Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Hendrik »

"Leem", brrrr, daar is dat woord weer uit het huis van Frodo in Hobbiton... Ik merk dat Gandalf het ook graag gebruikte.
Gelukkig zit dat hier niet in de grond. :)

Hoi Gandalf, bedankt voor die suggestie!
Ja, ik was van plan om een randje speksteen voor die wol te plaatsen.
Dat heb ik voorlopig nog niet gedaan, omdat het geen sinecure is om spekstenen zo dun te verslijpen.
Chamottetegels heb ik hier niet liggen. Wel nog wat overschotjes van die veel te dure Ceraboard. Ik zal ze zeker opgebruiken.
Ik wil echt wel de laatste calorie in die CV-ketel krijgen, daarom ben ik trouwens zo enthousiast met die isolatie.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Pietje »

De isolatie is prima, maar ik zou ook huiverig zijn rookgassen direct langs de isolatie te laten stromen. Die wordt vies en gaat daardoor minder isoleren. Leem of chamotte-leem-mengsel kan de isolatie beschermen. En daar zie je niets van ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door hotglass »

Hendrik, ook mijn complimenten voor je prachtige fornuis en de secure verwerking van je materiaal.
Kun je voor de afwerking van het randje wol niet dezelfde procedure gebruiken als je met de heatriser hebt gedaan?

En.........tot slot één vraag......... Ben je niet bang dat de kok bij jullie aangebrande scheenbenen gaat krijgen bij een flinke maaltijd? Of komt er nog een dichte klep/dubbele deur voor de stookkamer.


Groet,

Ed
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Hoi Ed,

Goed punt. En een nadeel van onze wens om zeker vlammen te zien terwijl we aan tafel zitten.
Ik had liever een kleinere deur gehad, maar ja, een voor-peanuts-gekochte speksteenkachel kijkt men niet in de bek.

De heetste zone zal die boven de heat riser zijn. De grote ronde kookplaat dus.
Ik denk dat we dus vooral rechtsvoor de kachel zullen staan, waar speksteen zit met daarachter isolatie.
We kunnen ook rechts "om het hoekje" van de kachel gaan staan, om daar op die heetste plek te bakken.

Aan de linkerkant, daar waar de scheenbenen verbranden, zit de warmhoudstrook.
Daar moeten dus gewoon de aardappelen gezet worden als ze gaar zijn...

Of de borden. Goh, dan kunnen we serveren met warme borden zoals op restaurant. Nét echt!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Complimenten voor het keurige werk! En wat betreft leem, ik was in m'n neo-liberale tijd ook van het recht en haaks vormgeven met gereedschap. Is inmiddels beide over. Dus er is hoop....

Mijn ervaring met blootgestelde superwool is dat het condenswater, creosoot en stof opneemt. Na enkele tientallen keren stoken doet het niet veel meer. Het laat zich niet reinigen zonder beschadigen. Perliet, vermiculiet, houtkrullen of chamotte met klei als bindmiddel (klinkt dat beter dan leem?) houdt het wel. Isoleert genoeg. Kost geen drol. Trouwens, waarom zou je zo heel goed isoleren, de warmte is niet verloren. Niks zo fijn als een fornuis dat 's morgens nog warmte geeft.

Tsja, die grote ruit.... Ed heeft gelijk. Ik denk dat je vaak aan de zijkant zult staan.

Ik mis de oven?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind het een heel mooi fornuis!

Ik heb er maar een plaatje van Balingshoek bijgehaald. Bedoel je dit met leem....brrr...?

@DJ, Hendrik heeft het verdicht met waterglas....interessant experiment!
Bijlagen
aafrodo.png
groet!

Ritsaert
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door marini »

ja dat waterglas verhaal daar ben ik niet helemaal mee mee, je spuit er iets op en klaar?
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Hoi John,

Een oven zat niet in onze requirements. Allerlei redenen:
- we koken niet echt veel in onze oven, behalve de occasionele quiche
- onze grote tagine zou sowieso niet in een oventje in het RocketSpeksteenFornuis passen
- een oven in ons RSF zou een hoop warmte opnemen, en dat wil ik niet, want:
- we willen alle restwarmte in de CV-ketel, niet in de keuken, vandaar de specifieke en doorgedreven isolatie.

Dat is dus een welbewuste keuze: ik wil vooral de grote kookplaat verhitten, de andere kookplaten mogen wat staan sudderen, en vanaf dan: de hele hap zo snel mogelijk het hoekje om, en de CV-ketel binnen.
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

@marini,

Eh, ja, dat is redelijk kernachtig samengevat waar het op neerkomt.
"Je spuit er iets op, en klaar."
Als het leven nu eens helemaal zo eenvoudig was... :-)

Het is niet zomaar "iets", natuurlijk, het is colloïdale silicaat. Natriumsilicaat (of waterglas).
Leuke naam, vind ik. En veel beter oplosbaar dan gewoon glas.

