Flammen Pilot

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Flammen Pilot

Bericht door JantjeV8 » 11 dec 2014, 16:57

Als ik het begrip 'later dan ik zelf zou vullen' op mijn stookgedrag projecteer, dan ligt je volgende houtvulling eerst lang te smeulen voordat de vlam er in schiet. Hmmm, volgens mij niet de schoonste stookmethode.
sprokkelhout schreef:
JantjeV8 schreef:Absoluut, het brengt voldoende gespreksstof teweeg.

@ alle criticasters,


Een van de Forumleden zou de FlammenPilot eigenlijk eerst moeten testen! En dan pas oordelen of het een praktisch "houtbijvulhulpmiddel" is.
Ik denk dat ik binnenkort een keer bij HR Houtkachels in de showroom ga kijken. Ik ben toch wel benieuwd!

groet, Lodewijk
Dat is precies wat we vragen. De uitleg tot dusverre heeft nog niets aan inhoud gehad.

sprokkelhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Flammen Pilot

Bericht door sprokkelhout » 11 dec 2014, 17:08

JantjeV8 schreef:Als ik het begrip 'later dan ik zelf zou vullen' op mijn stookgedrag projecteer, dan ligt je volgende houtvulling eerst lang te smeulen voordat de vlam er in schiet. Hmmm, volgens mij niet de schoonste stookmethode.



Dat is precies wat we vragen. De uitleg tot dusverre heeft nog niets aan inhoud gehad.
@Jantje en Pietje,

Daarom is het zinvol om de FlammenPilot te testen en te kijken bij welke rookgastemperatuur het signaal werkelijk afgaat.
Dan pas kan je oordelen of het FlammenPilotsignaal te laat, bijvoorbeeld pas bij een smeulend vuur, of op een goed moment wat luchtverontreiniging betreft, afgegeven wordt.

groet Lodewijk

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Flammen Pilot

Bericht door deleted » 11 dec 2014, 17:17

Ik heb ook een nieuw produkt in de pipeline zitten.
Ben hem nu aan het testen. Werkt goed tot nu toe.

Het noemt: de kachel-gps.

Als je vergeten bent waar je kachel staat duw je op de groen knop en een vriendelijk vrouwenstem leidt je terug naar je kachel. Waar je je ook maar bevindt !
Het enige wat je moet doen is (eenmalig!) de coördinaten van je kachel instellen.

Er wordt nu gedacht aan een upgrade met een chip in de kachel zodat het instellen van coördinaten niet meer nodig is. Ook zou je op die manier live de vluchtweg kunnen volgen op je gps (doorheen heel Europa! ) in geval van diefstal van je massakachel.

G

sprokkelhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Flammen Pilot

Bericht door sprokkelhout » 11 dec 2014, 17:22

Gandalf schreef:Ik heb ook een nieuw produkt in de pipeline zitten.
Ben hem nu aan het testen. Werkt goed tot nu toe.

Het noemt: de kachel-gps.

Als je vergeten bent waar je kachel staat duw je op de groen knop en een vriendelijk vrouwenstem leidt je terug naar je kachel. Waar je je ook maar bevindt !
Het enige wat je moet doen is (eenmalig!) de coördinaten van je kachel instellen.

Er wordt nu gedacht aan een upgrade met een chip in de kachel zodat het instellen van coördinaten niet meer nodig is. Ook zou je op die manier live de vluchtweg kunnen volgen op je gps (doorheen heel Europa! ) in geval van diefstal van je massakachel.

G

:lol: positieve reacties zijn eveneens welkom!

JantjeV8
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Flammen Pilot

Bericht door JantjeV8 » 11 dec 2014, 18:17

Gandalf, ik neem aan dat dat appje in de appstore te verkrijgen is? 'Findyourstovepilot'.

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7876
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Flammen Pilot

Bericht door kockie » 11 dec 2014, 18:49

Wie zorgt er voor een testexemplaar? Wil 'm wel testen met de rockets in de schuur, mijn bergkachel in huis en mijn vergasser. Evt met pasen ook wel even.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Brit
Berichten: 799
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch
Contacteer:

Re: Flammen Pilot

Bericht door Brit » 11 dec 2014, 20:24

Dan zal ik nogmaals mijn eerlijke positieve mening geven.
ik denk dat het voor 90% van de kachelstokers wel wat zou kunnen zijn. Test zijn nodig om dit aan te tonen!
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Flammen Pilot

Bericht door MatthiasD » 11 dec 2014, 23:45

Zoals ik al eerder aangaf: ik blijft het een duur apparaat vinden dat iets doet wat je als houtstoker zelf zou moeten doen. Dit staat los van eventuele twijfels over de werking. Aangezien ik het niet getest heb kan ik niet beoordelen of het ding werkt of niet. Maar om nou 200 euro neer te leggen om zo'n ding even te gaan testen.... :shock:

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7876
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Flammen Pilot

Bericht door kockie » 12 dec 2014, 07:42

Misschien wil een verkoper wel een onafhankelijke, kritische test...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

sprokkelhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Flammen Pilot

Bericht door sprokkelhout » 03 jan 2015, 00:56

kockie schreef:Misschien wil een verkoper wel een onafhankelijke, kritische test...

