Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Hallo allemaal, ik zal hier even opnieuw beginnen om het allemaal wat overzichtelijker te houden.

Mijn naam is Rob en ik woon in een klein dorpje in het mooie Limburg.

Ik woon sinds 2 jaar samen met mijn vriendin in een oud huis van 1953 welk wij helemaal aan het renoveren en verbeteren zijn. Zo hebben wij op de begane grond 60m2 overal vloer verwarming en is de vloer extra goed geïsoleerd, ook heb ik alle verdiepings dekken goed geïsoleerd, komend jaar staat het complete dak nog op ons verlang lijstje.

Nu dan mijn hout cv projectje:

Ik heb van een maat van mij een heel oude Buderus hout cv kachel gekregen, zo is het eigenlijk allemaal een beetje begonnen.
Nu heb ik de hout cv op 2x 500L open buffer vaten aangesloten welke in serie staan, en verder zit er ook nog een 200L boiler van Atag/Luigjes erop aangesloten, welke ik ooit ook nog een keer wil aansluiten op een zonnecollector.

Ik heb na de hout cv kachel eerst een mengventiel geplaatst om zo de kachel op een mooie temperatuur te houden.

Ik plaats hier nog even een schema en wat foto`s ter verduidelijking
Bijlagen
IMG_0642.JPG
IMG_0631.JPG
IMG_0633.JPG
IMG_0636.JPG
IMG_0635.JPG
IMG_0634.JPG
31-10-2014.jpg
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Verder heb ik gelijk eigenlijk al een paar vraagjes:

1: zit het expansie vat hier op de goede plaats? mag dat zo?

2: zit mijn beveiliging op de goede plaats? of is het beter als deze in de aanvoerleiding zit bij de hout cv dus in het stromings circuit ipv boven op de hout cv waar eigenlijk geen stroming is?

3: ik heb graag eerst mijn boiler warm en daarna de rest warmte naar de buffer, kan ik hier de 2 weg klep tussenuit halen en dan in de retour leiding een mengventiel plaatsen tussen de boiler en de buffer en de retour naar de hout cv?

Nog even ter info: er loopt een koud waterleiding naar de boiler en hierna loopt hij door de bestaande gas cv, dus als de boiler koud zou zijn, stookt mijn gas cv bij warmte vraag mijn water gewoon warm.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door Ruuben »

Op de foto lijkt je installatie, die professioneel oogt, al af. Daarom begrijp ik je vraag eigenlijk nietzo goed.

Water zet uit, en je wil alle uitzetting opvangen en toch onder druk houden.
Dus alles wat water bevat moet kunnen communiceren met het drukvat. Aan de koude zijde plaatsen is energie zuiniger en spaart het membraam. De hele installatie staat dus bloot aan dezelfde druk.

Ik zie je veiligheid niet in de tekening. De foto kan ik niet plaatsen, natuurlijk moet ie op een leiding zitten waar stroming of communicatie is. Waar zit dat blok nu op gedraaid? Logischerwijs hoort hij dicht bij je gevarenbron, je hittebron, bij jou dus 2.

Stomme vraag maar mag je overstort wel verticaal worden gemonteerd? Is ie 3 bar?
De tweeklepvraag begrijp ik niet. Waar zit de sensors daarvoor?

Het drukvat ziet eruit als 50 en geen 150 liter.

Wat is je gedachte achter de driewegklep aan de koude zijde van de radiatoren?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Hallo Ruuben,

Bedankt voor je reactie en je compliment dat mijn installatie professioneel oogt. Ik heb alles zelf geïnstalleerd.

Het veiligheids ventiel gaat open bij 3 bar en bij 95 graden, volgens de specificatie zou die horizontaal gemonteerd mogen worden.
Verder zit hij boven op de kachel gemonteerd en ongeveer 10 cm daaronder zit de aanvoerleiding vanuit de kachel naar de rest van het circuit.
Het zit wel allemaal in de zelfde waterkolom maar de plek waar het blok gemonteerd zit met de veiligheid etc. zit hoger als de aanvoer leiding, dus vandaar dat ik later na dacht dat dit misschien niet de juiste plek zou zijn en het beter is dat dit allemaal in de aanvoerleiding zit waar dan ook weer stroming van het circuit heerst. Maar dat wou ik hier graag na vragen wat daar het beste voor is.

Verder heb ik een thermostatische radiator kraan met afstand voeler op de aanvoer leiding naar de boiler, en de voeler zit op de retour leiding van de boiler.
Het idee was eerst de boiler verwarmen en daarna de buffers.
Alleen zie ik nu dat het water de weg van de minste weerstand kiest en eerst door de buffers gaat.

