Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

We zijn een paar maanden verder, en het totaalproject is nu helemaal af.
Hieronder een foto "voor" en "na". Dat geeft een goed idee van de realisatie.

Ik heb trouwens nog twee verbeteringen aangebracht:
---1) afronden van de poorthoeken, voor "head loss reduction". Een belangrijke factor voor betere doorstroming van de gassen. (zie eerste foto)
Peter had op het Donkey-forum al aangegeven dat de resultaten van zo'n "afschuin-actie" onbekend zijn, en dat hij wachtte tot iemand dat echt uitvoerde. Bij deze is dat gebeurd. Er blijft effectief minder rookgas rondhangen in de firebox. Een radius van +/- 2cm lijkt mij optimaal.
---2) rookgasventilator met dimmer voor mistige dagen.

Ik geef voor dat tweede punt nog even een levensles mee: als Michel-van-het-andere-forum zegt: een warmtewisselaar na een rocket moet minstens 120% system size zijn, dan is dat ook zo.
Indien minder dan 100% (zoals hier), dan is er een probleem op mistige dagen om de rookgassen door de wisselaar te sleuren.
De totale kost viel door die rookgasventilator dus 300EUR duurder uit dan gebudgetteerd.

Maar nu rockt ie wel als de beesten! De exittemperatuur van het kookfornuis (en dus de ingang van de warmtewisselaar in de CV-ketel) loopt bij momenten op tot 670°C.
Een cirkeltje roodgloeiend gietijzer in de keuken, 't is wel zo gezellig op een winteravond...

Groetjes,
Hendrik
Bijlagen
Afgeronde_poort_om_headloss_te_verminderen.JPG
Hier_komt_de_rocket.JPG
RocketFornuis_klaar3.JPG
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Hendrik schreef: Indien minder dan 100% (zoals hier), dan is er een probleem op mistige dagen om de rookgassen door de wisselaar te sleuren.
Snap ik nie. Bedoel je "meer" ipv "minder"?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Hendrik »

Nee, ik bedoel effectief "minder".
Ik leg uit.
De diameter van onze VPW is +/-60% system size. (100cm² tov 177cm²) Vandaar bij ongunstig weer de nood aan een rookgasventilator.

Ik had berekend dat het nét ging lukken (o.b.v. de krimp van de gassen tijdens afkoeling), maar blijkbaar niet als het mistig is, en dus weinig atmosferische trek.
Op basis van onze ervaringen totnogtoe, vermoed ik dat er we er wel geraakt waren met een VPW van 100% system size.
Maar ja, een mens moet roeien met de vlampijpwisselaars die hij heeft liggen, nietwaar...

Kan nuttige info zijn voor wie dit eens wil nabouwen.

Groetjes,
Hendrik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Dutch John »

Duidelijk. Ik dacht dat je vermogen in plaats van doorsnede bedoelde met "system size".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door deleted »

Hendrik schreef: Ik had berekend dat het nét ging lukken (o.b.v. de krimp van de gassen tijdens afkoeling), maar blijkbaar niet als het mistig is, en dus weinig atmosferische trek.
Op basis van onze ervaringen totnogtoe, vermoed ik dat er we er wel geraakt waren met een VPW van 100% system size.
Denk inderdaad ook dat het juist minder mag zijn door de warmte die het fornuis al afneemt en de koudere krimpende gassen. Maar vergeet ook niet de forse rem gevormd door een dalend stuk met 2 stuks 90° bochten tussen fornuis en wisselaar. http://ecologieforum.eu/download/file.php?id=8074&t=1

G
Philippe Elskens
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:53

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Philippe Elskens »

Ik ben vrij nieuw in het hele rocket-gebeuren (nog nooit gebouwd en pas recent beginnen opzoeken).
Wat Hendrik heeft gebouwd lijkt vrij dicht te komen bij wat ik zou willen, dus dit lijkt me de ideale plaats om even mijn basisconcept voor te leggen en om feedback te vragen:

-Het doel is koken! Restwarmte zal uiteindelijk wel gerecupereerd worden via een bench, maar dat is bijzaak. In principe wil ik een oven (white oven, dus waarbij de verbrandde lucht dus niet IN, maar ROND de oven circuleert) en voldoende kookvuren (3-4). Het geheel moet dus ergonomisch zijn (90 cm hoogte).
-Zo goedkoop mogelijk, en met zoveel mogelijk natuurlijke/gerecycleerde materialen.

-Het huidige concept is gebaseerd op Peters Batch Box.
-Ter hoogte van de poort komt er secundaire lucht binnen op een manier die meer overeenkomsten vertoont met Walker's secondary air dan een P-kanaal.
-Het lijkt me nogal optimistisch om zowel een oven als kookvuren te gebruiken. Dus wat ik als configuratie (zie tweede HEEL rudimentaire sketch) voor ogen had is dit: De white oven zit boven de riser en wordt dus volop verwarmd. Daarna wordt de hete lucht onder de kookplaat geleid (zie pijlen), en daarna richting uitgang. Geen idee hoe warm de kookplaten in deze configuratie zouden worden, dus dat is een vraag naar jullie toe...? Misschien kan ik een schuifbare vermiculietplaat incorporeren waardoor the oven volledig gebypassed wordt, en de hete lucht dus vanuit de riser rechtstreeks onder de kookplaten wordt geleid. Iemand ervaring met/ideeen voor zo een schuif-/draairegelaar?

Hoop heel hard om hier feedback te krijgen over
-het algemene concept
-dimensies (intern/oven/geheel)
-gelijk wat in jullie opkomt...

Alvast heel hard bedankt!
Afbeelding
Afbeelding
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Hendrik »

Dag Philippe,

Het is een hele uitdaging om een voldoende lange heat riser in een ergonomisch kookfornuis te puzzelen.

Als ik het goed begrijp, wil je een white oven boven de heat riser monteren?
Twee opmerkingen daarover:
1) je heat riser moet zeker 80cm hoog zijn voor een goede verbranding. Dat haal je dan niet meer, lijkt me.
2) Ik schat dat de binnenkant van je oven onderaan 700 à 800°C zal worden, als hij langdurig de vlam uit de heat riser onder z'n kont krijgt. Dat lijkt me lastig sudderen voor het rundsstoofpotje.

Wat de kookplaat betreft: in mijn uitvoering wordt de grote ronde kookplaat occasioneel roodgloeiend, en dan meet ik daar +/- 650°C.
Dan heb ik wel een halve kilo hout teveel ingegooid.
Op dat moment kunnen we de pan enkel even verhuizen naar links, waar de temperatuur snel afneemt. (450°C)
Je heen- en terugparcours onder de kookplaat zal de rookgassen veel vertragen. Dat is ongewenst, want de snelheid van de rookgassen is cruciaal in het rocketontwerp.

De kookplaat linksonder heb ik trouwens afgeschermd met een stuk fiberboard, dat houdt de vlamweg uit de buurt.
Zo wordt dat een sudderkookplaat. Werkt perfect.

Het omgekeerde concept lijkt me de moeite waard om uit te zoeken:
Laat de heat riser maar knallen op de gietijzeren kookplaat, en gebruik de restwarmte vervolgens om een white oven op te warmen.
Als ik zeg "restwarmte", dan bedoel ik in mijn geval; rookgassen van 350 à 650°C. Daar kan je nog wel iets mee doen.
Warm water maken, of een oventje verwarmen.

De dimensies staan hier wel ergens op de beginpagina's van dit topic.

Groetjes en succes!
Hendrik
Philippe Elskens
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:53

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Philippe Elskens »

Hendrik schreef:Dag Philippe,

Het is een hele uitdaging om een voldoende lange heat riser in een ergonomisch kookfornuis te puzzelen.

Als ik het goed begrijp, wil je een white oven boven de heat riser monteren?
Twee opmerkingen daarover:
1) je heat riser moet zeker 80cm hoog zijn voor een goede verbranding. Dat haal je dan niet meer, lijkt me.
2) Ik schat dat de binnenkant van je oven onderaan 700 à 800°C zal worden, als hij langdurig de vlam uit de heat riser onder z'n kont krijgt. Dat lijkt me lastig sudderen voor het rundsstoofpotje.

Wat de kookplaat betreft: in mijn uitvoering wordt de grote ronde kookplaat occasioneel roodgloeiend, en dan meet ik daar +/- 650°C.
Dan heb ik wel een halve kilo hout teveel ingegooid.
Op dat moment kunnen we de pan enkel even verhuizen naar links, waar de temperatuur snel afneemt. (450°C)
Je heen- en terugparcours onder de kookplaat zal de rookgassen veel vertragen. Dat is ongewenst, want de snelheid van de rookgassen is cruciaal in het rocketontwerp.

De kookplaat linksonder heb ik trouwens afgeschermd met een stuk fiberboard, dat houdt de vlamweg uit de buurt.
Zo wordt dat een sudderkookplaat. Werkt perfect.

