Altech gourmet kachel geeft weinig warmte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ina

Altech gourmet kachel geeft weinig warmte

Bericht door Ina » 06 nov 2014, 20:29

Afgesplitst van viewtopic.php?f=3&t=722 (Pietje)
Speksteenkachel schreef:Hoe meer massa een kachel heeft, hoe langer hij de warmte vasthoudt.
Zware speksteenkachels/finovens (2000kg+) hoef je vaak maar 1x per 24 uur te stoken mits je huis niet te veel warmte verliezen heeft natuurlijk.
Ik bezit een Altech gourmet kachel en stook de hele dagmaar krijg de temperatuur niet boven de 18 graden terwijl de buiten temperatuur nog boven de 10 graden is Het huis is goed geïsoleerd Wat doe ik fout

JantjeV8

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door JantjeV8 » 07 nov 2014, 07:43

Geef eens wat meer info Ina, dan kunnen er wat suggesties gedaan worden.

Wordt je kachel wel heet aan de zijkant, anders gezegd: laad de speksteen zich goed op?
Hoe stook je, hou je de vlam er in?
Is het hout droog genoeg?
Het hout op de juiste manier in de vuurhaard stapelen kan ook veel verschil maken. Je kunt daarmee de vlammen een richting in sturen.

WillemLimmen

Bericht door WillemLimmen » 07 nov 2014, 08:50

@repel101 -> zou je er een Bell bij kunnen plaatsen? (zie item van Pieke -> 'mijn eerste "lanceerpoging" bell'.

Wellicht kun je die bell ook voorzien van massa?

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 07 nov 2014, 11:04

Ina, kan je op de een of andere manier meten wat de temperatuur is van de rookgassen die de schoorsteen in gaan? Als die mooi laag is, dan moet de warmte door de kachel opgenomen en afgegeven worden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Ina

Bericht door Ina » 07 nov 2014, 12:57

JantjeV8 schreef:Geef eens wat meer info Ina, dan kunnen er wat suggesties gedaan worden.

Wordt je kachel wel heet aan de zijkant, anders gezegd: laad de speksteen zich goed op?
Hoe stook je, hou je de vlam er in?
Is het hout droog genoeg?
Het hout op de juiste manier in de vuurhaard stapelen kan ook veel verschil maken. Je kunt daarmee de vlammen een richting in sturen.
Ja de kachel wordt wel warm Het hout is droog maar misschien niet klein genoeg Mijn Altech is 3 jaar oud maar heeft een gescheurde steen aan de binnen kant maar dat zou geen probleem moeten zijn

Ina

Bericht door Ina » 07 nov 2014, 12:58

Pietje schreef:Ina, kan je op de een of andere manier meten wat de temperatuur is van de rookgassen die de schoorsteen in gaan? Als die mooi laag is, dan moet de warmte door de kachel opgenomen en afgegeven worden.
Hoe zou ik dat moeten meten?

Mees*

Bericht door Mees* » 07 nov 2014, 16:50

Wij hebben ook een ALtech gehad, waarmee we het loeiheet stookten in de kamer, voor een deel soms veroorzaakt door de pijp die je zo mooi roodgloeiend kon stoken.
Nu stoken we in een massakachel die niet meer dan handwarm wordt en onze woonkamer behaaglijk warm houdt.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 07 nov 2014, 17:28

Als je 'mooi' wil stoken, moet er inderdaad vrij klein hout op. Beter veel kleine dan 1 grote. Die gaat alleen maar liggen gloeien (=foute boel door de pijp jagen).

De stalen mantel van de kachel zou loeiheet moeten worden, dan is je speksteen ook zo warm. Ik stook onze Lotus met een uur of 1,5 al lekker warm, en die is zwaarder dan uw Altech. Door het ruitje wordt lekker veel directe warmte afgegeven.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 07 nov 2014, 17:29

Ina schreef:
Pietje schreef:Ina, kan je op de een of andere manier meten wat de temperatuur is van de rookgassen die de schoorsteen in gaan? Als die mooi laag is, dan moet de warmte door de kachel opgenomen en afgegeven worden.
Hoe zou ik dat moeten meten?
Ehhh, temperatuur meet je met een thermometer...

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 07 nov 2014, 17:56

Infrarood thermometer lenen.
Of kopen, met een bereik van ongeveer 350 graden voor 25 euro op MP.
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

hotglass

Bericht door hotglass » 07 nov 2014, 20:00

Robert,

Heb je al overwogen om contact op te nemen met de verkoper/ cq kachel-plaatser en die je vragen omtrent de kwaliteit van de kachel te laten beantwoorden?

Ik heb jaren terug ook eens een met speksteen bekleding onding gekocht en moest er achter komen dat mij voor veel(?)
geld een oor aangenaaid is. De kachelbouwers scheppen er blijkbaar plezier in om onervaren kachelkopers op basis van de goed naam van de echte speksteenkachel een prul aan te smeren waarbij het speksteen ongeveer de waarde heeft van
plastic schrootjes een een blokhut.

Groet

Ed

Erikvr

Bericht door Erikvr » 07 nov 2014, 20:30

Dit topic is overigens van 2008, ik weet niet of Robert nog bezig is met dit probleem.
groet,
Erik

hotglass

Bericht door hotglass » 07 nov 2014, 20:39

hahahha, nu voel ik me wel wat beet genomen :oops:

groet uit een ver verleden :lol:

WillemLimmen

Bericht door WillemLimmen » 07 nov 2014, 22:13

@hotglass; ik had ook niet gezien dat Ina een draadje van 6 jaar terug gebruikte..

Ik was nog wel zo snugger om niet verder in te gaan op die vraag van 12-nov-1895 over dat aansluiten van twee draadjes aan een bolletje..

Groet Willem

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 07 nov 2014, 23:11

De vraag van Ina is recent... Ik heb het topic gesplitst!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Plaats reactie