batch rocket 314 - pizza oven bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door cee »

Hai,

Voor een aankomend project zou ik hier toch even jullie mening willen weten.

Ik zou graag een pizza oven bouwen (in leem) die aangedreven wordt door een batch rocket stove 314 die eronder staat. Dat zou ervoor zorgen dat ik niet telkens as uit de oven moet opkuisen.
De pizzaoven dient dan als eerste bell, de ruimte onder de bell is dan voor de helft de batch rocket oven, geisoleerd welliswaar, en de andere helft zou dan als tweede bell dienen die eventueel nog verder loopt in de vorm van een verwarmde bank.

Als eigen bedenkingen vraag ik me af of ik de hitte/vlammen die uit de riser komen geen zwenk in de goeie richting zou kunnen geven met een 45° hoek als einde?

De basis van deze tekening is een 177, dus de rocket zou ook nog iets meer achteraan de pizzaoven uitkomen...

De diameter van de riser zou 18.5 bedragen, ik heb ooit eens een excel gevonden van iemand hier die dit handig in cijfers uitzet voor de rest van de batch rocket, maar wie weet zijn die verhoudingen ondertussen weer wat fijn getuned?

riser diameter 185 / riser oppervlak 3.14 / hoogte vuurkamer 402 / breedte 268 / diepte 535
hoogte brievenbus 268 / breedte brievenbus 67 / opp. p-channel 13cm²
hoogte riser min. 1071 beter 1339 (dus die komt ergens halverwege m'n pizzaoven uit)

Als bijkomendheid zou de voordeur van de oven tijdelijk kunnen dienen als bypass klep, tot die brult dat het goed is en ik z'n uitgang daar ook dicht kan zetten...

En wat is nu alweer het warmste deel van de riser? Ik heb nog 2 deftige stukken vuurbeton (500 x 500 ongeveer) liggen waaruit ik dat stuk van de riser dan gerust uit kan maken.

Andere tips/verbeteringen/ideeën zijn ook altijd welkom, zoals zo veel zal het een low budget ding moeten worden, vuurstenen voor de minder warme delen van de kachel en oven heb ik al (18.5cm x 37cm x 5.0cm), voor het deftig afsluiten van de voorkant van de batch rocket zoek ik wel nog een low budget oplossing.

Afbeelding

Of kan ik om low budget te werken beter werken met een eerder design van rocket stove?
Afbeelding
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door ritsaert snijder »

Cee,
excelblad staat in dit topic; viewtopic.php?f=3&t=3893

een tekening?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door peterberg »

Hi Cedric,

Deze rocket gaat niet goed werken als je hem zo maakt. De riser is dan weliswaar 314 cm2 maar het is een vierkante. Dat is een stuk ongunstiger als een ronde, de hoeken remmen. Voor de verhoudingen kun je een vierkant gelijk stellen aan een cirkel waarvan de diameter even groot is als een zijde van het vierkant. Dan wordt het dus 18,5 cm als diameter om mee te werken en wordt de vuurkamer kleiner. Het is maar een detail, maar het maakt wel groot verschil.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door cee »

Met een riser van 150 mm diameter kom ik met de hoogte van de riser iets beter uit, dan is die idealerwijs 1085 hoog, wat overeen zou kunnen komen met de bodem van de pizzaoven, dus opteer ik misschien toch om me er eens aan te wagen om een ronde riser in vuurbeton te gaan gieten. Is 1085mm lengte nog net in één stuk te gieten, of kan ik die beter in twee keer gieten?

Dan heb ik als voordeel dat ik die twee vuurbetonstenen die ik nog liggen heb als zijwanden kan gebruiken van de vuurkamer. en die andere vuurstenen zijn dan de bodem van de pizzaoven en de bovenkant van de vuurkamer

Bedankt voor die excel-file, een meer dan handige tool.