Je zou kunnen zeggen dat het siliciumdeeltjes zijn, die in een zeer basisch milieu (alkalisch dus) in vloeibare vorm zijn gebracht. Mijn handschoenen op die foto's waren dus niet voor de show.
Het wordt zoals glas gesmolten aan 1400°C, alvorens het vloeibaar gemaakt wordt.

Ik ben daarvoor bij de alchemiste om de hoek te rade geweest. En heb daarna een prototype-miniheatrisertje gemaakt.
De tests daarmee stelden mij gerust.

Idealiter zou je superwool drenken in waterglas voor een optimaal resultaat.
Maar gezien de ronduit belachelijke prijzen die de winkels van vuurvaste materialen hier hanteren, moest ik wat creatiever zijn.

"Vernevelen" bleek een goed alternatief voor "drenken". Om je een idee te geven: er zit ongeveer 1l waterglas in m'n heat riser "verneveld".
Kreeg ik wel een lamme wijsvinger van.

Bij uitharding krijg je dus vernetting (matrixvorming), en ik meen dat er bij verhitting (het effectieve stoken in de heat riser) nog verdere keramische binding optreedt. Van dat laatste ben ik niet zeker.

Heb je poen te over, koop dan gewoon die vacuum formed fibre tubes, zoals ik al schreef.
Wat ik doe is een beetje pionieren. Maar iets uitzoeken is ook altijd gewoon leuk natuurlijk.
We zien wel waar we uitkomen. Straks heb ik misschien een gesmolten heat riser, dat zou nog eens een leuke foto opleveren.

Groetjes,
Hendrik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Hendrik,

Als je zoveel mogelijk warmte naar de ketel wilt sturen, dan ontkom je er niet aan om een isolatiedeksel over de kookplaat te leggen, als die niet in gebruik is. bij de kookplaat komt de meest hoge temperatuur aan, dus de warmteafgifte is daar groter dan in de ketel. Een en ander hangt natuurlijk ook af van het wisseloppervlak van de ketel. Maar met 150-300 graden rookgastemperatuur doe je niet veel in de ketel, omdat de delta T te gering is. Ketels zijn gewend vuur te zien, geen deels gekoelde rookgassen.

De grote kookring zal in mum van tijd rood staan en de rest zal wat koeler blijven, maar niet veel. Je zult niet ontkomen aan een vlamverdeler. Onze range had voorheen een 10 kW oliebrander. Die kreeg het -zelfs met vlamverdeler- voor elkaar om binnen een kwartier de 20 mm dikke chroomstalen kookplaat kersrood te kleuren. En hoe interessant dat er ook uit moge zien, dat is niet wat de kok wil......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Hendrik »

Dag John,

Dat is een heel goed idee. Ik bekijk een soort afdekplaat in vermiculiet, voor de momenten dat we niet koken maar toch stoken.
Als iemand een ander materiaal kan suggereren, dan hoor ik het graag.

Voor de rest: 150 à 300° rookgastemperatuur, zeg je? Dat zou veel te weinig zijn.
Ik heb het RocketSpeksteenFornuis zo ontwikkeld, dat er ongeveer 500°C naar de CV-ketel zal stromen.
Althans, dat zou zo moeten volgens m'n vermogensberekening.

Met 500°C zou ik een voldoende grote delta T° in de CV-ketel moeten hebben. Dan kom ik in de buurt van de helft van onze gelevlam-brander.

Trouwens:
Hieronder een foto van de meest rommelige by-pass in de geschiedenis van de kachelbouw!
(Jaja, ik hoor al terecht buldergelach weerklinken, het is maar heel tijdelijk. Ik wou eerst snel de boel even aansluiten zonder CV-ketel... en dan fikkie erin! :twisted: )
Geduld... 't is nooit m'n beste deugd geweest.
Bijlagen
CV_ketel_test_setup.JPG
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Die 150-300 graden zijn gedacht zonder vlamverdeler en zonder kookplaatdeksel. Het is maar een inschatting. Wij moeten moeite doen om de rookgassen van ons goed geïsoleerde, houtgestookte fornuis boven de 100-120 graden te krijgen. Wel twee ovens en een kleine rocket 100, maar toch, gemiddeld 4 cm superwool is een aardige isolatie. En vol is vol, ook voor een warmtebuffer.