Ik heb sinds vanavond de FlammenPilot twee weken op proef.
Hierbij mijn eerste indruk:

De eerste gebruikerservaring is wat mij betreft erg goed!

Tot nog toe bepaalde ik het moment van bijvullen, net als iedereen op het oog, in combinatie met de het aflezen van de rookgastemperatuur (thermometer met steel in de kachelpijp, dus geen magneetthermometer). Gemiddeld doe ik een uur met ca. 2 a 2,5 kg hout.

Wanneer ik in huis bezig ben loop ik nog wel eens naar de houtkachel om het juiste bijvulmoment te monitoren. Soms wacht je dan nog eens 10 minuten. Maar je bent dan in ieder geval stand-by.

Met de FlammenPilot kwam ik vanavond, tussen 17.00 en 22.00 uur op een gemiddelde stookduur van ca.75 minuten. Dus doe ik nu gemiddeld 15 minuten langer met dezelfde hoeveelheid hout. (besparing op brandhout: ca. 25 %)
Ook de doorstart van het vuur, na het FlammenPilot piepsignaal, gaat nog steeds snel genoeg!
Dat bijvulsignaal :fff kwam ook op een "vaste afgastemperatuur" van rond de 130-135 graden. (houtkachel met rookgasomleiding, vandaar een relatief lage afgastemperatuur).

Behalve het efficiente houtverbruik, is ook het niet meer hoeven opletten maar gewoon het bijvulsignaal afwachten, een groot praktisch voordeel.

Over twee weken, na afloop van de proeftijd, zal ik mijn definitieve oordeel geven.
....................Wordt vervolgd!

groet, Lodewijk Rondeboom

JantjeV8
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Flammen Pilot

Bericht door JantjeV8 » 03 jan 2015, 08:21

Ik stookte gisteren ook minder omdat de buitentemperatuur ineens weer veel hoger lag....

Maar ben benieuwd naar het vervolg.

Rients
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2014, 17:36

Re: Flammen Pilot

Bericht door Rients » 03 jan 2015, 14:32

Een hogere buitentemperatuur zorgt met dezelfde hoeveelheid brandstof voor een hogere kamertemperatuur.
De verbrandingsduur staat daar los van.

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3211
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Flammen Pilot

Bericht door Pietje » 03 jan 2015, 17:41

Nou... er zijn wel meer parameters die meespelen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Flammen Pilot

Bericht door deleted » 03 jan 2015, 17:48

Meer nog: Hoe bepaal je de 'dezelfde hoeveelheid brandstof' zonder tijdsfactor mee te wegen ?

G

sprokkelhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Flammen Pilot testervaringen over 3 weken

Bericht door sprokkelhout » 23 jan 2015, 14:11

De FlammenPilot nader bekeken en getest: door Lodewijk Rondeboom



Hierbij zoals eerder aangekondigd mijn ervaringen, over een periode van 3 weken, met de FlammenPilot (FP):

Ik was zelf zeer benieuwd naar de werking van de FP. Ondanks en misschien juist dankzij de vele sceptische opmerkingen van sommige forumleden!

Het werd dus hoog tijd om deze minicomputer voor de houtkachel zelf te testen!

Het is een Duits product dat werkt met een infraroodsensor met spectrale vlamherkenning. Het heeft een akoestische melder en twee schakelaars aan de onderkant.

De intensiteit van de vlammen wordt gemeten. Zodra het rendement ongunstig is krijgt de gebruiker een signaal om de extra primaire luchttoevoerkanalen te sluiten (bij houtkachels met warmteopslag) of hout bij te vullen (bij kachels zonder warmteopslag). De FP gebruikt echter voor de metingen nooit de rookgastemperatuur. Dit omdat deze waarde voor elke kachel anders is en per houtkachel verschillend kan zijn, en tot afwijkende resultaten kan leiden. Mijn houtkachel heeft een rookgasomleiding en dus een lagere rookgastemperatuur in vergelijking met standaard kachels.




foto FlammenPilot met printplaatje en processor.JPG
(Foto FlammenPilot met printplaatje met processor)

Het moment van hout bijvullen koos ik in het verleden op basis van het gloeibed in combinatie met de rookgastemperatuur, direct gemeten aan het begin van de bovenaansluiting. (Geen magneetthermometer maar een thermometer met sonde.)
Na ongeveer een uur, bij een rookgastemperatuur van 160 graden, legde ik doorgaans weer hout in de kachel. (Ca. 2 kg hout per keer.)

