dampopen maar regen buiten "platen"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door deleted »

Dano,

Moeilijk.
Eerste vraag is of er eigenlijk wel strobalen in het dak mogen. (???)
Tweede vraag is wat de juiste opbouw is in ons (nat) klimaat. Was ook al niet duidelijk geworden hier: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=3630

Tot slot of we het zelf kunnen maken ?
Wat zijn de functies/voordelen van(bijvoorbeeld)celit ?
1. waterdicht en dampopen
2. isolerend (wat maakt dat deze 2 cm de 'koudebrug' die gevormd worden door de doorbrekingen van de draagstructuur geneutraliseerd worden'
3. soepel (schokken en wind) waardoor het niet gaat kieren
4. niet in water oplosbaar.

Platen maken van bijvoorbeeld riet kan, maar met welk bindmiddel? Leem voldoet niet aan eigenschap 3 & 4. Kalk niet aan 3.

Kalk-caseïne-lijm ? Maar zal wellicht duurder worden dan de celit platen ...

G
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

Hallo Gandalf,

Intressante link/vraag/discussie. Ik heb jarenlang in een vervallen Twentse boerderij gewoont. Er was 1 woonverdieping, de begane grond. Dan een verdieping over het hele gebouw van eikenplanken met daarop een meter hooi. Dan een groot zadeldak met de kopgevels ventilerend door vertikale planken met 2 cm ruimte onderling. Het dak bestond uit spanten met daaraan noppenplastic dan direct panlatten met daarop pannen. De hooi regende dan ook zeker af en toe iets nat (gaten in vervallen plastic). Vroeger werd de hooi elk jaar opnieuw ingebracht wat een heel andere (levende) situatie oplevert dan de vaste constructies waar veelal over gepraat wordt.
Eerste vraag is of er eigenlijk wel strobalen in het dak mogen. (???)
Waarom zou het niet mogen?
Dit heb ik bijvoorbeeld als voorbeeld: http://katrienendavidbouwen.skynetblogs ... et-en-dak/
Mijn plan is om zo een soort huis in het klein in de tuin na te bouwen, met 1 verdieping.
Tweede vraag is wat de juiste opbouw is in ons (nat) klimaat. Was ook al niet duidelijk geworden hier: viewtopic.php?f=30&t=3630
Ik sta open voor suggesties.. Ik heb voorkeur om de te materialen zelf te kunnen maken. ben benieuwd naar wat een betere opbouw zou kunnen zijn.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door deleted »

dano schreef: Ik sta open voor suggesties.. Ik heb voorkeur om de te materialen zelf te kunnen maken. ben benieuwd naar wat een betere opbouw zou kunnen zijn.
Als je de isolatie in het schuine vlak wil dan is naar mijn gevoel een houtwol onderdakplaat (Celit of vergelijkbaar) het best. Eigenlijk zelfs zonder twijfel.
Waar ik nog aan zou twijfelen is de warme zijde.
Daar is er nog de keuze tussen mineraal afwerken (leem of kalk) versus damprem.
De minerale afwerking heeft als voordeel dat het kapillair is en dus makkelijk vloeibaar water doorlaat (opdrogen), maar dat het nogal dampopen is.(veel diffusie in de isolatie).De (intelligente)damprem is bijna andersom: voordeel weinig damp erin en periodiek er terug uit, maar laat geen vloeibaar water ontsnappen.
Hoe zo'n plaat zelf te maken valt ? Ik zou het niet weten. Op franse sites zie je wel eens een afwerking met kalkmengsels (en zelfs een groot deel cement ...) die met een glijbekisting wordt aangebracht op strobalen gevels.(wat extreem voorbeeld : http://maisonpaille.studio109.com/index ... DU-MORTIER of ander: http://maisonpaillebugey.over-blog.com/ ... 58055.html )
Misschien kan het op het dak ook. Ik zou wel wat ongerust zijn ivm 'barsten' na een tijdje.
Als proefdak kan je het uitproberen.
Het recept uit het eerste franse voorbeeld bestaat uit: De 8 volumes zand, 2 emmers fijn zaagmeel, 3,5 volumes (hydraat?)kalk, 1,5 volume cement, 4 volumes fijn zaagmeel.Water zoveel als nodig.

NB misschien beter: 6 vol zand + 3 vol traskalk + 6 vol zaagmeel +voldoende water.


Geheel daarnaast is het natuurlijk ook veel eenvoudiger om de zoldervloer te isoleren (met strobalen) en de zolder geventileerd te laten.
Boven op de zoldervloer is de isolatielaag achteraf altijd makkelijk te repareren/onderhouden.(gewoon leem bovenop de strobalen)
Maar daarmee verlies je natuurlijk het zoldervolume als leefruimte. (misschien nog prima als droogruimte)

G
Plaats reactie