CV installatie (optimaliseren)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

Beste allemaal,

We wonen nu een jaartje in onze totaal verbouwde woning en nu ik mijn veranda klaar heb wilde ik eens gaan kijken naar de CV installatie.

Wat betreft de CV: Alle stalen buizen zijn weg, vervangen door geisoleerde kunststof slangen in de muren/plafonds.
Alle radiatoren heb ik laten stralen en poedercoaten. Vloerverwarming voor de beneden verdieping zat er al (is samen met de tegelvloer het enige wat is blijven zitten). En de ketel is een nieuwe Vaillant ecotec.

Wat we hebben:
- Woonkamer: 2 radiatoren + vloerverwarming
- Bijkeuken: 1 radiator
- Garage: 1 radiator
- Hal: 1 radiator
- 3 Slaapkamers elk een radiator
- Badkamer: 1 radiator
- Zolder: 1 radiator

Alle radiatoren hebben nu een thermostaatknoppen. Huis is 348 m3, weet niet of hier de garage wel of niet in is meegenomen. Vloerverwarming thermostaat staat zo hoog mogelijk.

Nu is het zo dat de stookkosten na een jaar van onze hoekwoning gelijk waren aan die van een vrijstaandhuis. Mij hoor je niet zeggen dat ik heel zuinig ben met verwarmen. Dat zal waarschijnlijk een groot deel van het gasverbruik zijn.

Anderzijds, er zullen vast en zeker wat instellingen en regelingen e.d. zijn om het gasverbruik te drukken zonder dat je op comfort inlevert.

Elektrotechnisch ben ik goed bij, maar het water/verwarming gebeuren heeft me nooit zo gelegen en dat gaat me dan ook al vrij gauw boven mijn petje.

Hoe staan jullie tegenover digitale thermostaatknoppen? Want als ik beneden ben, hoeft het boven niet warm te zijn e.d.

Zijn er hier wellicht mensen die het leuk vind om zich met dit soort dingen bezig te houden en me hier mee willen helpen. Evt ter plekke als er mensen in de buurt wonen?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Ingir »

Hallo Bart,

Het gasverbruik wordt maar voor een deel bepaald door het opwekkingsapparaat (cv-ketel) en de warmte-afgifte (vloerverwarming, radiatoren). Veel belangrijker is het warmteverlies van je woning dat bepaald wordt door zaken als isolatie, luchtdichtheid, warmteterugwinning uit ventilatie. Afgezien daarvan valt er best wel wat gas te besparen door de ketel goed af te stellen. Zo staat de ketel doorgaans op veel te hoge temperatuur en vermogen afgesteld. Dat vermogen is meestal bepaald om een bepaald warmwatercomfort te bereiken en daarmee te hoog voor verwarming. Je zou kunnen beginnen met de maximale aanvoertemperatuur te verlagen naar 50°C. De ketel zal dan efficiënter werken, als het echt koud wordt moet je de temperatuur misschien tijdelijk verhogen naar 60°C.

Verder is de combinatie van vloerverwarming en radiatoren niet ideaal maar met jouw hoge warmteverlies zal de vloerverwarming niet meer dan bijverwarming zijn. Ik heb hier ook een combinatie van vloerverwarming (begane grond) en radiatoren (verdiepingen) maar door de goede isolatie gebruik ik die radiatoren eigenlijk alleen in putje winter en dan ook op lage temperatuur: de verwarming draait hier op een aanvoertemperatuur van 25-35°C.

Met digitale radiatorknoppen ga je je verbruik niet drastisch verlagen, daarvoor moet je saaie isolatie hebben.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Ruuben »

Je wil dus zoneregeling met op afstand bedienbare thermostaatknoppen?
Ben eens met Ingir, louter besparen begint met vet isoleren, bewust stoken en cv afstellen. Ik kan me niet voorstellen dat je ketel geen buitenregeling temp stooklijn instelling heeft.

Maar techniek is voor de boys ook belangrijk :D
Best leuk project. Er is spul verkrijgbaar, heb je daar al wat van afgekeken? Of wil je gewoon kant en snel duur klaar? Nix mis mee hoor, lijkt me ook leuk.
Hoe lopen je cv leidingen nu?
Staat alles in serie met een voetventiel? Of staat alles parallel? En vertrekken alle leidingen vanaf 1 verdeler?
Het is stukken eenvoudiger in de retour per radiator een klep te zetten dan aan de gang moeten met kleine servo's op radiatoren,
Wil je perse alle temperaturen per vertrek draadloos meten of is er plek genoeg voor een bedraad systeem?
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

@ Ingir
Die temperaturen handhaaf ik al. Afgelopen winter niet eens op 60 graden ingesteld.
Huis is van thermopane HR++ voorzien. Komende winter wordt eerst de bestaande dakkapel vervangen door een nieuwe en heel de zolder nog aftimmeren. Daarna ga ik eens kijken wat we verder aan spouw isolatie kunnen doen.
Het huis is door de vorige eigenaar ook flink uitgebouwd, beganegrond is met 6 meter diep over de hele breedte toegenomen. Dat is dus een flink platdak waar volgens mij ook veel warmte door ontsnapt.


@ Ruuben
Inderdaad, ik wil elke ruimte apart kunnen regelen. Ik kan elke ruimte bereiken om thermostaten te bedraden, de radiatoren zullen wel draadloos moeten.

Ketel zit op zolder, en zakken aan de voor en achterzijde van het huis met een hoofdleiding waar alles van is afgetakt met dunnere leidingen. De vloerverwarming zit rechtstreeks op de hoofdleiding met dezelfde diameter buis.
Dom dat ik daar toen niet aan heb gedacht, nu helaas niets meer aan te doen.

Ik heb gekeken naar EvoHome van Honeywell, die kan wat ik wil. incl de vloerverwarming. Echter dat is wel een prijzig systeempje.
Wat weet jij van alternatieven en/of (gedeeltelijke)zelfbouw ?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Ingir »

Hoeveel kuub gas heb je afgelopen jaar verbruikt?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Pietje »

Je zou voor de grap eens kunnen meten welke watertemperaturen er na de radiator overblijven. Deze moeten zo laat mogelijk zijn; vaak zijn er een paar radiatoren die veel te warm water doorlaten waardoor je ketel met te hoge ingangstemperaturen moet branden. Google maar eens op waterzijdig inregelen CV. Er wordt 15% besparing geclaimd...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

Ingir schreef:Hoeveel kuub gas heb je afgelopen jaar verbruikt?
2200 m3

Gaat nogmaals wel om een flinke hoekwoning, woonkamer bv is 12 mtr lang binnen waarvan de voorste helft 3,5 mtr breed en de achterste helft 6 mtr breed. Dan nog een bijkeuken 5x3 mtr. Bovenverdieping is zoals een normaal huis.

151 m2 en 348 m3. Dat zijn dus getallen die overeenkomen met sommige vrijstaande huizen. En ons huis zit maar met 1 kant tegen de buren aan.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Pieke »

Beste Bart,

Het is niet te doen om het hele topic door te spitten http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1490013 ,maar de openingspost kan je al een boel informatie geven om op weg te komen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Ingir »

Bart_WRX schreef:
Ingir schreef:Hoeveel kuub gas heb je afgelopen jaar verbruikt?
2200 m3

Gaat nogmaals wel om een flinke hoekwoning, woonkamer bv is 12 mtr lang binnen waarvan de voorste helft 3,5 mtr breed en de achterste helft 6 mtr breed. Dan nog een bijkeuken 5x3 mtr. Bovenverdieping is zoals een normaal huis.

151 m2 en 348 m3. Dat zijn dus getallen die overeenkomen met sommige vrijstaande huizen. En ons huis zit maar met 1 kant tegen de buren aan.
Dat is best veel voor een hoekwoning van 151m². Neem ik 250m³ voor warm water en 50m³ voor koken dan verbruik je dus 1.900 m³ gas voor ruimteverwarming, dat is 1.900x9= 17.100 kWh en 113 kWh /m² per jaar (vergelijk 10-15 kWh/m² voor passiefhuizen, en 25-30 kWh/m² voor lage energiewoningen). Met isolatie van een bestaande woning valt 35-40 kWm² gemakkelijk te behalen, voor jou zou dat zo'n 1.000 m³ gas betekenen inclusief warm water en koken, een besparing van ca. € 770 per jaar. Dat ga je nooit halen met enkele gizmo's...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

Ingir schreef:
Bart_WRX schreef:
Ingir schreef:Hoeveel kuub gas heb je afgelopen jaar verbruikt?
2200 m3

Gaat nogmaals wel om een flinke hoekwoning, woonkamer bv is 12 mtr lang binnen waarvan de voorste helft 3,5 mtr breed en de achterste helft 6 mtr breed. Dan nog een bijkeuken 5x3 mtr. Bovenverdieping is zoals een normaal huis.

151 m2 en 348 m3. Dat zijn dus getallen die overeenkomen met sommige vrijstaande huizen. En ons huis zit maar met 1 kant tegen de buren aan.
Dat is best veel voor een hoekwoning van 151m². Neem ik 250m³ voor warm water en 50m³ voor koken dan verbruik je dus 1.900 m³ gas voor ruimteverwarming, dat is 1.900x9= 17.100 kWh en 113 kWh /m² per jaar (vergelijk 10-15 kWh/m² voor passiefhuizen, en 25-30 kWh/m² voor lage energiewoningen). Met isolatie van een bestaande woning valt 35-40 kWm² gemakkelijk te behalen, voor jou zou dat zo'n 1.000 m³ gas betekenen inclusief warm water en koken, een besparing van ca. € 770 per jaar. Dat ga je nooit halen met enkele gizmo's...
We (lees: vriendin) kookt elektrisch, al het gas wordt alleen gebruikt door de ketel.

De wanden isoleren wordt een project van volgend jaar.... Mede doordat ik eerst de dakkapel en zolder wil aanpakken.
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

Pieke schreef:Beste Bart,

Het is niet te doen om het hele topic door te spitten http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1490013 ,maar de openingspost kan je al een boel informatie geven om op weg te komen.

Gr. Pieke
Heb hem inmiddels uitgeprint, ga dat eens doornemen.
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

Update: Zojuist een pompschakelaar besteld voor de vloerverwarming.

Terugverdientijd: snel
Apparaten die 224/7 draaien en dat alle dagen van het jaar, kun je de volgende regel aanhouden: Verbruik = 2 euro per Watt.
Voorbeeld, pomp verbruikt 50 Watt op stand 3. Dat is dus 100 euro per jaar.

Nu zal de pomp alleen nog maar draaien als de aanvoerleiding bepaalde ( zelf instellen ) temperatuur heeft bereikt en in de hele zomer maanden staat de pomp uit. Op de gok..... Dat is nog geen 1/3e deel van het hele jaar wat ie nu draait. Tevens een beveiliging voor het vast lopen van de pomp door hem wekelijks even te laten draaien.

Kosten nu zullen dus 33 euro zijn ipv 100. Binnen het jaar dus terugverdient.
Bart_WRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 19:44

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Bart_WRX »

Vraagje.

Ik heb dus interesse in een Evohome systeem. Is het dan nog steeds nodig om waterzijdig in te regelen?
Eigenlijk niet he?
Kan ik de ketelaanvoer temperatuur e.d. omlaag gaan zetten om een lagere ( lager dan 55 graden ) retour temperatuur te krijgen nadat Evohome geinstalleerd is?

De pompsnelheid wordt in mijn Vaillant ketel elektronisch geregeld ( modulerend ) en kies dus neem ik aan altijd een zo laag mogelijke snelheid. Is het aan bevolen dit handmatig nog lager te zetten?


Is er een tabel waarin staat hoeveel graden een huis afkoelt 's nachts bij een bepaalde buitentemperatuur?
Dan kan ik dat hier eens gaan vergelijken, om wellicht de vloerverwarming als hoofdverwarming te gaan gebruiken en dus 24/7 aan te hebben.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Ruuben »

Evohome is alleen maar een op afstand te regelen ruimte temperatuur ding. Handig en leuk, maar niet primair geschikt als energie besparing tenzij je normaal altijd alle radiatoren zonder thermostaatknop open hebt staan. Maar wil en ga je echt elke dag kijken op je scherm of alle ruimtes de juiste temperatuur zijn?

Waterzijdig inregelen is dus wel iets om te bezien of er met kennis en weinig grote ingrepen winst behaald kan worden. (tweakers link hierboven gelezen?)
Een zelfmodulerende pomp van de cv moet je niet aan rommelen. Alleen als je een zelf een installatie maakt en een populaire Grundfos ALPHA2 circulatiepomp hebt, kun je wat proberen, maar vanuit de fabriek is er op dat nivo wel over nagedacht.
Die kun je op 3 vaste vermogens standen zetten (6 12 en 24 watt geloof ik), een stand met pompvermogen naar behoefte (meet de drukval door hogere stroming = meer radiatoren openen) en een zelflerende 'auto' stand.

Het zelflerende deel doet tegenwoordig elke huiskamer thermostaat. Als je de aanvoer temperatuur verlaagd (structureel) zal je thermostaat systeem (evohome) dus zelf zien dat het wellicht langer duurt om de doeltemperatuur te bereiken, meeste moderne cv ketels werken dan uiteindelijk zuiniger (lees recente cv ketels tests eens voro wat meer achtergrond) en en je hebt minder warmte transportverliezen.
Zo goed als alle moderne cv-ketels kunnen zelf bepalen hoe hoog de temperatuur van het cv water moet zijn door middel van een (optionele) senor in de buitenlucht, op de moderne cv thermostaten (voor in de woonkamer) is er een menu waarin je de gewenste stooklijn kan kiezen.
In de gebruiksaanwijzing van je ketel staat eenvoudig beschreven wat de voordelen van elk zijn.

Er is een tijdje terug zeer diep uitgezocht wat de winst en verlies van aan/uit van de vloerverwarming en ruimtetemperatuurverlaging tegenover constant houden van de ruimte temperatuur met vloerverwarming is. De uitkomst was complex; maar in gewone huis-tuin en keuken situaties met redelijk adequate isolatie lijkt het erop dat als je elke dag thuis bent het net zo efficiënt is je vloer(verwarming)temperatuur en ruimtetemperatuur constant te houden. En dus niet elke ochtend de vloer en alle massa dus opnieuw te moeten opstoken. Het gaat wat tegen het gevoel in.

Hoeveel je huis afkoelt tov van een buitentemperatuur is niet standaard aan te geven in een tabel. Weet je energieklasse van je huis?

Heel simpel:
http://energielabel-checker.rvo.nl/index.php

Goeie site over energie vind ik zelf http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV installatie (optimaliseren)

Bericht door Ruuben »

Bart,

Als je zelf wil bouwen hebben we nodig:

Electrische thermostaat knoppen
Communicatie draadloos met thermostaatknop
Temperatuurmeting per ruimte bedraad
Aflees en bedieningsmodule


Aldi heeft zeer binnenkort electrische thermostaatknoppen voor 13 euro. Daar zou ik er voor elke verwarming een voor kopen als ze passen. Dat is echt extreem goedkoop.
Dan moeten we alleen nog een ontvanger eraan plakken, en heb je dat deel technisch al gedekt.

Kijk eens op pcsensor.com voor of je wat met die sensorsets kan. Kant en klaar digitale internet benaderbare 8 kanaals voor 150 dollar.

Ik heb ook nog een andere leuke 20 kanaals module voor voor 120 euro ( op bestaande windowssoftware) en andere 12 kanaalsset gezien met leuke visuele software voor 150 euro maar moet even de links zoeken.
Plaats reactie