De kleur licht van LED lampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Steve
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:21

De kleur licht van LED lampen

Bericht door Steve »

Ik sta voor een mysterie en ik hoop in dit forum meer te weten te komen. Waarom is de kleur van het licht van een gemiddelde LED lamp voor huiselijk gebruik koud en onaangenaam? Zelfs de lampen van 2700K lijken vaak meer op TL licht dan op gloeilampenlicht. Het is mogelijk om LED meer gelig te laten zijn. Waarom gebeurt dat niet?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door kockie »

Die zijn er wel. Hangen al >2 jaar op mijn werk.

:!: :!: :!: :!: -Even voor de duidelijkheid: links naar webshops die led-verlichting verkopen gaan rechtstreeks naar Sesamstraat. Daarvoor geldt een 0-tolerantie als je op dit forum minder dan 200 posts hebt. :!: :!: :!: :!: -
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door hotglass »

Ha........die Kockie toch, heb jij ook een allergische reactie op led-lampen ontwikkeld? :mrgreen:


Groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door kockie »

Het kunnen wel prima lampen zijn, maar ik zit er op te wachten tot iemand zijn of haar eigen led-webshop gaat aanprijzen. Die hebben we de laatste jaren al vaker gezien en naar een klein straatje verwezen waar een muis, een grote blauwe vogel en een hond met elkaar spelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door hotglass »

:lol:


Ja, ik ken Sesamstraat .....
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Lieve »

De kleur van een led lamp hangt samen met de spanning, doe je die een beetje lager dan krijg je veel roder licht.
Zuiver led licht is blauw.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Paul Joosten »

kockie schreef:Die zijn er wel. Hangen al >2 jaar op mijn werk.

:!: :!: :!: :!: -Even voor de duidelijkheid: links naar webshops die led-verlichting verkopen gaan rechtstreeks naar Sesamstraat. Daarvoor geldt een 0-tolerantie als je op dit forum minder dan 200 posts hebt. :!: :!: :!: :!: -
Zit ik net niet meer in de gevarenzone :fff Ik koop mijn lampen bij de Chinees zonder verzendkosten maar lagere temperatuurkleur dan 2700K is ook daar niet ruim voorhanden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Steve
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:21

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Steve »

kockie schreef:Die zijn er wel. Hangen al >2 jaar op mijn werk.

:!: :!: :!: :!: -Even voor de duidelijkheid: links naar webshops die led-verlichting verkopen gaan rechtstreeks naar Sesamstraat. Daarvoor geldt een 0-tolerantie als je op dit forum minder dan 200 posts hebt. :!: :!: :!: :!: -
Kockie, heb even je site bekeken. Je maakt geen geheim van je bestaan, dat is mooi. Fijn dat je nog zoveel plannen hebt. Dat fenomeen is mij bekend.
Wat betreft de LED lampen. Ze zijn er wel. Dat geloof ik ook. Maar waarom moet ik als eenvoudige particulier eerst vijf foute lampen kopen voordat ik iets gevonden heb? Ik begrijp serieus niet, dat na een jaar of tien ontwikkeling de LED lampen nog steeds niet allemaal praktisch zijn? :shock:
Steve
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:21

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Steve »

hotglass schreef:Ha........die Kockie toch, heb jij ook een allergische reactie op led-lampen ontwikkeld? :mrgreen:


Groet,

Ed
Afgezien van de kleur van het licht ben ik een absolute fan van LED verlichting. Voornamelijk door de energiebesparing. Wij hebben thuis nogal wat spotjes (a 50 Watt). Die hebben we vervangen door LED spots van 4 Watt. Dat scheelt een slok op een borrel qua energie verbruik. En de kleur en het soort licht is echt goed.

Beste Ed, blijkbaar ben jij minder enthousiast over LED. Mag ik weten waarom je een allergie hebt tegen LED lampen?
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door PaulBE »

Dat vind ik ook een groot nadeel aan led lampen.

Koop je twee verschillende merken van 2700K, of zelfs verschillende types van een zelfde merk, met idem vermogen, idem straalhoek, idem alles op papier, dan zie je (soms?) nog een duidelijk een kleurverschil.
Dat is in elk geval mijn ervaring (met lokaal gekochte merken).
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door hotglass »

Steve schreef:
Beste Ed, blijkbaar ben jij minder enthousiast over LED. Mag ik weten waarom je een allergie hebt tegen LED lampen?

Hallo Steve, dat komt door de regelmatige "forum -rape" door een stelletje onbeschofte led-lamp verkopers.
De tegenzin is daardoor groter als het energievoordeel. Als de markt met bijbehorende commerciële elementen volwassen is geworden, de cowboys zijn vertrokken kijk ik er wel weer eens naar.


Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door ritsaert snijder »

Bijval!
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en de branduren die op het doosje staan ook eens gehaald gaan worden, op z'n minst voor meer dan de helft van het aantal lampen. Die dure ***dingen hebben me al veel geld en teleurstelling gekost.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Paide »

Daar waar de chinezen de spaarlampen markt binnen twee jaar verpest hadden met goedkope, flikkerende en kille lampen, is ze dat bij LED binnen een paar maanden gelukt.
Sterker nog, voor veel mensen is LED synoniem geworden met onaangenaam, fel en kil licht.
Daarnaast wijkt de Nederlandse smaak voor kleurtemperatuur wat af van de rest van de wereld. Het liefst hebben we een gelig kaarslichtschijnsel als binnenverlichting, waar de rest van de wereld liever daglichtbenadering heeft.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door holtere »

Mijn grootste bezwaar is wel dat je gedimde ledlampen altijd in een horrorfilm terecht komt. Je tafelgenoten zien er uit als opgewarmde lijken of op z'n minst zwaar zeeziek. Je eten als uit de film Soylent Green.... :mrgreen:
Ongedimd gaat het nog wel maar voor de rest :cry:
Trouwens met dimmen en spaarlampen hetzelfde....bij gebrek aan beter branden hier 8 stuks 40W lampen boven de eettafel.

Grz,
Holtere
Plaats reactie