Ik ga ondertussen werk maken van een eerste deftige tekening op maat, maten van de cub-oven inclusief...
maar gezien m'n beperkte kennis van sketch-up ga ik daar toch een weekje over doen vrees ik.
De uitvoering zal pas in de lente van 2015 zijn, dus tegen dan moet het goed te doen zijn om er een goed plan van te kunnen maken....

Wordt Vervolgd
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door cee »

De leem oven/bell zou een binnendiameter krijgen van 90cm, wat mij een ideale ruimte lijkt om voldoende snel opgewarmd te krijgen, en toch nog voldoende plaats te bieden om pizza's of broden erin te steken. Daarbij komt 8cm dikte primaire laag (massa) + 8cm dikte isolatielaag +afwerking. Voor de mond van de oven reken ik 20cm extra langs de voorkant, dat zou moeten volstaan. Voor het gemak van hout verbranden zou ik de vuurhaard verlengen tot 60cm lang.

Dus de bell komt op een plaat van 126cm breed en 136 lang.
Interne hoogte van de koepel wordt dan 69cm (75% van de gekozen diameter)
Hoogte van de vuurmond wordt 43,5cm (63% van de interne hoogte)
Breedte nog nader te bepalen...

Wat zou ik nog kunnen doen om de wand van de koepel te beschermen tegen de hoge temperaturen die uit de riser komen?
En een elegante oplossing voor de voorkant onderaan zou ook handig zijn, ik kom momenteel niet op een inspecteerbare makkelijke oplossing voor de kacheldeur als de afsluiting van de onderste bell aan de voorzijde?

Deze tekening heeft reeds een accurate schaal, iemand tips hoe je koepels maakt met sketch-up?
Afbeelding
Bijlagen
PBR.2.skp
hier de skp versie...
(241.82 KiB) 87 keer gedownload
Laatst gewijzigd door cee op 14 nov 2014, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door deleted »

Cee,

Deze vraag is al meermaal opgepopt, maar ik stel ze toch nog maar eens: Waarom geen white-oven bovenin een single bell ?
Eenvoudiger uit te voeren en praktischer in gebruik lijkt mij.

G
maar gezien m'n beperkte kennis van sketch-up ga ik daar toch een weekje over doen vrees ik.
Steile leercurve !

iemand tips hoe je koepels maakt met sketch-up?
Gronvlak tekenen (cirkel) en boog plaatsen in de vorm van de koepel. Dan via de 'follow me' functie de boog de cirkel rond draaien.
https://www.youtube.com/watch?v=-hj_I1s6qLw
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door cee »

Een white oven klink inderdaad goed, maar als uitzicht vind ik die lemen koepel een heel stuk decoratiever.
In huis zou ik direct voor een white oven gaan, maar deze versie zou buiten vlak aan m'n terras komen te staan, en dan past zo'n hoog recht bouwsel heel wat minder.

Anders moet ik zorgen voor kanalen in de leem waar de warmte langs/door kan gaan, en dan maak ik het me nog een pak moeilijker dan nodig, of niet?

Als afwerking van die bovenste bell had ik namelijk iets in deze trent in gedachten...
Afbeelding

PS: ben aan het oefenen met de koepels in sketch-up, maar het doet toch nooit echt wat ik wil tot nu toe...
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door deleted »

Cee,

OK. Ik was inderdaad aan een kachel voor binnen aan 't denken.

Mooie leeuw trouwens, maar in ons natte klimaat zal er wel een dak op zo'n gewelfde leemoven moeten.

Ik neem aan dat je de historische broodovens al bestudeerd hebt ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door ritsaert snijder »

Cee,
het is waar dat een white oven wat meer werk is, maar in het kader van jouw ambities (RBB, koepel, leeuwafwerking) valt dat wel mee. Je hebt ook nog de aanhangers van de grijze oven (een witte oven met de mogelijkheid om de rookgassen door de oven te laten blazen, zoals bijvoorbeeld bij Franse houtgestookte broodovens)
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door cee »

Bedoel je dan een "Le four à gueulard"?

