keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

hallo,

ik heb een barbas houtkachel tweedehands gekocht en omdat het mijn eerste kachel is geen idee of dat een goede is maar vind hem mooi en naar mijn bevinding ook wel goed. wat ik ook fijn vind aan deze kachel is dat hij weinig stralingswarmte af geeft doordat hij een ombouw heeft waar door hij de lucht verwarmd.
Afbeelding

echter bevalt de kachel prima maar het is wel zonde dat we de vloer verwarming niet gebruiken daar om heb ik er van 20 mm rvs buis een element ingemaakt totale lengte is ongeveer 4 m en dat aan gesloten op de leiding van de cv naar de vloerverwarming waarbij ik achte op de kachel een cv pomp heb.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nu vind ik de opbrengst van dit systeem te laag en wou er dus meer meters in bouwen en dacht misschien vind ik op het internet nog wel wat tips.

door even zoeken kwam ik bij het topic van Robert 5812 uit en heb dat helemaal door gelezen en wat blijkt ik doe meerdere dingen verkeerd :oops:
maar nu vraag ik mij dus af hoe ik mijn kachel om kan bouwen naar een goed systeem of is dat helemaal niet mogelijk.

ik heb dus het element in de kachel direct op de cv aan gesloten (wat waarschijnlijk niet mag denk ik) maar maar op de cv ketel zit wel een overdruk ventiel.

de kachel staat tegen de buitenmuur en heb 2 leidingen en de wand en geen afvoer bij de kachel heb ook geen kruipruimte dus aanleg van meer leidingen of afvoer is moeilijk

ik heb er (nog) geen mengventiel tussen en daarom veel roet op het element het water komt nu ongeveer op 20 graden binnen en gaat er ongeveer met 40 weer uit

verder heb ik wel een thermostatiche schakelaar op de vv unit dus zou de pomp daarvan pas bij een hogere temp in kunnen laten schakelen



zelf zat ik te denken dat het misschien een idee is om een BELL op mijn bestaande kachel te maken en zou evt de bestaande kachel ook wel kunnen isoleren maar wil ook wel graag dat hij nog wel warmte afgeeft.

ook is het mogelijk dat ik een hele nieuwe kachel ga bouwen ( ben zelf laser/sammensteller bij een bedrijf wat apparaten maakt voor de chemie kan dus wel tig mig en electrode lassen)

ik denk dat de grootste belemmering zit in het feit dat ik geen buffertank kan plaatsen teminste niet dicht bij.

ik hoor graag of iemand mij verder kan helpen groet watze
Laatst gewijzigd door kockie op 26 dec 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast (a.g.v. voortschrijdend inzicht)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door ritsaert snijder »

Wbe,
welkom op het forum!

Rendement vuurkamer is slecht. Afname warmte te dicht bij het vuur (je koelt het vuur te veel). Veiligheid kan ik niet goed beoordelen maar lijkt me slecht. Convectiewarmte heeft ook niet de voorkeur.

Sorry voor het antwoord! Ik zou het ding proberen te verkopen.

Alternatief; een RBB met een bell. Warmtewisselaar in de bell. Vloer eventueel gebruiken als buffer, maar dat is lastig. Veilig open systeem.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef: Warmtewisselaar in de bell.
Gezien de exploten van de TS is het misschien nog beter te specifiëren als: " in de mantel van de bell". En liefst nog ver aan de buitenzijde in die mantel(eindstuclaag) voor de LTV.

G
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door dormos »

Watze,

Buffervat hoeft niet dichtbij de kachel. Ik heb zelf een houtvergasser die in huis staat, en m'n buffers staan in een vrijstaande schuurtje met zo'n 8 meter pijpen er tussen.

Over het algemeen is het beter de vuurhaard niet te koelen, maar je warmte te ontrekken aan de rookgassen. Kachel zou je dus zoveel mogelijk moeten isoleren, en dan doormiddel van bijvoorbeeld een vlampijpwisselaar. of een spiraal in een bell de warmte aan de rookgassen onttrekken.

Groet,

Hans
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door deleted »

De steen/leem van de bell of massakachel is ook een buffer. Idem voor de massa van de vloer. Geen verdere opslag nodig.

De moeilijkheid bestaat erin om het correcte benodigde vermogen te berekenen voor de ruimte.

Het vermogen van de kachel daarop ontwerpen.
De verhouding directe straling / CV-zijdig bepalen.

