Heel wat vragen voor/door een leek

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mmcw

Heel wat vragen voor/door een leek

Bericht door mmcw » 22 sep 2014, 16:37

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag enige tijd met interesse diverse topics in dit forum gelezen. Met getallen en techniek ben ik geen held, op voorhand daarvoor excuses, maar toch zou ik graag enige goede raad van jullie horen.

Mijn man en ik hebben onlangs een vrijstaande woning gekocht uit de jaren '70. Het betreft een bungalow met op straatniveau de belangrijkste woonruimtes zoals woonkamer, keuken, eetkamer, kantoor en een balkon. De benedenverdieping, die slechts een derde van de bovenverdieping beslaat, bestaat uit badkamer en twee slaapkamers.

De gehele benedenverdieping en ruimtes zoals woonkamer en eetkamer zijn gelegen op het zuiden. De woonkamer beslaat 48 m² en de totale oppervlakte boven beslaat 144 m². De kozijnen van de woning worden allemaal vervangen. Nu zitten er nog oorspronkelijke aluminium kozijnen in die worden vervangen. Hoe en wat daar gaan we ons dit weekend op richten.

Op het (platte) dak ligt momenteel een ca. 10-12 jaar oude isolatielaag van 3 a 4 cm. Ook het dak wordt waarschijnlijk volledig aangepakt en geïsoleerd met 7-8 cm. De gehele woning wordt van buiten geïsoleerd (4-5 cm) en voorzien van stucplaten-/-werk.

Omdat de benedenverdieping niet aangesloten is op de riolering, moeten we sowieso een waterpomp aanschaffen. We overwegen om op het dak (zuidelijk) zonnepanelen/collectoren te plaatsen. Verder weten we eigenlijk niet zo goed wat we nu qua type verwarming moeten doen. Vloerverwarming was onze eerste ingeving, maar we hebben 1 probleem en dat is dat de hoogtes van de plafonds al niet denderend zijn. Wanneer we ervan uitgaan dat er ongeveer 7 cm hoogte 'verloren' gaat aan de vvwarming, blijft tot aan het plafond nog maar 2.51 m over.
Op de benedenverdieping is dat zelfs nog minder. Verder worden de ruimtes entree, keuken en woonkamer ruimtelijk en open, waardoor we we twijfelen over het warmteverlies.
Traditionele (en ook moderne) radiatoren passen dalijk eigenlijk niet echt in de woning, aangezien het een zeer modern en strak huis wordt met veel glas. Inmiddels heb ik wat gelezen over plintverwarming en electrische vloerverwarming en volgens mij is de conclusie van beiden: niet doen, toch?

Wat zouden jullie mij kunnen adviseren qua verwarming, zonne-energie en ventilatie? Ik hoop dat ik zoveel mogelijk heb kunnen beschrijven en hoor graag wanneer ik aanvullende informatie moet verschaffen.

Mvgr

Chevman
Contacteer:

Re: Heel wat vragen voor/door een leek

Bericht door Chevman » 22 sep 2014, 18:24

Vloerverwarming is zeker een optie.
Met lage temperatuur verwarming zijn er meer mogelijkheden om je huis te verwarmen.
Je kunt in je vloer te frezen zodat de hoogte beperkt blijft.
Je zult dat met een installateur moeten bespreken, die kan kijken of dat met jouw vloer mogelijk is.
suc6
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 22 sep 2014, 21:25

Als vloerverwarming geen optie is is muurverwarming een optie. Ik zou kiezen voor zoveel mogelijk verwarming (vloer en muur) en dan gaan voor een hele lage temperatuur (voor een hoog rendement). Voordeel is dat muurgroepen en vloergroepen prima gaan op ongeveer dezelfde temperatuur. Vv en traditionele radiatoren is lastiger.

Je krijgt wel een traag verwarmingssysteem, je kan niet even de cv lager zetten. Het huis is altijd aangenaam warm. Dat maakt het trouwens niet minder zuinig tenzij het huis veel periodes leeg staat in de winter.
groet!

Ritsaert

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 23 sep 2014, 07:26

Dat Klopt Rits, maar er zal weinig blinde muur zijn als ik het verhaal goed begrijp. Ik stel me van die hoge raampartijen voor van vloer tot dak. Dat is lastig voor de muurslangen.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 23 sep 2014, 11:55

Dat is inderdaad lastig en vereist wat extra zorg. Maar het is wel goed mogelijk. Je komt wel op slopershoogte!
groet!

Ritsaert

mmcw

Bericht door mmcw » 23 sep 2014, 13:44

Dankjewel voor jullie reacties. Muurverwarming is inderdaad in ons geval lastig ivm de vele hoge raampartijen.
Onze loodgieter was niet zo enthousiast over het infrezen van de leidingen in de vloer, want zo zei hij, er was dan toch risico op beschadiging van de leidingen door kleine uitstekende stukjes vloer. Wat jullie?

Alvast dank

pelletpower

Bericht door pelletpower » 23 sep 2014, 16:53

Klinkt als bijna ideaal project. Manier van verwarmen zal grootste struikelblok zijn.

Verder niet bezuinigen op isolatie eerder dm dan cm dikte. Probeer richting een r van 4 a 5 te komen. Verwarming zul je dan weinig meer nodig hebben, zeker met het nieuwste glas. Denk hier aan buitenzonwering voor de warmste dagen.

Ingir

Bericht door Ingir » 23 sep 2014, 16:54

Vloer/wandverwarming is de meest comfortabele manier van warmteafgifte.

Maar als je allerlei bezwaren ziet dan laat je dat comfort gewoon voor wat het is en neem je radiatoren. Je hebt dan wel wat lelijke buizen over je muren lopen, hang er dan gewoon de gordijnen voor. Voordeel van radiatoren is dat ze snel veel warmte kunnen afgeven zodat als je in je koude huis thuiskomt na een dag werken de boel binnen een half uur weer behaaglijk hebt. 's Avonds zet je de cv op nachtverlaging, zeg 16°C, dan stap je nog net in een warm bed en 's nachts lig je toch onder je dikke dekbed. Die lage nachttemperatuur is ook gunstig voor je warmteverlies. Met een klokthermostaat wordt je huis 's morgen weer opgewarmd naar een behaaglijke 18°C zodat je lekker warm kunt douchen en dan schakelt weer terug naar 16°C als je naar je werk gaat. Het voordeel van die lage temperatuur is niet alleen gunstig qua warmteverlies maar zo kun je ook veel beter zonnewinsten benutten. Tenslotte is het vermogensbereik van een gasketel veel beter afgestemd op een woning met hoge temperatuur verwarming (HTV), het modulatiebereik van de ketel kan veel beter benut worden. Daarmee kan ook beter weersafhankelijk geregeld worden.

Verwarming met radiatoren heeft dus best veel voordelen, tegenover eigenlijk alleen het ultieme comfort van vloerverwarming. :fff

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 24 sep 2014, 11:58

Tsja,
Kies voor een goed verwarmingssysteem. Als je een groot verwarmingsoppervlakte neemt dan kan je stoken met een lage watertemperatuur. Dat geeft het beste rendement en comfort. Denk wel goed na over de situering ten opzichte van de ramen.
Dat wordt een traag en heel comfortabel systeem waarin je ook een graadje lager kan stoken.

Nachtverlaging is niet aan de orde, maar het is duidelijk dat nachtverlaging zeker bij een huis met massa en een redelijke isolatie geen voordeel geeft. Ook waarschijnlijk niet met een huis met weinig massa en weinig isolatie. Zoek maar op nachtverlaging op dit forum.

Frezen is geen probleem. Misschien iemand apart voor inhuren? Muurverwarming is in dit geval een afweging. Hangt er van af hoe ver je gaat. Moeilijke stukken geen muurverwarming is ook een optie.
groet!

Ritsaert

mmcw

Bericht door mmcw » 30 sep 2014, 13:35

Dankjewel. Het wordt waarschijnlijk toch vloerverwarming en zullen ons er goed in gaan verdiepen.

Laatste vraag dan nog. Wat zegt jullie dit over een zonnepaneel? Zonnepaneel, cell type Poly Crystalline 156x156mm, max. 250W, max. power 30.6V, 8.17A, open circuit 36.3V, afm. 1640 x 990 x 40mm,

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 30 sep 2014, 13:56

Ingir schreef;
Voordeel van radiatoren is dat ze snel veel warmte kunnen afgeven zodat als je in je koude huis thuiskomt na een dag werken de boel binnen een half uur weer behaaglijk hebt. 's Avonds zet je de cv op nachtverlaging, zeg 16°C, dan stap je nog net in een warm bed en 's nachts lig je toch onder je dikke dekbed. Die lage nachttemperatuur is ook gunstig voor je warmteverlies. Met een klokthermostaat wordt je huis 's morgen weer opgewarmd naar een behaaglijke 18°C zodat je lekker warm kunt douchen en dan schakelt weer terug naar 16°C als je naar je werk gaat. Het voordeel van die lage temperatuur is niet alleen gunstig qua warmteverlies maar zo kun je ook veel beter zonnewinsten benutten. Tenslotte is het vermogensbereik van een gasketel veel beter afgestemd op een woning met hoge temperatuur verwarming (HTV), het modulatiebereik van de ketel kan veel beter benut worden. Daarmee kan ook beter weersafhankelijk geregeld worden
Dit hele verhaal is gebaseerd op het idee dat nachtverlaging zinnig zou zijn, dat idee is al geruime tijd om zeep geholpen. Nachtverlaging geeft minder comfort, kans op vochtproblemen en dezelfde rekening (uitgezonderd misschien huizen met een slechte isolatie en weinig massa).

Het verwarmen van de massa van het huis geeft veel meer comfort en is gezonder dan HTV/ radiatoren.

Het vermogensbereik van een ketel is iets wat je zelf kan bepalen; je koopt simpelweg een kleine of een grote ketel (of ergens daar tussen in).
groet!

Ritsaert

Ingir

Bericht door Ingir » 30 sep 2014, 17:49

ritsaert snijder schreef:Dit hele verhaal is gebaseerd op...
:fff

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 30 sep 2014, 21:45

@Ingir,
:fff zoek maar op nachtverlaging in dit forum :D

@MMCW
Wat dacht je van glasverwarming?
groet!

Ritsaert

Ingir

Bericht door Ingir » 01 okt 2014, 21:44

ritsaert snijder schreef:@Ingir,
:fff zoek maar op nachtverlaging in dit forum :D
Hoeft niet, ik ben volledig op de hoogte van de voordelen en nadelen van nachtverlaging...als je een woning zonder nachtverlaging gewend bent wil je nooit meer anders.

hotglass

Bericht door hotglass » 02 okt 2014, 00:00

Ingir schreef: ...als je een woning zonder nachtverlaging gewend bent wil je nooit meer anders.

eenmaal gewend en dan nooit meer anders willen klinkt als een uitermate conservatief standpunt, waar met de beste argumenten niet tegen te praten valt. Dat ga ik dan dus maar niet proberen :cry:

Plaats reactie