Daarom wou ik nu de thermische radiator kraan daar weghalen en tussen de retour van de boiler / buffer / houtcv nog een 3 weg mixventiel met afstandvoeler plaatsen (deze heb ik nog liggen) en zo eerst mijn boiler op temperatuur brengen en dan langzaam mijn buffer erbij betrekken. (zie rode cirkel in bijgevoegde tekening (plaats waar ik het mengventiel zou willen plaatsen)

Het expansie vat is nieuw, en is toch echt zeker weten 150 liter.

Het idee achter het mengventiel op de koude zijde van de radiatoren is dat mijn gas cv zijn eigen circuit behoud, en dat als mijn buffer ook warm is door mijn hout cv dat dan mijn gas cv hier warmte uit kan halen (bij mengen)

Heel verhaal, maar hoop dat je het een beetje begrijpt (en ik hoop dat het geen stom idee is)
Bijlagen
31-10-2014 aangepast.jpg
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Hallo allen. Zouden er misschien nog wat meer mensen kunnen reageren? Ik sta open voor alle krietiek en verbeterpunten.
Ben een beetje aan het kijken om met dit systeem zoveel mogelijk op warm water te besparen. En alle energie die dan nog overblijft te gebruiken voor de bestaande cv installatie.

Ideeen en meningen van andere zijn altijd welkom.

Gr.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door guus »

Meestal wordt de veiligheid op de warmste plaats gemonteerd ,
dus als het mogelijk is boven in de ketel en anders in de aanvoer leiding.

Je wilt kritiek nou dan kun je het krijgen :mrgreen: :
persoonlijk zou ik het hendeltje van de afsluiter van het expansievat er af halen en aan een tie-wrap er bij hangen.
Dit tegen het "perrongeluk" dichtdraaien hiervan de druk van de installatie vliegt dan omhoog :shock:
Ik heb dit al eens "uitgetest" na het vervangen van het expansievat ,
je schrikt je rot als je de drukmeter ziet lopen bij het aansteken van de ketel..... :fff

Voor de rest ziet het er zeer netjes uit.
Om te besparen kun je de leidingen nog isoleren.

Wil je de boiler alleen maar verwarmen met de houtkachel en niet uit de buffer ??
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Hallo guus,

Dat van dat hendeltje is een goed idee, ik had dat ook al overwogen.

De leidingen wil ik inderdaad nog gaan isoleren natuurlijk, maar misschien wou ik nog wat aanpassingen doen, en ik heb pas test gedraaid, vandaar dat ik de leidingen nog niet heb geïsoleerd.

Ik ben inderdaad nog een beetje aan het overwegen op welke manier ik de boiler zou willen verwarmen.

Ik dacht eerst gewoon met de houtkachel en als de boiler daarna warm is de resterende warmte in de buffers steken, maar ik was me dit weekend aan het bedenken dat ik ook gewoon met de houtkachel alleen de buffers kan verwarmen en dan warmte uit de buffers halen om de boiler weer te verwarmen.

Ik dacht zelf:
voordeel: ik kan de boiler ook verwarmen als mijn kachel uit staan, dan haal ik warmte uit de buffers
nadeel: dan moet ik weer een extra pomp inzetten om de warmte uit de buffers te halen richting de boiler

Heb ik toch juist zo?
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door guus »

Klopt helemaal.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Hallo Guus,

Wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb tekening wat aangepast.

Dus het zou zo moeten werken:
Blauwe cirkel - pomp monteren
Oranje cirkel - thermostaat kraan met afstand voeler

Met een extra pomp op die plek kan ik de boiler voeden met warm bufferwater, of in het begin met de kachel opstoken voeden met warmte vanuit de kachel.

Is de boiler op temperatuur dan gaat de thermostaat kraan dicht en voedt de kachel de buffers. Koelt de boiler af dan gaat de kraan weer open en voedt de pomp van de boiler de boiler warm water vanuit de buffers
Bijlagen
31-10-2014 wxtra pomp voor boiler.jpg
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Hout cv, 2x 500L buffer, 200L boiler, gas cv

Bericht door rob21tq »

Ik heb net nog even gekeken bij de installatie. Maar ik kan ook bij de oranje cirkel gewoon een pomp monteren en die aan en uit sturen met een pomp thermostaat.

Zo kan ik de thermostaat kraan weg laten op die plaats, dan zit de pomp wel op de aanvoer zijde van de boiler, maar ik heb op de retour bijna geen plek om een pomp te monteren heb ik net gezien.
Plaats reactie