Dan de vermogens en max temperaturen van de vloerverwarming afstemmen op de vermogens/max temperaturen van het cv water in de kachelmantel en dit in elkaar knopen. (wellicht het ene ook in open expansie en het andere onder druk)

Veel rekenwerk vooraf, weinig techniek en regelingen achteraf.


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door ritsaert snijder »

In aanvulling op Gandalf; naast het rekenen zul je bij het stoken rekening moeten houden met de buffers (vloer en kachel). Dat is niet makkelijk maar geeft wel een hele mooie opzet!
groet!

Ritsaert
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

aller eerst iedereen bedankt voor de reacties :-D :D

@ Ritsaert ik ben nog niet zo thuis inde afkortingen ik kan niet vinden wat een RBB precies is

@ Gandalf heb geen idee wat een TS of een LTV is

@ Dormos duidelijk verhaal ik vraag me alleen af of een houtvergasser beter is dan een houtkachel met bell systeem

wat betreft de mogelijkheid van een open systeem zal ik eens proberen een tekening te maken van de opstelling van de kachel, cv, mogelijk klein buffervat en leiding werk

groet watze
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door ritsaert snijder »

RBB = Rocket batch box (door Peter van den Berg ontworpen)
LTV = lage temperatuur verwarming
TS = topic starter, de vraagsteller; dus dat ben jij!
groet!

Ritsaert
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

kijk daar wordt het een stuk duidelijker van :D :D

dit is ongeveer hoe het nu is

Afbeelding


de ontluchting zit nu boven op zolder is welke nog geen meter hoog is en het lijkt mij niet verstandig om daar een buffer te plaatsen.
de verdiepingsvloer is van beton en daar zou evt wel een klein buffervat kunnen verder heb ik wel een schuur waar evt een buffer zou kunnen maar die zit horizontaal ongeveer 16 meter verderop daar zou ik wel een hele grote buffer kunnen maken.

nog even voor de duidelijkheid wat ik graag zou willen is een redelijk compacte houtkachel het liefst van staal om dat ik dat zelf kan maken.
heb nog even na gedacht over de stralings warmte ik denk dat de meeste warmte in het water moet en dan heb ik denk wel genoeg aan de warmte die van de deurtjes af straalt.

is er misschien al ergens een tekening van zo iets ?

de ruimte die ik ongeveer voor de kachel heb is 100x80x240 breedte diepte hoogte

groet watze
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door ritsaert snijder »

Een goede kachel heeft een isolerende vuurkamer. Staal ligt niet voor de hand.
groet!

Ritsaert
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

ritsaert snijder schreef:Een goede kachel heeft een isolerende vuurkamer. Staal ligt niet voor de hand.

maar het kan toch wel een kachel worden met dubbele mantel en daar isolatie tussen en evt. van binnen ook nog bekleding.

ik heb gister nog heel wat filmpjes bekeken over de RBB en zag dat die uit 2 delen gegoten beton kan bestaan is het niet mogelijk om die in een stalen kachel te bouwen? waarbij er natuurlijk ook nog weer isolatie om de RBB kan/moet dan heb je een steen achtige vuurhaard in een stalen ombouw.

na het zien van al die filmpjes ben ik gister wel heel enthousiast geworden over de RBB ik vind die gemetselde haarden met een RBB ook supper mooi maar heb daar helaas in mijn woning geen ruimte voor misschien dat ik er later nog wel eens een ga bouwen in mijn werkplaats maar die moet eerst zelf nog helemaal gerestaureerd worden.

wat mij trouwens opviel aan de RBB filmpjes is dat er meestal kleinere stukjes hout gebruikt worden kunnen er geen grote in ? en hoe stook je zo iets eerst helemaal vullen dan aansteken en dan helemaal uitlaten branden of kan je die ook gewoon bijvullen ?

groet Watze
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Watse,

je kan een stalen kachel maken als je rekening houdt met een aantal elementen:
De vuurkamer bekleed je met vuurvaste steen.
Zorg voor primaire (onderaan) en secundaire luchttoevoer (20 à 30cm boven het vuurbed) apart te regelen.
Zorg voor voldoende ruimte zodat de vlam kan uitbranden. (50cm lijkt toch het minimum)
Plaats een warmtewisselaar pas na de verbrandingsruimte.
De warmtewisselaar kan een smalle bak zijn bijvoorbeel bxhxd: 75cmx50cmx5cm met koud water onder in, warm water boven uit. De rookgassen gaan hier langs en warmen het op.
Voorzie de nodige beveiliging!

Of je kan een kachel zelf metsen met vuurvaste steen en afwerken naar eigen smaak zoals hierboven al is aangehaald. Dit is al meerdere keren gedaan, ook door mensen die er nog geen ervaring mee hebben, dus zeker goed te doen. Met ook een aantal onmiskenbare voordelen tov een stalen kachel.

Daarnaast zie ik vragen rond een eventuele buffer. Onafhankelijk van welke soort kachel je kiest hierbij wat suggesties om op weg te helpen:

Een (doodwater)buffer op de zolder met ruime leidingen heen en terug naar de kachel. De 20mm die je nu hebt is waarschijnlijk/misschien net voldoende om zonder pomp te werken. Als de warmtewisselaar is uitgevoerd als een bak of andere vorm die de principes van thermosifon respecteert, zou dit moeten lukken.
Warme leiding overal stijgend, koude overal dalend.
Op de buffer kan een friswaterstation voor sanitair warm water (SWW), ook afhankelijk van welke cvketel je hebt, combi of niet. Indien je cvketel geen combi is, kan die de buffer over de top warm houden tbv SWW (als die voorzien is om samen te werken met een buffer/boiler.)
De terugloop van de vloerverwarming (vv) rechtstreeks op de buffer om vervolgens naar de cvketel te gaan en weer aan te voeren naar de vv. Eventueel een bypassklep die de ketel afsluit zodat het water rechtstreeks naar de vv gaat wanneer de buffer warm genoeg is. Expansievat van minstens 10% van totale volume, 12% is beter. Werk je met 2 pompen op hetzelfde circuit, is een evenwichtsfles aan te raden tenzij beide pompen ongeveer hetzelfde volume verpompen.

Stof om over na te denken. Maar alles begint met een berekening van wat je nodig hebt aan kWh voor verwarming en SWW.

edit: ik zie dat we gelijktijdig aan het typen zijn. Je bent me net voor.

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door ritsaert snijder »

je kan prima een vuurstenen of vuurbetonnen vuurkamer maken met een stalen mantel. Sorry maar ik noem dat geen stalen kachel.
groet!

Ritsaert
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

ritsaert snijder schreef:je kan prima een vuurstenen of vuurbetonnen vuurkamer maken met een stalen mantel. Sorry maar ik noem dat geen stalen kachel.
sorry ik ben op dit gebied nog niet zo ver ontwikkeld als de meesten hier :?

misschien kan ik het beter omschrijven als een verplaatsbare kachel ? waarbij ik dacht aan een geïsoleerde stalen ombouw met een steenachtige vuurkamer (RBB) en daar bij een BELL met warmte wisselaar

groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

Wouter Gillis schreef:


Daarnaast zie ik vragen rond een eventuele buffer. Onafhankelijk van welke soort kachel je kiest hierbij wat suggesties om op weg te helpen:

Een (doodwater)buffer op de zolder met ruime leidingen heen en terug naar de kachel. De 20mm die je nu hebt is waarschijnlijk/misschien net voldoende om zonder pomp te werken. Als de warmtewisselaar is uitgevoerd als een bak of andere vorm die de principes van thermosifon respecteert, zou dit moeten lukken.
Warme leiding overal stijgend, koude overal dalend.
Op de buffer kan een friswaterstation voor sanitair warm water (SWW), ook afhankelijk van welke cvketel je hebt, combi of niet. Indien je cvketel geen combi is, kan die de buffer over de top warm houden tbv SWW (als die voorzien is om samen te werken met een buffer/boiler.)
De terugloop van de vloerverwarming (vv) rechtstreeks op de buffer om vervolgens naar de cvketel te gaan en weer aan te voeren naar de vv. Eventueel een bypassklep die de ketel afsluit zodat het water rechtstreeks naar de vv gaat wanneer de buffer warm genoeg is. Expansievat van minstens 10% van totale volume, 12% is beter. Werk je met 2 pompen op hetzelfde circuit, is een evenwichtsfles aan te raden tenzij beide pompen ongeveer hetzelfde volume verpompen.
mijn leidingen zitten bij de kachel laag in de muur (kan ik evt met wat sloop werk nog verzetten) maar wat een groter probleem is denk ik dat ze bijna tot de nok lopen en vanaf daar weer naar de verdiepingsvloer gaan. dus de warme leiding is niet overal stijgend. werkt het thermosifon principe dan nog ?

hoe groot zou de buffer minimaal moeten zijn?

heb een remeha tzerra cv ketel.

zal zo ff een paar foto's plaatsen over de eventuele ruimte voor een buffervat

groet watze
Laatst gewijzigd door kockie op 18 dec 2014, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Plaats reactie