Dat is inderdaad ongeveer wat ik zou willen, maar dan met de rocket batch als motor,
je ziet ook dat ze daarbij een hoek zetten op de locatie waar de vuurhaard met de oven in contact komt via een buis, zodat de rookgassen en vlammen zich mooi in de oven verdelen... Misschien hebben de fransen wel als eerste de rocket stove uitgevonden?

Afbeelding
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door ritsaert snijder »

Precies; Le four à gueulard. Ik ga zelf het bell principe gebruiken voor de oven. Met een lager liggende uitgang. Maar ik gebruik dat alleen voor de opwarm stand. De oven staat daarbij weer in een bell, zodat je kan schakelen naar een witte oven. Probleem is wel dat je dan de zeer hete gassen moet sturen en de ruimte moet geven. De riser moet daarbij ook lang genoeg zijn.

In mijn eerder gebouwde oven op basis van een 314 haalde ik met de oven in een uur 480 graden. Dat is ideaal voor een pizza. Als je een 314 direct in een oven laat blazen en je wil tegelijk bakken dan ontstaan er problemen.
groet!

Ritsaert
docbb
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:04

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door docbb »

OK wordt het in Japanners geschreven, maar google is hij niet onze beste internet vriend?

een Japanse "rocket stove" en "four à gueulard" (en français dans le texte)
Afbeelding Afbeelding

klikken hier
Afbeelding


NB: rijser diameters : ~160 x 120 mm
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door ritsaert snijder »

Bekende plaatjes :) . In de Franse oven bak je het brood eigenlijk in de schoorsteen, althans dat lijkt zo op de plaatjes. De gueulard blaast de rookgassen in de goede richting, dat zal ook fijn zijn op het moment dat de deur open staat.

Ik weet niet of een Franse broodoven alleen wordt verwarmt en dan wordt gebruikt op de warmte van de massa? Lijkt me wel....

Je kan de oven ook hoger maken en dan gebruik maken van de bell werking. De schoorsteen ingang moet dan wel omlaag. Ik heb de afgelopen jaren geëxperimenteerd met witte ovens op basis van een RBB 314 waarin ik naast brood ook pizza's heb gebakken.

In mijn nieuwe oven (begin volgend jaar) wil ik een grijze oven met een gueulard voor een snellere opwarming. Met een Franse schuifovendeur, want een openslaande deur is onhandig en een Franse deur geeft een opening aan de onderkant. Het wordt een wat hogere oven met wat bell werking en dan wordt de riser ook niet afgebogen. Mijn oude oven was ook vrij hoog en dat ging prima.

De oven staat vervolgens hoog in een bell en kan dus ook worden gebruikt als een witte oven. Opwarmen met de gueulard (dat is bij mij dus gewoon een afsluitbare opening) en vervolgens op temperatuur houden als witte oven.

Je kan er ook mee flame grillen en roken.

De restwarmte gebruik ik voor een warmtebank (misschien ook nog een registertje).
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: batch rocket 314 - pizza oven bell

Bericht door cee »

Verdorie, de japanners zijn me voor ;)

Hoe werkt zo'n franse schuifovendeur?

Gisteren al eens gespeeld met m'n vuursteenblokken, met een te hoge brievenbus, zonder p-channel en een vierkante riser van 18,5cm diameter, na enige tijd gingen de vlammen in de riser toch een 20-tal cm hoog, dat terwijl het buiten ferm fris was en er nergens isolatie was aangebracht zodat de riser eigenlijk z'n temperatuur nooit deftig kon opbouwen. Af en toe had die er echter geen zin en stokte m'n stook, met veel rook als gevolg, zal wel aan het gebrek van P-channel liggen. filmpje van de test/speel stook ga ik morgen plaatsen.

Ook nog wat verder met sketchup gespeeld...

Zou de betonstructuur rond de Batch rocket in isolerend beton gieten alsook de wanden van de zitbank (perliet als additief)
Afbeelding
Bijlagen
PBR.3.skp
versie 3 van de PizzaBatchRocket 177
(357.19 KiB) 123 keer gedownload
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Plaats reactie