De kleur licht van LED lampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door JantjeV8 »

Ja, bij Sesamstraat op de hoek zit nog zo'n winkeltje.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door SanderL »

Ik vind in een werkruimte zeer wit licht heel prettig. Ik ga het in meer ruimtes uitproberen, eens kijken of het bevalt.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door SanderL »

Vandaag op de overloop en in de kleine slaapkamer een led lamp aan het plafond gemonteerd. Via een Chinees twee 6400K 10W. Led-lampen aangeschaft. Het licht vind ik heel mooi, het lijkt net of er een rond gat van zo'n 8 cm. in het plafond zit waar daglicht doorheen valt. In Nederland zijn we dat koude licht niet gewend, maar ik vind het resultaat heel mooi, de ruimte lijkt nu ook veel hoger door de plafondlamp.
Voor de prijs hoef je het niet te laten, de lampen waren € 9,- per stuk incl. Verzenden.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door swake »

Hier wordt ook alles naar LED omgetoverd. Keuze is echter 'warm white', zeg maar 2700°K. Reden hiervoor is dat een hogere kleur-temperatuur niet past in ons interieur. En we dat eigenlijk ook niet 'cosi' vinden.
In de werkplaats en aanverwanten is er wel kouder licht te vinden. En meestal is dat ook veel feller.

Sourcing rechtstreeks in China voor zowat 50% van de spullen (individuele lampen en strips, voedinskes, dimmers en andere pruts).

De woorden 'Koud' of 'Cool' en 'Warm' worden bij het verbloemen van de licht kleur-temperatuur eigenlijk omgekeerd gebruikt. Als je het graag eenvoudig wilt onthouden kan dat op de volgende manier: Beeld je in dat je naar een verhit stuk staal kijkt, hoe heter dat stuk staal gestookt wordt hoe 'witter' het zal ogen. Onderaan de schaal begint het bij donker rood tot oranje gloeiend en dan geel (2700°K) en zo gaat het verder naar boven tot het wit (6000°K) gaat gloeien en vervolgens zelfs licht blauw (10000°K en hoger)

Let er wel op dat het licht spectrum van LED's en met LED uitgeruste producten (computerschermen, de nieuwste auto dashboards, smartphone's,...) zeer beperkt is. Vaak zit er een redelijk felle blauwe component in welke we niet opmerken omdat onze ogen weinig gevoelig zijn voor dat blauwe licht. Bij echt hoge/langdurige blootstelling hieraan zal dit schadelijk zijn voor onze ogen, dit in vergelijkbare zin als bij veel ander 'niet zichtbaar' licht zoals UV licht of sommige IR bronnen. Het is net omdat men dat 'licht' niet kan zien dat men er niet bewust van wordt.
laurascheenstra87
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2016, 15:23

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door laurascheenstra87 »

Dan zou ik inderdaad ook gaan voor de warmwit (2700k) voor een wat geler licht.
Lampdesigner
Plaats reactie