Het omgekeerde concept lijkt me de moeite waard om uit te zoeken:
Laat de heat riser maar knallen op de gietijzeren kookplaat, en gebruik de restwarmte vervolgens om een white oven op te warmen.
Als ik zeg "restwarmte", dan bedoel ik in mijn geval; rookgassen van 350 à 650°C. Daar kan je nog wel iets mee doen.
Warm water maken, of een oventje verwarmen.

De dimensies staan hier wel ergens op de beginpagina's van dit topic.

Groetjes en succes!
Hendrik

Dag Hendrik.
Heel hard bedankt voor je tips/bedenkingen. Ik heb gisteren een iets betere schets gemaakt, dus ik post meteen maar een paar screenshots daarvan.
1: Een voordeel is dat ik vrij eenvoudig een deel van de batchbox en riser onder de grond kan steken. Tot een derde van de batchbox, zo komen de primaire en secundaire luchtinlaten vlak boven de grond en de deur van de batchbox daar vlak boven. Het bovengrondse deel is 1,6 m breed, 80 cm diep en 91 cm hoog. De riser heeft een interne diameter van 130 mm en is 936 mm hoog, batchbox is 187 x 281 x 374 mm bxhxd (deze afmetingen komen van Peter's Batch Box standaard dimensies).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2: Aanvankelijk zat de riser vlak onder de bodem van de oven. Op jouw aanraden heb ik m wat naar links verplaatst, zo wordt de bodem van de oven wat gemeden. De witte oven bestaat uit een 5 cm dikke binnenmantel die hitte vasthoudt en afgeeft, een 5 cm dikke isolerende buitenmantel (hiervan enkel het grondplan getekend), gescheiden door een 5 cm dikke luchtlaag (geel in de schets, enkel grondplan getekend). De hete lucht komt uit de riser (rood) recht in deze tussenruimte terecht en circuleert dus rond de oven. Aan de tegenovergestelde zijde van de oven valt de koudere lucht in een schouw (blauw in de schets) naar beneden. De oven is relatief groot (binnendiameters: 60 cm lang, 48 cm breed en 25 cm hoog), dus ik ben niet zeker of ik m met enkel indirecte lucht warm genoeg krijg...?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
3: Dat groene ding stelt een mechanisme voor waarmee ik kan controleren waar de hete lucht heen gaat. Ik ben er nog niet helemaal uit in welk materiaal ik die best maak, want die moet zowel thermisch (hoge temperaturen aankunnen en isoleren) als mechanisch tegen een stootje kunnen (misschien fiberboard van een vijftal cm dik, met een stalen pin erdoor waardoor ik m 90 graden kan draaien??). In de vorige afbeeldingen stond die verticaal zodat de oven verhit wordt. Hieronder is hij horizontaal gedraaid. Hierdoor wordt de oven gebypassed, en gaat alle hete lucht richting kookplaat naar links. De afstand tussen de riser en het begin van de kookplaat lijkt me klein genoeg om de plaat voldoende te verhitten...? Daarna wordt de hete lucht in een U onder de kookplaat geleid. Ergens reken ik er op dat er wel een significant temperatuursverschil zit over het verloop van de kookplaat... De eerste plaats (rechtsonder) wordt heel heet, de tweede ( linksonder) al iets minder. Door de U-bocht worden de derde (linksboven) en vierde (rechtsboven) nog minder heet, waardoor deze ideaal worden voor sudderen/water koken. Na de kookplaat te zijn gepasseerd, komt de lucht in de schouw (dezelfde voor de oven) terecht.
Afbeelding
Een alternatief zou zijn om het tussenschot onder de kookplaat weg te halen, waardoor die U-beweging wegblijft. Sterk vergelijkbare situatie met hoe jij m gebouwt hebt, Hendrik. In dat geval zou ik een tweede uitlaat moeten voorzien linksachter (blauw).
Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door ritsaert snijder »

Avond,
Ik heb zelf een grey oven boven een 314 RBB. Dan gaan de rookgassen er door of met een klep er omheen. Mijn fornuis staat er naast en heeft een eigen vuurkamer. Combineren van beide vind ik teveel concessies. Ik gebruik de warme restgassen om zonodig een wisselaar te verwarmen.

Aparte opzet! Moet ik even voor gaan zitten. Kan je een tekening maken met de circulatie van de rookgassen?

Oh, en zal ik je vraag splitsen, lijkt me wel een eigen topic waard. Kan je de plaatjes ook als plaatje toevoegen?
groet!

Ritsaert
Philippe Elskens
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:53

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFor

Bericht door Philippe Elskens »

ritsaert snijder schreef:Avond,
Ik heb zelf een grey oven boven een 314 RBB. Dan gaan de rookgassen er door of met een klep er omheen. Mijn fornuis staat er naast en heeft een eigen vuurkamer. Combineren van beide vind ik teveel concessies. Ik gebruik de warme restgassen om zonodig een wisselaar te verwarmen.

Aparte opzet! Moet ik even voor gaan zitten. Kan je een tekening maken met de circulatie van de rookgassen?

Oh, en zal ik je vraag splitsen, lijkt me wel een eigen topic waard. Kan je de plaatjes ook als plaatje toevoegen?
Je mag er zeker een aparte topic van maken! Dan voeg ik de afbeeldingen (met pijlen) toe.
Over jouw RBB, waar slaat die 314 precies op?
En hoe is jouw klep gemaakt? Welk materiaal? Tekenen van slijtage? Heb je hier foto's van?
EWisner
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2018, 01:54

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door EWisner »

Hendrik,
Bedankt voor het delen van de details over dit elegante project.
Ik verzamel voorbeelden van mooie raketkeukens, en dit is een goede!

Twee vragen:
- Hoe presteert het spekstenen fornuis nu, na enkele jaren?
Als u iets heeft veranderd of verbeterd, laat het ons weten.

- Mag ik uw toestemming om een samenvatting van dit project in het Engels te delen, met behulp van een paar van uw foto's, voor mijn lezers die geen Nederlands spreken?
(Je kunt zien dat ik bijna geen Nederlands spreek, maar ik heb wat hulp gehad om het te vertalen. Laat het me weten als je de samenvatting privé wilt zien voordat je besluit.)

Nogmaals bedankt,
groet,
Erica Wisner

Hendrik,
Thank you for sharing the details about this elegant project.
I am collecting examples of beautiful rocket kitchens, and this is a good one!

Two questions:
- How is the soapstone kitchen stove performing now, after several years?
If you changed or improved anything, please tell us about it.

- May I have your permission to share a summary of this project in English, using a few of your photos, for my readers who don't speak Dutch?
(You can see I speak almost no Dutch too, but I have had some help to translate. Please let me know if you'd like to see the summary privately before deciding.)

Thanks again,
greetings,
Erica Wisner
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

EWisner schreef: 17 mar 2018, 01:58 - How is the soapstone kitchen stove performing now, after several years?
If you changed or improved anything, please tell us about it.

Thanks again,
greetings,
Erica Wisner
Hi all,

Our kitchen rocket is doing fine, after almost 5 years.
Minor remarks were:
* the heat exchanger behind the rocket (which I use to extract heat for showering) is a little narrow. I reused what I had. On misty days, there was not enough draft, so I added an exhaust ventilator for those days. Solved.
* the heat riser made from superwool+waterglass is slightly "crumbling" after four years. Not to worry, I'm just mentioning it. At the current decay rate, in 2023 I will have to insert a new heat riser. I will use perlite then.
* reloading the batch rocket while it's still rocking is impossible, due to the side window. We have to wait until everything is burnt up. (smoke would come in otherwise)

Cheers,
Hendrik
Gejo
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020, 18:24

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Gejo »

Dag Hendrix,

Zijn er bouwtekeningen van dit mooie ontwerp te verkrijgen of is er een gedetailleerde fotoreportage van de opbouw beschikbaar.
Overweeg zelf deze te gaan bouwen maar dan in een gemetselde versie.

Met vriendelijke groet,

Gejo.
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door Hendrik »

Hoi Gejo,

Jazeker.
Op m'n harddisk heb ik een map met 183 foto's staan over de constructie van onze hout-cv-kook-rocket.
Ik heb ook nog wel wat technische tips/aanvullingen mocht dat je interesseren.

Als je wil, mag je deze altijd persoonlijk komen bekijken, in België / West-Vlaanderen.
Stuur me gerust een privébericht als je dat graag wil.

Groetjes,
Hendrik
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Totaalproject "Creatief met Rocket": Rocket-SpeksteenFornuis

Bericht door benthuis »

Hendrik, misschien kan je een kleine update doen van het gebruik van het fornuis? Ik ben ook nieuwsgierig... Warmte wisselaar nog actief? Hoe bevalt ie in de zomer, etc.... Bij voorbaat dank!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie