waarop koken jullie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

waarop koken jullie?

Bericht door ruspek »

In onze nieuw te (ver)bouwen boerderijtje willen we eigenlijk zonder gasaansluiting.
De verwarmingsvraag en warm water dmv zonneboiler, thermo dynamisch paneel, houtkachel met warmtewisselaar op buffervat.
vraag in deze nog waarop we gaan koken?
inductie of ander soortig elektrisch ligt voor de hand maar is dat qua straling wel ok?

Wie helpt ons verder?

Elke ochtend eerst houtvuurtje stoken om thee te zetten is niet mijn ding......
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: waarop koken jullie?

Bericht door kockie »

Wij koken met inductie. Simpelweg omdat we geen gas (meer) hebben en we (nog) geen houtgestookt fornuis hebben. Gezien ons dagelijkse schema zie ik die ook nog niet komen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Tim »

Hey,

Als je geen gas wilt en ook nog niet uit de verf bent qua kooktoestel, kun je ook altijd nog op propaan gaan koken. Geen gasaansluiting, 2 tot 4 keer per jaar om een nieuwe fles. Kost minder dan het vastrecht.

Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Lieve »

Wij hebben een fornuis op propaangasflessen, met elektrische oven.
Mij bevalt dit heel goed.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: waarop koken jullie?

Bericht door ruspek »

Hoe lang doe je met een gasfles?
en wat kost een gasfles?

We willen zonder gas maar niet gen koste van bijv. Straling in huis halen met een inductie fornuis.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Lieve »

Ik kook veel en graag, voor 6 personen. Er worden 2 flessen van 98l gebruikt per jaar, ik moet in de komende dagen de fles vervangen, ik zal de prijs vragen en doorsturen.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Chevman »

Sinds van de week inductie , we moeten er wel even aan wennen.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Pietje »

Voor koken is de hoeveelheid energie die je nodig hebt minimaal in vergelijking met wat je voor verwarming nodig hebt. Toch zou ik persoonlijk niet kiezen om (hoogwaardige energievorm) stroom te gebruiken voor (laagwaardige energievorm) warmte. Maar dat is voor iedereen anders.

Propaan/butaan is ook prima. We hebben hier in de units 4 maanden op butaan gekookt, met een halve fles (= 8 euro (duur) kampeergas). Nu koken we op een gasfornuis dat (zelf) is aangepast van aardgas naar propaan. Kan niet zeggen hoeveel gas ik nu verbruik, omdat de verwarming uit dezelfde tank afneemt. Maar het kookt prima.

Over een paar jaar gaan we (net als DJ en Gandalf) een Aga cq andere ranche ombouwen naar hout en daar op koken. Dat gaat echter alleen als er iemand de hele dag thuis is ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Dutch John »

ruspek schreef: Elke ochtend eerst houtvuurtje stoken om thee te zetten is niet mijn ding......
Nee, mij ook niet. Anders wordt het als dat houtvuurtje ook zorgt voor ruimteverwarming en sanitair warm water. Permacultuur in de keuken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waarop koken jullie?

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn ideaal is een quooker en een houtgestookt fornuis (wordt wel nog lang onderhandelen) met een warmwater buffer. Lijkt me ook een praktische combinatie. De quooker is niet optimaal; http://www.vhk.nl/downloads/Energy%20an ... 202010.pdf maar de combinatie doet het denk ik goed.
groet!

Ritsaert
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: waarop koken jullie?

Bericht door ruspek »

het gaat mij vooral ook om de vraag hoe ecologisch inductie is mbt straling (het is toch een groot elektro-magnetisch veld)

Koken op gas vind ik erg prettig maar wil geen gasaansluiting.....
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: waarop koken jullie?

Bericht door jwardenier »

Wij koken nog op lpg ,kost niet zo veel ,hoop in de toekomst op biogas te kunnen koken .
Dankzij een groepje welwillende forumleden is de vergister al klaar maar door ziekte en daardoor tijdgebrek werkt het nog niet .
In de winter koken we in een houtkachel oven ,in een soort klei schaal groente aardappelen en vlees, erwtensoep of pap .
Brood en gebak . het duurt erg lang voordat een maaltijd klaar is s morgen in de oven zetten en s avonds eten .
Een hout fornuis staat ook bij ons op het verlanglijstje .
Kan iemand wat vertellen over het hout verbruik ?

We hadden een inductie , maar na 2 jaar ging die al stuk ,garantie was net verlopen . laten maken was geen optie printplaat stuk en afgekit met de bijgeleverde siliconen , waardoor de plaat niet meer te lossen was .
We hebben dus nu een gas dampfles en al die leeg is ga ik naar de pomp en voor 13 euro kunnen we weer een half jaar koken.
Sudderen , bv spek of rundvlees doen we op een petroleumstel, deze blijken ook handig als het gas plotseling op is .
We doen hier wel de extra gezuiverde olie in
Er zijn zelfs geisers te koop op lpg , k heb me er nog niet goed in verdiept , maar als die thermostaat geregeld zijn lijkt het mij een mooie oplossing als na verwarming , voor zonneboiler.
We verbruiken veel warm of heet water bij inmaak slacht en zuivel , voor de brouwerij heb ik een 100 l hout gestookte kookpot op de kop getikt . Groetten John
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: waarop koken jullie?

Bericht door Pigion »

Bij ons koken we al enige jaren op inductie, snel, schoon en efficiënt. Daarvoor 30 jaar op electriek gekookt met de "normale" ijzeren platen, werkte ook prima voor wie er aan gewend is. Door deze vormen van koken heb je geen overbodig vocht en warmte in de keuken, ideaal bij "open" keukens.
Ik heb el eens overwogen een AGA-fornuis o.i.d. te plaatsen. Ik denk echter dat de verbranding van het hout niet optimaal is en dus belastend voor de omgeving.
Pigion
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: waarop koken jullie?

Bericht door hotglass »

Als je 's morgens niet naar de 'baas' moet is een houtfornuis in de keuken heerlijk!
De eerste die binnenkomt stookt het fornuis op en een kwartier later begint de temperatuur in de keuken op te lopen.
Na een half uurtje schuift iedereen aan voor het ontbijt dat eigenlijk rond het fornuis plaats vindt.
De keuken is in de winter altijd de warmste plek "in huis", dus de rustplek voor pauzes, koffie, thee en een glaasje daar achteraan. In de avond tijdens het koken loopt de temperatuur in de keuken vaak op tot een aangename 24 graden.
Daarna blijft het tot zeker twaalf uur nog lekker warm en daarmee is de keuken dus het centrum van het wonen.

Daarnaast is het koken op een houtfornuis een absoluut hoogtepunt. Geen miezerige branders meer, maar een vlak van
60 x 90 cm waar je naar hartelust pannen op heen en weer kunt schuiven. Je zoekt gewoon de lekkerste temperatuur voor wat je aan het koken bent. Wil je een erg hete kookplaat ? dan gaat er gewoon wat extra hout in. Een plekje om iets warm te houden zoek je aan de rand van het fornuis.


Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waarop koken jullie?

Bericht door ritsaert snijder »

Prachtige taal! :D
groet!

Ritsaert
Plaats reactie