Nieuwe CV hout kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Jeroen1 »

Hallo allemaal,

Na lang zoeken en lezen ook hier op het forum ben ik nu in de laatste fase van het aansluiten van een cv houtkachel. Ik heb gekozen voor een Schmitzker no4 die ik samen met een buffervat in Duitsland besteld heb. Het geheel werd inclusief alle onderdelen keurig op 3 pallets geleverd. Het is een 22kw kachel, 18,5 waterzijdig. Er zit een buffervat van 850l op (groter past niet in mijn kelder) en beneden een expansievat. Via een oude schoorsteen heb ik vanuit de kelder 2 leidingen naar zolder getrokken voor de aansluiting op de Nefit ecoline die daar al hing. Het geheel is 1 gesloten systeem met een pompset bij de kachel, een pompset bij de cv vanuit het buffervat en de pomp die al in de ketel zit. Heb ook meteen de schoorsteen onderhanden genomen en er een dubbelwandige RVS pijp (9m) doorheengetrokken en afgevuld met vermiculie korrels. Met een 2 tal kogelkranen kan ik kachel en buffer loskoppelen van het cv systeem. Omdat het cement in de schoorsteen nog moet uitharden ga ik begin volgende week pas proefdraaien. Een loodgieter hier uit het dorp heeft mee geholpen met aansluiten en die dacht ook zeer goed mee. De kachel heeft overigens een gegeregelde luchttoevoer die reageert op de warmte van de kachel. Een Nefit modulle regelt de pompen.

Volgende week kan ik, als daar interesse voor is, vertellen of het goed werkt.
gr Jeroen
Bijlagen
Buffervat
Buffervat
CV hout kachel
CV hout kachel
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door bertocello »

Hallo Jeroen, klopt het dat de buizen van en naar de kachel slechts 1 duims of 3/4 is, ik kan het zo goed niet zien op de foto.
Voor de rest prima appendages hoor.
Bertocello
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door JantjeV8 »

Heeft je kachel voldoende aanzuiglucht in de kelder?

Tuurlijk hebben we belangstelling
Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Jeroen1 »

De buizen zijn 1 duims. Aanzuiglucht voor de kachel gaat via een pijp aan de achterkant die de kruipruimte ingaat. De kruipruimte heeft ontvluchting aan meerdere kanten, dus in principe moet dat goed zijn. De kachel heeft naast een handbediende luchttoevoer ook een elektronische die de lucht regelt op basis van de temperatuur van de kachel.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Ruuben »

Gaaf man!

Het kachelgeheel ziet er wat opgepropt uit, komt er een ombouw of is het louter een stooklocatie?
Ik heb de smitzker 2!

Ontluchter in bovenste bufferleiding bij buffervat?
Slangetje/ buis aan overstort om schade aan onderliggende esbe pomunit of jezelf te voorkomen, perfect, maar hoe zie je dat ze geloosd hebben?

Kraan voor watts beveiliging? Om hem zoals in manual aanbevolen eruit te kunnen draaien om hem te testen?
Ik zou ook gedwongen buiten watts temp beveiliging om willen kunnen koelen.
Inlaatcombi op de koelleiding?

Kraan tussen boiler en drukvat?

Kun je pomp nog demonteren uit de unit nu hij zo dicht tegen de kachel zit?

Wanneer is je openingsfeestje?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Jeroen,

Zomaar wat opmerkingen.

- De bovenste aansluiting vanuit de cv-kachel naar de buffer zit aan de zijkant, maar deze buffers hebben toch ook een duimse aansluiting helemaal bovenop?
Ook de afvoer naar je cv zit op die zelfde hoogte. Eigenlijk kun je nu helemaal niets met de top van de buffer doen. De bovenste 100 liter wordt wel heet, maar kun je niet onttrekken uit de buffer.

- Blijft de manometer in het zicht? Want het is belangrijk dat je, voordat je gaat stoken, de druk kunt controleren.

- Zoals al eerder gemeld is een automatische ontluchter bovenaan je buffer belangrijk. Ook al is je systeem verder goed aangesloten, zodra er ergens lucht blijft hangen krijg je geheid problemen. En de eventuele lucht in de buffer gaat niet tegen de stroomrichting in terug naar je kachelontluchter.

-Je schrijft dat een nefit module de pompen regelt. Welke pompen regelt die dan, en op basis van welke gegevens doet deze module dat? Om wat voor soort module gaat het?

Voor de rest ziet het er wel goed uit. Hoewel de foto's te beperkt zijn om te kunnen zien of alles echt goed is aangesloten.
Begin wel met rustig stoken. Niet vanwege je schoorsteen, want die kun je eigenlijk al na een dag gebruiken. Tenzij je met cement wil zeggen dat je echt metselwerk hebt uitgevoerd. Maar de cement om de vermiculiet te laten hechten heeft geen lange droogtijd nodig.
Wanneer je rustig opstookt kun je ingrijpen wanneer iets niet goed werkt. Staat die kachel al direct op vol vermogen te stoken, is dat veel moeilijker.

Albert
Change, before you have to.
Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Jeroen1 »

Albert, Ruuben,

Dank voor alle opmerkingen.

Mbt de ketel / buffervat: De bovenste buizen zitten beiden op het hoogste aansluitpunt. Door de isolatie lijkt de ketel hoger. Er zit nog wel wat boven maar dat zal 50 l zijn of zo. Het aansluitpunt wat midden boven op de ketel zit heeft een automatische ontluchter.
Verder heeft de ketel richting CV 2 kogelkranen zodat je het systeem los kunt koppelen. De ketel staat in de kelder en de kachel op de begane grond, dus als de druk eraf is en de kogelkraan dicht kun je de kachel leeg laten lopen bij een uitlaatklep op kachelhoogte zonder je buffer leeg te laten lopen.

Mbt kachel: De kachel wordt nog verder omgebouwd met een oude zwarte marmeren schouw. Het is een inbouwhaard die mooi in dei schouw past. Ik zorg dat de meters zichtbaar blijven. De pompunit is nog goed te demonteren, zit met knelkoppelingen vast en ook de schouw zet ik zo neer dat die er nog uit kan.
Bij de Schmitzker kachel zit een control unit die de pomp bij de kachel regelt en de luchttoevoer voor het vuur. De Nefit module regelt de andere pompen. Het mooie van dit systeem is dat de Nefit niet in storing springt als je er warm water doorheen jaagt (waar anderen in het forum over schrijven) maar dat die afhankelijk van de buiten temperatuur je water op de juiste temperatuur aanvult. De basis is de Nefit Moduline 400 met buiten sensor aangevuld met een module voor de pomp, mengklep en retourklep. Nefit heeft dit speciaal voor de combinatie met de houtkachel ontwikkeld en ben dus benieuwd hoe dat werkt.

Ik hoop begin volgende week voor het eerst te gaan stoken, dan is de schoorsteen droog want die is meteen buiten opnieuw opgemetseld met pijp erin.

Waarom heb ik een kraan nodig tussen buffervat en drukvat?

Ja en het lozen van het water bewust op koper gezet en het klopt, je ziet dan niet meteen dat er geloosd is maar de optie dat je stoom door je kamer krijgt leek me ook niet optimaal. Dus ga ervan uit dat je het wel hoort. De watts test moet ik nog even nakijken.

Dank voor alle opmerkingen! En als jullie nog meer foto's willen dan roep maar

gr Jeroen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Ruuben »

Is je systeem al gevuld?

Kraan tussen buffer en drukvat is 100% gemak bij verwisselen.
Waar komen je overdruk ventielen op uit nu dan? Als het goed is zullen ze nooit aangesproken worden...
Je bovenste horizontale leiding naar buffer is beetje luchtvanger lijkt me, persoonlijk had ik er een ontluchter in gezet.

Doe je om het stuk kachelpijp boven je haard nog isolatiedeken?
Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Jeroen1 »

het systeem is nog niet gevuld dus een kraan plaatsen is misschien wel een goed idee, dank!
De overdruk ventielen gaan via een koperen leiding naar het riool, eerst in een metalen pijp die overloopt uiteindelijk in kunststof.

Om de pijp doe ik nog isolatie doek voordat ik de boel verder afsluit.

En mbt ontvluchting, zal ik nog eens naar kijken. Op het buffer zit een ontvluchting en de bovenste leiding loop uiteindelijk omhoog naar de kachel waar ook nog ontlucthing zit.

dank en gr Jeroen
Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Jeroen1 »

Hebben jullie trouwens ervaring met een trekbegrenzer? Die wordt door Schmitzker geadviseerd erbij te plaatsen in de schoorsteen, maar erg mooi vind ik dat nu ook weer niet...
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door guus »

Ik heb een Froling houtvergasser en daarbij wordt ook een trekbegrenzer geadviseerd.
Sinds ik deze heb geïnstalleerd brand de ketel een stuk stabieler vooral bij veel wind. (veel trek)

Mijn ketel staat in de werkplaats dus het mooie heb ik niet veel last van :wink: .
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Een trekbegrenzer plaats je gewoon in de schoorsteenpijp.
Die kun je toch gewoon wegwerken zodat hij niet zichtbaar is?
Hij moet alleen 'valse lucht' kunnen aanzuigen, dus er moet altijd ergens een toevoeropening zijn in bijv. het metselwerk of omkasting van de haard.
Change, before you have to.
Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Jeroen1 »

De kachel brandt nu ruim een week. Systeem lijkt goed te werken. 15 tot 20 min na aansteken treedt de pomp in werking. Na ruim een half uur stoken pompt het cv systeem het eerste warme water uit het buffervat. Als ik s'avonds flink stook wordt de volgende ochtend het bufferwater volledig gebruikt voor de opwarming van het huis. Temperatuur verlies over de nacht is gering, tot nu 1 tot 2 graden. De kachel brand heel goed, lucht circulatie wordt automatisch geregeld en de trekbegrenzer zorgt ervoor dat de kachel niet te hard trekt. Er kunnen mooie grote stukken hout in. De warmteafgifte naar de kamer is minimaal, ook de zwarte schouw eromheen wordt nauwelijks warm. Houtverbruik is wel behoorlijk omhoog maar met een 22kw kachel had ik ook niet anders verwacht.
Vanuit cv zijde wordt de Nefit cv aangestuurd door een moduline 400 icm de zonneboiler aansturing van NEfit. Dit werkt tot nu toe goed en zorgt ervoor dat de aanvoer temperatuur vand e cv altijd contant is. De Nefit module stuurt de pomp tussen cv en buffervat aan en als de retour temperatuur lager is dan de temperatuur van het buffervat wordt het retourwater aangevuld met dat uit het buffervat en zonodig bijgewarmd door de cv ketel. Dit gedeelte is door de loodgieter uit het dorp aangesloten en dat is goed en netjes gedaan. We houden nu de dagelijks gas stand bij en ben dus benieuwd hoe dit zich de komende dagen als het echt kouder wordt ontwikkeld.

Bijgevoegd nog een foto van de slot opstelling!
Bijlagen
brandend
brandend
foto.JPG (31.35 KiB) 5139 keer bekeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Ruuben »

Schitterend! Leuk om te horen.
Nstas
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2018, 07:27

Re: Nieuwe CV hout kachel

Bericht door Nstas »

Hallo Jeroen, even een vraag ivm de Schmitzker kachel. We overwegen om ook een no4 aan te schaffen, maar de vlak van de verwarming probeert ons dit af te raden omdat hij nog nooit van het merk gehoord heeft. Hij prefereert kachels van merken waar hij regelmatig mee werkt en die hij kent. We hoeven geen kachel aan te kopen via hem, de keuze staat ons vrij, maar hij kent het merk gewoon niet en heeft een gezond wantrouwen.
Wat zijn jouw ervaringen met de kachel, qua behaalde rendement en gebruik? Zijn alle veiligheden aanwezig op de kachel? Automatische blussing en overdruk? Wat als er stukken zijn, is het evident om aan wisselstukken te geraken?
Ik hen contact opgenomen met het bedrijf en ze kunnen me enkel de technische specificaties doorgeven in het Duits, er zijn ook geen verkooppunten buiten Duitsland, dus hoe zou het dan zijn met de service garantie?
Het lijkt me alleszins een degelijke kachel te zijn. Er is een serieus prijsverschil met andere kachels, hopelijk is dit niet te wijten aan een gebrek aan kwaliteit.
In de hoop antwoord van jouw te krijgen, groeten Nicolas
Plaats reactie