nefit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
petertwigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2014, 01:27

nefit

Bericht door petertwigt »

betreft proline HRC24
regeling moduline 100
1) waterzijdig ingeregeld door Joep van de Ven cv Tuning
desondanks slaat ketel maar 1x per uur aan en brand vervolgens gedurende 20 min enz enz
de regeling moduline 100 reageert dus veel te laat
het opwarmen gaat dus goed maar het op temp houden niet thermostaat zou moeten reageren ongeveer 6x per uur
heeft iemand ervaring met deze ketel en thermostaat en/of een idee wat er aan de hand is want ik zit dus nog met het zelfde probleem als voor de inzet van cv tuning
wat wel verbeterd is betere verdeling van de warmte tussen de verschillende ruimtes
maar door maar 1 start per uur koelt het sterk af in huis regeling zou moeten reageren bij een verschil van 0.5 gr volgens Nefit
thermostaat blijft 23 gr aangeven maar het voelt als 20 gr todat de ketel weer aanslaat
hoop dat iemand hier iets over kan zeggen
alvast bedankt
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: nefit

Bericht door kockie »

Je hebt het over gevoel, maar heb je al gemeten?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: nefit

Bericht door JantjeV8 »

Precies, hangt de thermostaat wel centraal, en niet om een hoekje o.i.d. En de huidige buitentemperaturen doen een gemiddelde woning echt nog niet een graad per uur in temperatuur dalen, dus hoeft de thermostaat weinig in te schakelen.

Meet eerst maar eens wat de temperatuur is.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: nefit

Bericht door SanderL »

Als de ketel afgeslagen is dan verdwijnt het vlammetje in het display van de thermostaat.
Zodra je de knop iets naar rechts draait, totdat het display een halve graad hoger aan geeft dan de gemeten temperatuur, dan zou de ketel weer aan moeten slaan. Het vlammetje verschijnt dan weer.

draaien aan de knop betekent een rondje verschijnt rechts boven in het display en de gewenste temperatuur is zichtbaar. Stoppen met draaien, na enkele seconden is de gemeten temperatuur weer zichtbaar.

Je kunt de thermostaat ook nog ijken, maar dat is volgens mij niet de oorzaak van het probleem dat je aan geeft.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: nefit

Bericht door Ingir »

Ik vermoed eerder dat de ketel te zwaar is en niet laag genoeg kan moduleren in de tussenseizoenen. Hier hebben we het zelfde probleem (oudere HR-ketel 8-30kW en benodigd 0-4 kW) maar dankzij de vloerverwarming (=warmtebuffer) valt het pendelen wel mee. Je zou kunnen beginnen met de aanvoertemperatuur te verlagen tot 40-50°C en/of het vermogen van de ketel te beperken tot het minimale vermogen. En dan met koudere dagen iets meer ruimte geven.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: nefit

Bericht door deleted »

Waarom koppel je dat niet terug met je CV-man ?
Ik vind ongefundeerde anti-reclame al net zo erg als als ongefundeerde reclame.

G
petertwigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2014, 01:27

Re: nefit

Bericht door petertwigt »

@ Gandalf hoe zo ongefundeerd ik maak geen reclame niet positief niet negatief niks van dit alles ik beschrijf mijn ervaring met de new ketel dit nadat joep van de ven cv tuning waterzijdig heeft ingeregeld dat leek mij een goed idee om een installatie goed te laten in regelen
Heb contact gehad met joep en hem op de hoogte gesteld van mijn ervaring en het stook gedrag van de ketel volgens joep is er een probleem met de hoofdregeling in dit geval moduline 100 geeft veel te laat signaal aan de ketel volgens joep is het zo als al de radiatoren open staan de ketel 6 starts per uur zou moeten maken hij komt een keer lang met andere thermostaat om een test te doen
ben in afwachting en heb wel vertrouwen in joep van de ven
tot zover
peter
Laatst gewijzigd door petertwigt op 10 nov 2014, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
petertwigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2014, 01:27

Re: nefit

Bericht door petertwigt »

antwoord aan andere reacties
joep heeft installatie in april jl gecontroleerd en ingeregeld
ketel instellingen
1) ketel temp 70 graden
2) 6.7 kw= 28 % vermogen
3)pomp min op 50
4) pomp max op 60
5 na draai 1 min
mvg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: nefit

Bericht door deleted »

petertwigt schreef: thermostaat blijft 23 gr aangeven maar het voelt als 20 gr todat de ketel weer aanslaat
En daar heb je ook al een gewone thermometer naast gelegd ?
Geeft de thermometer hetzelfde als de thermostaat aan dan is het normaal dat de ketel niet aanslaat bij 23°C.
Geeft de thermometer iets anders aan dan de thermostaat, dan is de thermostaat defect.

G
petertwigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2014, 01:27

Re: nefit

Bericht door petertwigt »

joop van de ven heeft de thermostaat gecontroleerd (gemeten)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: nefit

Bericht door deleted »

Dus samengevat: de installatie werkt naar behoren.
Hij slaat niet aan omdat het 23°C is in de referentieruimte(gemeten en gecontroleerd), maar het voelt kouder aan.

Wat kan het zijn ?


De gevoelstemperatuur hangt af van de luchttemperatuur, de stralingswarmte(gemiddelde temperatuur muren, plafond en vloeren), de luchtvochtigheid en de luchtverplaatsing.
De thermostaat meet enkel de luchttemperatuur.

Voor de hand liggende verklaring zou dus bij de 3 andere factoren gezocht moeten worden.
Grote ramen met weinig zon ?
Veel koudeval ? Luchtverwarming met forse ventilatoren ?
Te hoge debieten van verluchting ? Tocht ?
Vochtigheidsgraad te hoog ?
Erg koude buitenmuren in combi met veel convectieverwarming ?

G
petertwigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2014, 01:27

Re: nefit

Bericht door petertwigt »

dubbel glas maar merk dat er wel veel kou afkomt dat voelt als tocht (koude benen )
merk dit bij 1 raam in woonkamer voorkant
1 radiator onder raam geeft minder opstijgende warmte dan radiator 2 onder raam woonkamer achterkant
Plaats reactie