De FP geeft in mijn situatie een bijvulsignaal bij een rookgastemperatuur van gemiddeld 130/135 graden. Het bijvulmoment ging dus van 160 graden terug naar tot 130/135 graden. De gloeifase wordt hierdoor nu gemiddeld met ongeveer 15 minuten verlengd.

Omdat ik een houtkachel heb met 2 x 1,60 meter rookgasomleiding (Wanders Olaf Eco vierkant) is de rookgastemperatuur behorend bij mijn bijvulmoment geen 150 graden, zoals in de grafiek van FP1 te zien is, maar ca. 15 tot 20 graden lager.


Ter illustratie een drietal grafieken welke zijn overgenomen uit de onafhankelijke test uitgevoerd door de Schornsteinfegerakademie NRW.






Grafiek FP 4
grafiek FP 4 Ueberlastet.png
Uit grafiek FP4 blijkt dat er al bij een rookgastemperatuur van 200 graden hout wordt bijgelegd. Na het bijvullen worden relatief hoge waarden koolmonoxide en fijnstof gemeten. En natuurlijk een veel te hoge rookgastemperatuur!

Grafiek FP 2
grafiek FP 2 Ueberlastet spaet.png
Uit grafiek FP2 blijkt dat er hout wordt bijgelegd bij een rookgastemperatuur van 170 graden. Met als gevolg relatief hoge gehalten koolmonoxide en fijnstof en nu ook nog een te hoge rookgastemperatuur.


Grafiek FP 1
grafiek FP 1 Sehr spaet.png
Uit grafiek FP1 blijkt dat bij een bijvultemperatuur van 150 graden de gemiddelde gehalten koolmonoxide en fijnstof en de rookgastemperatuur het laagste zijn. Dit is dus in ieder geval al een flinke rendements- en milieuwinst!

Het is de moeite waard om de complete test door te lezen!
voor het FlammenPilot testrapport zie:

http://www.flammenpilot.com/#!download/c20r9






Samenvattend:

Pluspunten FlammenPilot:

- Een lagere milieubelasting (minder fijnstof en koolmonoxide). Zie bijgaande grafieken FP 4, FP3 en FP 1.

- Mijn houtverbruik* is nu door het gebruik van de FlammenPilot met ongeveer 25 % gedaald.

* (jaarverbruik in de zachte winter vorig jaar: 7 stère en gemiddeld ca. 9 stère; vrijstaand huis bouwjaar 1918; spouwmuurisolatie; voorzetramen en vliering geïsoleerd met steenwol)

- Ik hoef nu niet meer op te letten, dat doet mijn assistent nu veel beter! Het akoestische signaal hoor ik ook op mijn werkkamer op de eerste verdieping.

- De temperatuur in de woonkamer is nu zelfs veel constanter. Geen te hoge temperatuur pieken meer! (22-24 graden). De FP werkt eigenlijk tegelijkertijd als een soort houtkachelthermostaat.

Aandachtspunt:

-Wanneer de FP en/of de houtkachel in de zon staat dan zal de FP in de war raken. Zonlicht is ook vuur en heeft dus ook dezelfde infraroods infrarood frequentie als gewoon vuur. (reflectie infraroodlicht via kachelruit).


Hieronder nog een paar kritische opmerkingen, die eerder door enkele forumleden werden gemaakt, en nu voorzien van mijn commentaar.
“Als ik het begrip 'later dan ik zelf zou vullen' op mijn stookgedrag projecteer, dan ligt je volgende houtvulling eerst lang te smeulen voordat de vlam er in schiet. Hmmm, volgens mij niet de schoonste stookmethode”.
Mijn ervaring is dat elke volgende houtvulling weer snel vlamvat en het argument van te lang doorsmeulen herken ik zeker niet. Gewoon ervoor zorgen dat je droog hout stookt in combinatie met voldoende zuurstof.
“mm. Als je later bijvult, neemt inderdaad je houtverbruik af. En misschien neemt je rendement toe, maar je nominaal vermogen ook.
Het maakt nogal uit of je elke keer 1 blokje bijlegt, of meteen 4 blokken. Voor beide situaties geldt een ander moment van bijgooien, en ik kan me niet voorstellen dat dat apparaat weet hoeveel je er bij doet. Voor 200.- blijf ik sceptisch”.
Het maakt niet uit of je er 1 kg, 2 kg of 3kg bijlegt. De FlammenPilot geeft pas een signaal wanneer er een bepaald vlambeeld (niet waar te nemen met het menselijk oog) wordt gelezen met infrarood sensoren.

Dus dat kan na een half uur zijn of na 1,25 uur zijn (bij 2 kg hout = 1,6 kg/uur =netto 5,7kW/uur) , maar ook na 1,5 uur (bij 3,0 kg hout = 2 kg/uur = netto 7,4 kW/uur). Bij verschillende hoeveelheden hout horen dus wel degelijk verschillende brandtijden voordat het bijvulsignaal hoorbaar is! Anders zou je ook gewoon een goedkope kookwekker kunnen instellen op een vaste tijd!
Een typisch geval van "onvoldoende oorzaak/gevolg". Als je later hout bijvult, dan heb je minder hout verbruikt, dat is zeker. Maar of je daarmee hout BESPAART is niet bewezen. Je kachel geeft minder vermogen af, dus zal de CV eerder bijspringen. Het geld van je kuub minder hout kan naar de gasleverantie.
Mijn houtkachel is in gebruik als hoofdverwarming. Wanneer ik meer kW’s nodig heb per uur dan leg ik er 3 blokken hout in in plaats van 2. Het vuur is met 3 blokken natuurlijk heviger dan net 2 blokken, dus meer kW’s per uur.
En wanneer ik om 8.00 uur ’s-morgens begin met stoken in een echte koude periode dan wacht ik niet met bijvullen tot het volgende signaal. Dan zorg ik er eerst voor dat de woonkamertemperatuur minimaal 22 graden is geworden. Vanaf de derde stookbeurt bepaalt de FlammenPilot het bijvulritme gedurende de rest van de dag.

In mijn geval dus zeker een lager houtverbruik maar geen (extra) propaangasverbruik .

“Nee. Helemaal niks. We kennen allemaal de kwaliteit van moderne elektronica. Peperkoek. Prulzooi. Het publiek op dit forum koopt geen hout bij bouwmarkten. Het merendeel betaalt helemaal niets voor hout en weet hoe een kachel te stoken. Voor batchgestookte massakachels werkt zo'n ding al helemaal niet. Verder kun je ook te lang wachten met opleggen en van die te laat opgelegde smeulende klos een creosootbom maken. Hout stoken blijft een bezigheid waar je je hoofd bij hoort te houden, als je het op alle fronten goed wilt doen.

Die vlammenpiloot is een mooi gadget voor gezelligheidsstokers met teveel geld. En te weinig verstand.

Vooraf stellen dat de kwaliteit van moderne electronica, peperkoek of prulzooi is vind ik veel te kort door de bocht! Het betreft hier geen product van Chinese makelij.
Waar zou je zijn zonder smartphone , pc, cv- thermostaat, wasmachine, wasdroger, magnetron , digitale camera, boordcomputer in de auto, afstandsbediening voor tv en/ of cd speler et. etc.?

Voor massakachels/tegelkachels is de FlammenPilot ook instelbaar, er zitten namelijk 2 functies op.
De FP werkt dus zowel bij kachels met warmteopslag als bij kachels zonder warmte opslag.
In beide situaties wordt de vlammendichtheid gemeten. Bij kachels zonder warmteopslag wordt het juiste moment gevonden om weer hout bij te leggen.
Bij een massakachel geeft de FP een signaal op het moment dat de primaire verbrandingslucht kan worden afgesloten nadat het vuur vanaf de start goed op gang is gekomen, en als het punt bereikt is waarop het vuur minder zuurstof nodig heeft.
Zodoende wordt alle vrijkomende warmte daarna zo veel mogelijk opgeslagen in de massa rondom de brandkamer.

Ook wanneer je niets voor je hout betaalt blijft het eenvoudigweg een zinvol hulpmiddel.
De milieuwinst is wat mij betreft zelfs nog belangrijker dan een besparing in euro’s.

En ja……….natuurlijk moet je zelf ook je hoofd erbij houden, maar ik heb in ieder geval geen creosootbom gezien de afgelopen 3 weken. Ook aan het einde van de verlengde gloeifase nog steeds geen zichtbare rook uit mijn schoorsteen gezien!

En waarom moet je de hele dag zelf stand-by blijven; er zijn toch ook zeker nog andere leuke dingen die je met je volle aandacht tussentijds kunt doen?

Ik wil in ieder geval geen slaaf zijn van mijn houtkachel!
Laatst gewijzigd door sprokkelhout op 24 jan 2015, 05:23, 6 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie