Zaagkleding advies gevraagd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Ik zoek een broek om veilig mee te kunnen werken.
Maar er zijn wel wat verschillen.

http://www.stihl.nl/STIHL-Producten/STI ... ectie.aspx

http://www.stihl.nl/kenmerken-stihl-vei ... eding.aspx

Is een standaard 'tuinbroekbroek' met alleen van voren zaagbescherming genoeg?
Zijn de extra inzet stukken en rondom bescherming overbodig bij eenvoudige kleinere zagen?
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door MatthiasD »

Ik denk dat de grootte van de zaag niet van belang is. Met een kleine zaag kun je net zo goed je been eraf zagen als met een grote. :wink:

Kniebeschermers zijn trouwens wel prettig, je zult zo af en toe toch op de knietjes moeten zitten en dan zijn die dingen goud waard 8)
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door gerard »

@MD,
Ik was overigens niet van zins om voor wie dan ook op de knieën te gaan!
groet,
Gerard
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

In een mooi ruim bos.... met speels zonlicht... een groep eensgezinde bewapende 'leden'.... lunchtrommels,
En een fles cola..... vet vuur 's avonds in het voorruitzicht...... één voor één grijpen ze naar hun trekker..... ronkende motoren, meer en meer toeren..... de heerlijke 2takt geur maakt zich meester....met vrolijk vliegend zaagsel..... en de knieeen worden week....

Ik zet wat linkjez naar broek overzichten neer
http://www.kox24.nl/page_produktverglei ... otp1=hosen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

hoe belangrijk of veelzeggend is het FPA merkje of goedkeuring?
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door thijssie »

Ruuben schreef:Is een standaard 'tuinbroekbroek' met alleen van voren zaagbescherming genoeg?
Zijn de extra inzet stukken en rondom bescherming overbodig bij eenvoudige kleinere zagen?
Mijn ervaring is juist dat het met een kleine zaag eerder fout gaat omdat je als je zo'n grote joekel in je hand hebt, heel bewust bent van het geweld waarmee dat ding zich door de boom vreet.

De pijpen van mijn broek gaan niet over mijn bergschoenen heen, en dat is echt lastig omdat je dan altijd je schoenen uit en aan moet trekken als je de broek aan of uit doet. Als ik nog eens een broek zou aanschaffen zou dat iets zijn waar ik zeker rekening mee zou houden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

zou je zo'n voorbind broek dan handiger vinden?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Erikvr »

Als je af en toe zaagt is zo'n klasse 1 Cranenzaagbroek prima, kosten nog geen 50 euro. Ik zou er niet heel veel aan besteden, mijn ervaring is dat ze toch vroeg of laat beschadigen door braamstuiken, prikkeldraad, hete uitlaat, of een ketting die nog wat naloopt. :shock:
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:... of een ketting die nog wat naloopt. :shock:
Dat is waar een zaagbroek voor bedoeld is. Een vol gas lopende zaag (zeker met haakse ketting) gaat gewoon dwars door je zaagbroek heen. Groot of klein.

Voor mij is het belangrijk dat je je er goed in kan bewegen. Goed ventileert en niet gaat plakken. Iets over de rand van je schoenen heen om niet een kruiwagen zaagsel in je schoen te strooien. En keurmerkjes: het zal me worst wezen.

Voor kettingzaagwerk in de boom (klimmend) heb ik een heel dure, elastische broek. De kettingzaagbescherming is in die broek gehalveerd (dus 5 lagen ipv 10). Gewoon niet in je been zagen. Rustig blijven, vooruit kijken. Overigens is grondwerk gevaarlijker dan klimwerk, mits je werkpositionering gebruikt.

Dus, Ruuben: passen en kiezen! :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door thijssie »

Ruuben schreef:zou je zo'n voorbind broek dan handiger vinden?
Dat lijkt me ook niets.

Ik draag mijn broek eigenlijk alleen bij het 'in stukjes zagen' van een liggende boom. Alleen dan moet je de zaag in allerlei (onmogelijke) hoeken draaien om te zagen. Dus ik trek hem nogal vaak aan en uit, dat lijkt me met zo'n 'voorbind broek' nog lastiger.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Erikvr »

thijssie schreef:
Ruuben schreef:zou je zo'n voorbind broek dan handiger vinden?
Dat lijkt me ook niets.

Ik draag mijn broek eigenlijk alleen bij het 'in stukjes zagen' van een liggende boom. Alleen dan moet je de zaag in allerlei (onmogelijke) hoeken draaien om te zagen. Dus ik trek hem nogal vaak aan en uit, dat lijkt me met zo'n 'voorbind broek' nog lastiger.
Steeds aan- en uittrekken lijkt me nog lastiger. Ik doe/houd hem altijd aan bij kettingzaaggebruik. Ik zie trouwens nog veel mensen een zaagbroek over hun normale broek aantrekken, maar volgens mij is dat alleen nodig bij -20 graden. :mrgreen:
Die voorbindbroeken (chaps) is typisch iets Amerikaans, ik heb ze hier nog niet gezien.
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Dutch John »

Het meest risicovol is het vellen en uitkleden van een boom. Dan strompel je over ongelijk terrein met de handen vol. Gauw even over een stam stappen, terwijl de ketting nog naloopt.... Daarom is het bij mij standaard: motorzaag uit de kast = zaagbroek aan, zelfs bij relatief veilig elektrisch afkorten op een zaagbok. Het gaat fout als de aandacht verslapt. En die momenten maakt iedereen vroeg of laat mee, zeker als je uren aaneen zaagt.

Eenmaal gewend voel je je zonder zaagbroek, goed schoeisel, handschoenen en helm/gehoorbescherming behoorlijk naakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door thijssie »

Jullie hebben gelijk, je zou je broek eigenlijk altijd moeten dragen als je zaagt.

Hier in de buurt loopt ene Jan van Vulpen rond, die heeft zijn oranje Stihl pak zelfs nog in de kroeg aan, dus dat moet wel lekker zitten :mrgreen:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Leuke tip die cranenbroek cratex zaagbroek. De helft van een stihl. Ik had vandaag een economy plus stihl tuinbroek aan, net niet mijn maat op voorraad, maar was er wel fan van.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Beetje domme vraag misschien, maar moet je een tuinzaagbroek passen met een andere broek eronder?
Plaats reactie