De voormalige vlamverdeler was gemaakt van een soort gegoten hard wit schuim. Vederlicht, maar zeer breekbaar; ook gevoelig voor thermische schok. Een soort geleidingsplaat die het overgrote deel van de hete rookgassen direct richting tweede kookplaat en ovens stuurde. De eerste plaat kreeg alleen wat warmte via open sleuven van ongeveer 8 mm breed in de vlamverdelerplaat. Maar goed, kijk eerst hoe de grote kookring zich gaat gedragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door hotglass »

gekookte kookplaat.JPG
Hallo Hendrik,

Vorig jaar heb ik een kleine oude gietijzeren kookplaat van Franse makelij, die jaren gebruikt was in een hout en kolen gestookte fornuisje gebruikt in een oventje.

De plaat is gebruikt boven een heatriser van 10 cm doorsnede en ca 30 cm lengte. Om warmte afgifte van de plaat egaal te verdelen heb ik hem afgedekt met 25 mm superwool en een laagje zand. Boven de plaat moest het in een kleine geïsoleerde ruimte ca. 500 graden worden. Dit lukte redelijk goed.

Na ca. drie weken stoken werd de trek in mijn Rocketstoofje duidelijk minder. Demontage leverde de vondst op van een
totaal verwrongen stuk gietijzer. De middelste kookplaat heb ik er uit geslagen maar die volgde netjes de lijn van de rest
van de plaat.

Bij het afdekken van een nieuwe kookplaat met een vermiculiet plaat zou IK tegenwoordig enige voorzichtigheid in acht nemen.


Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door ritsaert snijder »

Ed, die 25 mm superwool isoleert dan ook heel goed...
groet!

Ritsaert
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Stap 11:
De VlamPijpWisselaar.

De test met de bypass is naar voldoening verlopen. Onmiddellijk daarna weer afgebroken, want het zag er écht niet uit.
Gelukkig heeft niemand het gezien :-)

Bon. We zijn aanbeland bij de afwerking aan de andere kant van de muur. De finale. En het vernieuwende aan deze all-in oplossing.

Ik ga proberen zoveel mogelijk van de restwarmte te recupereren in de CV-ketel.
Die heeft een boiler van 100l (au-bain-marie: een watermantel omheen de vlampijpen en boiler van 87l).
Voor de volledigheid: de watermantel van de CV-ketel is doorgekoppeld met de zonneboiler van 250l.
Dat water kan ik rondpompen indien gewenst.

Ik heb dus twee mogelijkheden: ofwel 187l water (voor de SWW-boiler van 100l), ofwel 437l water (verwarming) opwarmen.

Voor alle duidelijkheid: die CV-ketel is een "driewegsysteem".
Gaat als volgt:
---één: vlammen gaan vanuit de sproeikop van de oliebrander de vlamholte van de CV-ketel binnen tot achterin (50cm diep),
---twee: keren terug naar voren, want achterin loopt het dood,
---drie: opzij en terug naar achter, doorheen de 10 vlampijpen die de vlamholte omringen.
De foto's brengen hier ongetwijfeld duidelijkheid.

Er is dus een vrij groot warmtewisselend oppervlak. (even berekend: ongeveer 1m²)
In de vlampijpen kan je turbulatoren inbrengen, die het vermogen opkrikken.
Maar ze verhogen tegelijkertijd de weerstand, dus ze verlagen de trek.
Zoals gezegd, ik reken niet op die turbulatoren, omdat we hier ons aangeblazen systeem naar een atmosferisch aan het omvormen zijn.

De fotoreportage hieronder toont volgende stappen:
- oliebrander verwijderen en VPW schoonmaken (zie daarvoor ook foto op pagina 2)
- De mond van de brander (doorgang naar de CV-ketel) had maar een diameter van 8cm. Dus daar kon ik niks mee. Nieuwe voorplaat nodig.
- nieuwe dikstalen plaat op maat slijpen om holte CV-ketel af te dekken
- gat van 15,2cm maken in die stalen plaat van 4mm dik (Uurtje aan gezaagd. Was me dàt een sterke plaat zeg!)
- dikwandige buis diameter 15cm erdoor
- luchtdicht vastlassen
- voorplaat isoleren
- in zeven haasten nog een klep in mekaar lassen, want die was ik vergeten.
Naast die klep zie je trouwens een temperatuursonde zitten, ik wil meten hoeveel °C in en uit de CV-ketel gaan.
- plaatsen (zonder bypass), en aansluiten aan de uitgang van het RocketSpeksteenFornuis.

Ta-dàààààà !
Bijlagen
CV_ketel_ingang.JPG
CV_ketel_voorplaat_TEST.JPG
CV_ketel_voorplaat_gat_uitzagen.JPG
CV_ketel_voorplaat_sectie_met_buis_15cm_diam.jpeg
CV_ketel_sectie_buis_15cm_met_superwool.JPG
CV_ketel_plaatsen_nieuwe_voorplaat.JPG
CV_ketel_ingang_klaar.JPG
Klepsysteem_naar_CVketel_authentiek_selfmade.JPG
CV_ketel_buizenwerk3c.JPG
Plaats reactie