welke hout-cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hj1977

welke hout-cv

Bericht door hj1977 » 20 aug 2014, 22:11

Allen,

Ik ben hier nieuw en weet niet of dit wel een gepaste vraag is, maar wij willen ons huis verwarmen op hout, niet de hele dag stoken, maar wel alleen op hout. Dus mijn visie is een houtvergasser of een "atmosferische kachel" (wat is dat eigenlijk), in combinatie met een buffer.

Wie weet mij de juiste weg te wijzen?

Alvast bedankt.

Stefan Hoogland

Re: welke hout-cv

Bericht door Stefan Hoogland » 21 aug 2014, 14:03

Een houtvergasser, gecombineerd met buffervat kan men 2x per dag opstoken, als men dat goed doet kan men voldoende warmte genereren om niet de geheel dag te hoeven stoken.

Een 'atmosferische' kachel of cv houtkachel voor in de woonkamer, zal vaker een minder groot vermogen leveren en daardoor wat langer gestookt moeten worden om warmte te genereren.

Wil men niet de hele dag stoken dan is een combinatie met een gasgestookte / pelletgestookte cv ketel een mogelijkheid, waardoor men altijd zelf kan kiezen om volop met hout te stoken, of als men niet aanwezig is of geen zin heeft, te verwarmen met de gasgestookte cv ketel. Maar als je alleen op hout wilt stoken, dan ben je er elke dag mee bezig.

hj1977

Bericht door hj1977 » 25 aug 2014, 13:32

Stefan, bedankt! Welk merk, voor een beperkt budget is een aanrader?

ik zit nu te kijken naar Magasro en Attack, maar zijn er nog meer voordelige en toch goede vergassers?

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 25 aug 2014, 13:53

Ik heb een Burnit/pyroburn van sunsystems. Doet wat ie doen moet, hout verbranden. De schoorsteen geeft in mijn ogen weinig rook. Rendement weet ik nog niet, maar ga ik binnenkort wat aan meten dmv een lambdasonde en schoorsteentemperatuurmeting.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

bonkelaar

Bericht door bonkelaar » 25 aug 2014, 19:58

Hallo,

Atmos is nog een redelijk voordelig merk, zelfde opbouw als Attack. Tsjechisch, er bestaan meerdere modellen, hoe beter de regeling van de luchttoevoer en de uitvoering van de warmtewisselaar, hoe prijziger ze worden.
Heb een eenvoudige DC 32 S, 35 KW, en 3000 ltr buffer, 80 ltr ww. boiler. voldoet goed voor een woonboerderij.

Je hebt wat plek nodig om de ketel en de buffertanks te plaatsen en zorg voor een backup, liefst een gas cv ketel voor als je eens storing zou hebben, op reis bent of ziek.

Groet Jos.

bertocello

Bericht door bertocello » 25 aug 2014, 20:31

Ik kocht vorige week de Atmos DC 25 s voor 2375€.
Bertocello

bonkelaar

Bericht door bonkelaar » 25 aug 2014, 20:40

bertocello schreef:Ik kocht vorige week de Atmos DC 25 s voor 2375€.
Bertocello
In het land van oorsprong of gewoon in NL bij een handelaar?

groet Jos.

bertocello

Bericht door bertocello » 25 aug 2014, 22:15

bonkelaar schreef:
bertocello schreef:Ik kocht vorige week de Atmos DC 25 s voor 2375€.
Bertocello
In het land van oorsprong of gewoon in NL bij een handelaar?

groet Jos.
In Belgie bij de hoofdverdeler.
Bertocello

Plaats reactie