Lier, maar welke?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Lier, maar welke?

Bericht door thijssie »

Wellicht is dit niet het juiste forum, maar een zaagforum heb ik nog niet gevonden en er zit hier toch wel heel veel kennis van het desbetreffende onderwerp.

Ik wil een handlier aanschaffen. Tot nu toe heb ik bomen die de 'verkeerde kant op hangen', altijd laten staan, maar kan over "wat voor lier" weinig info op het net vinden en ik vind het toch handig om zo'n ding aan mijn uitrusting toe te voegen.

Ik kan me zo voorstellen dat je 2 lussen (1 voor hoog in de om te trekken boom en 1 voor de verankering), een kabel en de lier zelf nodig hebt.
Maar hoe sterk moet dat zijn, je hebt al lieren van 500kg, maar dat lijkt me te weinig.
En wat is een praktische lengte voor de kabel / lijn?

Groet,
Matthijs
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Lier, maar welke?

Bericht door de snor »

hoi matthijs,
wij hebben ons tot 2 jaar terug altijd goed weten te redden met een ketting takel van 500 kg trekkracht.
toen hebben we besloten om een tirfor takel aan te schaffen met een trekkracht van 850 kg.
het voordeel van een tirfor t.o.v een ketting takel vinden wij dat je net zolang kunt trekken tot dat de kabel op is(meestal 15 of 20 m)
bij een ketting takel bepaald de ketting de lengte wat je kunt trekken(vaak niet meer dan een meter of 2 tot 5)
let er bij het omtrekken wel op dat de kabel lengte in totaal meer is dan de boom hoog is anders loop je de kans dat je onder de top van de boom terecht komt, met alle gevolgen van dien. :(
ik hoop dat je hier wat mee kunt.

groeten de snor.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Lier, maar welke?

Bericht door guus »

Wij gebruiken hier de Tirfor van mijn opa .
Deze zou ongeveer 1 ton trekkracht hebben maar , een vrij nieuwe 2 tons hijsband trekt hij zo in twee :shock: .
Er zitten breek pennen in en als je lomp genoeg bent kunnen die breken . 8)

En als de bomen echt verkeerd hangen heb ik een 4 tons lier voor op mijn auto zitten
en dan samen met het juist inzagen van de boom gaat het meestal goed :fff

Er zijn hier op het forum wel mensen die wat betere tips kunnen geven ( Motorzaag workshop )


Groet Guus.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Lier, maar welke?

Bericht door Pietje »

Ik heb een 800kg Tirfor voor een appel en een ei op marktplz gekocht, en daar al jaren plezier van. Met een klapblok verdubbel je tot 1500kg, dan heb je iets meer te vertellen.
Er zijn zwaardere lieren, maar die hebben evenredig onhandelbare zware kabels.

En velwiggen zijn ook goed hulpmiddelen voor scheve bomen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Lier, maar welke?

Bericht door thijssie »

Ik en vanochtend bij een winkel in Malden geweest (ik weet niet of ik de naam mag vermelden) en heb uitgebreid advies gehad. De beste man kwam ook met een Tirfor, maar die kost een kleine 500 euro en dan moet er nog een kabel en lus bij. Dat gaat eigenlijk een beetje boven het budget voor een hobby-boomzagertje.
Volgens die mijnheer gaat een Tirfor ook meer dan een mensenleven mee, dus niets mis met het zoeken naar een 2e handsje.

Wiggen heb ik wel eens mee gewerkt, maar ik vond dat (bij zachtere houtsoorten, wilg, populier) niet fijn, ik sloeg de wig het hout in, zonder dat er boven iets met de boom gebeurde, dus uiteindelijk moest ik ze met de auto omtrekken.

De boom die zaterdag om moet, staat ook te scheef voor wiggen. Hij hangt over de loods van de buurman, dus "failure is nog an option" en gevoelsmatig vind ik hem te dik (35cm) om dat met de hilux te doen.

Ik heb net een bod gedaan op een 2e hands Tirfor van 1.6t op marktplaats. Ik houd jullie op de hoogte....

edit: Ik ga vanavond kijken bij iemand die er nog 3 heeft liggen a 95 euro :-)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Lier, maar welke?

Bericht door Pietje »

thijssie schreef:Wiggen heb ik wel eens mee gewerkt, maar ik vond dat (bij zachtere houtsoorten, wilg, populier) niet fijn, ik sloeg de wig het hout in, zonder dat er boven iets met de boom gebeurde, dus uiteindelijk moest ik ze met de auto omtrekken.
Overal zit een grens aan ;-) Probeer eens 2 of drie wiggen naast elkaar te zetten...?

(Met een lier, zeker hoog in de boom gebracht, heb je wel wat meer te vertellen :D )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Lier, maar welke?

Bericht door de snor »

op de duitse e bay heb ik mijn tirfor gekocht, een hagel nieuwe voor nog geen 100 euro.
dit was inclusief kabel van 20 meter. (trekkracht 800 kg) :fff
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Lier, maar welke?

Bericht door thijssie »

Superbedankt voor alle reacties.

Ik ben gisteravond naar Rotterdam gereden naar een dude die 3 Tirfors had liggen waaronder een 5 tons. Ik wilde gewoon de zwaarste mee nemen, dan zit ik altijd goed. Maar toen ik de kabel van dat ding zag liggen, dacht ik "there is no way, dat ik daarmee veilig een ladder of boom in ga" :shock:

Hij had ook nog een twee-tal 1.6 tons liggen, waarvan ik de netst uitziende mee heb genomen, voor het (in mijn ogen) schappelijke bedrag van 95 euro compleet met bijbehorende kabel en stang.

Dus Thijssie is een blije Thijssie en ik kan morgen aan de slag :D
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Lier, maar welke?

Bericht door Erikvr »

Bij wat dikkere bomen zou je ook een 'taartpunt' eruit kunnen zagen en daar een potkrik in zetten.
Afbeelding
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lier, maar welke?

Bericht door JantjeV8 »

Voor bomen die een beetje overhangen lukt dat wel.

Maar vaak aan de rand van een perceel zijn de buitenste bomen helemaal opzij gegroeid, op zoek naar het licht wat ze al die jaren is ontnomen door de bomen die middenin staan. Die bomen hangen vlot met heel dr kruin aan 1 kant van de schuin hangende stam. Die ga je met een wig en een krikje niet om krijgen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Lier, maar welke?

Bericht door Pietje »

thijssie schreef:Maar toen ik de kabel van dat ding zag liggen, dacht ik "there is no way, dat ik daarmee veilig een ladder of boom in ga" :shock:
Je hoeft ook niet altijd met de kabel naar boven. Als je ruimte genoeg hebt, kun je met kunststof lijnen (die zijn er ook van voldoende sterkte) de boom in, en de lierkabel op de grond aan de lijn bevestigen. Meestal is zo'n kabel 20 meter, als je daar een 30 meter boom mee omtrekt moet je snel lopen. Beter is dan om een langere kabel/lijn te gebruiken.
Gebruik gesplitste ogen aan de lijn, dat is het meest stevig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie