nu op het thermosyphon principe, er staat nog steeds een pomp tussen. Die is gekoppeld aan een thermostaat in de living en gaat draaien als er warmtevraag is op die plaats. Als die pomp even draait haalt die de hogere temp. (rond 95°) voor een tijdje uit de WW. Waarna de kachel dat weer rustig begint op te bouwen op TS.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

dat klinkt allemaal positief en moet wel te doen zijn.

mijn ww wordt totaal ongeveer 95cm hoog dus zal de lus ongeveer 60 cm maken en dan eerst maar een beetje schuin naar beneden laten lopen zodat ik aan de veilige kant zit en kan em dan steeds een beetje verder naar beneden draaien tot dat hij de gewenste temperatuur geeft.

de buffer wil ik er eigenlijk ook tussen als veiligheid mocht de stroom uitvallen dan moet wel alle warmte van een batch (314 RBB) daar in kunnen zou 500 liter dan genoeg zijn?
daarnaast zou een boiler voor het sww ook wel leuk zijn.


groet Watze
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Johndc »

Je hebt in principe geen pomp nodig bij dit systeem. Enkel als je (zoals bij mij) je enkele radiatoren bediend via een thermostaat. (Met terugslagklep in de aanvoer die in die kring het TS gebeuren tegenwerkt.) Dus stroomuitval?
Ook als je slechts enkele uren per dag stookt kan met een uit de kluiten gewassen rocket kachel een 500 Liter buffer snel te klein zijn. Maar 1000 Liter soms ook te groot.
Alles hangt af van je stookgedrag.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

omdat wij hier alleen maar vloer verwarming hebben zal bij stroomuitval alle warmte in de buffer moeten.
omdat de ruimte bij de cv ketel op gas beperkt is is het plan om daar een buffer te plaatsen met ongeveer 500 l inhoud en misschien nog een boiler voor het sww.

mocht het nodig zijn dan hebben we dichter bij de RBB met ww nog wel meer ruimte om daar een tweede buffervat te plaatsen deze zou dan op dezelfde hoogte zitten als het eerste buffervat. als we de twee vaten dan willen koppelen kan alles dan nog steeds zonder pomp werken?

groet Watze
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Johndc »

Ja dat kan. Als je nu bvb één tank iets hoger dan de andere plaatst zal eerst die tank die hoger staat opgewarmd worden tot het niveau van het hoogtste punt van de andere tank. Ook al komt het koelste water dan uit de andere (lagere) tank. Eens het warme water de beide tanks bereikt zullen ze gelijkmatig opwarmen. Dat duurt dus wel wat langer. Maar op deze manier heb je altijd een volume aan echt heet water. Als dan in die hoogste tank/buffer een spiraal zou in zitten die je SWW voorziet van warm water ben je eigenlijk beter af. Dan hebben die "nare beestjes" geen kans zich te ontwikkelen door het relatief kleine volume dat dient opgewarmt. Een aparte SWW boiler/buffertank moet je regelmatig die tank verwarmen boven de 65°. Ook onderin voor goed te zijn!
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

oke ik ga binnenkort maar eens meten wat ik waar kan plaatsen

groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

kwam er net achter dat ik er geen rekening mee gehouden heb dat de hoogste verbindingsleiding tussen de beide buffers niet horizontaal kan lopen omdat ze elk in een verschillend gebouw met puntdak komen te staan en er dus een goot tussen zit.

de maximale hoogte onder de goot is 65 cm zijn er dan nog andere mogelijkheden om te koppelen?

ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om één groter vat dicht bij de ww te zetten echter zal dan de aanvoerleiding van het sww van de buffer naar de bestaande combiketel 12 meter langer worden waardoor er meer water en vooral energie verspilt wordt.
heb uitgerekend hoeveel liter water er in die 12 meter gaat
kunstofleiding 16x2mm x12m = 1,36 l
20x2mm x12m = 2,41 l
mag ik er dan vanuit gaan dat ik die hoeveelheid aan warm water verspil of moet daar nog wat bij opgeteld worden?

de bestaande combiketel hangt trouwens recht boven de keuken en naast de badkamer dus daar wordt zo weinig mogelijk verspild.


Groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

vandaag maar weer eens met de mallen voor de 314 rbb bezig geweest en die zijn nu bijna af.

dus wordt het tijd om de zoektocht naar vuurvast beton voort te zetten.
ik heb al eens een offerte bij gouda vuurvast aan gevraagd en zij raden mij de curon 160 te gebruiken.
prijs iets meer dan een euro per kg inclusief btw bij afname van minimaal 1000 kg.
bij kleinere afname komt er nog verwerkingskosten bij van 250 euro ex btw.
deze offerte is inmiddels verlopen maar ik denk dat dit toch nog wel een redelijke indicatie is.

mijn vraag is eigenlijk zijn er nog meer mensen die iets van curon 160 willen storten?
zo dat we misschien gezamelijk die 1000 kg kunnen kopen.
of als iemand een adres weet waar het in kleinere hoeveel heden voor een redelijke prijs wordt verkocht is dat natuurlijk ook een oplossing.

groet watze
Plaats reactie